REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?
Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie e-faktury. Przepisy dot. VAT nie regulują kwestii anulowania faktury. Zarówno zwykłej papierowej, jak i faktury elektronicznej. Tym niemniej organy podatkowe uznają za zgodne z prawem anulowanie faktury VAT (także e-faktury) jeżeli wystawiona przez podatnika faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego poprzez jej przekazanie kontrahentowi i jeżeli faktura ta dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Czy można anulować fakturę VAT?

Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii anulowania wystawionych faktur VAT.  Tym niemniej od wielu lat organy podatkowe dopuszczają wyjątkowo anulowanie faktury VAT, która nie została „wprowadzona do obrotu prawnego” i jednocześnie faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.

Anulowania dokonuje się poprzez przekreślenie oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji (zapisów) uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego?

Organy podatkowe przyjmują, że faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego jeżeli:

     - faktura nie została wysłana do kontrahenta albo

     - faktura została wysłana do kontrahenta, ale nie została przez niego odebrana, albo

     - faktura została wysłana i doręczona, a następnie odesłana przez kontrahenta (czyli podatnik posiada oba egzemplarze faktury, a kontrahent nie uwzględnia jej w swojej ewidencji rachunkowej i podatkowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość anulowania faktury potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacjach indywidualnych z 21 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ, z 29 września 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK, czy z 4 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK.

Anulowanie faktury elektronicznej

Organy podatkowe dopuszczają także możliwość anulowania faktury elektronicznej (e-faktury), jednak w tym przypadku inaczej jest definiowane „wprowadzenie do obrotu”.

W praktyce uznaje się, że co do zasady nie ma możliwości anulowania faktury elektronicznej, która została wysłana do nabywcy i automatycznie przez niego odebrana - np. za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail). W takiej sytuacji dokument ten uznaje się za trwale i bezpowrotnie wprowadzony do obrotu prawnego, bowiem nie ma możliwości jego odzyskania przez sprzedawcę lub zwrócenia przez nabywcę. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2019 r. nr 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK.

Ale organy podatkowe dopuszczają możliwość (i zgodność z prawem) anulowania e-faktury, która została automatycznie wygenerowana przez system finansowo-księgowy, ale nie została wprowadzona do obrotu prawnego - czyli nie została wysłana do kontrahenta. Tak uznano np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK.

Faktury elektroniczne udostępnione klientom na portalu

W tej ostatniej interpretacji organ podatkowy analizował sytuację podatnika, który wdrożył u siebie elektroniczny Portal przeznaczony dla klientów. Funkcjonalność Portalu polega m.in. na udostępnieniu klientom, posiadającym zarejestrowane konto na Portalu, informacji o wszystkich złożonych zamówieniach i utworzonych do nich dostawach, o wykorzystaniu limitu kredytowego oraz na umożliwieniu klientom pobrania dokumentów WZ.

Ponadto podatnik planuje rozwijanie Portalu poprzez dodanie funkcjonalności polegającej na umożliwieniu klientom, po zalogowaniu się na swoje konta na Portalu, wglądu do wystawianych przez podatnika faktur oraz umożliwieniu klientom-nabywcom pobierania faktur w postaci załącznika w formacie .PDF. Po wdrożeniu tej funkcjonalności, e-faktura będzie automatycznie udostępniana na Portalu na koncie konkretnego klienta-nabywcy w momencie jej wprowadzenia do systemu księgowego podatnika. Podatnik będzie posiadał wiedzę o tym czy i kiedy klient-nabywca pobrał fakturę z Portalu. Jednocześnie informacja o udostępnieniu faktury na Portalu (ani sama faktura) nie będzie przekazywana do klienta w inny sposób (np. e-mailem).

Podatnik zapytał Dyrektora KIS, czy może anulować wystawioną na Portalu fakturę elektroniczną w sytuacji gdy:
- podatnik usunie ww. fakturę z Portalu zanim zostanie ona pobrana przez klienta oraz

- faktura będzie dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem, że w opisanej sytuacji będzie to możliwe i nie naruszy przepisów dot. VAT.

REKLAMA

Dyrektor KIS podkreślił, że:
- anulowanie faktury powinno dotyczyć wyłącznie sytuacji, kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną.
- anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności.

Zdaniem Dyrektora KIS, niewprowadzenie faktury do obrotu prawnego może mieć miejsce, gdy faktura nie zostanie wysłana do kontrahenta, bądź gdy faktura zostanie wysłana, ale nie zostanie odebrana przez kontrahenta, bądź gdy faktura zostanie wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta (w taki sposób, że podatnik posiada oba egzemplarze faktur – oryginał i kopię – a kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach), a jednocześnie nie doszło do zrealizowania transakcji.
Natomiast faktura elektroniczna, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Taka e-faktura nie może być zwrócona przez odbiorcę, bo zawsze istnieje możliwość, że została skopiowana przez odbiorcę przed jej zwrotem (odesłaniem) - przez co niemożliwe jest jej anulowanie.

Kiedy można anulować fakturę VAT?

Zatem, w świetle interpretacji indywidualnych Dyrektora KIS, możliwe jest anulowanie faktury VAT jeżeli dokumentuje ona czynność faktycznie niedokonaną i:

- e-faktura nie zostanie przesłana odbiorcy na adres e-mail;
- e-faktura zostanie usunięta z portalu elektronicznego
zanim zostanie pobrana przez odbiorcę;
-
faktura nie zostanie wysłana w formie papierowej odbiorcy;
- faktura zostanie wysłana w formie papierowej, ale nie zostanie odebrana przez odbiorcę (przesyłka wróci do wystawcy faktury);
- faktura zostanie wysłana w formie papierowej i odebrana przez odbiorcę, a następnie zostanie przez niego odesłana wystawcy/podatnikowi - czyli w momencie anulowania podatnik będzie posiadał oba egzemplarze faktury, a odbiorca/nabywca nie uwzględni jej w swojej ewidencji rachunkowej i podatkowej.

oprac. Paweł Huczko

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: takie będą wszystkie nowe terminy dotyczące obowiązku e-fakturowania. Jest nowa ustawa o KSeF

5 listopada Ministerstwo Finansów opublikowało rządowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF).  W ten sposób realizuje część reformy z Krajowego Planu Odbudowy i Wzmacniania Odporności - KPO. Znane są już wszystkie terminy wdrożenia fakturowania w systemie KSeF.

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Prof. Modzelewski: Dlaczego wdrożenie obowiązkowego KSeF skończy się fiaskiem; nie usunięto zasadniczych błędów faktur ustrukturyzowanych

Opublikowano wreszcie nowelizację nowelizacji przepisów dotyczących faktur ustrukturyzowanych. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom Ministra Finansów (które podatnicy przyjęli z ulgą i zadowoleniem), nie usunięto zasadniczych błędów tej koncepcji, a proponowane zmiany mają charakter wręcz kosmetyczny. Czyli dalej forsowany jest absurdalny, kosztowny, szkodliwy politycznie i w sumie niewdrażalny projekt niewiadomego autorstwa, który doprowadzi do całkowitej destrukcji systemu rozliczeń i dokumentowania sprzedaży i zakupów w obrocie gospodarczym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. 

Wdrażanie ustawy o sygnalistach. Ważna data dla firm: 1 stycznia 2025 r.

Ustawa o sygnalistach weszła w życie 25 września 2024 r. Na jej mocy wiele firm ma obowiązek wyznaczenia osoby, która będzie przyjmowała zgłoszenia wewnętrzne od pracowników. Stan zatrudnienia należy pierwszy raz ustalić na dzień 1 stycznia 2025 r. i również na ten dzień trzeba mieć przygotowaną procedurę zgłoszeń wewnętrznych chroniącą sygnalistów. Dotyczy to tych podmiotów, których dotyczą przepisy ustawy o ochronie sygnalistów z uwagi na zatrudnienie co najmniej 50 osób.

REKLAMA

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracownika i zastąpić go sztuczną inteligencją? Adwokat: nie ma specjalnych przepisów ale etat może być zlikwidowany, gdy firma wprowadza automatyzację

Czy pracodawca ma prawo zwolnić pracowników i zastąpić ich przez sztuczną inteligencję? Jak mówi adwokat Marek Jarosiewicz, wspólnik w kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski sytuacja jest delikatna, bo sztuczna inteligencja, szczególnie w kontekście rynku pracy, wymaga jeszcze dużego doprecyzowania. – Przedsiębiorca ma prawo unowocześniać procesy w swojej firmie. Z etycznego punktu widzenia jednak powoływanie się na sztuczną inteligencję przy redukcji etatów może być wątpliwe – przyznaje mecenas Jarosiewicz. 

Koniec realnych zysków z lokat bankowych. W 2025 r. inflacja będzie spadała szybciej niż stopy procentowe?

Zanotowane we wrześniu 2024 r. przyspieszenie inflacji to zła informacja dla oszczędzających na lokatach bankowych. Osoby posiadające przeciętne lokaty w bankach znowu zaczynają realnie tracić, czyli przegrywać z inflacją. Oprocentowanie depozytów przestaje bowiem chronić siłę nabywczą zaoszczędzonych pieniędzy przed zgubnym działaniem inflacji. Dalsze przyspieszenie inflacji i spodziewane obniżki stóp procentowych to scenariusz, który działa na niekorzyść bankowych ciułaczy.

Jak działa ulga na zabytki? Można odliczyć wpłaty na fundusz remontowy, ale też wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków

Ulga na zabytki to forma preferencji podatkowej dostępna dla podatników PIT, którzy rozliczają się według skali podatkowej, podatku liniowego lub ryczałtu. Aby móc z niej skorzystać, konieczne jest posiadanie statusu właściciela lub współwłaściciela zabytkowej nieruchomości. Można odliczyć wpłat na fundusz remontowy oraz wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane.

Z dużej chmury mały deszcz – system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES działa

Z dniem 31 października 2024 odłączono działający do tej pory system do obsługi zgłoszeń celnych wywozowych AES/ECS i zastąpiono go systemem AES Plus. Jest to ogólnounijny program do walidacji i weryfikacji zgłoszeń celnych w procedurze wywozu.

REKLAMA

Podatek PIT - część 3
Zapraszamy do rozwiązania quizu o podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to trzeci quiz dotyczący tej problematyki, który zawiera dziesięć pytań a tylko jedna odpowiedź jest właściwa.
Podatek PIT - część 2
Oto quiz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Jest to drugi quiz dotyczący tej problematyki. Składa się z dziewięciu pytań i tylko jedna odpowiedź jest poprawna.

REKLAMA