REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brak gotowości na KSeF - wyniki ankiety wśród księgowych

e-faktura

REKLAMA

REKLAMA

Większość księgowych słyszała już o KSeF; gorzej jest ze znajomością szczegółów działania systemu. Księgowi nie ufają działaniom informacyjnym Ministerstwa Finansów i nisko oceniają jakość tworzonych przez resort przepisów. Wprowadzenie obowiązku korzystania z KSeF planowane jest obecnie na 1 lipca 2024 r.

KSeF – rewolucja dla księgowych 

Uruchomienie KSeF rozpatrywać można w kategoriach księgowej rewolucji. Wraz z pojawieniem się nowego systemu, przedsiębiorcy zostaną zobligowani do wystawiania faktur elektronicznych, a jedynym, prawnie obowiązującym formatem dokumentu księgowego stanie się tzw. faktura ustrukturyzowana. Zaskakujący może więc wydawać się fakt, że na niespełna rok przed wprowadzeniem KSeF wiedza na jego temat nadal jest bardzo ograniczona, nawet wśród księgowych.

REKLAMA

Autopromocja

Wiadomo czym jest KSeF ale nie we wszystkich aspektach 

Jak wynika z raportu pt. KSeF. Fakty. Obawy. Wątpliwości, zdecydowana większość - prawie 80 proc. - księgowych wie już co prawda, czym jest nowy system, ale nie zna szczegółów jego działania.

Wątpliwości przedstawicieli branży budzi m.in. to, czy wystawienie faktury w KSeF wymagać będzie zgody i akceptacji kontrahenta, a także, czy błędną fakturę będzie można odrzucić. Księgowi nie są również pewni, kto może wystawić fakturę - czy wyłącznie przedsiębiorca, czy również wskazany przez niego podmiot? Na to pytanie poprawnie odpowiedziało niecałe 30 proc. respondentów. Badanym brak też wiedzy, kiedy e-faktura zostanie uznana za wystawioną (30 proc. poprawnych odpowiedzi) i jak długo będzie przechowywana w KSeF. Zaskakująco spora część badanych - 13,5 proc. - nie wie też, że korzystania z systemu jest już możliwe.

Nieznajomość prawa szkodzi 

Kluczowa dla poprawy sytuacji może być działalność informacyjna Ministerstwa Finansów, które wciąż prowadzi prace nad przepisami dotyczącymi KSeF. Czy jednak można w tej kwestii liczyć na urzędników? Tutaj większość księgowych też jest niestety sceptyczna. Ankietowani bardzo surowo oceniają bowiem nie tylko sposób komunikowania się resortu z przedsiębiorcami, lecz również jakość tworzonego w nim prawa.

- Ministerstwo zaczyna sobie zdawać sprawę z wciąż powszechnej niewiedzy dotyczącej KSeF i po konsultacjach z przedstawicielami m.in. przedsiębiorców oraz branży IT, kolejny raz zdecydowało się na przesunięcie terminu wdrożenia systemu. Trudno jednoznacznie ocenić, czy to krok w dobrym kierunku. Potrzebne przecież zmiany są kolejny raz przesuwane, choć z drugiej strony daje to złudzenie mnóstwa czasu na przygotowanie się - komentuje Krzysztof Pulkiewicz, Country Manager Unifiedpost Group. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Niezależnie od działań urzędników, informacje na temat systemu warto zdobywać samodzielnie i nie czekać z tym na ostatnią chwilę. Już teraz można zapoznać się z dobrowolną wersją KSeF, która ułatwia zrozumienie najważniejszych mechanizmów jego działania. Koniecznie trzeba też rozważyć dostosowanie używanego w firmie oprogramowania księgowego do wymagań stawianych przez KSeF - radzi Krzysztof Pulkiewicz.

Co planuje MF w kwestii KSeF?  

Ministerstwo Finansów nadal pracuje nad przepisami wprowadzającymi KSeF, co oznacza, że ich ostateczna treść wciąż jeszcze może się zmienić. Zgodnie z ostatnimi informacjami resortu, termin uruchomienia systemu ma zostać przesunięty na 1 lipca 2024 r. Zmienią się także terminy dotyczące:

  • możliwości wystawiania faktur uproszczonych i faktur z kas fiskalnych w dotychczasowej formie (do 31 grudnia 2024 r.)
  • wdrożenia KSeF przez podatników zwolnionych z VAT (od 1 stycznia 2025 r.)
  • wprowadzenia sankcji za wystawianie faktur poza KSeF (od 1 stycznia 2025 r.)

REKLAMA

Ministerstwo przekazało również, że systemem nie zostaną objęte faktury B2C oraz bilety (w tym paragony na płatnych autostradach). W przypadku awarii technicznej po stronie przedsiębiorcy, będzie miał on natomiast możliwość wystawienia faktur offline i przesłania ich do KSeF następnego dnia.   

Projekt nowych regulacji ma zostać przyjęty jeszcze w pierwszym kwartale 2023 r. Warto więc śledzić informacje ukazujące się na stronach resortu i Rządowego Centrum Legislacji. W myśl rzymskiej zasady Ignorantia iuris nocet, brak wiedzy na temat obowiązującego prawa nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania. 

Źródło: Unifiedpost Group

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy NBP spadną w II połowie 2025 r. Ile wyniesie rata kredytu po obniżce o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Banki już zaczęły cięcia. Jak wzrośnie zdolność kredytowa?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

REKLAMA

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

Wymiana tachografów w 2025 r. Komisja Europejska wprowadziła okres przejściowy. Edukacja zamiast kar - co to oznacza w praktyce?

Komisja Europejska niespodziewanie wprowadziła okres przejściowy dla przewoźników, którzy nie zdążyli wymienić tachografów na najnowsze modele G2V2. Do końca lutego 2025 roku służby kontrolne w krajach UE mają stosować łagodniejsze podejście, rezygnując z kar na rzecz edukacji. Choć dla wielu firm transportowych to ulga, ekspert Inelo przestrzega - dokument nie daje pełnej gwarancji ochrony przed mandatami. Co więcej, sierpniowy termin wymiany kolejnej generacji tachografów nie przewiduje takiego ułatwienia.

REKLAMA

Obniżenie kapitału zakładowego w spółce z o.o. Jak to zrobić i kiedy warto

Czym jest obniżenie kapitału zakładowego, jak je przeprowadzić w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w jakich sytuacjach może się to okazać korzystną decyzją?

Co to jest inwestycja w obcym środku trwałym? Tylko ulepszenie, czy także remont?

Pojęcie „inwestycji w obcym środku trwałym” nie zostało bezpośrednio zdefiniowane zarówno w ustawie o PIT jak i w ustawie o CIT. W związku z tym, u podatnika, mogą pojawić się wątpliwości przy próbie ustalenia, czy dana czynność będzie spełniała znamię inwestycji w obcym środku trwałym.

REKLAMA