REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT uszczelnia system podatkowy

JPK_VAT to jedno z najważniejszych działań w uszczelnieniu systemu podatkowego
JPK_VAT to jedno z najważniejszych działań w uszczelnieniu systemu podatkowego
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek składania przez przedsiębiorców raportów JPK_VAT eliminuje nieuczciwą konkurencję rynkową, a także umożliwia szybką identyfikację nieprawidłowości w VAT. Zdaniem wiceministra finansów, szefa Krajowej Administracji Skarbowej Mariana Banasia wdrożenie JPK_VAT to jedno z najważniejszych działań, które pomogło uszczelnić system poboru podatków.

Od początku 2018 r. obowiązek składania plików obejmuje wszystkich przedsiębiorców, będących płatnikami VAT. Resort przypomina, że przedsiębiorcy którzy nie składają JPK_VAT, muszą się liczyć z konsekwencjami prawnymi. Jednak - jak zaznacza MF - działania organów KAS w zakresie obowiązku JPK_VAT ukierunkowane są na informowanie, a nie na karanie.

REKLAMA

Autopromocja

"Podatnicy radzą sobie z JPK_VAT wręcz wzorcowo - świadczy o tym systematyczny spadek odrzuconych plików. Sukcesywnie zmniejsza się też liczba podmiotów nieskładających JPK_VAT - w czerwcu ich odsetek wynosił tylko 2,9 proc. Chcę podziękować wszystkim przedsiębiorcom, którzy należycie i terminowo wywiązują się z obowiązku składania JPK_VAT" - powiedział w środę na konferencji prasowej Banaś.

Polecamy: Akademia VAT

Wiceminister podkreślił, że wdrożenia obowiązku JPK_VAT eliminuje nieuczciwą konkurencję rynkową, umożliwia szybką identyfikację nieprawidłowości (w MF trwa bieżąca automatyczna analiza prawidłowości rozliczeń w VAT), a dzięki niemu podatnik może skorygować deklarację bez konsekwencji.

MF zaznacza, że system JPK_VAT zautomatyzował czynności sprawdzające. "Dzięki niemu KAS szybko reaguje na nieprawidłowości i próby oszustw podatkowych. Specjalne algorytmy wykorzystywane podczas analizy plików JPK_VAT automatycznie wyłapują fikcyjne transakcje, których dokonują najczęściej tzw. firmy słupy" - informuje MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Resort przekazał, że analizuje prawie 10 miliardów faktur.

"Analiza plików JPK_VAT umożliwia urzędnikom m.in. szybkie zlokalizowanie faktur od podmiotów niezarejestrowanych dla celów VAT. W I półroczu 2018 r. zidentyfikowali do wyjaśnienia 155 tys. 443 faktury, wystawione przez 55 tys. 780 podmiotów niezarejestrowanych do VAT. Kwota podatku VAT z tych faktur to ponad 260 mln zł" - powiedział obecny na konferencji wicedyrektor departamentu analiz w MF Zbigniew Wiliński. Dodał, że w I półroczu 2018 r. dzięki analizie centralnej JPK_VAT wstrzymano wypłatę zwrotów VAT na łączną kwotę 214,5 mln zł.

"W następstwie korekt deklaracji VAT, po czynnościach sprawdzających prowadzonych na JPK_VAT za I poł. 2018 r. kwota podatku należnego wzrosła o ponad 574 mln zł" - powiedział Wiliński.

Resort podkreśla, że dzięki JPK_VAT administracja skarbowa może skutecznie zapobiegać oszustwom podatkowym, ograniczać nieuczciwą konkurencję i chronić interesy uczciwych podatników, którzy dodatkowo szybciej otrzymują zwrot podatku VAT.

MF przekazało, że w związku ze zidentyfikowanymi niezgodnościami w rozliczeniu VAT na podstawie JPK_VAT złożonych w pierwszym półroczu 2018 r. ministerstwo wysłało 316 tys. 154 powiadomienia centralne informujące o rozbieżnościach i możliwości dokonania korekty deklaracji/pliku JPK_VAT, w tym 153 tys. 633 e-maile i 80 tys. 235 SMS-ów. Resort podkreśla, że po otrzymaniu takiego powiadomienia podatnik może sam sprawdzić swoje rozliczenia VAT i, jeśli jest taka potrzeba, złożyć korektę bez konsekwencji podatkowych.

Jeśli chodzi o System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej (STIR), MF przypomina, że jego celem jest przeciwdziałanie wykorzystywania sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych, których dokonują najczęściej zorganizowane grupy przestępcze. STIR to liczba 617 banków i SKOK-ów zasilających system.

Zobacz: Praktyczny leksykon VAT 2018 Wszystko o zmianach w rozliczeniach VAT

"Oszuści generują sztuczne tzw. transakcje karuzelowe za pomocą transferów pieniężnych na rachunkach bankowych. Próbują w ten sposób wyłudzać nienależny zwrot VAT. W oparciu o dane STIR, system informatyczny analizuje ryzyko wystąpienia wyłudzenia skarbowego" - tłumaczył na konferencji prasowej dyrektor departamentu nadzoru nad kontrolami w MF Przemysław Krawczyk.

REKLAMA

Jak dodał, automatyczne procesy ustalania wskaźnika ryzyka wskazały około 26 tys. podmiotów wysokiego i podwyższonego ryzyka wykorzystania sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych. Informacje STIR, w tym dane przeszło 5 mld transakcji finansowych, zostały wykorzystane w budowanych przez KAS nowoczesnych rozwiązaniach analitycznych.

MF przekazało, że przewidziana przez ustawę STIR blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego zapobiega transferom środków pochodzących z wyłudzeń. Dotychczas zablokowano 12 rachunków bankowych, należących do ośmiu podmiotów, na łączną kwotę ok. 3 mln zł. Resort podkreśla, że blokada rachunku to narzędzie stosowane tylko w wyjątkowych przypadkach. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: lista 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

REKLAMA