REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej
Czy można odliczać VAT od biletów PKP, PKS oraz komunikacji miejskiej
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę VAT naliczonego, w zakresie w jakim nabywane przez niego towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Dokumentem, który potwierdza fakt naliczenia podatku jest przede wszystkim faktura VAT wystawiana przez sprzedawcę. A co w przypadku, gdy zamiast faktury dostajemy bilet? Otóż, ustawodawca pod pewnymi warunkami dopuścił możliwość traktowania biletu na równi z fakturą.

Stawki VAT na 2019 rok przyjęte przez Sejm

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, za fakturę uznaje się bowiem również bilety jednorazowe, wydawane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób:
- kolejami normalnotorowymi,
- taborem samochodowym,
- statkami pełnomorskimi,
- środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej,
- promami,
- samolotami i śmigłowcami,
jeżeli zawierają następujące dane:
a) nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,
b) numer i datę wystawienia biletu,
c) odległość taryfową nie mniejszą niż 50 km,
d) kwotę należności wraz z podatkiem,
e) kwotę podatku;.

Zobacz ujednolicony akt prawny: ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie objętych stawką tego podatku w wysokości 3 %

Zatem, jeżeli bilet spełnia powyższe warunki, będzie mógł stanowić podstawę do dokonania odliczenia. Należy zaznaczyć, że przy niezachowaniu choćby jednego z wymienionych warunków prawa do odliczenia nie będzie. Przykładowo, jeżeli trasa przejazdu nie będzie przekraczała 49 km, wówczas przedsiębiorca nie będzie mógł odliczyć VAT od tegoż biletu.

W przypadku biletów PKP i PKS nie powinno być problemów z dokonaniem odliczenia, ponieważ widnieje na nich NIP przewoźnika. Również cena oraz kwota podatku są drukowane na bilecie. Jedynym problemem może być wymagana odległość, która musi wynieść co najmniej 50 km

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Czy obiad z kontrahentem w restauracji to reprezentacja, czy koszt uzyskania przychodu

Ponadto, przy przejazdach PKP często oprócz biletu pasażer obowiązany jest wykupić tzw. „miejscówkę” czyli zarezerwować sobie miejsce w pociągu. Powstaje w ten sposób pytanie czy podatek naliczony z tytułu nabycia tej „miejscówki” również będzie podlegał odliczeniu. Przepisy normujące podatek VAT nie pozwalają traktować blankietu dokumentującego nabycie „miejscówki” na równi z fakturą, ponieważ sam w sobie nie jest biletem.

Jednakże, w opinii organów podatkowych obowiązkowa opłata za rezerwację miejsca jest integralną częścią biletu, którą pasażer musi zapłacić, aby skorzystać z transportu (Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 2006.04.11 wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowe Poznań-Jeżyce, sygn. TP/443-7/06). Zatem, od zakupu „miejscówki” również możemy odliczyć VAT.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

REKLAMA

Jeśli chodzi o bilety komunikacji miejskiej to tu sytuacja jest nieco odmienna, ponieważ jednorazowe bilety autobusów miejskich nie zawierają numeru NIP sprzedawcy oraz długości przejazdu, który ze względu na charakter transportu i tak zazwyczaj nie przekraczałby odległości 50 km. W konsekwencji, w tym przypadku odliczenie podatku VAT nie będzie możliwe.

Przy czym tu zaznaczyć należy, iż w sytuacji gdy przedsiębiorca korzysta z okresowego imiennego biletu komunikacji miejskiej, którego nabycie zostało potwierdzone fakturą, będzie możliwe odliczenie VAT naliczonego (informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 03.12.2004 r. wydana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie, sygn.: US-9-14/PP/005/86/2004). Ale w tym przypadku dokumentem potwierdzającym nabycie biletu nie jest już oczywiście sam bilet, ale faktura VAT.

Na zakończenie należy jeszcze raz zaznaczyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, niezależnie od tego czy dany bilet będzie można potraktować jako fakturę czy też nie, dokonać odliczenia podatku naliczonego będzie można tylko wtedy, gdy zakup biletu będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA