REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT
Naklejka na fakturze też może potwierdzać prawo do odliczenia VAT

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z podstawowych cech podatku VAT jest jego neutralność dla podatnika. Cechę tą nabywa ten podatek (przynajmniej teoretycznie) poprzez umożliwienie podatnikowi obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów i usług, związanych z jego działalnością gospodarczą i co do zasady (w myśl Dyrektywy 2006/112/WE) i co do zasady nie może podlegać ograniczeniom.

Realizacja tego uprawnienia na gruncie prawa polskiego zawarta jest w artykułach 86-89 ustawy o podatku VAT, które wskazują konkretne przypadku terminy, w jakich można skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

REKLAMA

Autopromocja

W zasadzie podstawowy przypadek nabycia przez podatnika prawa do dokonania obniżenia, opisany został w art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy, który nie został zmieniony ani przy okazji nowelizacji styczniowych, ani też przy nowelizacji kwietniowej w tym roku.

Opisywany przypadek dotyczy, wydawać by się mogło prozaicznej sytuacji, gdy podatnik otrzymuje fakturę lub dokument celny – prawo do obniżenia dotyczy w tym przypadku rozliczenia za okres, w którym podatnik otrzymał te dokumenty.

Sytuacja ta wydaje się oczywista i wywołuje od razu pytanie – „No i co w tym niejasnego ?”.

O ile w ocenie tego zdarzenia podatnik od razu pokusi się o powyższe pytanie, to urzędnik skarbowy zada inne: „A skąd ja mam wiedzieć, że rzeczywiście dokument ten otrzymał Pan w tym a nie w innym miesiącu?”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miejscu pojawia się duże pole do interpretacji, gdyż przepisy dotyczące podatku VAT nie precyzują w żaden sposób, jak ma się odbywać takie potwierdzenie, aby mogłoby być uznane za zgodne z prawem.

Dotychczasowa praktyka i orzecznictwo sądowo administracyjne wskazują, iż jednym z takich dowodów (w zasadzie podstawowym) jest naniesienie przez podatnika lub jego pracownika daty wpływu takiego dokumentu, co może odbyć się zarówno przez naniesienie tej daty ręcznie lub mechanicznie w formie np. tzw. prezentaty (pieczątki wpływu).

Życie, a w szczególności rozwój technologiczny, podsuwa nam wiele nowych metod usprawnienia pracy firmy (tj. zmniejszenia kosztów jej funkcjonowania) i jedną z takich metod jest np. zautomatyzowanie procesu rejestracji i rozdziału poczty wpływającej do firmy.

Automatyzacja taka, polegająca na zastąpieniu przysłowiowej „Pani Kasi”, stemplującej wpływającą pocztę, przez system automatycznego rozpoznawania tekstu (tzw. systemu OCR), często powiązanego z resztą systemu księgowo-finansowego podmiotu, skutkuje m.in. brakiem ww. pieczątek wpływu, które (w zależności od systemu) zastąpione zostaną naklejkami z odpowiednimi nadrukami lub nadrukami bezpośrednio na tych dokumentach.

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: Podatki 2011

W takiej sytuacji pojawiają się wątpliwości, czy takie naklejki lub nadruki będą wystarczającymi dowodami potwierdzającymi wpływ danego dokumentu do firmy w danym dniu (czyli okresie rozliczeniowym) i czy praktyki takie nie będą kwestionowane prze organy skarbowe.

Jak wynika z treści wydanej w dniu 13 stycznia 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacji indywidualnej numer IBPP/443-1158/10/EA, nie powinniśmy mieć takich obaw, gdyż działania takie będą dopuszczalne, jeżeli będzie to polegać na trwałym naniesieniu na dokument naklejki (a więc i nadruku) z datą dzienną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA