REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
Marcin Chomiuk
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu
Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Refakturowanie ubezpieczenia, to temat kontrowersyjny. W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) NSA uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Ale okazuje się, że NSA ma nadal wątpliwości.

NSA składa pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE

REKLAMA

Autopromocja

W dniu 7 kwietnia 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny postanowił skierować do Trybunału Sprawiedliwości UE pytanie prejudycjalne o następującej treści:

Czy przepis art. 2 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/ należy interpretować w ten sposób, że usługę ubezpieczenia przedmiotu leasingu oraz usługę leasingu należy traktować jako usługi odrębne, czy jako jedną kompleksową usługę złożoną leasingu?

W przypadku odpowiedzi na powyższe pytanie, że usługę ubezpieczenia przedmiotu leasingu oraz usługę leasingu należy traktować jako usługi odrębne, czy art. 135 ust. 1 lit. a) w zw. z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że korzysta ze zwolnienia usługa ubezpieczenia przedmiotu leasingu, gdy to leasingodawca ubezpiecza ten przedmiot, obciążając kosztami tego ubezpieczenia leasingobiorcę?

Stan faktyczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa dotyczyła spółki, działającej w branży leasingowej. W związku z realizacją umów leasingu wystawiła ona na rzecz kontrahentów faktury z tytułu zwrotu kosztów ubezpieczenia OC, AC i NW oraz kosztów innych rodzajów ubezpieczeń przedmiotów leasingu.

Kwota należności wynikających ze sprzedaży polis została ujęta w deklaracji VAT jako czynność zwolniona z podatku.

W wyniku wszczętego wobec spółki postępowania, organy podatkowe stwierdziły, że usługa polegająca na zapewnieniu ochrony ubezpieczeniowej, będąca usługą dodatkową powinna być opodatkowana taką sama stawką 22% jak usługa główna-leasing.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, sprawa trafiła do WSA w Warszawie, który przyznał rację organom podatkowym.

W ocenie sądu wojewódzkiego, w przypadku świadczenia usługi leasingu wraz z ubezpieczeniem jego przedmiotu mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, składająca się z usługi leasingu oraz ubezpieczenia przedmiotu leasingu.

W efekcie oznacza to, iż do podstawy opodatkowania, obok wartości leasingu należy włączyć również koszty ubezpieczenia i do tak ujętej całości świadczenia zastosować jednolitą stawkę podatku właściwą dla usługi zasadniczej, czyli usługi leasingu.

Warto podkreślić, że już po wyroku WSA w omawianej sprawie zapadła uchwała NSA, potwierdzająca niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą (sygn. I FPS 3/10).

Spółka złożyła skargę kasacyjną. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował o zawieszeniu postępowania i skierowaniu pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości UE.

(Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 grudnia 2009 r., III SA/Wa 1022/09, oraz ustne uzasadnienie postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 kwietnia 2011 r., I FSK 460/10)

Czy koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu trzeba refakturować na leasingobiorcę

Czy można liczyć na korzystne dla podatników stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE – na ten temat rozmawia Aleksandra Bembnista z Marcinem Chomiukiem, dyrektorem w dziale prawno-podatkowym PwC:

- W uchwale z 8 listopada 2010 r. (I FPS 3/10) NSA rozstrzygnął, że wartość usługi ubezpieczenia, refakturowanej w związku z zawartą umową leasingu, winna zostać uwzględniona w podstawie opodatkowania usługi leasingu. 7 kwietnia br. sąd zdecydował o skierowaniu problemu pod rozwagę Trybunału Sprawiedliwości UE. Czy to oznacza, że NSA ma jednak wątpliwości?

Zdecydowanie tak. Sędzia-sprawozdawca w ustnym uzasadnieniu postanowienia potwierdził to zresztą wprost. Problem jest bowiem kontrowersyjny, zaś sprawy mające za przedmiot opodatkowanie usługi ubezpieczenia, refakturowanego na leasingobiorcę, nadal trafiały na wokandę sądów administracyjnych.

Co ciekawe, zarówno organy podatkowe, jak i podatnicy dla uzasadnienia swoich racji powoływali te same wyroki TSUE, wywodząc z nich jednak zupełnie różne skutki prawne. Zazwyczaj uchwała NSA definitywnie rozstrzyga problem, ale tym razem tak się nie stało.

Kontrola skarbowa w firmach leasingowych

- Zatem, w Pana opinii, wystąpienie z pytaniem prejudycjalnym jest zasadne?

REKLAMA

Uważam, że tak. Wyrok TSUE – mimo, że przyjdzie nam na niego zapewne dość długo poczekać – autorytatywnie wyjaśni wszelkie wątpliwości. Warto zwrócić uwagę na to, że w sprawie refakturowania ubezpieczeń przy leasingu działanie analogiczne do tego, które podjął NSA w równie kontrowersyjnej sprawie pakietów medycznych, czyli przekazanie sprawy do ponownego rozstrzygnięcia w drodze uchwały, prawdopodobnie nie przyniosłoby zamierzonego skutku w postaci ostatecznego wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych.

Decydujące znaczenie ma w tym przypadku zupełnie różne rozumienie orzeczeń TSUE przez podatników i organy podatkowe, o którym wspominałem wcześniej. Z tego powodu skierowanie sprawy do TSUE należy ocenić jako słuszne. Na gruncie „krajowym” wypracowanie jednolitego stanowiska mogłoby bowiem okazać się niemożliwe.

Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

- Jakie skutki dla podatników będzie miało ewentualne korzystne orzeczenie TSUE? Kto będzie mógł się na nie powoływać?

Jeśli orzeczenie TSUE będzie korzystne dla podatników, innymi słowy, jeśli Trybunał uzna, że usługa ubezpieczenia refakturowana na leasingobiorcę powinna podlegać zwolnieniu z VAT i nie należy jej ujmować w podstawie opodatkowania, będzie to podstawa do wdrożenia ekstraordynaryjnych instrumentów wzruszenia już wydanych decyzji i wyroków.

Orzeczenie TSUE mające wpływ na wynik sprawy jest bowiem przesłanką wznowienia postępowania na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Tym samym podatnicy, w stosunku do których zapadły niekorzystne rozstrzygnięcia, będą mogli je wzruszyć.

Do oceny stanu prawnego sprawy dojdzie bowiem nowy element w postaci orzeczenia TSUE. W takim wypadku niekorzystna dla podatników uchwała NSA straci swoje znaczenie, zaś wyrok Trybunału będzie miał moc wiążącą dla składów orzekających w podobnych sprawach. Podatnicy mogą więc tylko zyskać.

Natomiast korzyści dla podmiotów, których sprawy będą rozstrzygane już po wydaniu orzeczenia TSUE, są oczywiste.

Tymczasem musimy się jednak uzbroić w cierpliwość i przygotować się na zawieszanie spraw zawisłych przed sądami administracyjnymi do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez Trybunał.

- Ta sprawa dowodzi, że warto bronić przed sądem swoich racji, nawet jeśli problem wydaje się rozstrzygnięty?

Oczywiście. Skierowanie pytania prejudycjalnego do TSUE w sprawie rozstrzygniętej uprzednio uchwałą NSA stanowi w polskiej praktyce precedens. Dowodzi również, że posiadając mocne argumenty uzasadniające nasze stanowisko powinniśmy zawsze podejmować polemikę, bo może to zaprocentować w przyszłości. Tak stało się w sprawie naszego klienta. Będziemy kontynuować tę praktykę.

- Dziękuję za rozmowę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA