REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu trzeba refakturować na leasingobiorcę

Marcin Chomiuk
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

W uchwale 7 sędziów z 8 listopada 2010 r. (sygn. I FPS 3/10) Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że podmiot świadczący usługi leasingu powinien włączyć do podstawy opodatkowania VAT tych usług koszty ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Znaczenie tej uchwały komentuje Marcin Chomiuk, dyrektor w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Jak Pan ocenia wydaną przez NSA uchwałę?

REKLAMA

Autopromocja

Kwestia refakturowania ubezpieczenia przy usłudze leasingu budzi wiele kontrowersji. Praktyka polskich organów podatkowych od 2008 r. była niekorzystna, tj. nie pozwalała firmom leasingowym na stosowanie zwolnienia z VAT w przypadku ubezpieczenia przedmiotu umowy leasingu.

Co ważne, w 2008 r. nie zmieniło się prawo, a jedynie, albo aż, diametralnie zmieniła się interpretacja przepisów prezentowana przez organy skarbowe. Z drugiej strony, w świetle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, istniała (i istnieje nadal) silna argumentacja przemawiająca za traktowaniem ubezpieczenia jako odrębnej i niezależnej od leasingu usługi.

Powyższa uchwała jest jednoznaczna w kwestii VAT-owskich skutków refakturowania ubezpieczenia przy usłudze leasingu, jednak uzasadnienia pozostawia kilka kwestii niewyjaśnionych.

Przede wszystkim, treść uzasadnienia skupia się mocno na aspekcie cywilistycznym. Skład NSA uznał, że decydujące znaczenie w niniejszej sprawie ma ekonomiczny związek występujący pomiędzy ubezpieczeniem a leasingiem, nie zaś odrębność obydwu usług na gruncie Kodeksu cywilnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tymczasem, wspomniany element ekonomiczny został zbadany bardzo pobieżnie. Sąd w ogóle nie odniósł się do tego, czy ubezpieczenie stanowi część składową umowy leasingu, czy też jest ono uregulowane poza taką umową. Nie został również uwzględniony typowo biznesowy aspekt dotyczący przewagi negocjacyjnej leasingodawcy. Z łatwością można bowiem sobie wyobrazić sytuację, w której dochodzi do zawarcia umowy leasingu, jednak wybór ubezpieczenia pozostaje w gestii leasingobiorcy.

Zdarzyć się może, iż po zapoznaniu się z ofertami ubezpieczenia na rynku leasingobiorca wróci do leasingodawcy, by za jego pośrednictwem zawrzeć umowę ubezpieczenia. Dlaczego?

Odpowiedź jest prosta – leasingodawca jest w stanie zaproponować korzystniejsze stawki ubezpieczenia, gdyż ze względu na swoją pozycję i relacje biznesowe może więcej wynegocjować od ubezpieczyciela. 

Polecamy: VAT 2011

REKLAMA

Uchwała pomija również uregulowania zawarte w projekcie Rozporządzenia Rady ustanawiającym przepisy wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych.

W świetle tych postanowień, jeżeli ubezpieczenie jest elementem umowy o większym zakresie, to należy je traktować jako odrębną usługę, zwolnioną z VAT. Skład sędziowski powołał się na harmonizację wspólnotowego systemu opodatkowania VAT, tymczasem omawiane regulacje doprecyzowują zakres i charakter zwolnień usług ubezpieczeniowych w zupełnie innym kierunku.

Podejście zaprezentowane przez NSA w uchwale wydaje się być również sprzeczne z zasadą równości i konkurencyjności. Zwolnienie usługi ubezpieczenia w świetle uchwały jest zależne od statusu podmiotu, który je świadczy – firmy leasingowe w wyniku uchwały muszą bowiem uwzględnić w cenie ubezpieczenia 22% podatek w przeciwieństwie do ubezpieczycieli stosujących zwolnienie.

Uzasadnienie uchwały nie odnosi się w ogóle do tego problemu, a szkoda, bo naruszenie tych zasad uniemożliwia realizację zasady neutralności, która oznacza, iż takie same towary/usługi winny być opodatkowane według takiej samej stawki VAT.

Jakie omawiana uchwała może wywrzeć skutki dla leasingodawców?

Dla firm leasingowych stosowanie wspomnianej uchwały może rodzić dwie zasadnicze trudności. Pierwsza z nich wiąże się z kompletną zmianą dotychczasowej praktyki biznesowej, tj. sposobu zawierania umów leasingu oraz pozyskiwania kontrahentów.

Poza tym może pojawić się konieczność zapłaty zaległości podatkowych wraz z odsetkami, których to należności (przynajmniej w części) leasingodawca już nie odzyska od kontrahentów. Taka trudność może pojawić się np. w przypadku leasingu samochodów osobowych z uwagi na obowiązujący limit odliczenia VAT naliczonego do kwoty 6.000 zł.

Zobacz także: Karta podatkowa - poradnik użytkownika

W odniesieniu do umów leasingu zawartych jakiś czas temu może okazać się natomiast, iż kontrahent już nie istnieje lub relacje biznesowe uległy zmianie. W przypadku, gdy umowa określała płatności z tytułu ubezpieczenia, jako płatności brutto, w ogóle nie ma mowy o odzyskaniu podatku.

A jaki sposób uchwała może zmienić sytuację leasingobiorców?

Zdecydowanie w mniejszym stopniu niż w odniesieniu do firm leasingowych, jednak i po stronie leasingobiorcy mogą pojawić się niekorzystne konsekwencje. Jedną z nich będzie zapewne wzrost kosztu ubezpieczenia dla leasingobiorców.

Przykładowo, w przypadku leasingu samochodów osobowych, wspomniany limit (do 6.000 zł) spowoduje, iż refaktura usługi ubezpieczenia będzie najpewniej nieopłacalna.

Leasingobiorca może oczywiście poszukać ubezpieczenia przedmiotu leasingu bezpośrednio u ubezpieczyciela, jednak będzie to wiązało się z wyższymi kosztami ubezpieczenia z uwagi na wspomnianą wcześniej przewagę negocjacyjną firmy leasingowej w tym zakresie.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ordynacja podatkowa - liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i kilkadziesiąt innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA