REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowe e-faktury od 2024 r. Jak przygotować się do KSeF?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Faktury, KSeF
E-faktury od 2024 r. Jak przygotować się do KSeF?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wystawienie papierowej faktury na rzecz kontrahenta już niedługo nie będzie możliwe. Obowiązkowy stanie się KSeF, czyli Krajowy System e-Faktur. Jest to jedna z najistotniejszych zmian podatkowych na przestrzeni ostatnich kilku lat.

KSeF wyeliminuje papierowe faktury

W fakturowaniu czeka nas ogromna rewolucja. Wielkimi krokami zbliża się Krajowy System e-Faktur (KSeF), który jest systemem teleinformatycznym prowadzonym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zmieni dotychczasowy sposób wystawiania, otrzymywania i przechowywania faktur, eliminując ich papierowy obieg.

REKLAMA

- System porównywany jest do gigantycznej chmury danych, która umożliwi podatnikom wgląd w otrzymane faktury i zapewni ich przechowywanie, a także będzie jedyną poprawną ścieżką wystawienia nowej faktury – mówi w rozmowie z MarketNews24 Bartłomiej Senderowski, Associate, Doradca podatkowy w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. - Nowy dokument nazywa się fakturą ustrukturyzowaną lub też e-Fakturą i zastąpi dotychczasowe faktury papierowe oraz faktury elektroniczne wysyłane mailowo w formacie PDF. Faktura ustrukturyzowana jest przygotowana w specjalnej strukturze logicznej (xml) i będzie jednolita dla wszystkich podatników.

Kiedy obowiązkowy KSeF?

Z KSeF podatnicy mogą już korzystać na zasadach fakultatywnych, natomiast już od 1 lipca 2024 r. korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe. Oznacza to, że od tego momentu nie będzie możliwe wystawienie zwykłej faktury papierowej oraz konieczne będzie wystawianie faktur ustrukturyzowanych. Zmiana obejmie wszystkich, zarówno duże firmy zatrudniające kilkaset osób, jak i jednoosobowe działalności gospodarcze.

Co trzeba zrobić aby korzystać z KSeF?

Korzystanie z KSeF będzie wymagało posiadania specjalnego oprogramowania. Można korzystać zarówno z bezpłatnych narzędzi udostępnionych podatnikom przez Ministerstwo Finansów, jak też z oprogramowań komercyjnych powiązanych z systemami księgowymi przedsiębiorstw.

Perspektywa nieuchronnego wejścia w życie rewolucyjnych przepisów sprawia, że już dzisiaj trzeba myśleć o tym, jak najlepiej przygotować organizację na nadchodzące zmiany.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprócz dostosowania systemów informatycznych do wymagań KSeF warto również:

  • przeprowadzić audyty  podatkowe przedsiębiorstw pod kątem zgodności z KSeF;
  • uaktualnić umowy z kontrahentami i uzgodnić sposoby wystawiania i otrzymywania faktur oraz zabezpieczyć się przed ewentualnymi roszczeniami kontrahentów;
  • opracować lub uaktualnić nowe procedury fakturowania i należytej staranności zwłaszcza w podatku VAT;
  • określić spójny sposób informowania klienta o wystawieniu faktury – by uniknąć niepotrzebnych nieporozumień i sporów z kontrahentami;
  • postawić na szkolenie działów finansowo-księgowych uwzględniające nowe sposoby fakturowania.
 

Jak przygotować się do e-faktur?

Podatnikom mogłoby się wydawać, że do wprowadzenia obowiązkowego KSeF jest jeszcze dużo czasu, ponieważ wejście w życie obligatoryjnego stosowania KSeF będzie miało miejsce dopiero za ponad rok.

- Warto jednak być przygotowanym na rewolucyjne zmiany zdecydowanie wcześniej, tak by po ich wejściu uniknąć błędów, kar i w konsekwencji kontroli, postępowań, czy odpowiedzialności karnej skarbowej – komentuje B.Senderowski, Kancelaria Ożóg Tomczykowski.

W początkowym okresie obowiązywania nowych przepisów u podatników mogą się pojawiać wątpliwości co do interpretacji, czy zakresu stosowania danych regulacji. Tym bardziej, w przypadku KSeF, warto zadbać o kompleksowy tax compliance (zgodność organizacji z wymogami prawnopodatkowymi).

 
Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA