REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych
Anulowanie faktury – zasady, przesłanki, praktyka organów podatkowych

REKLAMA

REKLAMA

Anulowanie faktury. Faktura jako dokument wskazujący podatek naliczony jak i uprawniający do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundament podatku od towarów i usług. Z tego powodu, powinno się unikać jakichkolwiek błędów przy jej sporządzaniu. Jednak, przy zachowaniu nawet największej staranności można popełnić pomyłkę. Z tego powodu warto wiedzieć, co zrobić z błędne sporządzoną fakturą, kiedy należy dokonać korekty, a kiedy i w jaki sposób podatnik będzie mógł ją anulować.

Anulowanie faktury - przepisy tego nie regulują

Na wstępie warto zaznaczyć, iż próżno szukać przepisów regulujących kwestię anulowania faktur. Przepisy ustawy o VAT jak i przepisy rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nie zawierają przepisów na ten temat. Instytucja anulowania faktur wytworzyła się, w ramach praktyki gospodarczej i została później potwierdzona przez organy podatkowe. Do tej pory w doktrynie, orzecznictwie i interpretacjach wytworzono dość klarowne przesłanki, które podatnik musi spełnić by mógł anulować fakturę.

REKLAMA

Autopromocja

Anulować można fakturę za czynność, która nie miała miejsca

Pierwszą przesłanką jest, aby, czynności, które dokumentuje faktura nie miała miejsca, tj., mimo że faktura została wystawiona, nie dokonano dostawy towarów lub nie wyświadczono usług wykazanych na dokumencie.  Przykładowo może być to sytuacja, w której podatnik sporządził fakturę, wskazując w niej nieprawidłowego usługobiorcę.

Nie można anulować faktury wprowadzonej do obrotu prawnego

Zgodnie z drugą przesłanką, faktura nie może zostać wprowadzona do obrotu prawnego. Gdzie poprzez niewprowadzenie do obrotu prawnego rozumie, sytuację, w której:

  1. Faktura nie została wysłana do kontrahenta,
  2. Faktura została wysłana, ale ostatecznie nie została odebrana przez kontrahenta,
  3. Faktura została wysłana, odebrana, ale ostatecznie odesłana w związku z niewystąpieniem dostawy towarów lub świadczenia usług.

Niektóre organy podatkowe podnoszą wątpliwości co do możliwości anulowania faktury w ostatnim przypadku. Wiąże się to z ryzykiem wykorzystania takiej faktury przez kontrahenta do osiągniecia korzyści podatkowych. Aby zabezpieczyć się w takich okolicznościach, podatnik powinien uzyskać oświadczenie, iż kontrahenta posiada świadomość co do niemożliwości wykorzystania takiego dokumentu do celów VAT. Niemniej, nietrudno znaleźć interpretację podatkową w której organ podatkowy potwierdza możliwość anulowania faktury w wyżej opisanym przypadku, przykładowo Interpretacja indywidualna z 17.07.2018 r., Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn.: 0112-KDIL1-3.4012.330.2018.2.AP:
„Podsumowując, jeżeli kontrahent w momencie dostarczenia przesyłki z materiałami edukacyjnymi oraz faktury VAT poinformuje, że nigdy nie zamawiał materiałów edukacyjnych, a także zwróci oryginał dostarczonej faktury VAT, a tym samym wobec braku sprzedaży towaru oraz posiadania przez Wnioskodawcę wszystkich egzemplarzy faktury możliwe jest anulowanie wystawionej faktury VAT, ponieważ nie dokumentuje ona żadnego zdarzenia opodatkowanego podatkiem VAT.”

Co ważne, na to czy faktura zostanie uznana za wprowadzoną do obiegu prawnego wpływa również forma w jakiej została sporządzona, nie jest bowiem możliwe anulowanie faktur elektronicznych, co wyjaśnia Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2019 r., sygn.: 0112-KDIL4.4012.629.2018.1.NK:
„(…) faktura elektroniczna, nawet z oczywistymi błędami, zostaje wprowadzona do obrotu prawnego poprzez wysłanie jej na podany przez odbiorcę adres. Wygenerowana i wysłana faktura elektroniczna zostaje automatycznie odebrana przez odbiorcę. Ponadto, utworzona i zrejestrowana faktura elektroniczna, nawet z błędnymi danymi, nie może być zwrócona przez odbiorcę. (…) Wystawione Faktury Elektroniczne zawierające błędy i pomyłki są w posiadaniu odbiorców (Klientów), zatem nie jest możliwe dokonanie adnotacji uniemożliwiających ich wykorzystanie. Ponadto nie ma pewności co do braku możliwości ujęcia takich faktur w ewidencji odbiorców.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posiadanie dwóch egzemplarzy faktury

Trzecią i ostatnią przesłanką często artykułowaną przez organy podatkowe jest wymóg posiadania dwóch egzemplarzy faktury.

Ważne!
Powyższe przesłanki muszą zostać spełnione łącznie, aby podatnik miał prawo anulować fakturę.

Techniczne anulowanie faktury

Natomiast technicznie anulowanie faktury odbywa się poprzez przekreślenie posiadanych egzemplarzy, a następnie umieszczenie komentarza o treści „Anulowano” lub podobnym, jak i wskazania przyczyny anulowania. Faktury zmodyfikowane w taki sposób można przechowywać wg ogólnych zasad przechowywania faktur, przykładowo można je zeskanować i przechowywać w formie elektronicznej.

Kończąc, należy zaznaczyć, że instytucja anulowania faktur mimo, iż pomocna w codziennym funkcjonowaniu przedsiębiorstwa powinna być stosowana wyjątkowo, i z jak największą starannością, tak aby zminimalizować ryzyko jakiegokolwiek nadużycia podatkowego.

Dominik Świercz, Konsultant Podatkowy w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA