REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Warzecha – Ważydrąg
Ekspert podatkowy, księgowa, właścicielka Biura Rachunkowego EVA
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line
Wszystko co musisz wiedzieć o kasach fiskalnych on-line

REKLAMA

REKLAMA

1 maja 2019 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Rozporządzenie to wprowadziło kilka nowości w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych.

Jak wiadomo, obowiązek posiadania kasy dotyczy podatników prowadzących sprzedaż na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Limit sprzedaży gotówkowej (dostawy towarów bądź świadczenia usług) upoważniający do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy na rzecz takich odbiorców wynosi 20 000 zł rocznie, co oznacza że po przekroczeniu tego progu powstaje obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej i rejestrowania na niej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Istnieją również branże, wymienione w przepisach jak np. warsztaty samochodowe, kosmetyczki itd., gdzie sprzedaż za pomocą kas fiskalnych ma być ewidencjonowana już od pierwszej transakcji, czyli do tych podmiotów nie znajdzie zastosowania zwolnienie  do wysokości obrotu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowością wprowadzoną wyżej przywołanym rozporządzeniem jest niewątpliwie wprowadzenie kas fiskalnych online. Kasy te mają na bieżąco wysyłać informacje o rejestrowanych za ich pomocą transakcjach do Centralnego Repozytorium Kas. Jest to kolejny sposób na uszczelnianie systemu podatkowego, funkcja ta ma bowiem służyć eliminowaniu nieprawidłowości w wykazywaniu obrotów przez podatników.

Dla kogo nowe kasy

Na dzień dzisiejszy nie ma konieczności wymiany kas na kasy nowego typu, co do zasady kasy offline można używać przez cały. Tylko niektóre branże zostały zobligowane do wymiany, i tak:

Od 1 stycznia 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać:

REKLAMA

a) świadczący usługi naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

b) sprzedający benzynę silnikową, olej napędowy, gaz przeznaczony do napędu silników spalinowych.

Od 1 lipca 2020 roku kasę fiskalną online będą zobowiązani posiadać podmioty:

a) świadczące stale lub sezonowo usługi, związane z wyżywieniem – stacjonarne placówki gastronomiczne oraz usługi w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania;
b) zajmujące się sprzedażą węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Od stycznia 2021 roku dołączą do nich podmioty świadczące usługi:
a) fryzjerskie;
b) kosmetyczne i kosmetologiczne;
c) budowlane;
d) w zakresie opieki medycznej świadczone przez lekarzy i lekarzy dentystów;
e) prawnicze;
f) związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.

Terminy te nie są terminami ostatecznymi i mogą zostać zmienione

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

Zasady ewidencjonowania

Sama zasada ewidencjonowania sprzedaży na kasach fiskalnych online nie będzie się niczym różniła od tej stosowanej do tej pory. Każda transakcja ma obowiązek być zarejestrowana na kasie, a kupujący ma otrzymać paragon najpóźniej po dokonaniu płatności.

Na koniec każdego dnia należy wystawiać raport dobowy fiskalny, a po zakończeniu sprzedaży za dany okres (miesiąc) do 25 dnia następnego miesiąca należy wystawić raport okresowy (miesięczny). W przypadku kas online zamiast raportu fiskalnego okresowego można wystawić łączny raport fiskalny okresowy. Bez zmian pozostaje obowiązek przechowywania dokumentów fiskalnych i ich kopii, umieszczanie wyświetlacza kasy w miejscu umożliwiającym nabywcy odczyt wyświetlanych na nich danych, oraz  zapewnienie stanu technicznego kasy gwarantującego czytelny wydruk paragonów.

Do poszczególnych stawek podatków należy przypisać odpowiednie oznaczenia literowe:

Litera „A” – jest przypisana do stawki podstawowej 22% lub 23%

Litera „B” – jest przypisana do stawki obniżonej  5 lub 8%

Litera „C” – jest przypisana do stawki 5%

Litera „D” – jest przypisana do stawki 0%

Litera „E”- jest przypisana do sprzedaży zwolnionej

Litery „F” i „G” – są przypisane do pozostałych stawek podatku, w tym do tzw zera technicznego w przypadku sprzedaży o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy o VAT,  tj. gdzie podstawą opodatkowania jest marża, czyli usług turystyki, a także dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży.

W przepisach obowiązujących do tej pory podatnicy, prowadząc ewidencję, zobowiązani byli stosować oznaczenia literowe od „A” do „G” do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym literze „A” była przyporządkowana stawka podstawowa podatku, natomiast literom od „B” do „G” miały odpowiadać, dowolnie przyporządkowane, pozostałe stawki podatku stosowane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.  Czyli co do pozostałych oznaczeń podatnik sam decydował o przyporządkowaniu litery do stawki.

Wg obowiązujących od 1 maja 2019 przepisów przyporządkowanie stawek VAT do odpowiednich oznaczeń literowych  jest ścisłe, a więc nie ma już dowolności.

Termin na dostosowanie kas fiskalnych do nowych wymogów co do oznaczeń literowych został wyznaczony na 31 lipca 2019. Oznacza to, że od 1 sierpnia 2019 wszystkie kasy fiskalne muszą być zaprogramowane zgodnie z obowiązującymi oznaczeniami.


Zwroty i reklamacje

Pozostaje utrzymana zasada prowadzenia odrębnej ewidencji służącej ujmowaniu zwrotów i uznanych reklamacji. Również oczywiste omyłki koryguje się niezwłocznie przez ujęcie w odrębnej ewidencji błędnie „nabitej” sprzedaży (wartości sprzedaży brutto i wysokości należnego podatku) oraz krótkiego opisu przyczyny i okoliczności popełnienia omyłki. Należy również dołączyć oryginał paragonu potwierdzającego dokonanie sprzedaży, przy której nastąpiła pomyłka.

Oświadczenie osoby prowadzącej ewidencję do 31 maja

Podatnik ma obowiązek zapoznania osoby prowadzącej u niego ewidencję za pomocą kasy fiskalnej z informacją o zasadach ewidencji obejmującą podstawowe zasady prowadzenia ewidencji i wystawiania paragonu fiskalnego, jak również ze skutkami ich nieprzestrzegania. Osoba taka, składa podatnikowi oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach ewidencji, oświadczenie to w jednym egzemplarzu podatnik pozostawia w swojej dokumentacji, natomiast drugi egzemplarz przekazuje osobie prowadzącej ewidencję. W przypadku osób, które powierzyły ewidencjonowanie na kasie innym osobom przed 1 maja 2019, powstał obowiązek posiadania podpisanych oświadczeń do 31 maja 2019 roku. 

Najem lub dzierżawa kasy

Przepisy wprowadzają możliwość korzystania z kas online  przyjętych w używanie na podstawie pisemnej umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. Jest to sytuacja nowa, z którą do tej pory nie mieliśmy do czynienia. Wprowadza możliwość wynajmowania czy dzierżawy kas fiskalnych, a więc podatnik nie będzie musiał kupować kasy na własność.

Ulga na kasę

Zostaje utrzymana ulga na zakup kasy fiskalnej. Kwota ulgi nie ulega zmianie, nadal jest to 90% wartości netto, nie więcej niż 700 zł. Kwota ta wydaje się nie adekwatna, patrząc na proponowane ceny kas.

Z ulgi może skorzystać każdy kto ma obowiązek zakupienia kasy online i zakupi ją w obowiązującym go terminie. Nie jest istotne czy kiedykolwiek korzystał z ulgi na zakup kasy.

Co istotne, podatnicy którzy skorzystali  ulgi na zakup kasy starego typu, a przed upływem 3 lat wymienią jak na kasę online (np. z uwagi, że byli do tego zobligowani) nie będą mieli obowiązku zwracać ulgi, mimo że okres 3 lat nie został zachowany.

Zostaje natomiast zlikwidowana ulga na kasy offline.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA