REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

Bartłomiej Bieńkowski
Rozliczenie faktur korygujących
Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym spotyka się dwa rodzaje faktur korygujących. Pierwsze z nich są wystawiane w wyniku podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, drugie natomiast dokumentują zmniejszenie obrotu w stosunku do wykazanego na fakturze pierwotnej.

Sposób rozliczenia faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania nie został określony w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług tak jednoznacznie jak w przypadku korekt obniżających obrót. W szczególności, nie wskazano w jakim okresie należy ująć faktury korygujące in plus w deklaracji podatkowej VAT-7. Brak stosownej regulacji w tym zakresie powoduje zaś liczne wątpliwości wśród podatników chcących prawidłowo rozliczyć wystawione dokumenty.

REKLAMA

Autopromocja

Wystawienie faktury korygującej zwiększającej obrót, czyli tzw. korekty in plus, może mieć różne przyczyny. Jak wskazuje bowiem regulujący ten typ korekt § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur, fakturę korygującą wystawia się gdy:
- podwyższono cenę sprzedaży po wystawieniu faktury lub
- stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku lub w innej pozycji faktury (np.: zawarto zbyt małą ilość towarów).

Przyczyna wystawienia korekty jest niezwykle ważna, ponieważ właśnie to od niej zależy sposób rozliczenia na gruncie podatku o do towarów i usług. Jeżeli bowiem podstawa opodatkowania podlega podwyższeniu w wyniku zdarzeń, które nastąpiły po dokonaniu sprzedaży oraz wystawieniu faktury pierwotnej, wtedy fakturę korygującą ujmuje się w deklaracji podatkowej składanej za ten sam miesiąc, w którym została ona wystawiona.

Natomiast w przypadku, gdy korekta in plus spowodowana jest działaniem czynników, które istniały już w momencie sprzedaży (pomyłka/błąd), podatnik musi ująć taką fakturę korygującą w deklaracji złożonej za okres, w którym została wystawiona faktura pierwotna. W takiej sytuacji niezbędne będzie zatem dokonanie korekty tej deklaracji VAT-7, w której podatnik ujął pierwotne rozliczenie.

Nawiązując do ugruntowanych już w orzecznictwie zasad rozliczania faktur korygujących in plus należy stwierdzić, że co do zasady podwyższenie ceny sprzedaży po wystawieniu faktury pierwotnej jest wykazywane w rejestrze oraz deklaracji podatkowej za okres bieżący, czyli ten, w którym wystawiona została faktura korygująca.

Natomiast błędy znajdujące się na fakturze pierwotnej, których przyczyna istniała już w momencie sprzedaży (wystawienia pierwotnego dokumentu) będą wiązały się z koniecznością dokonania korekty deklaracji VAT-7 złożonej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej sprzedaży.

REKLAMA

Przedstawione zasady, choć powszechnie stosowane, stanowią pewne reguły ogólne od których może zdarzyć się wyjątek. Przykładem może być sytuacja, w której podwyższenie ceny następuje na podstawie postanowień umowy zawartej między sprzedającym a nabywcą.

W takiej sytuacji, pomimo że samo podwyższenie ceny jest dokonywane po wystawieniu faktury pierwotnej, wynika ono jednak z wcześniejszych uzgodnień stron, które ustaliły, że może dojść do zwiększenia ceny, jeżeli w przyszłości zaistnieją określone okoliczności. Zawierając w umowie regulacje dotyczące podwyższenia należności, strony dają dowód na to, że przewidywały możliwość zmiany ceny w przyszłości.

Zatem przyczyna późniejszej korekty istniała już w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Z tego powodu korekta in plus spowodowana zmianą ceny na podstawie postanowień umowy, powinna zostać ujęta w rejestrze i deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym rozliczono fakturę pierwotną. Stanowisko takie można znaleźć m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 marca 2009 r. (IPPP2/443-1816/08-2/MS) oraz piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 lutego 2009 r. (ITPP1/443-1071/08/MN).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie należy wskazać, iż po ostatniej nowelizacji przepisów ustawowych oraz wykonawczych organy podatkowe coraz bardziej rygorystycznie podchodzą do kwestii ustalania prawidłowego momentu rozliczania faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania. Organy pozwalają obecnie na ujęcie na bieżąco tych korekt tylko w sytuacjach, gdy nie ma żadnej wątpliwości, iż korekta następuje w wyniku okoliczności powstałych po wystawieniu faktury pierwotnej.

Bartłomiej Bieńkowski – ekspert ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT 2025 gov już jest! Sprawdź, jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot?

15 lutego 2025 roku rusza usługa Twój e-PIT gov – najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA