REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Resort finansów przygotował tekst jednolity tego rozporządzenia.

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania - tekst jednolity

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2023 r. dotyczące ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania zostało opublikowane w formie obwieszczenia w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1849.

REKLAMA

Autopromocja

W załączniku do obwieszczenia znajduje się jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Tekst ten uwzględnia zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. (Dz. U. poz. 1252).

Wyjątki od tekstu jednolitego

W tekście jednolitym rozporządzenia nie uwzględniono odnośnika nr 2 oraz § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Wspomniane przepisy dotyczą m.in. notyfikacji Komisji Europejskiej oraz zasad stosowania potwierdzeń o spełnianiu funkcji i wymagań technicznych dla kas rejestrujących w formie oprogramowania.

Co zawiera rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących w formie oprogramowania?

Tekst jednolity zawiera szczegółowe przepisy dotyczące kas rejestrujących w formie oprogramowania. Rozporządzenie określa wymagania techniczne dla takich kas oraz sposób ich używania. Zawarte są w nim również przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przy użyciu kas, zakończenia ich używania oraz wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk.

W rozporządzeniu MF wprowadzono szereg nowych pojęć, które mają na celu zapewnienie precyzyjności w stosowaniu przepisów. Poniżej przedstawiamy wybrane zagadnienia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Baza danych kasy

Baza danych kasy to jedno z kluczowych pojęć wprowadzonych w rozporządzeniu. Odnosi się ona do specyficznej bazy zawartej w kasie rejestrującej, w której zapisywane i przechowywane są dane określone w załączniku do rozporządzenia. Baza ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania kasy i umożliwia gromadzenie informacji o transakcjach, które są następnie wykorzystywane do celów podatkowych i kontrolnych.

Certyfikat kasy

Kolejnym ważnym terminem jest certyfikat kasy. Jest to unikatowy certyfikat klucza publicznego, który jest przydzielony konkretnej kasie rejestrującej w formie oprogramowania. Certyfikat ten jest wystawiany przez producenta kasy i służy do zapewnienia bezpieczeństwa oraz autentyczności transakcji dokonywanych za pomocą kasy. Dzięki niemu możliwe jest śledzenie i weryfikacja wszystkich operacji przeprowadzanych na danej kasie.

Ewidencja transakcji

Ewidencja transakcji to zapis wszystkich operacji sprzedaży dokonywanych za pomocą kasy rejestrującej. Ewidencja ta jest przechowywana w bazie danych kasy i stanowi podstawę do rozliczeń podatkowych oraz innych czynności kontrolnych. W rozporządzeniu określono szczegółowe wymagania dotyczące sposobu prowadzenia ewidencji, jej przechowywania oraz udostępniania odpowiednim jednostkom kontrolnym.

Oprogramowanie kasy

Oprogramowanie kasy to specjalistyczne oprogramowanie zainstalowane na kasie rejestrującej, które umożliwia rejestrację transakcji sprzedaży, przechowywanie danych oraz komunikację z innymi systemami. Oprogramowanie to musi spełniać określone w rozporządzeniu wymagania techniczne i funkcjonalne, aby zapewnić prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie kasy.

W związku z długością i złożonością tematu, przedstawiony artykuł stanowi jedynie wprowadzenie do rozporządzenia. Aby uzyskać pełne zrozumienie wszystkich aspektów i szczegółów, zaleca się zapoznanie się z pełnym tekstem rozporządzenia oraz załącznikami i dodatkowymi materiałami.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA