REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z faktur elektronicznych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Faktury elektroniczne, czyli tzw. e-faktury mają za zadanie ulepszyć i unowocześnić system księgowości firm. Stopniowe przechodzenie z dokumentów papierowych na elektroniczne ułatwi firmom szybsze rozliczanie się. Aby skorzystać z faktur elektronicznych należy przede wszystkim posiadać odpowiednie oprogramowanie. Jakie jeszcze warunki należy spełnić, aby swobodnie korzystać z e-faktur?

Nie wystarczy bowiem jedynie posiadanie oprogramowania do wystawiania faktur w postaci PDFów – trzeba umieć je też odbierać i zaczytywać z nich niezbędne dane finansowe, a następnie księgować je i archiwizować. Owszem, można każdą wystawioną fakturę zapisać jako PDF i wysłać odbiorcy np. mailem – ale taki PDF to jedynie graficzny obraz faktury, nie zawierający danych czytelnych dla programu księgującego u klienta. Po stronie odbiorcy i tak trzeba te informacje ręcznie wprowadzać do systemu. Ich przepisywanie sprzyja generowaniu błędów i opóźnia sam proces. Nie jest to więc pełna wymiana dokumentów elektronicznych a jedynie wysyłka faktur drogą elektroniczną.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Program  do generowania i wystawiania faktur

Za prawdziwy dokument elektroniczny można uznać plik czytelny dla programów księgowych, np. PDF zawierający tzw. metadane w formacie XML. Jest on wówczas dla ludzkich oczu wizualizacją zawartych w nim danych, dostępnych dla systemów handlowych i księgowych.

Pierwszym pozytywnie zweryfikowanym standardem e-faktury w Polsce jest rozwiązanie opracowane przez firmę informatyczną Sage.  Jest ono dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Standard ten opiera się na formacie PDF z zaszytymi w nim metadanymi zapisanymi w XML i generowanymi przez system wystawiający fakturę elektroniczną. XML jest na tyle uniwersalnym formatem wymiany danych, że może być łatwo odczytany przez zdecydowaną większość rozwiązań informatycznych. Zweryfikowany przez KWFEF 20 maja 2014 r. standard e-faktury jest dostępny pod adresem efaktura.sage.com.pl,  jako darmowe rozwiązanie, z którego może skorzystać każda organizacja, także inne firmy IT czy podmioty, które chcą we własnym zakresie wdrożyć standard elektronicznego fakturowania (np. z pomocą własnych sił informatycznych). Poza tym, standard ten jest dostępny w oprogramowaniu Sage: systemach finansowo-księgowych i obsługujących sprzedaż.

Elektroniczny obieg dokumentów

Warto zatem najpierw w firmie zastanowić się jak powinien wyglądać elektroniczny obieg dokumentów –aby móc nie tylko wystawiać faktury elektroniczne ale także je odbierać. Wówczas mamy możliwość „zassania”, czyli automatycznego wprowadzania metadanych (w formacie XML), wprost do systemu księgowego.

REKLAMA

To z takiego procesu, a nie z samej wysyłki plików przez internet, biorą się oszczędności czasu i pieniędzy, wynikające z automatyzacji obiegu faktury elektronicznej. Dopiero przy takim rozwiązaniu korzyści dla firm są naprawdę ogromne – redukcja kosztów sięga wówczas nawet 80 proc. (względem obiegu papierowego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przekazywać e-faktury?

Jeśli mamy już wdrożoną w firmie e-fakturę, która zawiera w siebie metadane (a taka właśnie faktura elektroniczna będzie wymagana przez administrację w przetargach publicznych ), warto wybrać bezpieczną i dedykowaną ścieżkę do jej dostarczenia swoim kontrahentom, np. przez serwis do wymiany dokumentów. Taką rolę pełni np.  portal miedzyfirmami.pl. To dedykowany serwis  zapewniający bezpieczny transfer e-dokumentów, w zgodzie z obowiązującymi przepisami i z zapewnieniem potwierdzenia odbioru. Serwis miedzyfirmami.pl pełni rolę elektronicznego listonosza – pozwala wygodnie i szybko przesłać lub odebrać dowolne dokumenty elektroniczne.

sage
Aneta Jarczyńska

online business development manager w Sage sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA