REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bartłomiej Bieńkowski
Rozliczenie faktur korygujących
Rozliczenie faktur korygujących "in plus"

REKLAMA

REKLAMA

W obrocie gospodarczym spotyka się dwa rodzaje faktur korygujących. Pierwsze z nich są wystawiane w wyniku podwyższenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, drugie natomiast dokumentują zmniejszenie obrotu w stosunku do wykazanego na fakturze pierwotnej.

Sposób rozliczenia faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania nie został określony w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług tak jednoznacznie jak w przypadku korekt obniżających obrót. W szczególności, nie wskazano w jakim okresie należy ująć faktury korygujące in plus w deklaracji podatkowej VAT-7. Brak stosownej regulacji w tym zakresie powoduje zaś liczne wątpliwości wśród podatników chcących prawidłowo rozliczyć wystawione dokumenty.

REKLAMA

REKLAMA

Wystawienie faktury korygującej zwiększającej obrót, czyli tzw. korekty in plus, może mieć różne przyczyny. Jak wskazuje bowiem regulujący ten typ korekt § 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie m.in. wystawiania faktur, fakturę korygującą wystawia się gdy:
- podwyższono cenę sprzedaży po wystawieniu faktury lub
- stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce lub kwocie podatku lub w innej pozycji faktury (np.: zawarto zbyt małą ilość towarów).

Przyczyna wystawienia korekty jest niezwykle ważna, ponieważ właśnie to od niej zależy sposób rozliczenia na gruncie podatku o do towarów i usług. Jeżeli bowiem podstawa opodatkowania podlega podwyższeniu w wyniku zdarzeń, które nastąpiły po dokonaniu sprzedaży oraz wystawieniu faktury pierwotnej, wtedy fakturę korygującą ujmuje się w deklaracji podatkowej składanej za ten sam miesiąc, w którym została ona wystawiona.

Natomiast w przypadku, gdy korekta in plus spowodowana jest działaniem czynników, które istniały już w momencie sprzedaży (pomyłka/błąd), podatnik musi ująć taką fakturę korygującą w deklaracji złożonej za okres, w którym została wystawiona faktura pierwotna. W takiej sytuacji niezbędne będzie zatem dokonanie korekty tej deklaracji VAT-7, w której podatnik ujął pierwotne rozliczenie.

Nawiązując do ugruntowanych już w orzecznictwie zasad rozliczania faktur korygujących in plus należy stwierdzić, że co do zasady podwyższenie ceny sprzedaży po wystawieniu faktury pierwotnej jest wykazywane w rejestrze oraz deklaracji podatkowej za okres bieżący, czyli ten, w którym wystawiona została faktura korygująca.

Natomiast błędy znajdujące się na fakturze pierwotnej, których przyczyna istniała już w momencie sprzedaży (wystawienia pierwotnego dokumentu) będą wiązały się z koniecznością dokonania korekty deklaracji VAT-7 złożonej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej sprzedaży.

REKLAMA

Przedstawione zasady, choć powszechnie stosowane, stanowią pewne reguły ogólne od których może zdarzyć się wyjątek. Przykładem może być sytuacja, w której podwyższenie ceny następuje na podstawie postanowień umowy zawartej między sprzedającym a nabywcą.

W takiej sytuacji, pomimo że samo podwyższenie ceny jest dokonywane po wystawieniu faktury pierwotnej, wynika ono jednak z wcześniejszych uzgodnień stron, które ustaliły, że może dojść do zwiększenia ceny, jeżeli w przyszłości zaistnieją określone okoliczności. Zawierając w umowie regulacje dotyczące podwyższenia należności, strony dają dowód na to, że przewidywały możliwość zmiany ceny w przyszłości.

Zatem przyczyna późniejszej korekty istniała już w momencie wystawiania faktury pierwotnej. Z tego powodu korekta in plus spowodowana zmianą ceny na podstawie postanowień umowy, powinna zostać ujęta w rejestrze i deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym rozliczono fakturę pierwotną. Stanowisko takie można znaleźć m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 marca 2009 r. (IPPP2/443-1816/08-2/MS) oraz piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 lutego 2009 r. (ITPP1/443-1071/08/MN).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie należy wskazać, iż po ostatniej nowelizacji przepisów ustawowych oraz wykonawczych organy podatkowe coraz bardziej rygorystycznie podchodzą do kwestii ustalania prawidłowego momentu rozliczania faktur korygujących podwyższających podstawę opodatkowania. Organy pozwalają obecnie na ujęcie na bieżąco tych korekt tylko w sytuacjach, gdy nie ma żadnej wątpliwości, iż korekta następuje w wyniku okoliczności powstałych po wystawieniu faktury pierwotnej.

Bartłomiej Bieńkowski – ekspert ECDDP

Europejskie Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej
ul. Zielony Most 8
31-351 Kraków
tel. +48 12 622 86 00
fax. +48 12 622 86 66
www.ecddp.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA