REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa efektywność kontroli skarbowych dzięki JPK_VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Wyższa efektywność kontroli skarbowych dzięki JPK_VAT
Wyższa efektywność kontroli skarbowych dzięki JPK_VAT

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki wprowadzeniu JPK_VAT wzrosła efektywność kontroli skarbowych; ciężar walki z wyłudzeniami VAT przeniósł się na etap analizy danych - tłumaczy dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w Ministerstwie Finansów Przemysław Krawczyk. Efekt JPK_VAT to także mniejsza liczba kontroli i większe wpływy podatkowe do budżetu.

Dyrektor przypomniał, że od 1 stycznia br. już wszystkie firmy mają obowiązek przekazywania fiskusowi plików JPK_VAT. "To bardzo ważne informacje, trudno je przecenić, kluczowe w przypadku walki z nadużyciami w VAT" - powiedział Krawczyk.

REKLAMA

REKLAMA

"Znacznie zmniejszyliśmy lukę w danych. Wcześniej otrzymywaliśmy tylko informacje o transakcjach, w których stroną były duże podmioty, ale nie mieliśmy wiedzy o transakcjach między mniejszymi firmami" - wyjaśnił.

Jego zdaniem do skutecznej analizy ryzyka niezbędny jest właśnie także ten fragment informacji. "Dzięki temu możemy ocenić wszystkie relacje, transakcje danego podmiotu, ocenić ich charakter, wielkość, częstotliwość i dojść do odpowiednich wniosków, że np. mamy do czynienia z szarą strefą" - powiedział. "Widzimy także podmioty, które dokonują transakcji z firmami powiązanymi w ramach przestępczej karuzeli VAT" - dodał.

W efekcie stopniała grupa podmiotów o cechach pozwalających zakwalifikować do grupy ryzyka. "Jest ich dużo mniej. To efekt prewencyjny" - uważa Krawczyk.

REKLAMA

"Ciężar walki z wyłudzeniami VAT przeniósł się na etapy analityczne, czynności sprawdzających. Kontrola jest kolejną fazą, prowadzi się ją wtedy, kiedy pewnych kwestii nie można wyjaśnić na etapie wcześniejszym" - tłumaczy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krawczyk podkreślił, że dzięki JPK_VAT prowadzone kontrole skarbowe są bardziej efektywne. "Także malejąca liczba kontroli to skutek wykorzystania JPK_VAT. Przeszliśmy na etap automatycznej analizy ryzyka. W celu uzyskania dostępu do tych danych nie musimy przeprowadzać kontroli" - powiedział.

"W globalnym ujęciu to kwestia wzrostu wpływów podatkowych" - dodał. "Choć trudno konkretnie wskazać, za jaką część odpowiada JPK_VAT" - przyznał.

O wzroście skuteczności kontroli mają świadczyć dane statystyczne Ministerstwa Finansów przekazane PAP. Wynika z nich, że w pierwszym półroczu br. urzędy celno-skarbowe przeprowadziły 1700 kontroli ustalając zobowiązania podatkowe na kwotę 6 mld 40 mln zł, wobec 2633 kontroli z kwotą ustaleń w wysokości 7 mld 437,4 mln zł. Tym samym kwota ustaleń na jedną kontrolę wyniosła w tym roku 3,55 mln zł, podczas gdy w zeszłym roku było to 2,82 mln zł.

Natomiast urzędy skarbowe w I poł. br. przeprowadziły 10 tys. 361 kontroli, a kwota ustaleń wyniosła 3 mld 880,7 mln zł. Dla porównania w tym samym okresie 2017 r. urzędy skarbowe przeprowadziły 13 tys. 854 kontroli ustalając zaległości na kwotę 3 mld 209,9 mln zł. Kwota ustaleń na jedną kontrolę wyniosła więc w tym roku 0,37 mln zł, podczas gdy w pierwszej połowie 2017 r. - 0,23 mln zł.

Dane MF mówią, że co miesiąc około 1,6 mln firm składa pliki JPK. Z miesiąca na miesiąc spada liczba firm, które nie wykonywały tego obowiązku. W styczniu br. było ponad 85 tys. takich firm, w lutym - ok. 79 tys., w marcu - ok. 55 tys., w kwietniu - 53 tys., w maju - 49,5 tys., a w czerwcu nieco ponad 46 tys. Jednocześnie, jak wynika z danych MF, w okresie od 1 stycznia br. do 31 lipca z rejestru VAT wykreślono 69 tys. 532 firmy.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

Według Krawczyka wprowadzenie JPK pokazało również wielu firmom, że powinny zwrócić uwagę na jakość przechowywanych danych podatkowych. Dostrzegły, że muszą poprawić jakość swoich baz. Poza tym dzięki JPK firmy prowadzą własne kontrole prawidłowości rozliczeń podatkowych.

Dyrektor przypomniał, że od 1 lipca administracja ma prawo żądać od małych firm dodatkowych plików JPK, np. informujących o obrotach magazynowych. Chodzi o przedsiębiorstwa, które prowadzą swoje księgi i wytwarzają dowody księgowe w formie elektronicznej.

"Pierwszy okres rozliczeniowy, którego dotyczy ten obowiązek to lipiec br. Termin wpłaty podatku, złożenia deklaracji VAT i informacji o ewidencji w formie JPK za ten miesiąc to 27 sierpnia, więc dopiero po tej dacie KAS będzie mogła korzystać z nowych uprawnień wobec małych firm" - wyjaśnił. Dopiero za kilka miesięcy będzie możliwa ocena, czy najmniejsze firmy są dobrze do tego przygotowane. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA