REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić VAT z tytułu importu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Musolf
ekspert z zakresu podatków i ceł
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową zasadą płacenia podatku VAT z tytułu importu jest konieczność zapłaty tego podatku w ciągu 10 dni od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych. Czyli od dnia, kiedy celnik odda nam (czyli importerowi) lub jakiemuś upoważnionemu przez nas pełnomocnikowi (np. agentowi celnemu), ostemplowany dokument odprawy celnej (zgłoszenie SAD).

Bardzo ważną kwestią jest to, że jest to termin „sztywny” i nawet jak organy celne, na nasz wniosek, wydadzą zgodę na stosowanie różnorodnych ułatwień płatniczych (np. odroczenie terminu płatności cła), to i tak na zapłatę podatku VAT mamy zawsze tylko powyższe 10 dni. Jeżeli chcielibyśmy uzyskać jakieś wydłużenie terminu płatności podatku VAT z tytułu importu, to musimy zwrócić się z odpowiednim wnioskiem do swojego naczelnika urzędu skarbowego, u którego rozliczamy VAT „krajowy”.

Identyczny, 10-dniowy termin na zapłatę podatku VAT z tytułu importu stosowany jest również w przypadku, gdy naczelnik urzędu celnego wyda nam decyzję „domiarową” w podatku VAT (przeważnie jest to wspólna decyzja na domiar cła i VAT) – w takim przypadku jest to 10 dni liczonych od dnia doręczenia nam takiej decyzji.

Od 1 stycznia 2006 r. Wprowadzono ułatwienie w płaceniu VAT „importowego” dla pewnej grupy importerów, których uznano za wiarygodnych. Osobami lub podmiotami, które mogą korzystać z tego ułatwienia są ci importerzy, którzy uzyskali pozwolenie organów celnych na stosowanie w kraju procedury uproszczonej (mogą „clić” towary w swoich zakładach bez pokazywania się celnikom na oczy), dla której to procedury ustalony został okres rozliczeniowy w postaci miesiąca kalendarzowego.

W takich przypadkach sposób i termin płatności VAT „importowego” określone zostały jako łączne płacenie wszystkich zobowiązań z danego miesiąca do 16-go dnia następnego miesiąca, ale nie później niż przed złożeniem „normalnej” deklaracji miesięcznej (VAT-7), w której będą wykazane te kwoty.

Warunkiem korzystania z tego ułatwienia jest przedstawianie organowi celnemu w którym rozlicza się ten podatek z tytułu importu, aktualnego zaświadczenia o braku zaległości w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak też zaświadczenia, że od co najmniej 6 miesięcy jest się zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Aktualność powyższych zaświadczeń określono jako wydanie ich nie wcześniej niż6 miesięcy przed dokonaniem importu, a więc należy je przedkładać organowi celnemu co ½ roku.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Z dniem 1 grudnia 2008 r. wprowadzono możliwość rozliczania podatku VAT z tytułu importu w „normalnej” deklaracji miesięcznej. Szczęście to ponownie dotyczy wyłącznie tych, którzy są szczęśliwymi (bądź nie) posiadaczami pozwoleń na stosowanie procedury uproszczonej, której okresem rozliczeniowym jest miesiąc kalendarzowy. 

REKLAMA

Tym razem jednak dokonano pewnego przymrużenia oka w stosunku do tych osób, gdyż co prawda również muszą przedstawić takie same zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami i składkami ZUS oraz o byciu zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, ale jednocześnie dopuszczono możliwość wystąpienia „drobnego” zadłużenia. Za dopuszczalne zadłużenie ustawodawca uznał zaległości w wysokości maksymalnie 3% kwot podatków lub składek należnych za okres, za który wystąpiły te zaległości, przy czym należy dokonywać odrębnego wyliczania tego 3% „limitu” w stosunku do każdego podatku i składek.

Dodatkowym warunkiem skorzystania z tego ułatwienia jest przedkładanie organowi celnemu zabezpieczenia majątkowego w wysokości tego podatku, przy czym nie są to jakieś nowe, odrębne formy zabezpieczeń, ale stosuje się tu „normalne” zabezpieczenia celne, czyli de facto celnik zamiast dotychczasowego obciążenia zabezpieczenia pełną kwotą cła i podatków dokona wpisania na zabezpieczeniu dwóch pozycji (czyli odrębnie cła i VAT), w tej samej łącznej wysokości, a więc podmioty te nie muszą składać nowych zabezpieczeń, tylko mogą korzystać z dotychczasowych.

Jedyną różnicą w obsłudze tych zabezpieczeń jest to, żę o ile odsaldowania cła (zwolnienia zabezpieczenia) nadal będzie dokonywać się po stwierdzeniu, iż pieniążki fizycznie wpłynęły na konto celników, to odsaldowania VAT-u dokonywać się będzie poprzez przedstawienie celnikom potwierdzenia złożenia do naczelnika urzędu skarbowego deklaracji miesięcznej, w której wykazano ten podatek.

W celu zachowania porządku w księgowości celników i skarbowców wprowadzono jeszcze jeden warunek, tj. podatnik, który chce korzystać z tej formy rozliczania VAT „importowego” musi dokonać pisemnego powiadomienia naczelnika urzędu celnego i naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy jeszcze przed początkiem okresu, od którego będzie stosować te zasady. Oczywiście, jak podatnik zdecyduje się powrócić do „starych” zasad, to może to zrobić, ale znów ma obowiązek pisemnego powiadomienia obydwu powyższych naczelników o takim zamiarze i znowu musi dokonać tego przed początkiem okresu, od którego powraca na stare zasady.

Kolejną nowością w płaceniu podatku VAT z tytułu importu jest wprowadzona od 1 stycznia 2009 r. możliwość składania tzw. deklaracji importowych (o symbolu VAT-IM), których wzór określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie deklaracji importowej dla podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 235, poz. 1594). Deklaracje te stosują wyłącznie importerzy, którzy korzystają uzyskali tzw. pozwolenie pojedyncze, tj. mogą dokonywać przerobu towarów sprowadzanych spoza Unii Europejskiej, który to przerób odbywa się etapami na obszarze kilku państw członkowskich, w tym na terenie Polski.

W takim przypadku podatek należny z tytułu importu z zastosowaniem pozwolenia pojedynczego deklarowany jest nie w dokumentach SAD, ale w ww. deklaracji importowej VAT-IM, którą składa się do naczelnika urzędu celnego (a nie skarbowego) za okresy miesięczne, w terminie do 16-go dnia następnego miesiąca, ale nie później niż przed złożeniem „normalnej” deklaracji miesięcznej (VAT-7). W tym samym terminie należy jednocześnie z deklaracją VAT-IM wpłacić należny podatek VAT chyba, że dokona się jego rozliczenia w deklaracji VAT-7, w sposób opisany powyżej.

Ostatnim przypadkiem, również wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2009 r. jest wpłata podatku VAT z tytułu importu dokonywanego za pośrednictwem przesyłek pocztowych – w takim przypadku podatki i cło płacimy Poczcie Polskiej przy odbiorze przesyłki a ona ma 10 dni na przekazanie ich celnikom, a więc działa na zasadzie płatnika tego podatku. Warto wiedzieć, że Poczta zapewne nie będzie skora do udzielania nam odroczenia płatności tych należności, gdyż jak minie 10 dni, to musi ona oddać naliczone pieniążki celnikom, nawet jak ich jeszcze fizycznie nie dostała od adresatów wydanych przesyłek.

Grzegorz Musolf
Ekspert podatkowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
30-krotność ZUS 2025. Limit 30-krotności - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

KSeF: Podatkowa rewolucja od 1 lutego 2026! Księgowi alarmują: chaos, niejasne przepisy i strach przed zmianami

Od 1 lutego 2026 roku Krajowy System e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowy dla największych firm, a dwa miesiące później dla całej reszty przedsiębiorców. Mimo zbliżającego się terminu, wciąż brakuje ostatecznych przepisów, a dokumentacja techniczna nie rozwiewa wszystkich wątpliwości. Księgowi biją na alarm – obawiają się chaosu organizacyjnego, przeciążenia obowiązkami i braku jasnych wytycznych. Przedsiębiorców czeka rewolucja, na którą wielu z nich wciąż nie jest gotowych.

Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

REKLAMA

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

REKLAMA