REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT
Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych cech podatku VAT jest jego neutralność dla podatnika. Cechę tą nabywa ten podatek (przynajmniej teoretycznie) poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady (w myśl Dyrektywy 2006/112/WE) i co do zasady nie może podlegać ograniczeniom.

Realizacja tego uprawnienia na gruncie prawa polskiego zawarta jest w artykułach 86-89 ustawy o podatku VAT, które wskazują konkretne przypadku terminy, w jakich można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

REKLAMA

Autopromocja

W zasadzie podstawowy przypadek nabycia przez podatnika prawa do dokonania obniżenia, opisany został w art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy, który nie został zmieniony ani przy okazji nowelizacji styczniowych, ani też przy nowelizacji kwietniowej w tym roku.

Opisywany przypadek dotyczy, wydawać by się mogło prozaicznej sytuacji, gdy podatnik otrzymuje fakturę lub dokument celny – prawo do obniżenia dotyczy w tym przypadku rozliczenia za okres, w którym podatnik otrzymał te dokumenty.

Sytuacja ta wydaje się oczywista i wywołuje od razu pytanie – „No i co w tym niejasnego ?”.

O ile w ocenie tego zdarzenia podatnik od razu pokusi się o powyższe pytanie, to urzędnik skarbowy zada inne: „A skąd ja mam wiedzieć, że rzeczywiście dokument ten otrzymał Pan w tym a nie w innym miesiącu?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu pojawia się duże pole do interpretacji, gdyż przepisy dotyczące podatku VAT nie precyzują w żaden sposób, jak ma się odbywać takie potwierdzenie, aby mogłoby być uznane za zgodne z prawem.

Dotychczasowa praktyka i orzecznictwo sądowo administracyjne wskazują, iż jednym z takich dowodów (w zasadzie podstawowym) jest naniesienie przez podatnika lub jego pracownika daty wpływu takiego dokumentu, co może odbyć się zarówno przez naniesienie tej daty ręcznie lub mechanicznie w formie np. tzw. prezentaty (pieczątki wpływu).

REKLAMA

Życie, a w szczególności rozwój technologiczny, podsuwa nam wiele nowych metod usprawnienia pracy firmy (tj. zmniejszenia kosztów jej funkcjonowania) i jedną z takich metod jest np. zautomatyzowanie procesu rejestracji i rozdziału poczty wpływającej do firmy.

Automatyzacja taka, polegająca na zastąpieniu przysłowiowej „Pani Kasi”, stemplującej wpływającą pocztę, przez system automatycznego rozpoznawania tekstu (tzw. systemu OCR), często powiązanego z resztą systemu księgowo-finansowego podmiotu, skutkuje m.in. brakiem ww. pieczątek wpływu, które (w zależności od systemu) zastąpione zostaną naklejkami z odpowiednimi nadrukami lub nadrukami bezpośrednio na tych dokumentach.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Podatki 2011

W takiej sytuacji pojawiają się wątpliwości, czy takie naklejki lub nadruki będą wystarczającymi dowodami potwierdzającymi wpływ danego dokumentu do firmy w danym dniu (czyli okresie rozliczeniowym) i czy praktyki takie nie będą kwestionowane prze organy skarbowe.

Jak wynika z treści wydanej w dniu 13 stycznia 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej numer IBPP/443-1158/10/EA, nie powinniśmy mieć takich obaw, gdyż działania takie będą dopuszczalne, jeżeli będzie to polegać na trwałym naniesieniu na dokument naklejki (a więc i nadruku) z datą dzienną.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

E-fakturowanie coraz bliżej – dlaczego przedsiębiorstwa powinny postawić na nowoczesne rozwiązania EDI?

W przyszłym roku polskie przedsiębiorstwa czeka jedna z największych zmian w systemie rozliczeń – obowiązkowe e-fakturowanie. Pomimo przesunięcia terminu z lipca 2024 roku na 2026 rok warto już teraz ruszyć z przygotowaniami do nowych regulacji i rozpocząć wdrażanie odpowiednich narzędzi.

REKLAMA