REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Bembnista
Ekspert podatkowy
Marcin Chomiuk
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu
Trybunał Sprawiedliwości UE wyda wyrok w sprawie VAT od refakturowania ubezpieczenia przy umowie leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Refakturowanie ubezpieczenia, to temat kontrowersyjny. W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) NSA uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Ale okazuje się, że NSA ma nadal wątpliwości.

NSA składa pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 7 kwietnia 2011 r. Naczelny Sąd Administracyjny postanowił skierować do Trybunału Sprawiedliwości UE pytanie prejudycjalne o następującej treści:

Czy przepis art. 2 ust. 1 lit. c) Dyrektywy 2006/112/ należy interpretować w ten sposób, że usługę ubezpieczenia przedmiotu leasingu oraz usługę leasingu należy traktować jako usługi odrębne, czy jako jedną kompleksową usługę złożoną leasingu?

W przypadku odpowiedzi na powyższe pytanie, że usługę ubezpieczenia przedmiotu leasingu oraz usługę leasingu należy traktować jako usługi odrębne, czy art. 135 ust. 1 lit. a) w zw. z art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE należy interpretować w ten sposób, że korzysta ze zwolnienia usługa ubezpieczenia przedmiotu leasingu, gdy to leasingodawca ubezpiecza ten przedmiot, obciążając kosztami tego ubezpieczenia leasingobiorcę?

REKLAMA

Stan faktyczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawa dotyczyła spółki, działającej w branży leasingowej. W związku z realizacją umów leasingu wystawiła ona na rzecz kontrahentów faktury z tytułu zwrotu kosztów ubezpieczenia OC, AC i NW oraz kosztów innych rodzajów ubezpieczeń przedmiotów leasingu.

Kwota należności wynikających ze sprzedaży polis została ujęta w deklaracji VAT jako czynność zwolniona z podatku.

W wyniku wszczętego wobec spółki postępowania, organy podatkowe stwierdziły, że usługa polegająca na zapewnieniu ochrony ubezpieczeniowej, będąca usługą dodatkową powinna być opodatkowana taką sama stawką 22% jak usługa główna-leasing.

Po wyczerpaniu toku instancyjnego, sprawa trafiła do WSA w Warszawie, który przyznał rację organom podatkowym.

W ocenie sądu wojewódzkiego, w przypadku świadczenia usługi leasingu wraz z ubezpieczeniem jego przedmiotu mamy do czynienia z jedną kompleksową usługą, składająca się z usługi leasingu oraz ubezpieczenia przedmiotu leasingu.

W efekcie oznacza to, iż do podstawy opodatkowania, obok wartości leasingu należy włączyć również koszty ubezpieczenia i do tak ujętej całości świadczenia zastosować jednolitą stawkę podatku właściwą dla usługi zasadniczej, czyli usługi leasingu.

Warto podkreślić, że już po wyroku WSA w omawianej sprawie zapadła uchwała NSA, potwierdzająca niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą (sygn. I FPS 3/10).

Spółka złożyła skargę kasacyjną. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował o zawieszeniu postępowania i skierowaniu pytania prejudycjalnego do Trybunału Sprawiedliwości UE.

(Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 10 grudnia 2009 r., III SA/Wa 1022/09, oraz ustne uzasadnienie postanowienia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 kwietnia 2011 r., I FSK 460/10)

Czy koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu trzeba refakturować na leasingobiorcę

Czy można liczyć na korzystne dla podatników stanowisko Trybunału Sprawiedliwości UE – na ten temat rozmawia Aleksandra Bembnista z Marcinem Chomiukiem, dyrektorem w dziale prawno-podatkowym PwC:

- W uchwale z 8 listopada 2010 r. (I FPS 3/10) NSA rozstrzygnął, że wartość usługi ubezpieczenia, refakturowanej w związku z zawartą umową leasingu, winna zostać uwzględniona w podstawie opodatkowania usługi leasingu. 7 kwietnia br. sąd zdecydował o skierowaniu problemu pod rozwagę Trybunału Sprawiedliwości UE. Czy to oznacza, że NSA ma jednak wątpliwości?

Zdecydowanie tak. Sędzia-sprawozdawca w ustnym uzasadnieniu postanowienia potwierdził to zresztą wprost. Problem jest bowiem kontrowersyjny, zaś sprawy mające za przedmiot opodatkowanie usługi ubezpieczenia, refakturowanego na leasingobiorcę, nadal trafiały na wokandę sądów administracyjnych.

Co ciekawe, zarówno organy podatkowe, jak i podatnicy dla uzasadnienia swoich racji powoływali te same wyroki TSUE, wywodząc z nich jednak zupełnie różne skutki prawne. Zazwyczaj uchwała NSA definitywnie rozstrzyga problem, ale tym razem tak się nie stało.

Kontrola skarbowa w firmach leasingowych

- Zatem, w Pana opinii, wystąpienie z pytaniem prejudycjalnym jest zasadne?

Uważam, że tak. Wyrok TSUE – mimo, że przyjdzie nam na niego zapewne dość długo poczekać – autorytatywnie wyjaśni wszelkie wątpliwości. Warto zwrócić uwagę na to, że w sprawie refakturowania ubezpieczeń przy leasingu działanie analogiczne do tego, które podjął NSA w równie kontrowersyjnej sprawie pakietów medycznych, czyli przekazanie sprawy do ponownego rozstrzygnięcia w drodze uchwały, prawdopodobnie nie przyniosłoby zamierzonego skutku w postaci ostatecznego wyjaśnienia wątpliwości interpretacyjnych.

Decydujące znaczenie ma w tym przypadku zupełnie różne rozumienie orzeczeń TSUE przez podatników i organy podatkowe, o którym wspominałem wcześniej. Z tego powodu skierowanie sprawy do TSUE należy ocenić jako słuszne. Na gruncie „krajowym” wypracowanie jednolitego stanowiska mogłoby bowiem okazać się niemożliwe.

Polecamy: VAT 2011 - zmiany od 1 kwietnia

- Jakie skutki dla podatników będzie miało ewentualne korzystne orzeczenie TSUE? Kto będzie mógł się na nie powoływać?

Jeśli orzeczenie TSUE będzie korzystne dla podatników, innymi słowy, jeśli Trybunał uzna, że usługa ubezpieczenia refakturowana na leasingobiorcę powinna podlegać zwolnieniu z VAT i nie należy jej ujmować w podstawie opodatkowania, będzie to podstawa do wdrożenia ekstraordynaryjnych instrumentów wzruszenia już wydanych decyzji i wyroków.

Orzeczenie TSUE mające wpływ na wynik sprawy jest bowiem przesłanką wznowienia postępowania na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Tym samym podatnicy, w stosunku do których zapadły niekorzystne rozstrzygnięcia, będą mogli je wzruszyć.

Do oceny stanu prawnego sprawy dojdzie bowiem nowy element w postaci orzeczenia TSUE. W takim wypadku niekorzystna dla podatników uchwała NSA straci swoje znaczenie, zaś wyrok Trybunału będzie miał moc wiążącą dla składów orzekających w podobnych sprawach. Podatnicy mogą więc tylko zyskać.

Natomiast korzyści dla podmiotów, których sprawy będą rozstrzygane już po wydaniu orzeczenia TSUE, są oczywiste.

Tymczasem musimy się jednak uzbroić w cierpliwość i przygotować się na zawieszanie spraw zawisłych przed sądami administracyjnymi do momentu rozstrzygnięcia sprawy przez Trybunał.

- Ta sprawa dowodzi, że warto bronić przed sądem swoich racji, nawet jeśli problem wydaje się rozstrzygnięty?

Oczywiście. Skierowanie pytania prejudycjalnego do TSUE w sprawie rozstrzygniętej uprzednio uchwałą NSA stanowi w polskiej praktyce precedens. Dowodzi również, że posiadając mocne argumenty uzasadniające nasze stanowisko powinniśmy zawsze podejmować polemikę, bo może to zaprocentować w przyszłości. Tak stało się w sprawie naszego klienta. Będziemy kontynuować tę praktykę.

- Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA