REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć VAT przy wynajmie powierzchni reklamowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Odpłatne udostępnienie powierzchni reklamowej nie jest traktowane w podatku od towarów i usług jak zwykły najem nieruchomości. Jest to bowiem usługa o charakterze reklamowo-marketingowym.

Współczesna reklama ma bardzo różnorodną i często niekonwencjonalną postać. Treści o charakterze reklamowym są prezentowane niemal wszędzie, a ich przekaz następuje zarówno w formach tradycyjnych (prasa, radio telewizja) jak i nowatorskich (on – line, mailing, ekrany LED, tzw. marketing zapachowy).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jednym z najpopularniejszych i zarazem najprostszych rodzajów reklamy jest reklama typu outdoor (zewnętrzna), gdzie nośnikami informacji są tablice, bannery, tzw. citylighty, zamieszczane na elewacjach budynków, nieruchomościach gruntowych, wiatach przystankowych, autobusach miejskich, a nawet karoseriach samochodów osobowych.

Właściciele oraz inni dysponenci atrakcyjnie usytuowanych „zewnętrznych powierzchni reklamowych” (np. agencje marketingowe) – w zamian za stosowne wynagrodzenie – oferują ich wynajem. Podmioty te mają wówczas obowiązek rozliczenia podatku od towarów i usług.

Nie ulega bowiem wątpliwości, iż udostępnienie pola pod reklamę – niezależnie czy jest nim bilbord, czy też witryna internetowa – stanowi na gruncie przepisów podatkowych usługę, za której wykonanie (jeżeli nie istnieją przesłanki pozwalające na skorzystanie ze zwolnienia od podatku) należy odprowadzić VAT. Oczywiste nie jest już jednak odpowiednie zakwalifikowanie podatkowe takiego świadczenia, co odgrywa decydującą rolę przy ustaleniu moment powstania obowiązku podatkowego w VAT.

REKLAMA

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skąd problemy? Otóż stąd, że usługi najmu powierzchni reklamowej w potocznym rozumieniu zrównane są z usługami najmu. Inaczej natomiast jest już w Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, czyli w akcie prawnym, którym należy posługiwać się dla celów podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z usług świadczonych na rzecz podmiotów zagranicznych, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119).

Biorąc pod uwagę systematykę Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług, czynność „wynajmu” miejsca na reklamę, należy zaliczyć do grupowania PKWiU 74.40.11-00.00 – „Usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę”. Wbrew powszechnie używanemu nazewnictwu, które niejednokrotnie znajduje zastosowania przy przeprowadzaniu rozliczeń podatkowych, udostępnienia ściany budynku albo gruntu pod montaż ogłoszenia z reklamą nie można jednak utożsamiać z klasycznym wynajmem (dzierżawą) owego „kawałka” nieruchomości.

Najem polega wszakże na oddaniu najemcy rzeczy do używania. W rozpatrywanym tutaj przypadku, istotą świadczenia jest natomiast umożliwienie drugiej stronie (reklamodawcy) przekazywania określonych informacji dotyczących towarów i usług (ewentualnie marki bądź oznakowania przedsiębiorcy), w celu nakłonienia odbiorców reklamy (potencjalnych klientów) do ich nabycia.

Ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla najmu, usługi wykonywane przez osoby dysponujące przestrzenią promocyjną (w zakresie ich udostępnienia) należy uznać za usługi reklamowe. Za dokonaną wyżej typizacją przemawia orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który w wydawanych wyrokach opowiada się za bardzo szerokim rozumieniem czynność marketingowych (vide: m.in sprawa C-73/92 pomiędzy Komisją Europejską a Hiszpanią i C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga).

Polecamy: Jak założyć firmę

Przyjęcie, iż czynność udostępnienia powierzchni pod reklamę stanowi usługę o charakterze reklamowo – marketingowym ma swoje praktyczne konsekwencje. Obowiązek podatkowy z jej tytułu powstawał będzie bowiem na zasadach ogólnych, a więc z chwilą wykonania usługi (art. 19 ust. 1 ustawy o VAT), a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Tym samym, w analizowanym zakresie nie znajdzie zastosowania reguła nakazująca rozpoznanie obowiązek podatkowy z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności przewidzianego w umowie lub fakturze, która jest właściwa przy świadczeniu usług najmu i dzierżawy na terytorium kraju (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT).

Podobne do powyższego stanowisko przyjął Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej wydanej dnia 22 stycznia 2009 r. (znak ITPP2/443-979/08/MD).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA