REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

REKLAMA

REKLAMA

1 maja 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie to wprowadziło kilka nowości w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych.

Jak wiadomo, obowiązek posiadania kasy dotyczy podatników prowadzących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Limit sprzedaży gotówkowej (dostawy towarów bądź świadczenia usług) upoważniający do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy na rzecz takich odbiorców wynosi 20 000 zł rocznie, co oznacza że po przekroczeniu tego progu powstaje obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej i rejestrowania na niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Istnieją również branże, wymienione w przepisach jak np. warsztaty samochodowe, kosmetyczki itd., gdzie sprzedaż za pomocą kas fiskalnych ma być ewidencjonowana już od pierwszej transakcji, czyli do tych podmiotów nie znajdzie zastosowania zwolnienie  do wysokości obrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowością wprowadzoną wyżej przywołanym rozporządzeniem jest niewątpliwie wprowadzenie kas fiskalnych online. Kasy te mają na bieżąco wysyłać informacje o rejestrowanych za ich pomocą transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas. Jest to kolejny sposób na uszczelnianie systemu podatkowego, funkcja ta ma bowiem służyć eliminowaniu nieprawidłowości w wykazywaniu obrotów przez podatników.

Dla kogo nowe kasy

Na dzień dzisiejszy nie ma konieczności wymiany kas na kasy nowego typu, co do zasady kasy offline można używać przez cały. Tylko niektóre branże zostały zobligowane do wymiany, i tak:

Od 1 stycznia 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać:

REKLAMA

a) świadczący usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) sprzedający benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.

Od 1 lipca 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać podmioty:

a) świadczące stale lub sezonowo usługi, związane z wyżywieniem – stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
b) zajmujące się sprzedażą węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Od stycznia 2021 roku dołączą do nich podmioty świadczące usługi:
a) fryzjerskie;
b) kosmetyczne i kosmetologiczne;
c) budowlane;
d) w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów;
e) prawnicze;
f) związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.

Terminy te nie są terminami ostatecznymi i mogą zostać zmienione

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zasady ewidencjonowania

Sama zasada ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych online nie będzie się niczym różniła od tej stosowanej do tej pory. Każda transakcja ma obowiązek być zarejestrowana na kasie, a kupujący ma otrzymać paragon najpóźniej po dokonaniu płatności.

Na koniec każdego dnia należy wystawiać raport dobowy fiskalny, a po zakończeniu sprzedaży za dany okres (miesiąc) do 25 dnia następnego miesiąca należy wystawić raport okresowy (miesięczny). W przypadku kas online zamiast raportu fiskalnego okresowego można wystawić łączny raport fiskalny okresowy. Bez zmian pozostaje obowiązek przechowywania dokumentów fiskalnych i ich kopii, umieszczanie wyświetlacza kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt wyświetlanych na nich danych, oraz  zapewnienie stanu technicznego kasy gwarantującego czytelny wydruk paragonów.

Do poszczególnych stawek podatków należy przypisać odpowiednie oznaczenia literowe:

Litera „A” – jest przypisana do stawki podstawowej 22% lub 23%

Litera „B” – jest przypisana do stawki obniżonej  5 lub 8%

Litera „C” – jest przypisana do stawki 5%

Litera „D” – jest przypisana do stawki 0%

Litera „E”- jest przypisana do sprzedaży zwolnionej

Litery „F” i „G” – są przypisane do pozostałych stawek podatku, w tym do tzw zera technicznego w przypadku sprzedaży o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy o VAT,  tj. gdzie podstawą opodatkowania jest marża, czyli usług turystyki, a także dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży.

W przepisach obowiązujących do tej pory podatnicy, prowadząc ewidencję, zobowiązani byli stosować oznaczenia literowe od „A” do „G” do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym literze „A” była przyporządkowana stawka podstawowa podatku, natomiast literom od „B” do „G” miały odpowiadać, dowolnie przyporządkowane, pozostałe stawki podatku stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.  Czyli co do pozostałych oznaczeń podatnik sam decydował o przyporządkowaniu litery do stawki.

Wg obowiązujących od 1 maja 2019 przepisów przyporządkowanie stawek VAT do odpowiednich oznaczeń literowych  jest ścisłe, a więc nie ma już dowolności.

Termin na dostosowanie kas fiskalnych do nowych wymogów co do oznaczeń literowych został wyznaczony na 31 lipca 2019. Oznacza to, że od 1 sierpnia 2019 wszystkie kasy fiskalne muszą być zaprogramowane zgodnie z obowiązującymi oznaczeniami.


Zwroty i reklamacje

Pozostaje utrzymana zasada prowadzenia odrębnej ewidencji służącej ujmowaniu zwrotów i uznanych reklamacji. Również oczywiste omyłki koryguje się niezwłocznie przez ujęcie w odrębnej ewidencji błędnie „nabitej” sprzedaży (wartości sprzedaży brutto i wysokości należnego podatku) oraz krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki. Należy również dołączyć oryginał paragonu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła pomyłka.

Oświadczenie osoby prowadzącej ewidencję do 31 maja

Podatnik ma obowiązek zapoznania osoby prowadzącej u niego ewidencję za pomocą kasy fiskalnej z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego, jak również ze skutkami ich nieprzestrzegania. Osoba taka, składa podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji, oświadczenie to w jednym egzemplarzu podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, natomiast drugi egzemplarz przekazuje osobie prowadzącej ewidencję. W przypadku osób, które powierzyły ewidencjonowanie na kasie innym osobom przed 1 maja 2019, powstał obowiązek posiadania podpisanych oświadczeń do 31 maja 2019 roku. 

Najem lub dzierżawa kasy

Przepisy wprowadzają możliwość korzystania z kas online  przyjętych w używanie na podstawie pisemnej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Jest to sytuacja nowa, z którą do tej pory nie mieliśmy do czynienia. Wprowadza możliwość wynajmowania czy dzierżawy kas fiskalnych, a więc podatnik nie będzie musiał kupować kasy na własność.

Ulga na kasę

Zostaje utrzymana ulga na zakup kasy fiskalnej. Kwota ulgi nie ulega zmianie, nadal jest to 90% wartości netto, nie więcej niż 700 zł. Kwota ta wydaje się nie adekwatna, patrząc na proponowane ceny kas.

Z ulgi może skorzystać każdy kto ma obowiązek zakupienia kasy online i zakupi ją w obowiązującym go terminie. Nie jest istotne czy kiedykolwiek korzystał z ulgi na zakup kasy.

Co istotne, podatnicy którzy skorzystali  ulgi na zakup kasy starego typu, a przed upływem 3 lat wymienią jak na kasę online (np. z uwagi, że byli do tego zobligowani) nie będą mieli obowiązku zwracać ulgi, mimo że okres 3 lat nie został zachowany.

Zostaje natomiast zlikwidowana ulga na kasy offline.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA