REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych
Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie faktury. Faktura jako dokument wskazujący podatek naliczony jak i uprawniający do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundament podatku od towarów i usług. Z tego powodu, powinno się unikać jakichkolwiek błędów przy jej sporządzaniu. Jednak, przy zachowaniu nawet największej staranności można popełnić pomyłkę. Z tego powodu warto wiedzieć, co zrobić z błędne sporządzoną fakturą, kiedy należy dokonać korekty, a kiedy i w jaki sposób podatnik będzie mógł ją anulować.

Anulowanie faktury - przepisy tego nie regulują

Na wstępie warto zaznaczyć, iż próżno szukać przepisów regulujących kwestię anulowania faktur. Przepisy ustawy o VAT jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nie zawierają przepisów na ten temat. Instytucja anulowania faktur wytworzyła się, w ramach praktyki gospodarczej i została później potwierdzona przez organy podatkowe. Do tej pory w doktrynie, orzecznictwie i interpretacjach wytworzono dość klarowne przesłanki, które podatnik musi spełnić by mógł anulować fakturę.

REKLAMA

Autopromocja

Anulować można fakturę za czynność, która nie miała miejsca

Pierwszą przesłanką jest, aby, czynności, które dokumentuje faktura nie miała miejsca, tj., mimo że faktura została wystawiona, nie dokonano dostawy towarów lub nie wyświadczono usług wykazanych na dokumencie.  Przykładowo może być to sytuacja, w której podatnik sporządził fakturę, wskazując w niej nieprawidłowego usługobiorcę.

Nie można anulować faktury wprowadzonej do obrotu prawnego

Zgodnie z drugą przesłanką, faktura nie może zostać wprowadzona do obrotu prawnego. Gdzie poprzez niewprowadzenie do obrotu prawnego rozumie, sytuację, w której:

  1. Faktura nie została wysłana do kontrahenta,
  2. Faktura została wysłana, ale ostatecznie nie została odebrana przez kontrahenta,
  3. Faktura została wysłana, odebrana, ale ostatecznie odesłana w związku z niewystąpieniem dostawy towarów lub świadczenia usług.

Niektóre organy podatkowe podnoszą wątpliwości co do możliwości anulowania faktury w ostatnim przypadku. Wiąże się to z ryzykiem wykorzystania takiej faktury przez kontrahenta do osiągniecia korzyści podatkowych. Aby zabezpieczyć się w takich okolicznościach, podatnik powinien uzyskać oświadczenie, iż kontrahenta posiada świadomość co do niemożliwości wykorzystania takiego dokumentu do celów VAT. Niemniej, nietrudno znaleźć interpretację podatkową w której organ podatkowy potwierdza możliwość anulowania faktury w wyżej opisanym przypadku, przykładowo Interpretacja indywidualna z 17.07.2018 r., Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.: 0112-KDIL1-3.4012.330.2018.2.AP:
„Podsumowując, jeżeli kontrahent w momencie dostarczenia przesyłki z materiałami edukacyjnymi oraz faktury VAT poinformuje, że nigdy nie zamawiał materiałów edukacyjnych, a także zwróci oryginał dostarczonej faktury VAT, a tym samym wobec braku sprzedaży towaru oraz posiadania przez Wnioskodawcę wszystkich egzemplarzy faktury możliwe jest anulowanie wystawionej faktury VAT, ponieważ nie dokumentuje ona żadnego zdarzenia opodatkowanego podatkiem VAT.”

Co ważne, na to czy faktura zostanie uznana za wprowadzoną do obiegu prawnego wpływa również forma w jakiej została sporządzona, nie jest bowiem możliwe anulowanie faktur elektronicznych, co wyjaśnia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2019 r., sygn.: 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK:
„(…) faktura elektroniczna, nawet z oczywistymi błędami, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Ponadto, utworzona i zrejestrowana faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę. (…) Wystawione Faktury Elektroniczne zawierające błędy i pomyłki są w posiadaniu odbiorców (Klientów), zatem nie jest możliwe dokonanie adnotacji uniemożliwiających ich wykorzystanie. Ponadto nie ma pewności co do braku możliwości ujęcia takich faktur w ewidencji odbiorców.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie dwóch egzemplarzy faktury

Trzecią i ostatnią przesłanką często artykułowaną przez organy podatkowe jest wymóg posiadania dwóch egzemplarzy faktury.

Ważne!
Powyższe przesłanki muszą zostać spełnione łącznie, aby podatnik miał prawo anulować fakturę.

Techniczne anulowanie faktury

Natomiast technicznie anulowanie faktury odbywa się poprzez przekreślenie posiadanych egzemplarzy, a następnie umieszczenie komentarza o treści „Anulowano” lub podobnym, jak i wskazania przyczyny anulowania. Faktury zmodyfikowane w taki sposób można przechowywać wg ogólnych zasad przechowywania faktur, przykładowo można je zeskanować i przechowywać w formie elektronicznej.

Kończąc, należy zaznaczyć, że instytucja anulowania faktur mimo, iż pomocna w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa powinna być stosowana wyjątkowo, i z jak największą starannością, tak aby zminimalizować ryzyko jakiegokolwiek nadużycia podatkowego.

Dominik Świercz, Konsultant Podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA