REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe e-faktury od 2024 r. Jak przygotować się do KSeF?

Faktury, KSeF
E-faktury od 2024 r. Jak przygotować się do KSeF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wystawienie papierowej faktury na rzecz kontrahenta już niedługo nie będzie możliwe. Obowiązkowy stanie się KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur. Jest to jedna z najistotniejszych zmian podatkowych na przestrzeni ostatnich kilku lat.

KSeF wyeliminuje papierowe faktury

W fakturowaniu czeka nas ogromna rewolucja. Wielkimi krokami zbliża się Krajowy System e-Faktur (KSeF), który jest systemem teleinformatycznym prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zmieni dotychczasowy sposób wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur, eliminując ich papierowy obieg.

REKLAMA

Autopromocja

- System porównywany jest do gigantycznej chmury danych, która umożliwi podatnikom wgląd w otrzymane faktury i zapewni ich przechowywanie, a także będzie jedyną poprawną ścieżką wystawienia nowej faktury – mówi w rozmowie z MarketNews24 Bartłomiej Senderowski, Associate, Doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. - Nowy dokument nazywa się fakturą ustrukturyzowaną lub też e-Fakturą i zastąpi dotychczasowe faktury papierowe oraz faktury elektroniczne wysyłane mailowo w formacie PDF. Faktura ustrukturyzowana jest przygotowana w specjalnej strukturze logicznej (xml) i będzie jednolita dla wszystkich podatników.

Kiedy obowiązkowy KSeF?

Z KSeF podatnicy mogą już korzystać na zasadach fakultatywnych, natomiast już od 1 lipca 2024 r. korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe. Oznacza to, że od tego momentu nie będzie możliwe wystawienie zwykłej faktury papierowej oraz konieczne będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych. Zmiana obejmie wszystkich, zarówno duże firmy zatrudniające kilkaset osób, jak i jednoosobowe działalności gospodarcze.

Co trzeba zrobić aby korzystać z KSeF?

Korzystanie z KSeF będzie wymagało posiadania specjalnego oprogramowania. Można korzystać zarówno z bezpłatnych narzędzi udostępnionych podatnikom przez Ministerstwo Finansów, jak też z oprogramowań komercyjnych powiązanych z systemami księgowymi przedsiębiorstw.

Perspektywa nieuchronnego wejścia w życie rewolucyjnych przepisów sprawia, że już dzisiaj trzeba myśleć o tym, jak najlepiej przygotować organizację na nadchodzące zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz dostosowania systemów informatycznych do wymagań KSeF warto również:

  • przeprowadzić audyty  podatkowe przedsiębiorstw pod kątem zgodności z KSeF;
  • uaktualnić umowy z kontrahentami i uzgodnić sposoby wystawiania i otrzymywania faktur oraz zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami kontrahentów;
  • opracować lub uaktualnić nowe procedury fakturowania i należytej staranności zwłaszcza w podatku VAT;
  • określić spójny sposób informowania klienta o wystawieniu faktury – by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i sporów z kontrahentami;
  • postawić na szkolenie działów finansowo-księgowych uwzględniające nowe sposoby fakturowania.
 

Jak przygotować się do e-faktur?

Podatnikom mogłoby się wydawać, że do wprowadzenia obowiązkowego KSeF jest jeszcze dużo czasu, ponieważ wejście w życie obligatoryjnego stosowania KSeF będzie miało miejsce dopiero za ponad rok.

- Warto jednak być przygotowanym na rewolucyjne zmiany zdecydowanie wcześniej, tak by po ich wejściu uniknąć błędów, kar i w konsekwencji kontroli, postępowań, czy odpowiedzialności karnej skarbowej – komentuje B.Senderowski, Kancelaria Ożóg Tomczykowski.

W początkowym okresie obowiązywania nowych przepisów u podatników mogą się pojawiać wątpliwości co do interpretacji, czy zakresu stosowania danych regulacji. Tym bardziej, w przypadku KSeF, warto zadbać o kompleksowy tax compliance (zgodność organizacji z wymogami prawnopodatkowymi).

 
Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA