REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej
Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę VAT naliczonego, w zakresie w jakim nabywane przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Dokumentem, który potwierdza fakt naliczenia podatku jest przede wszystkim faktura VAT wystawiana przez sprzedawcę. A co w przypadku, gdy zamiast faktury dostajemy bilet? Otóż, ustawodawca pod pewnymi warunkami dopuścił możliwość traktowania biletu na równi z fakturą.

Stawki VAT na 2019 rok przyjęte przez Sejm

REKLAMA

Zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, za fakturę uznaje się bowiem również bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób:
- kolejami normalnotorowymi,
- taborem samochodowym,
- statkami pełnomorskimi,
- środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej,
- promami,
- samolotami i śmigłowcami,
jeżeli zawierają następujące dane:
a) nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
b) numer i datę wystawienia biletu,
c) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,
d) kwotę należności wraz z podatkiem,
e) kwotę podatku;.

Zobacz ujednolicony akt prawny: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku w wysokości 3 %

Zatem, jeżeli bilet spełnia powyższe warunki, będzie mógł stanowić podstawę do dokonania odliczenia. Należy zaznaczyć, że przy niezachowaniu choćby jednego z wymienionych warunków prawa do odliczenia nie będzie. Przykładowo, jeżeli trasa przejazdu nie będzie przekraczała 49 km, wówczas przedsiębiorca nie będzie mógł odliczyć VAT od tegoż biletu.

W przypadku biletów PKP i PKS nie powinno być problemów z dokonaniem odliczenia, ponieważ widnieje na nich NIP przewoźnika. Również cena oraz kwota podatku są drukowane na bilecie. Jedynym problemem może być wymagana odległość, która musi wynieść co najmniej 50 km

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Ponadto, przy przejazdach PKP często oprócz biletu pasażer obowiązany jest wykupić tzw. „miejscówkę” czyli zarezerwować sobie miejsce w pociągu. Powstaje w ten sposób pytanie czy podatek naliczony z tytułu nabycia tej „miejscówki” również będzie podlegał odliczeniu. Przepisy normujące podatek VAT nie pozwalają traktować blankietu dokumentującego nabycie „miejscówki” na równi z fakturą, ponieważ sam w sobie nie jest biletem.

Jednakże, w opinii organów podatkowych obowiązkowa opłata za rezerwację miejsca jest integralną częścią biletu, którą pasażer musi zapłacić, aby skorzystać z transportu (Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 2006.04.11 wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowe Poznań-Jeżyce, sygn. TP/443-7/06). Zatem, od zakupu „miejscówki” również możemy odliczyć VAT.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Jeśli chodzi o bilety komunikacji miejskiej to tu sytuacja jest nieco odmienna, ponieważ jednorazowe bilety autobusów miejskich nie zawierają numeru NIP sprzedawcy oraz długości przejazdu, który ze względu na charakter transportu i tak zazwyczaj nie przekraczałby odległości 50 km. W konsekwencji, w tym przypadku odliczenie podatku VAT nie będzie możliwe.

Przy czym tu zaznaczyć należy, iż w sytuacji gdy przedsiębiorca korzysta z okresowego imiennego biletu komunikacji miejskiej, którego nabycie zostało potwierdzone fakturą, będzie możliwe odliczenie VAT naliczonego (informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.12.2004 r. wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie, sygn.: US-9-14/PP/005/86/2004). Ale w tym przypadku dokumentem potwierdzającym nabycie biletu nie jest już oczywiście sam bilet, ale faktura VAT.

Na zakończenie należy jeszcze raz zaznaczyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezależnie od tego czy dany bilet będzie można potraktować jako fakturę czy też nie, dokonać odliczenia podatku naliczonego będzie można tylko wtedy, gdy zakup biletu będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA