REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie faktury ujętej w pliku JPK_VAT

Jak anulować fakturę, która została zaewidencjonowana w pliku JPK_VAT
Jak anulować fakturę, która została zaewidencjonowana w pliku JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie faktury w JPK. Pomyłkowo wystawiliśmy ponownie fakturę. Wystawiona faktura została wykazana w pliku JPK_VAT i wysłana do Ministerstwa Finansów. Jak anulować fakturę, która została zaewidencjonowana w pliku JPK_VAT?

Anulowanie faktury ujętej w JPK_VAT

Ważne!
Gdy spełniamy warunki, w celu anulowania papierowej faktury należy wszystkie wystawione egzemplarze tej faktury przekreślić oraz umieścić na nich adnotację o anulowaniu faktury (ewentualnie również o przyczynie anulowania faktury). Następnie należy skorygować treść ewidencji VAT oraz przesłać korektę pliku JPK_VAT bez uwzględniania anulowanej faktury. Gdy jest to faktura elektroniczna i została wysłana do klienta, to nie ma możliwości jej anulowania. Trzeba wystawić korektę.

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie faktury, mimo że jest stosowane powszechnie, nie zostało uregulowane w przepisach ustawy o VAT. Jednak praktyka wykształciła tego rodzaju operację. Jest to bowiem rozwiązanie znacznie bardziej racjonalne, niż wystawianie do każdego takiego dokumentu obarczonego pomyłką dokumentu korygującego.

Przyjmuje się, że podatnicy mogą anulować zbędnie wystawione faktury. Anulowanie polega na przekreśleniu wystawionych egzemplarzy faktury i dokonaniu na nich adnotacji o przyczynie jej anulowaniu faktury oraz o przyczynie jej anulowania.

Kiedy możliwe jest anulowanie faktur?

Anulowanie faktur jest możliwe, jeżeli łącznie spełnione są dwa warunki, tj.:

REKLAMA

  1. czynność udokumentowana fakturą, która ma zostać anulowana, nie została dokonana (zob. przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 27 lutego 2014 r., sygn. akt I SA/Ke 35/14); przy czym warunek ten może być spełniony nie tylko w przypadkach wystawienia faktury przez pomyłkę, ale również w przypadku wystawienia faktury celowo w ramach oszustwa (np. przez pracownika podatnika - zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 lipca 2016 r., sygn. ILPP1/4512-1-286/16-3/AS);
  2. faktura, która ma zostać anulowana, nie została wprowadzona do obiegu prawnego (zob. przykładowo wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 marca 2012 r., sygn. akt I FSK 796/11), np. przez jej doręczenie nabywcy.

Ważne!
W celach dowodowych, dokonując anulowania wystawionej papierowej faktury, należy:
- przekreślić wszystkie posiadane przez podatnika jej egzemplarze,
- sporządzić opis na tych egzemplarzach, podając datę oraz przyczynę anulowania; dodatkowo powinna się podpisać osoba uprawniona do wystawiania faktur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Anulowane faktury należy przechowywać do upływu terminu przedawnienia z uwagi na ewentualną kontrolę podatkową.

Należy pamiętać, że nie można anulować faktury elektronicznej wysłanej do klienta. Jest to możliwe do czasu wysłania jej do klienta. Wtedy odpowiedniej adnotacji należy dokonać w systemie. Gdy faktura elektroniczna zostanie wysłana do klienta, konieczne jest wtedy wystawienie faktury korygującej. Stanowisko to potwierdzają również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK) czytamy, że:
(…) faktura elektroniczna, nawet z oczywistymi błędami, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Ponadto, utworzona i zarejestrowana faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę.

Dlatego nie można anulować takiej faktury, gdyż:
(…) nie jest możliwe zwrócenie ww. faktury przez odbiorcę i nie jest możliwe aby Wnioskodawca jako wystawca faktury posiadał dwa egzemplarze wystawionej faktury elektronicznej.

Natomiast uwzględnienie faktury w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT nie stanowi jeszcze wprowadzenia jej do obiegu prawnego. W konsekwencji jeżeli spełnione są wskazane dwa warunki, istnieje możliwość anulowania faktur, które zostały uwzględnione w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT.

Jak zaewidencjonować w JPK_VAT anulowanie faktury

Podatnik, który zaewidencjonował fakturę w złożonym JPK_VAT, musi sporządzić jego korektę, jeśli anulował fakturę. W takich przypadkach konieczne jest skorygowanie treści ewidencji VAT oraz przesłanie korekty pliku JPK_VAT bez uwzględniania anulowanej faktury. W tym celu podatnik musi wystornować zapis z anulowaną fakturą.

Gdy JPK_VAT nie został jeszcze wysłany, podatnik koryguje zapis, stornując go lub usuwając.

Aktualna w tym zakresie pozostaje dotycząca poprzedniego pliku JPK_VAT odpowiedź Ministerstwa Finansów na pytanie: "Jak ująć w JPK_VAT fakturę anulowaną?".

Odpowiedź Ministerstwa Finansów brzmiała: (…) jeżeli taka faktura została wykazana w już złożonym JPK_VAT, to należy wysłać korektę tego pliku bez uwzględniania tej faktury. Jeżeli natomiast nie wysłano jeszcze JPK_VAT, to w składanym pliku nie uwzględniamy takiej anulowanej faktury.

Podstawa prawna: art. 109 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 685; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1626.

Powołane interpretacje podatkowe:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 lipca 2016 r. (sygn. ILPP1/4512-1-286/16-3/AS),
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 stycznia 2019 r. (sygn. 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK).

Powołane wyroki sądów administracyjnych:

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 27 lutego 2014 r. (sygn. akt I SA/Ke 35/14),
  • wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 marca 2012 r. (sygn. akt I FSK 796/11).

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA