REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Robocze struktury JPK_VAT, zastępujące deklaracje VAT od 2020 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aktualizacja roboczych struktur nowego JPK_VAT z deklaracją VAT /Fot. Shutterstock
Aktualizacja roboczych struktur nowego JPK_VAT z deklaracją VAT /Fot. Shutterstock
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej poinformowało o aktualizacji roboczych struktur nowego pliku JPK_VAT z deklaracją podatkową VAT (JPK_V7M oraz JPK_V7K). Co jeszcze warto wiedzieć o nowym JPK_VAT?

Co zaktualizowano w roboczych strukturach nowego JPK_VAT?

Resort finansów w dniu 5 grudnia 2019 r. opublikował zaktualizowane robocze struktury nowego JPK_VAT z deklaracją podatkową VAT (JPK_V7M oraz JPK_V7K).

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformowano w komunikacie na stronie MF, w opublikowanych strukturach nowego pliku JPK_VAT:

- zaktualizowano elementy:

  • TDataCzas – zmiana zakresu na <xsd:minInclusive value="2020-04-01T00:00:00Z"/>,
  • P_34, P_49, P_52, P_68, P_69 oraz K_46 - zmiana definicji typu,

- dodano sekwencję dla P_68 oraz P_69,

REKLAMA

- zmieniono kolejność występowania annotations dla sekwencji SprzedazWiersz oraz ZakupWiersz,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- usunięto nadmiarowy typ TData,

- poprawiono błędy pisarskie w opisie dla elementu K_18.

Od kiedy nowy JPK_VAT zamiast deklaracji VAT?

Przypomnijmy, że nowy plik JPK_VAT, który obejmie część deklaracyjną i ewidencyjną VAT, będą musieli składać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, tj. za okresy:

- od 1 kwietnia 2020 r. - obowiązkowo duże przedsiębiorstwa, zaś pozostałe dobrowolnie,

- od 1 lipca 2020 r. - obowiązkowo wszyscy podatnicy (duże, średnie i małe przedsiębiorstwa oraz mikroprzedsiębiorcy).

Oznacza to, że począwszy od 1 lipca 2020 r. nie będzie już możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż za pomocą pliku JPK_VAT.

Co będzie zawierał nowy JPK_VAT?

Nowy plik JPK_VAT będzie zawierał część ewidencyjną i deklaracyjną, tj.:

- zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT za dany okres,

- pozycje z obecnej deklaracji VAT-7 (VAT-7K),

- dodatkowe dane, które są potrzebne do analizy poprawności rozliczenia.

Jak przygotować i wysłać JPK_VAT?

Podatnik będzie zobowiązany przygotować i wysłać plik JPK_VAT w wersji elektronicznej za okresy miesięczne, do 25. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni (chyba że 25. dzień miesiąca wypada w sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, wtedy masz czas do pierwszego dnia roboczego).

Nowy JPK_VAT będzie udostępniony w dwóch wariantach:

- JPK_V7M - dla podatników, którzy rozliczają się miesięcznie i

- JPK_V7K - dla podatników, którzy rozliczają się kwartalnie.

Ważne!
Podatnicy, którzy rozliczają się kwartalnie i są zobowiązani do składania JPK_VAT, wypełnią tylko część ewidencyjną za pierwsze dwa miesiące każdego kwartału. Natomiast po zakończeniu kwartału wypełnią część ewidencyjną za trzy miesiąc kwartału oraz część deklaracyjną JPK_VAT za cały kwartał.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Polecamy: Instrukcje VAT

Przygotowany przez podatnika JPK_VAT z deklaracją VAT będzie można podpisać:

- podpisem kwalifikowanym (polskim lub innego kraju UE),

- profilem zaufanym,

- danymi autoryzującymi.

Po poprawnym wysłaniu JPK_VAT, podatnik będzie mógł pobrać Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).

Co powinna zawierać część ewidencyjna JPK_VAT?

Minister Finansów upoważniony został do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego zakresu danych ewidencji VAT oraz sposobu wykazywania danych w ewidencji przesyłanej w formacie JPK_VAT.

Takie rozporządzenie zostało opublikowane, jest to rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1988.

W rozporządzeniu zawarto regulacje określające dane, jakie zawierać będzie część deklaracyjna nowych plików JPK_VAT, wyodrębnione zostały od tych określających dane, jakie zawierać ma część ewidencyjna nowych plików JPK_VAT.

Jeżeli chodzi o dane wykazywane w części deklaracyjnej nowych plików JPK_VAT, to nie będą się zbyt wiele różnić od danych wykazywanych obecnie w deklaracjach VAT-7/VAT-7K. Inaczej ma się rzecz, jeżeli chodzi o dane wykazywane w części ewidencyjnej nowych plików JPK_VAT.

Rozporządzanie przewiduje m.in. nowe pola, względem obecnie obowiązującej informacji z prowadzonej ewidencji (JPK_VAT), takie jak oznaczenia:

- identyfikujące przedmiot opodatkowania z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług, których sprzedaż jest szczególnie narażona na nadużycia oraz

- pozwalające na identyfikację czynności podlegających opodatkowaniu objętych szczególnymi procedurami rozliczenia podatku przewidzianymi w ustawie.

Zobacz: Zmiany w VAT 2020 - nowe zasady prowadzenia ewidencji VAT i składania deklaracji

Podstawa prawna:

- ustawa z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1520;

- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA FINANSÓW, INWESTYCJI I ROZWOJU z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług - Dziennik Ustaw rok 2019 poz. 1988.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA