REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy wynajmie powierzchni reklamowej

Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odpłatne udostępnienie powierzchni reklamowej nie jest traktowane w podatku od towarów i usług jak zwykły najem nieruchomości. Jest to bowiem usługa o charakterze reklamowo-marketingowym.

Współczesna reklama ma bardzo różnorodną i często niekonwencjonalną postać. Treści o charakterze reklamowym są prezentowane niemal wszędzie, a ich przekaz następuje zarówno w formach tradycyjnych (prasa, radio telewizja) jak i nowatorskich (on – line, mailing, ekrany LED, tzw. marketing zapachowy).

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z najpopularniejszych i zarazem najprostszych rodzajów reklamy jest reklama typu outdoor (zewnętrzna), gdzie nośnikami informacji są tablice, bannery, tzw. citylighty, zamieszczane na elewacjach budynków, nieruchomościach gruntowych, wiatach przystankowych, autobusach miejskich, a nawet karoseriach samochodów osobowych.

Właściciele oraz inni dysponenci atrakcyjnie usytuowanych „zewnętrznych powierzchni reklamowych” (np. agencje marketingowe) – w zamian za stosowne wynagrodzenie – oferują ich wynajem. Podmioty te mają wówczas obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług.

Nie ulega bowiem wątpliwości, iż udostępnienie pola pod reklamę – niezależnie czy jest nim bilbord, czy też witryna internetowa – stanowi na gruncie przepisów podatkowych usługę, za której wykonanie (jeżeli nie istnieją przesłanki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia od podatku) należy odprowadzić VAT. Oczywiste nie jest już jednak odpowiednie zakwalifikowanie podatkowe takiego świadczenia, co odgrywa decydującą rolę przy ustaleniu moment powstania obowiązku podatkowego w VAT.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Skąd problemy? Otóż stąd, że usługi najmu powierzchni reklamowej w potocznym rozumieniu zrównane są z usługami najmu. Inaczej natomiast jest już w Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, czyli w akcie prawnym, którym należy posługiwać się dla celów podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119).

Biorąc pod uwagę systematykę Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, czynność „wynajmu” miejsca na reklamę, należy zaliczyć do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 – „Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę”. Wbrew powszechnie używanemu nazewnictwu, które niejednokrotnie znajduje zastosowania przy przeprowadzaniu rozliczeń podatkowych, udostępnienia ściany budynku albo gruntu pod montaż ogłoszenia z reklamą nie można jednak utożsamiać z klasycznym wynajmem (dzierżawą) owego „kawałka” nieruchomości.

Najem polega wszakże na oddaniu najemcy rzeczy do używania. W rozpatrywanym tutaj przypadku, istotą świadczenia jest natomiast umożliwienie drugiej stronie (reklamodawcy) przekazywania określonych informacji dotyczących towarów i usług (ewentualnie marki bądź oznakowania przedsiębiorcy), w celu nakłonienia odbiorców reklamy (potencjalnych klientów) do ich nabycia.

Ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla najmu, usługi wykonywane przez osoby dysponujące przestrzenią promocyjną (w zakresie ich udostępnienia) należy uznać za usługi reklamowe. Za dokonaną wyżej typizacją przemawia orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w wydawanych wyrokach opowiada się za bardzo szerokim rozumieniem czynność marketingowych (vide: m.in sprawa C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią i C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga).

Polecamy: Jak założyć firmę

Przyjęcie, iż czynność udostępnienia powierzchni pod reklamę stanowi usługę o charakterze reklamowo – marketingowym ma swoje praktyczne konsekwencje. Obowiązek podatkowy z jej tytułu powstawał będzie bowiem na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT), a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Tym samym, w analizowanym zakresie nie znajdzie zastosowania reguła nakazująca rozpoznanie obowiązek podatkowy z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności przewidzianego w umowie lub fakturze, która jest właściwa przy świadczeniu usług najmu i dzierżawy na terytorium kraju (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT).

Podobne do powyższego stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 22 stycznia 2009 r. (znak ITPP2/443-979/08/MD).

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA