REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie faktury ujętej w pliku JPK_VAT

Jak anulować fakturę, która została zaewidencjonowana w pliku JPK_VAT
Jak anulować fakturę, która została zaewidencjonowana w pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie faktury w JPK. Pomyłkowo wystawiliśmy ponownie fakturę. Wystawiona faktura została wykazana w pliku JPK_VAT i wysłana do Ministerstwa Finansów. Jak anulować fakturę, która została zaewidencjonowana w pliku JPK_VAT?

Anulowanie faktury ujętej w JPK_VAT

Ważne!
Gdy spełniamy warunki, w celu anulowania papierowej faktury należy wszystkie wystawione egzemplarze tej faktury przekreślić oraz umieścić na nich adnotację o anulowaniu faktury (ewentualnie również o przyczynie anulowania faktury). Następnie należy skorygować treść ewidencji VAT oraz przesłać korektę pliku JPK_VAT bez uwzględniania anulowanej faktury. Gdy jest to faktura elektroniczna i została wysłana do klienta, to nie ma możliwości jej anulowania. Trzeba wystawić korektę.

REKLAMA

Autopromocja

Anulowanie faktury, mimo że jest stosowane powszechnie, nie zostało uregulowane w przepisach ustawy o VAT. Jednak praktyka wykształciła tego rodzaju operację. Jest to bowiem rozwiązanie znacznie bardziej racjonalne, niż wystawianie do każdego takiego dokumentu obarczonego pomyłką dokumentu korygującego.

Przyjmuje się, że podatnicy mogą anulować zbędnie wystawione faktury. Anulowanie polega na przekreśleniu wystawionych egzemplarzy faktury i dokonaniu na nich adnotacji o przyczynie jej anulowaniu faktury oraz o przyczynie jej anulowania.

Kiedy możliwe jest anulowanie faktur?

Anulowanie faktur jest możliwe, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki, tj.:

  1. czynność udokumentowana fakturą, która ma zostać anulowana, nie została dokonana (zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 27 lutego 2014 r., sygn. akt I SA/Ke 35/14); przy czym warunek ten może być spełniony nie tylko w przypadkach wystawienia faktury przez pomyłkę, ale również w przypadku wystawienia faktury celowo w ramach oszustwa (np. przez pracownika podatnika - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 lipca 2016 r., sygn. ILPP1/4512-1-286/16-3/AS);
  2. faktura, która ma zostać anulowana, nie została wprowadzona do obiegu prawnego (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 796/11), np. przez jej doręczenie nabywcy.

Ważne!
W celach dowodowych, dokonując anulowania wystawionej papierowej faktury, należy:
- przekreślić wszystkie posiadane przez podatnika jej egzemplarze,
- sporządzić opis na tych egzemplarzach, podając datę oraz przyczynę anulowania; dodatkowo powinna się podpisać osoba uprawniona do wystawiania faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Anulowane faktury należy przechowywać do upływu terminu przedawnienia z uwagi na ewentualną kontrolę podatkową.

Należy pamiętać, że nie można anulować faktury elektronicznej wysłanej do klienta. Jest to możliwe do czasu wysłania jej do klienta. Wtedy odpowiedniej adnotacji należy dokonać w systemie. Gdy faktura elektroniczna zostanie wysłana do klienta, konieczne jest wtedy wystawienie faktury korygującej. Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK) czytamy, że:
(…) faktura elektroniczna, nawet z oczywistymi błędami, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Ponadto, utworzona i zarejestrowana faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę.

Dlatego nie można anulować takiej faktury, gdyż:
(…) nie jest możliwe zwrócenie ww. faktury przez odbiorcę i nie jest możliwe aby Wnioskodawca jako wystawca faktury posiadał dwa egzemplarze wystawionej faktury elektronicznej.

Natomiast uwzględnienie faktury w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT nie stanowi jeszcze wprowadzenia jej do obiegu prawnego. W konsekwencji jeżeli spełnione są wskazane dwa warunki, istnieje możliwość anulowania faktur, które zostały uwzględnione w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT.

Jak zaewidencjonować w JPK_VAT anulowanie faktury

Podatnik, który zaewidencjonował fakturę w złożonym JPK_VAT, musi sporządzić jego korektę, jeśli anulował fakturę. W takich przypadkach konieczne jest skorygowanie treści ewidencji VAT oraz przesłanie korekty pliku JPK_VAT bez uwzględniania anulowanej faktury. W tym celu podatnik musi wystornować zapis z anulowaną fakturą.

Gdy JPK_VAT nie został jeszcze wysłany, podatnik koryguje zapis, stornując go lub usuwając.

Aktualna w tym zakresie pozostaje dotycząca poprzedniego pliku JPK_VAT odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie: "Jak ująć w JPK_VAT fakturę anulowaną?".

Odpowiedź Ministerstwa Finansów brzmiała: (…) jeżeli taka faktura została wykazana w już złożonym JPK_VAT, to należy wysłać korektę tego pliku bez uwzględniania tej faktury. Jeżeli natomiast nie wysłano jeszcze JPK_VAT, to w składanym pliku nie uwzględniamy takiej anulowanej faktury.

Podstawa prawna: art. 109 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1626.

Powołane interpretacje podatkowe:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 lipca 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-286/16-3/AS),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK).

Powołane wyroki sądów administracyjnych:

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 27 lutego 2014 r. (sygn. akt I SA/Ke 35/14),
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 796/11).

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

REKLAMA

Nowości w KSeF: faktury papierowe czasowo poza KSeF, faktury konsumenckie, złożone załączniki. Konsultacje Ministerstwa Finansów

W dniu 18 lipca 2024 r. w Ministerstwie Finansów przy ul. Świętokrzyskiej 12 odbyło się kolejne spotkanie konsultacyjne dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur zorganizowane przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Przedstawiciele MF podsumowali dotychczasowe prekonsultacje zmian w zakresie obowiązkowego KSeF. Eksperci Ministerstwa Finansów zaprezentowali też propozycje rozwiązań biznesowych tj. wymianę środowiska KSeF na docelowe, wdrożenie załączników i aktualizację struktury e-faktury,  a także planowane rozwiązania i nowe funkcjonalności KSeF.

Nowe dane o wynagrodzeniach Polaków. GUS odsłania karty

GUS opublikował dane dotyczące przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czerwcu 2024 r. Przeciętna płaca wyniosła 8144,83 zł. Wzrost okazał się niższy od prognozowanego przez ekspertów. Mamy też nowe statystyki dotyczące zatrudnienia.

Podatek od nieruchomości od obiektów sportowych. Będą zmiany od 2025 roku. Czy podatek obejmie place zabaw?

W ramach analiz opublikowanego projektu zmian w podatku od nieruchomości, chwilę uwagi należy poświęcić obiektom sportowym. Jako że standardowo ich wartość nie należy do niskich, ewentualne ruchy w tym zakresie, mogą generować istotne skutki podatkowe. Aczkolwiek, akurat w tym obszarze, MF zaproponował też trochę korzyści. Niekorzyści też.

Większe sumy gwarancyjne w OC posiadaczy pojazdów i rolników. Jednolity formularz zaświadczeń o przebiegu ubezpieczenia. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 16 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która ma dostosować polskie prawo do unijnych przepisów dotyczących ubezpieczenia OC za szkody, które powstały w związku z ruchem pojazdów mechanicznych. Projekt ten przewiduje m.in. zwiększenie minimalnych sum gwarancyjnych w ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych a także rolników. Czy w związku z tymi zmianami wzrosną ceny polis OC?

REKLAMA

Drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Najwięcej na płyn do e-papierosów, aż o 75 proc.

Rząd chce wprowadzić drastyczne podwyżki akcyzy na wyroby tytoniowe. Ich skala ma być kilkukrotnie większa, niż zakładała mapa akcyzowa. Już w 20225 r. akcyza na wyroby tytoniowe ma wzrosnąć: o 25 proc. na papierosy, o 38 proc. na tytoń do palenia oraz o 50 proc. na wkłady do podgrzewaczy tytoniu. Będzie podwyżka również płynów do e-papierosów, na które w 2025 r. akcyza wzrośnie aż o 75 proc.

Zakup sprzętu IT? Czasem lepiej wynająć. Na czym polega DaaS?

Na czym polega model biznesowy Device as a Service (DaaS)? Komu i kiedy się opłaca? Co sprawia, że jest to rosnący trend nie tylko w polskich firmach?

REKLAMA