REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak korzystać z faktur elektronicznych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Faktury elektroniczne, czyli tzw. e-faktury mają za zadanie ulepszyć i unowocześnić system księgowości firm. Stopniowe przechodzenie z dokumentów papierowych na elektroniczne ułatwi firmom szybsze rozliczanie się. Aby skorzystać z faktur elektronicznych należy przede wszystkim posiadać odpowiednie oprogramowanie. Jakie jeszcze warunki należy spełnić, aby swobodnie korzystać z e-faktur?

Nie wystarczy bowiem jedynie posiadanie oprogramowania do wystawiania faktur w postaci PDFów – trzeba umieć je też odbierać i zaczytywać z nich niezbędne dane finansowe, a następnie księgować je i archiwizować. Owszem, można każdą wystawioną fakturę zapisać jako PDF i wysłać odbiorcy np. mailem – ale taki PDF to jedynie graficzny obraz faktury, nie zawierający danych czytelnych dla programu księgującego u klienta. Po stronie odbiorcy i tak trzeba te informacje ręcznie wprowadzać do systemu. Ich przepisywanie sprzyja generowaniu błędów i opóźnia sam proces. Nie jest to więc pełna wymiana dokumentów elektronicznych a jedynie wysyłka faktur drogą elektroniczną.

REKLAMA

Program  do generowania i wystawiania faktur

REKLAMA

Za prawdziwy dokument elektroniczny można uznać plik czytelny dla programów księgowych, np. PDF zawierający tzw. metadane w formacie XML. Jest on wówczas dla ludzkich oczu wizualizacją zawartych w nim danych, dostępnych dla systemów handlowych i księgowych.

Pierwszym pozytywnie zweryfikowanym standardem e-faktury w Polsce jest rozwiązanie opracowane przez firmę informatyczną Sage.  Jest ono dostępne nieodpłatnie dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Standard ten opiera się na formacie PDF z zaszytymi w nim metadanymi zapisanymi w XML i generowanymi przez system wystawiający fakturę elektroniczną. XML jest na tyle uniwersalnym formatem wymiany danych, że może być łatwo odczytany przez zdecydowaną większość rozwiązań informatycznych. Zweryfikowany przez KWFEF 20 maja 2014 r. standard e-faktury jest dostępny pod adresem efaktura.sage.com.pl,  jako darmowe rozwiązanie, z którego może skorzystać każda organizacja, także inne firmy IT czy podmioty, które chcą we własnym zakresie wdrożyć standard elektronicznego fakturowania (np. z pomocą własnych sił informatycznych). Poza tym, standard ten jest dostępny w oprogramowaniu Sage: systemach finansowo-księgowych i obsługujących sprzedaż.

Elektroniczny obieg dokumentów

Warto zatem najpierw w firmie zastanowić się jak powinien wyglądać elektroniczny obieg dokumentów –aby móc nie tylko wystawiać faktury elektroniczne ale także je odbierać. Wówczas mamy możliwość „zassania”, czyli automatycznego wprowadzania metadanych (w formacie XML), wprost do systemu księgowego.

To z takiego procesu, a nie z samej wysyłki plików przez internet, biorą się oszczędności czasu i pieniędzy, wynikające z automatyzacji obiegu faktury elektronicznej. Dopiero przy takim rozwiązaniu korzyści dla firm są naprawdę ogromne – redukcja kosztów sięga wówczas nawet 80 proc. (względem obiegu papierowego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przekazywać e-faktury?

Jeśli mamy już wdrożoną w firmie e-fakturę, która zawiera w siebie metadane (a taka właśnie faktura elektroniczna będzie wymagana przez administrację w przetargach publicznych ), warto wybrać bezpieczną i dedykowaną ścieżkę do jej dostarczenia swoim kontrahentom, np. przez serwis do wymiany dokumentów. Taką rolę pełni np.  portal miedzyfirmami.pl. To dedykowany serwis  zapewniający bezpieczny transfer e-dokumentów, w zgodzie z obowiązującymi przepisami i z zapewnieniem potwierdzenia odbioru. Serwis miedzyfirmami.pl pełni rolę elektronicznego listonosza – pozwala wygodnie i szybko przesłać lub odebrać dowolne dokumenty elektroniczne.

sage
Aneta Jarczyńska

online business development manager w Sage sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Nowe zasady rozliczania VAT przy imporcie towarów w procedurze uproszczonej – projekt nowelizacji ustawy opublikowany

Zmiany w przepisach celnych Unii Europejskiej wymusiły aktualizację krajowych regulacji dotyczących VAT. W piątek 19 lipca na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowelizacja ma istotne znaczenie dla przedsiębiorców korzystających z procedury uproszczonej przy imporcie towarów.

Darowizna od babci lub dziadka – kiedy bez podatku? Jest kilka warunków, które decydują o zwolnieniu

Otrzymałeś gotówkę od babci lub dziadka? Sprawdź, kiedy darowizna pieniężna nie podlega podatkowi od spadków i darowizn. Przepisy przewidują korzystne zwolnienia, ale warto znać limity kwoty wolnej i terminy zgłoszenia darowizny do urzędu skarbowego. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć.

Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

REKLAMA

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

REKLAMA

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

REKLAMA