REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efaktura – szansa na rozwój sektora IT

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś dostawcą rozwiązań IT dla finansów i księgowości? Jeśli tak, z pewnością zainteresują Cię zmiany w zamówieniach publicznych, które weszły w życie 18 kwietnia 2019 r. Mowa o obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, tzw. efaktur, który wprowadziła Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Oznacza to możliwość integracji systemów finansowo-księgowych z rządową Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF).

Efaktura – co warto wiedzieć?

Instytucje publiczne, urzędy, organy władzy i administracji, oddziały ZUS i NFZ, zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, instytucje kultury oraz wiele innych podmiotów sektora publicznego od 18 kwietnia br. ma obowiązek przyjmowania efaktur za usługi wykonane w ramach zamówień publicznych. Obecnie dotyczy on zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro, jednak od 1 sierpnia 2019 r. obejmie wszystkie zamówienia publiczne.

REKLAMA

Autopromocja

Ustrukturyzowana faktura elektroniczna ma postać pliku XML zawierającego określone dane, tj. informacje identyfikujące nabywcę i sprzedającego, przedmiot sprzedaży, kwoty i daty. Dzięki zapisowi danych w formacie XML faktura może zostać przetworzona i wstępnie zaksięgowana w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania pracowników. Efaktura w ujednoliconym formacie gwarantuje też, że dostawca towarów lub usług dla pomiotów publicznych wystawi dokładnie taki dokument, jaki jest wymagany przepisami prawa.

Nowych faktur przedsiębiorcy nie będą jednak przesyłać do zlecającego drogą mailową – do komunikacji pomiędzy podmiotami służy bowiem bezpłatna Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF), przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii z myślą o wsparciu obiegu dokumentów. Aby korzystać z PEF, niezbędne jest założenie konta, zarówno przez instytucję publiczną, jak i przedsiębiorcę. Co ważne, dzięki przygotowanemu API, do PEF można podłączyć firmowy system ERP. Aplikację PEF można także po prostu pobrać i zainstalować na swoim komputerze.

Jak dostosować system finansowo-księgowy do PEF?

Jak widać, nowe przepisy wpłyną na możliwość dostosowania dotychczasowych systemów finansowo-księgowych do wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w formacie XML oraz ich przesyłania do odbiorcy za pośrednictwem platformy PEF. Zmiany te mają jednak charakter pozytywny. „Dzięki stworzeniu systemu umożliwiającego wymianę dokumentów zgodnych z europejskimi standardami, zwiększamy konkurencyjność polskich firm, które od tej pory z łatwością mogą startować w przetargach na zamówienia publiczne na terenie całej Unii Europejskiej” – mówi Dominik Wójcicki, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

REKLAMA

Platforma PEF wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców oraz dostawcom rozwiązań IT dla finansów i księgowości, udostępniając nowoczesne API, które pozwala na zintegrowanie z nią istniejących systemów księgowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie https://efaktura.gov.pl w dziale Dokumentacja. Ministerstwo przygotowało także bezpłatne szkolenia dla integratorów rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania. Mogą z nich skorzystać zarówno pracownicy działów IT, którzy chcą podłączyć system finansowo-księgowy w swojej firmie do PEF, jak i twórcy programów bądź aplikacji do fakturowania czy też kompleksowych systemów ERP do zarządzania firmą. Zapisy na szkolenia prowadzone są poprzez stronę efaktura.gov.pl, w zakładce Szkolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na dynamicznie zachodzące procesy cyfryzacji, obejmujące także sektor publiczny, polscy przedsiębiorcy z pewnością będą chcieli szybko dostosować się do nowych przepisów – można przewidywać, że ustrukturyzowane faktury elektroniczne niebawem staną się standardem. Warto zatem już dziś rozpocząć integrację swoich systemów i rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA