REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obawy firm w kwestii KSeF. Lista obowiązków informatyczno - księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
KSeF integracja systemów informatycznych
KSeF integracja systemów informatycznych
Inne

REKLAMA

REKLAMA

Zaledwie niespełna 22 tysięcy – tyle faktur zostało do tej pory wystawionych przez firmy w Krajowym Systemie e-Faktur. To niewiele zważywszy na fakt, że resort finansów szacuje liczbę przetwarzanych przez system dokumentów na 2,5 mld dokumentów rocznie. Zdaniem przedsiębiorców, te liczby potwierdzają, że przesunięcie obowiązku dostosowania firm do KSeF, to dobry krok.

KSeF - unijna rewolucja VAT  przełożona 

Miały stać się obowiązkowe od 1 stycznia 2024 r., ale Ministerstwo Finansów przesunie termin wprowadzenia e-faktur dla firm. KSeF, czyli cyfrowa platforma do wystawiania i odbierania faktur ustrukturyzowanych, stanie się obligatoryjna dla wszystkich przedsiębiorców od 1 lipca przyszłego roku. To dobry krok, zwraca uwagę biznes, a najlepiej potwierdza to liczba do tej pory przetworzonych dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur. 

REKLAMA

Autopromocja

Platforma została uruchomiona dokładnie rok temu i na razie korzystanie z niej nie jest obligatoryjne. Choć ministerstwo zachęca, by system przetestować i odpowiednio przygotować na zmianę swoją organizację, to firmy z tej możliwości, póki co, nie korzystają. 

KSeF powoduje obawy. Mało e-faktur 

Z danych Ministerstwa Finansów, uzyskanych w ramach dostępu do informacji publicznej wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy do platformy KSeF wysłanych zostało zaledwie niespełna 22 tys. dokumentów. Biorąc pod uwagę fakt, że resort szacuje, iż system rocznie ma przetwarzać nawet 2,5 mld faktur ustrukturyzowanych, to kropla w morzu. Dokładniej mówiąc, liczba e-faktur przetworzonych w ciągu ostatniego roku to zaledwie 0,000087 wielkości, jakiej spodziewa się resort w standardowym roku funkcjonowania. 

Dlaczego tak niewiele dokumentów zostało przetworzonych w trybie KSeF? 

Prace nad ustawą ciągle trwają, a na początku lutego Ministerstwo Finansów ogłosiło, że termin obowiązywania KSeF zostaje kolejny raz przesunięty. To dla firm dobra wiadomość, bo daje im czas na przygotowanie się do zmiany. Jednocześnie wiele z nich po prostu odsuwa w czasie działania dostosowujące do tej rewolucji. 

REKLAMA

– Przedsiębiorcy nauczeni praktyką Ministerstwa Finansów, czekają na konkretne zapisy i przede wszystkim na uchwalenie oraz wejście w życie nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Z tego punktu widzenia to, że z KSeF korzysta niewielu z nich, nie jest niczym zaskakującym – tłumaczy Magdalena Jarek, menedżer działu rozwoju aplikacji SAP z firmy informatycznej KBJ.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Jednak trzeba też pamiętać o tym, że wprowadzenie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych przez KSeF to rewolucja znacznie większa niż wprowadzenie przed kilkoma laty Jednolitego Pliku Kontrolnego. Dostosowanie się do zmian to w przypadku dużych firm wielomiesięczny proces, który wiąże się nie tylko z dopasowaniem systemu finansowo-księgowego, ale często również zmianami organizacyjnymi, proceduralnymi czy roszadami funkcyjnymi wśród pracowników. Warto więc potraktować te dodatkowe 6 miesięcy jako czas na dobre przygotowanie się do zmian: audyt swoich procesów księgowych i IT, wdrożenie nowego systemu oraz testy. Szczególnie, że KSeF już działa i wszyscy przedsiębiorcy, którzy chcieliby przetestować swoje rozwiązania, mogą już to robić –  dodaje. 

Statystyka miesiąca: dwa dokumenty przetworzone w ramach KSeF

Według danych Ministerstwa Finansów, w pierwszym miesiącu funkcjonowania systemu KSeF, czyli lutym 2022, zostały przetworzone zaledwie dwa dokumenty. Największą liczbę faktur ustrukturyzowanych platforma przyjęła w listopadzie 2022, było to 5212 rekordów. To jasna wskazówka: przedsiębiorcy czekają i podejmują decyzje raczej później niż wcześniej. 

Ekspertka systemu SAP: konieczna integracja KSeF z sytemem SAP  

– Przedsiębiorstwa potrzebują czasu, żeby dostroić swoje narzędzia do wymagań Ministerstwa Finansów. Na przykład dostosowanie do wymagań KSeF systemu SAP, z którego korzysta w Polsce kilka tysięcy dużych firm, trwa od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Firmy powinny dodatkowo założyć kilka tygodni na przetestowanie systemu po wdrożeniu, aby upewnić się, że wszystko przebiega tak, jak powinno. To argumenty za tym, aby nie odkładać decyzji o wdrożeniu na ostatnią chwilę – przekonuje Magdalena Jarek. 

Polska, wraz z Włochami, Francją i Hiszpanią, znajduje się w grupie pierwszych w Europie państw wdrażających obowiązkowy elektroniczny system do wymiany faktur. To część planu Unii Europejskiej dotyczącego digitalizacji i uszczelnienia systemu płatności związanych z podatkiem VAT. Ma on również służyć uproszczeniu prowadzenia działalności gospodarczej w ramach Unii Europejskiej. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, ustawa o podatku VAT wraz z dokładnymi zasadami zmian i wprowadzeniem obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur powinna wejść w życie w ciągu kilku-kilkunastu tygodni. Z początkiem lutego 2023 resort poinformował, że ustawa o podatku VAT ma obowiązywać od 1 lipca 2024, a nie, jak wcześniej zakładano, 6 miesięcy wcześniej. Istotną zmianą jest również zapowiedź, że faktury konsumenckie (B2C) nie będą objęte KSeF. 

Źródło: KBJ

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

REKLAMA