REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy wynajmie powierzchni reklamowej

Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odpłatne udostępnienie powierzchni reklamowej nie jest traktowane w podatku od towarów i usług jak zwykły najem nieruchomości. Jest to bowiem usługa o charakterze reklamowo-marketingowym.

Współczesna reklama ma bardzo różnorodną i często niekonwencjonalną postać. Treści o charakterze reklamowym są prezentowane niemal wszędzie, a ich przekaz następuje zarówno w formach tradycyjnych (prasa, radio telewizja) jak i nowatorskich (on – line, mailing, ekrany LED, tzw. marketing zapachowy).

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z najpopularniejszych i zarazem najprostszych rodzajów reklamy jest reklama typu outdoor (zewnętrzna), gdzie nośnikami informacji są tablice, bannery, tzw. citylighty, zamieszczane na elewacjach budynków, nieruchomościach gruntowych, wiatach przystankowych, autobusach miejskich, a nawet karoseriach samochodów osobowych.

Właściciele oraz inni dysponenci atrakcyjnie usytuowanych „zewnętrznych powierzchni reklamowych” (np. agencje marketingowe) – w zamian za stosowne wynagrodzenie – oferują ich wynajem. Podmioty te mają wówczas obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług.

Nie ulega bowiem wątpliwości, iż udostępnienie pola pod reklamę – niezależnie czy jest nim bilbord, czy też witryna internetowa – stanowi na gruncie przepisów podatkowych usługę, za której wykonanie (jeżeli nie istnieją przesłanki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia od podatku) należy odprowadzić VAT. Oczywiste nie jest już jednak odpowiednie zakwalifikowanie podatkowe takiego świadczenia, co odgrywa decydującą rolę przy ustaleniu moment powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Skąd problemy? Otóż stąd, że usługi najmu powierzchni reklamowej w potocznym rozumieniu zrównane są z usługami najmu. Inaczej natomiast jest już w Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, czyli w akcie prawnym, którym należy posługiwać się dla celów podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119).

Biorąc pod uwagę systematykę Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, czynność „wynajmu” miejsca na reklamę, należy zaliczyć do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 – „Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę”. Wbrew powszechnie używanemu nazewnictwu, które niejednokrotnie znajduje zastosowania przy przeprowadzaniu rozliczeń podatkowych, udostępnienia ściany budynku albo gruntu pod montaż ogłoszenia z reklamą nie można jednak utożsamiać z klasycznym wynajmem (dzierżawą) owego „kawałka” nieruchomości.

Najem polega wszakże na oddaniu najemcy rzeczy do używania. W rozpatrywanym tutaj przypadku, istotą świadczenia jest natomiast umożliwienie drugiej stronie (reklamodawcy) przekazywania określonych informacji dotyczących towarów i usług (ewentualnie marki bądź oznakowania przedsiębiorcy), w celu nakłonienia odbiorców reklamy (potencjalnych klientów) do ich nabycia.

Ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla najmu, usługi wykonywane przez osoby dysponujące przestrzenią promocyjną (w zakresie ich udostępnienia) należy uznać za usługi reklamowe. Za dokonaną wyżej typizacją przemawia orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w wydawanych wyrokach opowiada się za bardzo szerokim rozumieniem czynność marketingowych (vide: m.in sprawa C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią i C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga).

Polecamy: Jak założyć firmę

Przyjęcie, iż czynność udostępnienia powierzchni pod reklamę stanowi usługę o charakterze reklamowo – marketingowym ma swoje praktyczne konsekwencje. Obowiązek podatkowy z jej tytułu powstawał będzie bowiem na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT), a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Tym samym, w analizowanym zakresie nie znajdzie zastosowania reguła nakazująca rozpoznanie obowiązek podatkowy z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności przewidzianego w umowie lub fakturze, która jest właściwa przy świadczeniu usług najmu i dzierżawy na terytorium kraju (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT).

Podobne do powyższego stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 22 stycznia 2009 r. (znak ITPP2/443-979/08/MD).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA