REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?
Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie e-faktury. Przepisy dot. VAT nie regulują kwestii anulowania faktury. Zarówno zwykłej papierowej, jak i faktury elektronicznej. Tym niemniej organy podatkowe uznają za zgodne z prawem anulowanie faktury VAT (także e-faktury) jeżeli wystawiona przez podatnika faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego poprzez jej przekazanie kontrahentowi i jeżeli faktura ta dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Czy można anulować fakturę VAT?

Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii anulowania wystawionych faktur VAT.  Tym niemniej od wielu lat organy podatkowe dopuszczają wyjątkowo anulowanie faktury VAT, która nie została „wprowadzona do obrotu prawnego” i jednocześnie faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.

Anulowania dokonuje się poprzez przekreślenie oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji (zapisów) uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego?

Organy podatkowe przyjmują, że faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego jeżeli:

     - faktura nie została wysłana do kontrahenta albo

     - faktura została wysłana do kontrahenta, ale nie została przez niego odebrana, albo

     - faktura została wysłana i doręczona, a następnie odesłana przez kontrahenta (czyli podatnik posiada oba egzemplarze faktury, a kontrahent nie uwzględnia jej w swojej ewidencji rachunkowej i podatkowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość anulowania faktury potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacjach indywidualnych z 21 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ, z 29 września 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK, czy z 4 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK.

Anulowanie faktury elektronicznej

Organy podatkowe dopuszczają także możliwość anulowania faktury elektronicznej (e-faktury), jednak w tym przypadku inaczej jest definiowane „wprowadzenie do obrotu”.

W praktyce uznaje się, że co do zasady nie ma możliwości anulowania faktury elektronicznej, która została wysłana do nabywcy i automatycznie przez niego odebrana - np. za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail). W takiej sytuacji dokument ten uznaje się za trwale i bezpowrotnie wprowadzony do obrotu prawnego, bowiem nie ma możliwości jego odzyskania przez sprzedawcę lub zwrócenia przez nabywcę. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2019 r. nr 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK.

Ale organy podatkowe dopuszczają możliwość (i zgodność z prawem) anulowania e-faktury, która została automatycznie wygenerowana przez system finansowo-księgowy, ale nie została wprowadzona do obrotu prawnego - czyli nie została wysłana do kontrahenta. Tak uznano np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK.

Faktury elektroniczne udostępnione klientom na portalu

W tej ostatniej interpretacji organ podatkowy analizował sytuację podatnika, który wdrożył u siebie elektroniczny Portal przeznaczony dla klientów. Funkcjonalność Portalu polega m.in. na udostępnieniu klientom, posiadającym zarejestrowane konto na Portalu, informacji o wszystkich złożonych zamówieniach i utworzonych do nich dostawach, o wykorzystaniu limitu kredytowego oraz na umożliwieniu klientom pobrania dokumentów WZ.

Ponadto podatnik planuje rozwijanie Portalu poprzez dodanie funkcjonalności polegającej na umożliwieniu klientom, po zalogowaniu się na swoje konta na Portalu, wglądu do wystawianych przez podatnika faktur oraz umożliwieniu klientom-nabywcom pobierania faktur w postaci załącznika w formacie .PDF. Po wdrożeniu tej funkcjonalności, e-faktura będzie automatycznie udostępniana na Portalu na koncie konkretnego klienta-nabywcy w momencie jej wprowadzenia do systemu księgowego podatnika. Podatnik będzie posiadał wiedzę o tym czy i kiedy klient-nabywca pobrał fakturę z Portalu. Jednocześnie informacja o udostępnieniu faktury na Portalu (ani sama faktura) nie będzie przekazywana do klienta w inny sposób (np. e-mailem).

Podatnik zapytał Dyrektora KIS, czy może anulować wystawioną na Portalu fakturę elektroniczną w sytuacji gdy:
- podatnik usunie ww. fakturę z Portalu zanim zostanie ona pobrana przez klienta oraz

- faktura będzie dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem, że w opisanej sytuacji będzie to możliwe i nie naruszy przepisów dot. VAT.

REKLAMA

Dyrektor KIS podkreślił, że:
- anulowanie faktury powinno dotyczyć wyłącznie sytuacji, kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną.
- anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności.

Zdaniem Dyrektora KIS, niewprowadzenie faktury do obrotu prawnego może mieć miejsce, gdy faktura nie zostanie wysłana do kontrahenta, bądź gdy faktura zostanie wysłana, ale nie zostanie odebrana przez kontrahenta, bądź gdy faktura zostanie wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta (w taki sposób, że podatnik posiada oba egzemplarze faktur – oryginał i kopię – a kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach), a jednocześnie nie doszło do zrealizowania transakcji.
Natomiast faktura elektroniczna, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Taka e-faktura nie może być zwrócona przez odbiorcę, bo zawsze istnieje możliwość, że została skopiowana przez odbiorcę przed jej zwrotem (odesłaniem) - przez co niemożliwe jest jej anulowanie.

Kiedy można anulować fakturę VAT?

Zatem, w świetle interpretacji indywidualnych Dyrektora KIS, możliwe jest anulowanie faktury VAT jeżeli dokumentuje ona czynność faktycznie niedokonaną i:

- e-faktura nie zostanie przesłana odbiorcy na adres e-mail;
- e-faktura zostanie usunięta z portalu elektronicznego
zanim zostanie pobrana przez odbiorcę;
-
faktura nie zostanie wysłana w formie papierowej odbiorcy;
- faktura zostanie wysłana w formie papierowej, ale nie zostanie odebrana przez odbiorcę (przesyłka wróci do wystawcy faktury);
- faktura zostanie wysłana w formie papierowej i odebrana przez odbiorcę, a następnie zostanie przez niego odesłana wystawcy/podatnikowi - czyli w momencie anulowania podatnik będzie posiadał oba egzemplarze faktury, a odbiorca/nabywca nie uwzględni jej w swojej ewidencji rachunkowej i podatkowej.

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA