REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach

Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach
Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów omówiło z ekspertami przewidywane zmiany do przepisów wprowadzających Kqrajowy System e-Faktur (KSeF). Wiele wskazuje na to, że firmy będą miały dodatkowe pół roku na przygotowanie się. Planowany wcześniej obowiązek wystawiania faktury konsumentom będzie złagodzony lub, co bardziej prawdopodobne, faktury B2C zostaną wykluczone z KSeF co mocno wpływa na firmy z branży retail, szczególnie e-commerce.

Ministerstwo Finansów konsultuje nowe przepisy dot. obowiązkowego KSeF i zapowiada zmiany

Zmiany do projektu ustawy o VAT mają zostać zaprezentowane oficjalnie przed końcem lutego, już teraz jednak Ministerstwo Finansów zaprezentowało wstępne propozycje tych zmian na spotkaniu z ekspertami od podatków i technologii. 

- Ministerstwo Finansów jest zdeterminowane aby wdrożyć obowiązkowy KSeF ale jednocześnie wsłuchuje się w argumenty zgłaszane przez ekspertów podczas konsultacji społecznych. Wszystko wskazuje na to, że firmy będą miały   trochę więcej czasu na dobre przygotowanie się do tej zmiany. KSeF będzie rewolucją w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, dlatego liczymy, iż opublikowany w nadchodzących tygodniach projekt zmian w KSeF będzie już finalny i można na nim się oprzeć w przygotowaniu do wdrożenia obowiązkowego stosowania e-faktur– mówi Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos. 

REKLAMA

Autopromocja

Nowy terminy wdrożenia obowiązkowego KSeF

Najważniejsza zmiana to przesunięcie obowiązku korzystania z KSeF o pół roku, tj. od 1 lipca 2024 r. Konsekwentnie, pozostałe planowane zmiany, również przesuwają się o 6 miesięcy (m.in. traktowanie paragonów z NIP do 450 zł jako faktura uproszczona). 
  
Warto podkreślić, że w tym samym momencie obowiązek obejmie wszystkie podmioty. Jedynie podatnicy zwolnieni podmiotowo z VAT oraz wykonujący usługi/dostawy zwolnione z VAT, mają stosować obowiązkowo KSeF od 1 stycznia 2025 r. 

- KSeF został zaproponowany 15 miesięcy temu i jest to długi czas aby rozpocząć przygotowania do przestawienia się na e-faktury a przesunięcie kolejny raz terminu obowiązkowego stosowania KSeF nie wpływa motywująco na determinację do działania. Podatników trochę tłumaczy dotychczasowe podejście Ministerstwa Finansów, które unikało jednoznacznych deklaracji co do zasad funkcjonowania KSeF w okresie obligatoryjnym. Miejmy nadzieję, że wkrótce w dzienniku ustaw zobaczymy wersję ostateczną i niezmienną – zwraca uwagę Michał Sosnowski.

Rewolucja w fakturach B2C

Faktury konsumenckie B2C będą albo wykluczone z KSeF, albo będą fakultatywne (biorąc pod uwagę komentarze raczej należy spodziewać się, że nie będzie możliwości wysyłania faktur B2C do KSeF). Podobnie bilety (kolej, samolot) i opłaty za autostrady mają być wykluczone z KSeF. 

Faktury fiskalne, czyli faktury VAT będące dokumentem fiskalnym wystawianym na kasie rejestrującej, np. częsty przypadek faktury na stacjach benzynowych, będą mogły być wystawiane rok po wejściu w życie obowiązkowego KSeF, ale wg Ministerstwa Finansów nie będą musiały być przekazywane do KSeF.  

- Innymi słowy, po 1 lipca 2025 podatnik np. sklep będzie musiał albo wystawiać faktury poza kasą rejestrującą albo wystawiać paragon z NIP (na dowolną kwotę) i do paragonu wystawiać fakturę VAT (w obu przypadkach z obowiązkiem wysyłki do KSeF). Kierunkiem który się dynamicznie rozwija jest odejście od papierowych paragonów co widzimy najbardziej w ramach fiskalizacji zamówień e-com. Tutaj bardzo dobrze sprawdza się nasz E-paragon+, który obejmuje pełny cykl życia elektronicznego paragonu – dodaje Michał Sosnowski. 

Zmiany w sankcjach

Proponowane jest miarkowanie kary proporcjonalnie do wykroczenia - tutaj precyzyjny mechanizm nie jest jeszcze wypracowany, ale nie będzie minimalnego progu kary (proponowano 1000 zł) za brak wystawienia faktury w KSeF. Oprócz trybu awaryjnego KSeF możliwy będzie analogiczny tryb awarii po stronie podatnika – aby dało się wystawić fakturę poza KSeF pod rygorem przekazania w ciągu 24 godzin do KSeF. 
 
Model tzw. clearingowy jest podstawowym podejściem Ministerstwa Finansów, czyli oficjalna data wystawienia faktury w KSeF to moment przesłania dokumentu do KSeF. Jedynym wyjątkiem jest tryb awaryjny. 
 
- Należy pochwalić Ministerstwo Finansów za rozszerzenie trybu awaryjnego z KSeF na systemy IT podatników bo przecież awarie informatyczne zdarzają się nie tylko w rządowych rozwiązaniach. Co prawda w przypadku awarii swoich systemów podatnik ma 7-krotnie krótszy czas na uzupełnienie faktury ustrukturyzowanej w KSeF ale i tak jest to spore ułatwienie dla przedsiębiorców – podkreśla Michał Sosnowski
 
Zgłoszony w grudniu 2022 proces propozycji faktury korygującej inicjowany w KSeF przez nabywcę może nie być ostatecznie wdrożony. Zgłoszono propozycję samofakturowania za granicą. Pojawiały się głosy, że podmioty mające w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, z uwagi na trudności w zdefiniowaniu kryterium, będą wyłączone ze stosowania KSeF, ale wydaje się, iż stanowisko Ministerstwa Finansów w tej kwestii nie ulegnie zmianie. 
 

Harmongram zmian przepisów

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów wdrożenie nowych przepisów dot. obowiązku stosowania KSeF będzie się odbywać zgodnie z poniższym harmonogramem:

  • Luty/marzec 2023 – opublikowanie ostatecznej wersji projektu ustawy oraz specyfikacji API KSeF
  • Lipiec 2023 – zakończenie ścieżki legislacyjnej i ogłoszenie w dzienniku ustaw (deadline z uwagi na brak posiedzeń Sejmu z powodu wyborów parlamentarnych)
  • Druga połowa 2023 – intensywna kampania informacyjna dot. e-faktur
  • Lipiec 2024 – rozpoczęcie obowiązkowego stosowania KSeF

Komentarz eksperta podatkowego

- Przesunięcie o pół roku wejścia w życie obowiązkowego KSeF jest niewątpliwie słusznym krokiem, ponieważ firmy potrzebują odpowiednio długiego czasu na wdrożenie zmian w systemach i procesach wewnętrznych, a prace te powinny być oparte na ostatecznych przepisach i finalnej strukturze e-faktury, aby uniknąć kolejnych dostosowań w trakcie procesu wdrożeniowego. Miejmy nadzieję, że proces legislacyjny uda się zakończyć odpowiednio wcześnie, aby pozostawić przedsiębiorcom co najmniej rok na przygotowanie firmy do tak fundamentalnych zmian. 
 
- Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również odstąpienie od obowiązku wystawiania w KSeF faktur dla konsumentów. Rozwiąże to jeden z największych problemów, z którym borykają się sklepy stacjonarne w związku z wdrożeniem KSeF. Jeśli z powodu opóźnień w KSeF faktury ustrukturyzowanej nie udałoby się „od ręki” wygenerować, wydrukować i wręczyć klientowi w sklepie, powstałby problem z dostarczeniem takiej faktury konsumentowi. Fakturę na żądanie klienta musi wystawić każdy sklep, a nie wszyscy konsumenci korzystają przecież z Internetu czy posługują się mailem, żeby można było tą drogą przesłać im fakturę. Problemem może okazać się jednak całkowite wykluczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF. Systemy niektórych firm, np. telekomunikacyjnych czy energetycznych, z założenia wystawiają faktury dla wszystkich nabywców, nie rozróżniając czy jest to osoba fizyczna czy podatnik i konieczność wprowadzenia takiego rozróżnienia pod kątem KSeF może być problematyczna. Optymalnym rozwiązaniem byłoby pozostawienie faktur konsumenckich w KSeF jako opcji. 
 
- Niestety MF zamierza utrzymać obowiązek stosowania KSeF przez firmy zagraniczne posiadające w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, choć zdaje sobie sprawę z istotnych problemów interpretacyjnych w tym zakresie. O ile w przypadku oddziału wątpliwości nie występują, to w wielu innych sytuacjach niezwykle trudne jest jednoznaczne rozstrzygnięcie tej kwestii, o czym świadczą liczne orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, a także polskich sądów administracyjnych i organów podatkowych. Podatnikom mają pomóc objaśnienia, które zostaną wydane przez MF, ale dodatkowo wskazane byłoby wprowadzenie mechanizmu zabezpieczającego kontrahenta takiego podmiotu w sytuacji, gdy otrzyma fakturę poza KSeF od podmiotu zagranicznego zarejestrowanego w Polsce na VAT. Żeby nie okazało się, że w trakcie późniejszej kontroli organy zakwestionują odliczenie VAT z takiej faktury, gdyż uznają, że dostawca miał w Polsce fixed establishement i powinien wystawić fakturę w KSeF. 
 
- Janina Fornalik, partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy Spółka Doradztwa Podatkowego S.A., doradca podatkowy, ekspert KSeF. 
 

Żródło: Exorigo-Upos S.A.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA