REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Efaktura – szansa na rozwój sektora IT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jesteś dostawcą rozwiązań IT dla finansów i księgowości? Jeśli tak, z pewnością zainteresują Cię zmiany w zamówieniach publicznych, które weszły w życie 18 kwietnia 2019 r. Mowa o obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, tzw. efaktur, który wprowadziła Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Oznacza to możliwość integracji systemów finansowo-księgowych z rządową Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF).

Efaktura – co warto wiedzieć?

REKLAMA

Instytucje publiczne, urzędy, organy władzy i administracji, oddziały ZUS i NFZ, zakłady opieki zdrowotnej, uczelnie publiczne, instytucje kultury oraz wiele innych podmiotów sektora publicznego od 18 kwietnia br. ma obowiązek przyjmowania efaktur za usługi wykonane w ramach zamówień publicznych. Obecnie dotyczy on zamówień o wartości powyżej 30 tys. euro, jednak od 1 sierpnia 2019 r. obejmie wszystkie zamówienia publiczne.

REKLAMA

Ustrukturyzowana faktura elektroniczna ma postać pliku XML zawierającego określone dane, tj. informacje identyfikujące nabywcę i sprzedającego, przedmiot sprzedaży, kwoty i daty. Dzięki zapisowi danych w formacie XML faktura może zostać przetworzona i wstępnie zaksięgowana w sposób automatyczny, bez konieczności angażowania pracowników. Efaktura w ujednoliconym formacie gwarantuje też, że dostawca towarów lub usług dla pomiotów publicznych wystawi dokładnie taki dokument, jaki jest wymagany przepisami prawa.

Nowych faktur przedsiębiorcy nie będą jednak przesyłać do zlecającego drogą mailową – do komunikacji pomiędzy podmiotami służy bowiem bezpłatna Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF), przygotowana przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii z myślą o wsparciu obiegu dokumentów. Aby korzystać z PEF, niezbędne jest założenie konta, zarówno przez instytucję publiczną, jak i przedsiębiorcę. Co ważne, dzięki przygotowanemu API, do PEF można podłączyć firmowy system ERP. Aplikację PEF można także po prostu pobrać i zainstalować na swoim komputerze.

Jak dostosować system finansowo-księgowy do PEF?

REKLAMA

Jak widać, nowe przepisy wpłyną na możliwość dostosowania dotychczasowych systemów finansowo-księgowych do wystawiania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych w formacie XML oraz ich przesyłania do odbiorcy za pośrednictwem platformy PEF. Zmiany te mają jednak charakter pozytywny. „Dzięki stworzeniu systemu umożliwiającego wymianę dokumentów zgodnych z europejskimi standardami, zwiększamy konkurencyjność polskich firm, które od tej pory z łatwością mogą startować w przetargach na zamówienia publiczne na terenie całej Unii Europejskiej” – mówi Dominik Wójcicki, Dyrektor Departamentu Gospodarki Elektronicznej w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Platforma PEF wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców oraz dostawcom rozwiązań IT dla finansów i księgowości, udostępniając nowoczesne API, które pozwala na zintegrowanie z nią istniejących systemów księgowych. Szczegółowe informacje na ten temat znaleźć można na stronie https://efaktura.gov.pl w dziale Dokumentacja. Ministerstwo przygotowało także bezpłatne szkolenia dla integratorów rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania. Mogą z nich skorzystać zarówno pracownicy działów IT, którzy chcą podłączyć system finansowo-księgowy w swojej firmie do PEF, jak i twórcy programów bądź aplikacji do fakturowania czy też kompleksowych systemów ERP do zarządzania firmą. Zapisy na szkolenia prowadzone są poprzez stronę efaktura.gov.pl, w zakładce Szkolenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na dynamicznie zachodzące procesy cyfryzacji, obejmujące także sektor publiczny, polscy przedsiębiorcy z pewnością będą chcieli szybko dostosować się do nowych przepisów – można przewidywać, że ustrukturyzowane faktury elektroniczne niebawem staną się standardem. Warto zatem już dziś rozpocząć integrację swoich systemów i rozwiązań IT z Platformą Elektronicznego Fakturowania.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA