REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymująca wszelkiego rodzaju dotacje, subwencje czy inne podobne dopłaty musi pamiętać, że w niektórych przypadkach będzie musiała zapłacić podatek VAT z tego tytułu. Wskazać bowiem należy, iż pomimo tego, że w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (czyli artykule mówiącym co w ogóle podlega opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem) ustawodawca nie wspomniał o dotacjach, to jednak nie oznacza, że dotacje w sposób zupełny nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrót stanowiący podstawę opodatkowania w podatku VAT zwiększany jest o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zatem w sytuacji, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych przez niego towarów lub usług winien ją wykazać i opodatkować VAT. Istotną kwestią jest to, że opodatkowaniu VAT podlega nie tyle sama czynność dotacji, ale fakt, iż jej kwota stanowi de facto składnik ceny dotowanego towaru lub usługi. Dotacjami opodatkowanymi są bowiem tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę.

Podatnicy wielokrotnie mają problemy z rozróżnieniem dotacji, które należy opodatkować od tych, które nie podlegają opodatkowaniu. Jak już wyżej stwierdzono, obowiązek zapłaty VAT dotyczy tylko tych dotacji, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi. Natomiast jeżeli dotacja pomimo tego, że jest pożytkowana na cele przedsiębiorstwa nie wpływa na wysokość ceny towarów lub usług, wtedy mamy do czynienia z dofinansowaniem neutralnym na gruncie analizowanego podatku.

Teatr otrzymuje dotację z Urzędu Gminy na ogólne swoje utrzymanie. W tym przypadku dotacja ta nie będzie opodatkowana, nawet jeśli miałaby jakiś pośredni wpływ na obniżenie kosztów organizacji wystawianych sztuk. Natomiast w sytuacji, gdy Gmina dopłaca do każdego biletu na sztukę XYZ (np. dzięki dofinansowaniu bilet kosztuje 15 zł, a nie 20 zł), wówczas dopłata podlega opodatkowaniu. Wpływa bowiem bezpośrednio na cenę biletu na konkretną sztukę.

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych dotacji przedmiotowych określony został w art. 19 ust. 21 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą zaksięgowania dopłaty na rachunku bankowym podatnika. Podobnie sytuacja wygląda, gdy podatnik otrzyma jedynie zaliczkę z tytułu dotacji – obowiązek podatkowy powstaje wtedy tylko w części jaką zaliczka stanowi, ale również z chwilą uznania jej na rachunku bankowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

REKLAMA

Fundacja prowadzi dom opieki nad osobami niepełnosprawnymi, w którym osoby te są rehabilitowane. Część kosztów rehabilitacji pacjentów pokrywają oni sami, natomiast pozostała część pokrywana jest z dotacji gminnych. Dotacja została zaksięgowana na koncie fundacji 10 lipca 2009 r. Zatem w tym właśnie dniu (10 lipca 2009 r.) powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej kwoty dotacji przedmiotowej.

Szczególny przypadek powstania obowiązku podatkowego występuje w przypadku refundacji leków udzielanych aptekom przez NFZ. Często apteki w ramach współpracy z hurtowniami leków podają numer rachunku bankowego należący do hurtowni jako ten, na który kwoty refundacji mają wpływać. Hurtownia z otrzymywanych w ten sposób kwot refundacji rozlicza część należności apteki. Należy jednak, zauważyć, że otrzymywana refundacja należy się aptece. Zatem to na niej będzie spoczywał obowiązek podatkowy. Kwestią sporną jest tylko kiedy w takim przypadku on powstaje.

Organy podatkowe w swoich interpretacjach wyrażają opinię, że momentem powstania obowiązku podatkowego w takiej sytuacji jest moment zaksięgowania kwoty refundacji na rachunku bankowym hurtowni (Decyzja Izby Skarbowej w Rzeszowie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 3 listopada 2006 r., znak: IS.II/1/4430-153/06). Należy uznać stanowisko organów za słuszne. Apteka przecież dobrowolnie podaje numer rachunku bankowego hurtowni (więc należy uznać, że rozwiązanie to służy jedynie uproszczeniu rozliczeń pomiędzy apteką, a hurtownią).

Niestety, ustawa nie określa wprost jaką stawką należy opodatkować otrzymaną dotację przedmiotową. Orzecznictwo sądów administracyjnych jak i poglądy doktryny wyrażają w tej kwestii zbliżone stanowisko. Stawka, którą należy opodatkować otrzymaną dotację powinna być tożsama ze stawką, jaką opodatkowany jest dotowany towar lub usługa.

Zatem, jeżeli np. świadczenie pewnej usługi opodatkowane jest stawką VAT w wysokości 22% to dotacja jej dotycząca będzie opodatkowana tą samą stawką, czyli również 22%. Analogicznie należy rozpatrywać przypadek, gdzie dotowana sprzedaż byłaby zwolniona od opodatkowania. W takiej sytuacji dotacja również podlegałaby zwolnieniu od podatku VAT. Pogląd taki potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 23 marca 2007 r., (sygn.: III SA/Wa 116/07), gdzie czytamy (…) związanie dotacji z czynnościami, do których są one wypłacane skutkuje tym, że do dotacji należy stosować te same stawki podatkowe, które mają zastosowanie do czynności objętych dotowaniem i to samo dotyczy zwolnienia od podatku.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Wartym uwagi jest fakt, że otrzymana dotacja stanowi kwotę brutto co oznacza, że należy z niej wyodrębnić wartość netto oraz podatek VAT. Do obliczenia kwoty podatku należnego trzeba będzie więc posłużyć się rachunkiem „w stu” (zanim dotacja zwiększy obrót musi zostać pomniejszona o kwotę należnego podatku). Zgodnie z powyższymi ustaleniami należy przy tym zastosować stawkę tożsamą ze stawką, którą opodatkowany jest dany towar lub usługa.

Zakładając, że kwota dotacji przedmiotowej wynosi 50 000 zł, a stawka jaką opodatkowana jest dotowana czynność to stawka 22%, należałoby kwotę dotacji czyli 50 000 zł podzielić przez 122 % (50 000 zł x 1,22). Otrzymany wynik 40 983, 60 zł stanowić będzie kwotę dotacji netto. Następnie już prosto wyliczymy, iż wysokość podatku należnego w analizowanym przykładzie wyniesie 9 016,40 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA