REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach

Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach
Więcej czasu na wdrożenie obowiązkowego KSeF i inne zmiany w e-fakturach
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów omówiło z ekspertami przewidywane zmiany do przepisów wprowadzających Kqrajowy System e-Faktur (KSeF). Wiele wskazuje na to, że firmy będą miały dodatkowe pół roku na przygotowanie się. Planowany wcześniej obowiązek wystawiania faktury konsumentom będzie złagodzony lub, co bardziej prawdopodobne, faktury B2C zostaną wykluczone z KSeF co mocno wpływa na firmy z branży retail, szczególnie e-commerce.

Ministerstwo Finansów konsultuje nowe przepisy dot. obowiązkowego KSeF i zapowiada zmiany

Zmiany do projektu ustawy o VAT mają zostać zaprezentowane oficjalnie przed końcem lutego, już teraz jednak Ministerstwo Finansów zaprezentowało wstępne propozycje tych zmian na spotkaniu z ekspertami od podatków i technologii. 

- Ministerstwo Finansów jest zdeterminowane aby wdrożyć obowiązkowy KSeF ale jednocześnie wsłuchuje się w argumenty zgłaszane przez ekspertów podczas konsultacji społecznych. Wszystko wskazuje na to, że firmy będą miały   trochę więcej czasu na dobre przygotowanie się do tej zmiany. KSeF będzie rewolucją w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, dlatego liczymy, iż opublikowany w nadchodzących tygodniach projekt zmian w KSeF będzie już finalny i można na nim się oprzeć w przygotowaniu do wdrożenia obowiązkowego stosowania e-faktur– mówi Michał Sosnowski, Business Development Director w Exorigo-Upos. 

Autopromocja

Nowy terminy wdrożenia obowiązkowego KSeF

Najważniejsza zmiana to przesunięcie obowiązku korzystania z KSeF o pół roku, tj. od 1 lipca 2024 r. Konsekwentnie, pozostałe planowane zmiany, również przesuwają się o 6 miesięcy (m.in. traktowanie paragonów z NIP do 450 zł jako faktura uproszczona). 
  
Warto podkreślić, że w tym samym momencie obowiązek obejmie wszystkie podmioty. Jedynie podatnicy zwolnieni podmiotowo z VAT oraz wykonujący usługi/dostawy zwolnione z VAT, mają stosować obowiązkowo KSeF od 1 stycznia 2025 r. 

- KSeF został zaproponowany 15 miesięcy temu i jest to długi czas aby rozpocząć przygotowania do przestawienia się na e-faktury a przesunięcie kolejny raz terminu obowiązkowego stosowania KSeF nie wpływa motywująco na determinację do działania. Podatników trochę tłumaczy dotychczasowe podejście Ministerstwa Finansów, które unikało jednoznacznych deklaracji co do zasad funkcjonowania KSeF w okresie obligatoryjnym. Miejmy nadzieję, że wkrótce w dzienniku ustaw zobaczymy wersję ostateczną i niezmienną – zwraca uwagę Michał Sosnowski.

Rewolucja w fakturach B2C

Faktury konsumenckie B2C będą albo wykluczone z KSeF, albo będą fakultatywne (biorąc pod uwagę komentarze raczej należy spodziewać się, że nie będzie możliwości wysyłania faktur B2C do KSeF). Podobnie bilety (kolej, samolot) i opłaty za autostrady mają być wykluczone z KSeF. 

Faktury fiskalne, czyli faktury VAT będące dokumentem fiskalnym wystawianym na kasie rejestrującej, np. częsty przypadek faktury na stacjach benzynowych, będą mogły być wystawiane rok po wejściu w życie obowiązkowego KSeF, ale wg Ministerstwa Finansów nie będą musiały być przekazywane do KSeF.  

- Innymi słowy, po 1 lipca 2025 podatnik np. sklep będzie musiał albo wystawiać faktury poza kasą rejestrującą albo wystawiać paragon z NIP (na dowolną kwotę) i do paragonu wystawiać fakturę VAT (w obu przypadkach z obowiązkiem wysyłki do KSeF). Kierunkiem który się dynamicznie rozwija jest odejście od papierowych paragonów co widzimy najbardziej w ramach fiskalizacji zamówień e-com. Tutaj bardzo dobrze sprawdza się nasz E-paragon+, który obejmuje pełny cykl życia elektronicznego paragonu – dodaje Michał Sosnowski. 

Zmiany w sankcjach

Proponowane jest miarkowanie kary proporcjonalnie do wykroczenia - tutaj precyzyjny mechanizm nie jest jeszcze wypracowany, ale nie będzie minimalnego progu kary (proponowano 1000 zł) za brak wystawienia faktury w KSeF. Oprócz trybu awaryjnego KSeF możliwy będzie analogiczny tryb awarii po stronie podatnika – aby dało się wystawić fakturę poza KSeF pod rygorem przekazania w ciągu 24 godzin do KSeF. 
 
Model tzw. clearingowy jest podstawowym podejściem Ministerstwa Finansów, czyli oficjalna data wystawienia faktury w KSeF to moment przesłania dokumentu do KSeF. Jedynym wyjątkiem jest tryb awaryjny. 
 
- Należy pochwalić Ministerstwo Finansów za rozszerzenie trybu awaryjnego z KSeF na systemy IT podatników bo przecież awarie informatyczne zdarzają się nie tylko w rządowych rozwiązaniach. Co prawda w przypadku awarii swoich systemów podatnik ma 7-krotnie krótszy czas na uzupełnienie faktury ustrukturyzowanej w KSeF ale i tak jest to spore ułatwienie dla przedsiębiorców – podkreśla Michał Sosnowski
 
Zgłoszony w grudniu 2022 proces propozycji faktury korygującej inicjowany w KSeF przez nabywcę może nie być ostatecznie wdrożony. Zgłoszono propozycję samofakturowania za granicą. Pojawiały się głosy, że podmioty mające w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności, z uwagi na trudności w zdefiniowaniu kryterium, będą wyłączone ze stosowania KSeF, ale wydaje się, iż stanowisko Ministerstwa Finansów w tej kwestii nie ulegnie zmianie. 
 

Harmongram zmian przepisów

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów wdrożenie nowych przepisów dot. obowiązku stosowania KSeF będzie się odbywać zgodnie z poniższym harmonogramem:

  • Luty/marzec 2023 – opublikowanie ostatecznej wersji projektu ustawy oraz specyfikacji API KSeF
  • Lipiec 2023 – zakończenie ścieżki legislacyjnej i ogłoszenie w dzienniku ustaw (deadline z uwagi na brak posiedzeń Sejmu z powodu wyborów parlamentarnych)
  • Druga połowa 2023 – intensywna kampania informacyjna dot. e-faktur
  • Lipiec 2024 – rozpoczęcie obowiązkowego stosowania KSeF

Komentarz eksperta podatkowego

- Przesunięcie o pół roku wejścia w życie obowiązkowego KSeF jest niewątpliwie słusznym krokiem, ponieważ firmy potrzebują odpowiednio długiego czasu na wdrożenie zmian w systemach i procesach wewnętrznych, a prace te powinny być oparte na ostatecznych przepisach i finalnej strukturze e-faktury, aby uniknąć kolejnych dostosowań w trakcie procesu wdrożeniowego. Miejmy nadzieję, że proces legislacyjny uda się zakończyć odpowiednio wcześnie, aby pozostawić przedsiębiorcom co najmniej rok na przygotowanie firmy do tak fundamentalnych zmian. 
 
- Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również odstąpienie od obowiązku wystawiania w KSeF faktur dla konsumentów. Rozwiąże to jeden z największych problemów, z którym borykają się sklepy stacjonarne w związku z wdrożeniem KSeF. Jeśli z powodu opóźnień w KSeF faktury ustrukturyzowanej nie udałoby się „od ręki” wygenerować, wydrukować i wręczyć klientowi w sklepie, powstałby problem z dostarczeniem takiej faktury konsumentowi. Fakturę na żądanie klienta musi wystawić każdy sklep, a nie wszyscy konsumenci korzystają przecież z Internetu czy posługują się mailem, żeby można było tą drogą przesłać im fakturę. Problemem może okazać się jednak całkowite wykluczenie możliwości wystawiania faktur konsumenckich w KSeF. Systemy niektórych firm, np. telekomunikacyjnych czy energetycznych, z założenia wystawiają faktury dla wszystkich nabywców, nie rozróżniając czy jest to osoba fizyczna czy podatnik i konieczność wprowadzenia takiego rozróżnienia pod kątem KSeF może być problematyczna. Optymalnym rozwiązaniem byłoby pozostawienie faktur konsumenckich w KSeF jako opcji. 
 
- Niestety MF zamierza utrzymać obowiązek stosowania KSeF przez firmy zagraniczne posiadające w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, choć zdaje sobie sprawę z istotnych problemów interpretacyjnych w tym zakresie. O ile w przypadku oddziału wątpliwości nie występują, to w wielu innych sytuacjach niezwykle trudne jest jednoznaczne rozstrzygnięcie tej kwestii, o czym świadczą liczne orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, a także polskich sądów administracyjnych i organów podatkowych. Podatnikom mają pomóc objaśnienia, które zostaną wydane przez MF, ale dodatkowo wskazane byłoby wprowadzenie mechanizmu zabezpieczającego kontrahenta takiego podmiotu w sytuacji, gdy otrzyma fakturę poza KSeF od podmiotu zagranicznego zarejestrowanego w Polsce na VAT. Żeby nie okazało się, że w trakcie późniejszej kontroli organy zakwestionują odliczenie VAT z takiej faktury, gdyż uznają, że dostawca miał w Polsce fixed establishement i powinien wystawić fakturę w KSeF. 
 
- Janina Fornalik, partner w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy Spółka Doradztwa Podatkowego S.A., doradca podatkowy, ekspert KSeF. 
 

Żródło: Exorigo-Upos S.A.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Twój e-PIT – przedsiębiorca musi uważać! Może pozbawić korzyści finansowych, a nawet narazić na straty

Twój e-PIT, czyli oferowana przez MF usługa jest dla podatnika bardzo wygodna, bo deklarację rozliczeniową wypełnia za niego skarbówka. Ale z racji tego, że żaden system czy urzędnik nie ma pełnej wiedzy na temat zmian jakie zachodzą w życiu podatnika, może pozbawić go wymiernych korzyści finansowych, czyli mówiąc wprost – narazić na straty.

System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

REKLAMA