REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wystawiać faktury na małżonków prowadzących osobne firmy aby mogli odliczyć VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Małżonkowie, prowadzący odrębne działalności gospodarcze, dokonujący budowy domu mieszkalnego z wydzieloną częścią usługową, wykorzystywaną do prowadzonych działalności, mają prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony w związku z poniesionymi z tego tytułu wydatkami.

Jednakże zakres tego prawa z racji podjętej inwestycji będzie miał zróżnicowany charakter.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jan Kowalski jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Identycznie jego małżonka. Wspólnie dokonują budowy budynku, który w części przeznaczony będzie na ich cele mieszkaniowe, w części zaś wyodrębniona zostaje część usługowa, która służyć będzie prowadzonym działalnościom gospodarczym. Inwestycja realizowana będzie we własnym zakresie, metodą gospodarczą. W części usługowej możliwe będzie wyodrębnienie pomieszczeń wspólnych, takich jak korytarze, sanitariat oraz pomieszczeń odrębnych, służących każdej z działalności.

Na gruncie omawianego przypadku pojawia się wiele kwestii wymagających rozważenia:
1. Jak powinny być wystawione faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizowaną inwestycją, aby możliwe było odliczenie podatku naliczonego przez każdego z małżonków?
2. Czy jeden oryginał faktury będzie uprawniał każdego z małżonków do ewidencjonowania dokonanych zakupów w prowadzonych ewidencjach oraz kto powinien go przechowywać?
3. Jak rozliczać wydatki związane z budową budynku, który w części będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej małżonków, a w części wykorzystywany w celach prywatnych?

W pierwszej kolejności należy wskazać, iż na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług małżonkowie nie są uznawani za jeden podmiot podatkowy.

REKLAMA

Każdy z małżonków wykonując samodzielne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT jest odrębnym podatnikiem tego podatku, w konsekwencji jest zobowiązany do odrębnego prowadzenia rejestrów dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz składania deklaracji VAT-7 dotyczących wyłącznie czynności podejmowanych w ramach swojej działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodząc do odpowiedzi na pierwsze z postawionych wyżej pytań niezbędna jest analiza przepisów określających wymogi dotyczące wystawiania faktur oraz elementów jakie faktury powinny zawierać.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Z kolei § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług określa, że faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej: 


1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
3) numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
4) dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
5) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
6) miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
8) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
9) stawki podatku;
10) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
11) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Polecamy: Kiedy można rozliczyć się wspólnie z małżonkiem

Treść przywołanych przepisów nie określa zakazu wystawiania faktury na więcej niż jeden podmiot, w konsekwencji nabywcą towaru lub usługi może być więcej niż jedna osoba, jednakże dane zawarte w fakturze muszą umożliwiać jednoznaczną ich identyfikację.

Odnosząc powyższe do opisanego wyżej przykładu faktury dokumentujące sprzedaż powinny być wystawiane na obojga małżonków jako osobnych nabywców, z których każdy powinien być identyfikowany z imienia i nazwiska oraz numeru NIP.

Odnosząc się do drugiego z przedstawionych zagadnień przywołać należy zapis § 19 ust. 1 i 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów, zgodnie z którym obliguje się wystawcę faktury i faktury korygującej do jej wystawienia w co najmniej dwóch egzemplarzach.

Oryginał faktury otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca. Dokonując wspólnego nabycia towaru lub usługi otrzymana faktura dokumentująca te czynności przechowywana może być przez któregokolwiek z małżonków.

Nie stoi przy tym nic na przeszkodzie by drugi z małżonków, posiadał kserokopię oryginalnej faktury. Podstawę odliczenia kwoty podatku naliczonego i tak stanowić będzie oryginał faktury VAT.

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Pamiętać jedynie należy o tym, iż na podatniku ciążyć będzie obowiązek udowodnienia istnienia oryginału faktury i wskazania miejsca, w którym się znajduje. Dokumenty zaś przechowywane powinny być w sposób umożliwiający łatwe ich odszukanie (§ 21w/w rozporządzenia).

Przechodząc natomiast do prawa odliczenia podatku naliczonego - zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ustawy o podatku VAT, podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek z poniesionymi wydatkami, a czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności.

Jednocześnie w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Polecamy: serwis VAT

W omawianym przypadku w związku z poniesionymi wydatkami przez małżonków na nabycie towarów i usług związanych z budową części usługowej budynku, przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentującymi je, w zakresie w jakim wydatki te związane będą z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Jeśli w powierzchni budynku uda się wyodrębnić pomieszczenia używane wyłącznie do celów jednej działalności gospodarczej i da się wyodrębnić wydatki ponoszone w związku z tymi pomieszczeniami - podatnikowi będzie przysługiwało pełne prawo odliczenia podatku naliczonego.

W pozostałym zakresie, gdy wydatki dotyczą części wspólnych przysługiwać będzie prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego stanowiącej równowartość 50 % kwoty podatku. W konsekwencji wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z budową części mieszkalnej z prawa takiego korzystać nie będą.

Każdy z małżonków powinien w rejestrach prowadzonych dla potrzeb podatku VAT oraz deklaracjach podatkowych ująć podatek naliczony w odpowiedniej przysługującej dla danej działalności części. Właściwym przy tym jest sporządzenie opisu procentowego udziału podatku podlegającego odliczeniu z tytułu prowadzonej przez każdego z małżonków działalności.

Dodatkowo należy zauważyć, iż ciężar rzetelnego rozliczenia wydatków związanych z budową budynku, w części przeznaczonej na potrzeby działalności, a w części na cele mieszkaniowe, jak również wybór metody umożliwiający prawidłowe określenie tych proporcji spoczywa na podatniku (art. 90 ust. 1 ustawy o VAT).

Źródło: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 12 sierpnia 2009 r. (nr ITPP1/443-490/09/DM)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA