REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT przy dotacji przedmiotowej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Firma otrzymująca wszelkiego rodzaju dotacje, subwencje czy inne podobne dopłaty musi pamiętać, że w niektórych przypadkach będzie musiała zapłacić podatek VAT z tego tytułu. Wskazać bowiem należy, iż pomimo tego, że w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług (czyli artykule mówiącym co w ogóle podlega opodatkowaniu przedmiotowym podatkiem) ustawodawca nie wspomniał o dotacjach, to jednak nie oznacza, że dotacje w sposób zupełny nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, obrót stanowiący podstawę opodatkowania w podatku VAT zwiększany jest o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zatem w sytuacji, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie mające bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych przez niego towarów lub usług winien ją wykazać i opodatkować VAT. Istotną kwestią jest to, że opodatkowaniu VAT podlega nie tyle sama czynność dotacji, ale fakt, iż jej kwota stanowi de facto składnik ceny dotowanego towaru lub usługi. Dotacjami opodatkowanymi są bowiem tylko te dotacje, które mają bezpośredni wpływ na cenę.

Podatnicy wielokrotnie mają problemy z rozróżnieniem dotacji, które należy opodatkować od tych, które nie podlegają opodatkowaniu. Jak już wyżej stwierdzono, obowiązek zapłaty VAT dotyczy tylko tych dotacji, które mają bezpośredni wpływ na cenę dostarczanego towaru lub świadczonej usługi. Natomiast jeżeli dotacja pomimo tego, że jest pożytkowana na cele przedsiębiorstwa nie wpływa na wysokość ceny towarów lub usług, wtedy mamy do czynienia z dofinansowaniem neutralnym na gruncie analizowanego podatku.

Teatr otrzymuje dotację z Urzędu Gminy na ogólne swoje utrzymanie. W tym przypadku dotacja ta nie będzie opodatkowana, nawet jeśli miałaby jakiś pośredni wpływ na obniżenie kosztów organizacji wystawianych sztuk. Natomiast w sytuacji, gdy Gmina dopłaca do każdego biletu na sztukę XYZ (np. dzięki dofinansowaniu bilet kosztuje 15 zł, a nie 20 zł), wówczas dopłata podlega opodatkowaniu. Wpływa bowiem bezpośrednio na cenę biletu na konkretną sztukę.

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych dotacji przedmiotowych określony został w art. 19 ust. 21 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z chwilą zaksięgowania dopłaty na rachunku bankowym podatnika. Podobnie sytuacja wygląda, gdy podatnik otrzyma jedynie zaliczkę z tytułu dotacji – obowiązek podatkowy powstaje wtedy tylko w części jaką zaliczka stanowi, ale również z chwilą uznania jej na rachunku bankowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Fundacja prowadzi dom opieki nad osobami niepełnosprawnymi, w którym osoby te są rehabilitowane. Część kosztów rehabilitacji pacjentów pokrywają oni sami, natomiast pozostała część pokrywana jest z dotacji gminnych. Dotacja została zaksięgowana na koncie fundacji 10 lipca 2009 r. Zatem w tym właśnie dniu (10 lipca 2009 r.) powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej kwoty dotacji przedmiotowej.

REKLAMA

Szczególny przypadek powstania obowiązku podatkowego występuje w przypadku refundacji leków udzielanych aptekom przez NFZ. Często apteki w ramach współpracy z hurtowniami leków podają numer rachunku bankowego należący do hurtowni jako ten, na który kwoty refundacji mają wpływać. Hurtownia z otrzymywanych w ten sposób kwot refundacji rozlicza część należności apteki. Należy jednak, zauważyć, że otrzymywana refundacja należy się aptece. Zatem to na niej będzie spoczywał obowiązek podatkowy. Kwestią sporną jest tylko kiedy w takim przypadku on powstaje.

Organy podatkowe w swoich interpretacjach wyrażają opinię, że momentem powstania obowiązku podatkowego w takiej sytuacji jest moment zaksięgowania kwoty refundacji na rachunku bankowym hurtowni (Decyzja Izby Skarbowej w Rzeszowie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 3 listopada 2006 r., znak: IS.II/1/4430-153/06). Należy uznać stanowisko organów za słuszne. Apteka przecież dobrowolnie podaje numer rachunku bankowego hurtowni (więc należy uznać, że rozwiązanie to służy jedynie uproszczeniu rozliczeń pomiędzy apteką, a hurtownią).

Niestety, ustawa nie określa wprost jaką stawką należy opodatkować otrzymaną dotację przedmiotową. Orzecznictwo sądów administracyjnych jak i poglądy doktryny wyrażają w tej kwestii zbliżone stanowisko. Stawka, którą należy opodatkować otrzymaną dotację powinna być tożsama ze stawką, jaką opodatkowany jest dotowany towar lub usługa.

Zatem, jeżeli np. świadczenie pewnej usługi opodatkowane jest stawką VAT w wysokości 22% to dotacja jej dotycząca będzie opodatkowana tą samą stawką, czyli również 22%. Analogicznie należy rozpatrywać przypadek, gdzie dotowana sprzedaż byłaby zwolniona od opodatkowania. W takiej sytuacji dotacja również podlegałaby zwolnieniu od podatku VAT. Pogląd taki potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 23 marca 2007 r., (sygn.: III SA/Wa 116/07), gdzie czytamy (…) związanie dotacji z czynnościami, do których są one wypłacane skutkuje tym, że do dotacji należy stosować te same stawki podatkowe, które mają zastosowanie do czynności objętych dotowaniem i to samo dotyczy zwolnienia od podatku.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Wartym uwagi jest fakt, że otrzymana dotacja stanowi kwotę brutto co oznacza, że należy z niej wyodrębnić wartość netto oraz podatek VAT. Do obliczenia kwoty podatku należnego trzeba będzie więc posłużyć się rachunkiem „w stu” (zanim dotacja zwiększy obrót musi zostać pomniejszona o kwotę należnego podatku). Zgodnie z powyższymi ustaleniami należy przy tym zastosować stawkę tożsamą ze stawką, którą opodatkowany jest dany towar lub usługa.

Zakładając, że kwota dotacji przedmiotowej wynosi 50 000 zł, a stawka jaką opodatkowana jest dotowana czynność to stawka 22%, należałoby kwotę dotacji czyli 50 000 zł podzielić przez 122 % (50 000 zł x 1,22). Otrzymany wynik 40 983, 60 zł stanowić będzie kwotę dotacji netto. Następnie już prosto wyliczymy, iż wysokość podatku należnego w analizowanym przykładzie wyniesie 9 016,40 zł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA