REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?
Anulowanie e-faktury - czy jest możliwe i jak to zrobić?

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie e-faktury. Przepisy dot. VAT nie regulują kwestii anulowania faktury. Zarówno zwykłej papierowej, jak i faktury elektronicznej. Tym niemniej organy podatkowe uznają za zgodne z prawem anulowanie faktury VAT (także e-faktury) jeżeli wystawiona przez podatnika faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego poprzez jej przekazanie kontrahentowi i jeżeli faktura ta dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Czy można anulować fakturę VAT?

Zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii anulowania wystawionych faktur VAT.  Tym niemniej od wielu lat organy podatkowe dopuszczają wyjątkowo anulowanie faktury VAT, która nie została „wprowadzona do obrotu prawnego” i jednocześnie faktura dokumentuje czynność rzeczywiście niedokonaną.

Anulowania dokonuje się poprzez przekreślenie oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji (zapisów) uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego?

Organy podatkowe przyjmują, że faktura VAT nie została wprowadzona do obrotu prawnego jeżeli:

     - faktura nie została wysłana do kontrahenta albo

     - faktura została wysłana do kontrahenta, ale nie została przez niego odebrana, albo

     - faktura została wysłana i doręczona, a następnie odesłana przez kontrahenta (czyli podatnik posiada oba egzemplarze faktury, a kontrahent nie uwzględnia jej w swojej ewidencji rachunkowej i podatkowej).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Możliwość anulowania faktury potwierdza Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacjach indywidualnych z 21 marca 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.12.2019.2.RSZ, z 29 września 2020 r. sygn. 0114-KDIP1-3.4012.394.2020.1.ISK, czy z 4 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK.

Anulowanie faktury elektronicznej

Organy podatkowe dopuszczają także możliwość anulowania faktury elektronicznej (e-faktury), jednak w tym przypadku inaczej jest definiowane „wprowadzenie do obrotu”.

W praktyce uznaje się, że co do zasady nie ma możliwości anulowania faktury elektronicznej, która została wysłana do nabywcy i automatycznie przez niego odebrana - np. za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail). W takiej sytuacji dokument ten uznaje się za trwale i bezpowrotnie wprowadzony do obrotu prawnego, bowiem nie ma możliwości jego odzyskania przez sprzedawcę lub zwrócenia przez nabywcę. Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2019 r. nr 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK.

Ale organy podatkowe dopuszczają możliwość (i zgodność z prawem) anulowania e-faktury, która została automatycznie wygenerowana przez system finansowo-księgowy, ale nie została wprowadzona do obrotu prawnego - czyli nie została wysłana do kontrahenta. Tak uznano np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 4 lutego 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.934.2021.1.IK.

Faktury elektroniczne udostępnione klientom na portalu

W tej ostatniej interpretacji organ podatkowy analizował sytuację podatnika, który wdrożył u siebie elektroniczny Portal przeznaczony dla klientów. Funkcjonalność Portalu polega m.in. na udostępnieniu klientom, posiadającym zarejestrowane konto na Portalu, informacji o wszystkich złożonych zamówieniach i utworzonych do nich dostawach, o wykorzystaniu limitu kredytowego oraz na umożliwieniu klientom pobrania dokumentów WZ.

Ponadto podatnik planuje rozwijanie Portalu poprzez dodanie funkcjonalności polegającej na umożliwieniu klientom, po zalogowaniu się na swoje konta na Portalu, wglądu do wystawianych przez podatnika faktur oraz umożliwieniu klientom-nabywcom pobierania faktur w postaci załącznika w formacie .PDF. Po wdrożeniu tej funkcjonalności, e-faktura będzie automatycznie udostępniana na Portalu na koncie konkretnego klienta-nabywcy w momencie jej wprowadzenia do systemu księgowego podatnika. Podatnik będzie posiadał wiedzę o tym czy i kiedy klient-nabywca pobrał fakturę z Portalu. Jednocześnie informacja o udostępnieniu faktury na Portalu (ani sama faktura) nie będzie przekazywana do klienta w inny sposób (np. e-mailem).

Podatnik zapytał Dyrektora KIS, czy może anulować wystawioną na Portalu fakturę elektroniczną w sytuacji gdy:
- podatnik usunie ww. fakturę z Portalu zanim zostanie ona pobrana przez klienta oraz

- faktura będzie dokumentowała czynności, które nie zostały faktycznie dokonane.

Organ podatkowy zgodził się z podatnikiem, że w opisanej sytuacji będzie to możliwe i nie naruszy przepisów dot. VAT.

REKLAMA

Dyrektor KIS podkreślił, że:
- anulowanie faktury powinno dotyczyć wyłącznie sytuacji, kiedy faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego i dokumentuje czynność niedokonaną.
- anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności.

Zdaniem Dyrektora KIS, niewprowadzenie faktury do obrotu prawnego może mieć miejsce, gdy faktura nie zostanie wysłana do kontrahenta, bądź gdy faktura zostanie wysłana, ale nie zostanie odebrana przez kontrahenta, bądź gdy faktura zostanie wysłana i odebrana, a następnie odesłana przez kontrahenta (w taki sposób, że podatnik posiada oba egzemplarze faktur – oryginał i kopię – a kontrahent nie uwzględnił faktury w swoich ewidencjach), a jednocześnie nie doszło do zrealizowania transakcji.
Natomiast faktura elektroniczna, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Taka e-faktura nie może być zwrócona przez odbiorcę, bo zawsze istnieje możliwość, że została skopiowana przez odbiorcę przed jej zwrotem (odesłaniem) - przez co niemożliwe jest jej anulowanie.

Kiedy można anulować fakturę VAT?

Zatem, w świetle interpretacji indywidualnych Dyrektora KIS, możliwe jest anulowanie faktury VAT jeżeli dokumentuje ona czynność faktycznie niedokonaną i:

- e-faktura nie zostanie przesłana odbiorcy na adres e-mail;
- e-faktura zostanie usunięta z portalu elektronicznego
zanim zostanie pobrana przez odbiorcę;
-
faktura nie zostanie wysłana w formie papierowej odbiorcy;
- faktura zostanie wysłana w formie papierowej, ale nie zostanie odebrana przez odbiorcę (przesyłka wróci do wystawcy faktury);
- faktura zostanie wysłana w formie papierowej i odebrana przez odbiorcę, a następnie zostanie przez niego odesłana wystawcy/podatnikowi - czyli w momencie anulowania podatnik będzie posiadał oba egzemplarze faktury, a odbiorca/nabywca nie uwzględni jej w swojej ewidencji rachunkowej i podatkowej.

oprac. Paweł Huczko

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

REKLAMA

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA