REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Bieńkowski
Rozliczenie faktur korygujących
Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym spotyka się dwa rodzaje faktur korygujących. Pierwsze z nich są wystawiane w wyniku podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, drugie natomiast dokumentują zmniejszenie obrotu w stosunku do wykazanego na fakturze pierwotnej.

Sposób rozliczenia faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania nie został określony w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług tak jednoznacznie jak w przypadku korekt obniżających obrót. W szczególności, nie wskazano w jakim okresie należy ująć faktury korygujące in plus w deklaracji podatkowej VAT-7. Brak stosownej regulacji w tym zakresie powoduje zaś liczne wątpliwości wśród podatników chcących prawidłowo rozliczyć wystawione dokumenty.

REKLAMA

REKLAMA

Wystawienie faktury korygującej zwiększającej obrót, czyli tzw. korekty in plus, może mieć różne przyczyny. Jak wskazuje bowiem regulujący ten typ korekt § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur, fakturę korygującą wystawia się gdy:
- podwyższono cenę sprzedaży po wystawieniu faktury lub
- stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku lub w innej pozycji faktury (np.: zawarto zbyt małą ilość towarów).

Przyczyna wystawienia korekty jest niezwykle ważna, ponieważ właśnie to od niej zależy sposób rozliczenia na gruncie podatku o do towarów i usług. Jeżeli bowiem podstawa opodatkowania podlega podwyższeniu w wyniku zdarzeń, które nastąpiły po dokonaniu sprzedaży oraz wystawieniu faktury pierwotnej, wtedy fakturę korygującą ujmuje się w deklaracji podatkowej składanej za ten sam miesiąc, w którym została ona wystawiona.

Natomiast w przypadku, gdy korekta in plus spowodowana jest działaniem czynników, które istniały już w momencie sprzedaży (pomyłka/błąd), podatnik musi ująć taką fakturę korygującą w deklaracji złożonej za okres, w którym została wystawiona faktura pierwotna. W takiej sytuacji niezbędne będzie zatem dokonanie korekty tej deklaracji VAT-7, w której podatnik ujął pierwotne rozliczenie.

REKLAMA

Nawiązując do ugruntowanych już w orzecznictwie zasad rozliczania faktur korygujących in plus należy stwierdzić, że co do zasady podwyższenie ceny sprzedaży po wystawieniu faktury pierwotnej jest wykazywane w rejestrze oraz deklaracji podatkowej za okres bieżący, czyli ten, w którym wystawiona została faktura korygująca.

Natomiast błędy znajdujące się na fakturze pierwotnej, których przyczyna istniała już w momencie sprzedaży (wystawienia pierwotnego dokumentu) będą wiązały się z koniecznością dokonania korekty deklaracji VAT-7 złożonej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej sprzedaży.

Przedstawione zasady, choć powszechnie stosowane, stanowią pewne reguły ogólne od których może zdarzyć się wyjątek. Przykładem może być sytuacja, w której podwyższenie ceny następuje na podstawie postanowień umowy zawartej między sprzedającym a nabywcą.

W takiej sytuacji, pomimo że samo podwyższenie ceny jest dokonywane po wystawieniu faktury pierwotnej, wynika ono jednak z wcześniejszych uzgodnień stron, które ustaliły, że może dojść do zwiększenia ceny, jeżeli w przyszłości zaistnieją określone okoliczności. Zawierając w umowie regulacje dotyczące podwyższenia należności, strony dają dowód na to, że przewidywały możliwość zmiany ceny w przyszłości.

Zatem przyczyna późniejszej korekty istniała już w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Z tego powodu korekta in plus spowodowana zmianą ceny na podstawie postanowień umowy, powinna zostać ujęta w rejestrze i deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym rozliczono fakturę pierwotną. Stanowisko takie można znaleźć m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 marca 2009 r. (IPPP2/443-1816/08-2/MS) oraz piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 lutego 2009 r. (ITPP1/443-1071/08/MN).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie należy wskazać, iż po ostatniej nowelizacji przepisów ustawowych oraz wykonawczych organy podatkowe coraz bardziej rygorystycznie podchodzą do kwestii ustalania prawidłowego momentu rozliczania faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania. Organy pozwalają obecnie na ujęcie na bieżąco tych korekt tylko w sytuacjach, gdy nie ma żadnej wątpliwości, iż korekta następuje w wyniku okoliczności powstałych po wystawieniu faktury pierwotnej.

Bartłomiej Bieńkowski – ekspert ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA