Jak skorygować fakturę wystawioną przed dostawą towaru, gdy ostatecznie do dostawy nie doszło
REKLAMA
REKLAMA
Podatnicy mają obecnie możliwość wcześniejszego wystawienia faktury swoim kontrahentom. Mogą to uczynić w terminie do 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego. Wynika to wprost z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT.
REKLAMA
Zatem nie popełnili Państwo błędu, wystawiając fakturę kontrahentowi na poczet przyszłej dostawy towaru. Ponieważ z pytania wynika, że wystawiona przez Państwa faktura została odebrana przez kontrahenta, to oznacza, że trafiła ona do obrotu prawnego. W związku z tym, nie jest już możliwe jej anulowanie, tym bardziej że kontrahent wciąż dysponuje egzemplarzem tej faktury (nie odesłał jej Państwu rezygnując z zamówienia). Faktura taka powinna zatem zostać jak najszybciej wyeliminowana poprzez wystawienie faktury korygującej „do zera".
Niewystawienie zaś faktury korygującej w razie późniejszej kontroli rodzi ryzyko uznania jej za pustą fakturę w rozumieniu art. 108 ustawy o VAT, a w konsekwencji - grozi koniecznością zapłaty wykazanego na niej podatku, tym bardziej że takie podejście prezentują organy podatkowe w tej kwestii. Nie jest to podejście prawidłowe, gdyż nie ma tu mowy o oszustwie, niemniej jednak podatnicy muszą liczyć się ze sporem z organami podatkowymi, które stosują skrajnie niekorzystną dla podatników interpretację tego przepisu.
PODSTAWA PRAWNA:
art. 106i ust. 7, art. 108 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.
Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
Monitor Księgowego – prenumerata
VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat