REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania

REKLAMA

REKLAMA

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Resort finansów przygotował tekst jednolity tego rozporządzenia.

Rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania - tekst jednolity

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 sierpnia 2023 r. dotyczące ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania zostało opublikowane w formie obwieszczenia w Dzienniku Ustaw pod pozycją 1849.

REKLAMA

Autopromocja

W załączniku do obwieszczenia znajduje się jednolity tekst rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2020 r. w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Tekst ten uwzględnia zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. (Dz. U. poz. 1252).

Wyjątki od tekstu jednolitego

W tekście jednolitym rozporządzenia nie uwzględniono odnośnika nr 2 oraz § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 maja 2022 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Wspomniane przepisy dotyczą m.in. notyfikacji Komisji Europejskiej oraz zasad stosowania potwierdzeń o spełnianiu funkcji i wymagań technicznych dla kas rejestrujących w formie oprogramowania.

Co zawiera rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących w formie oprogramowania?

Tekst jednolity zawiera szczegółowe przepisy dotyczące kas rejestrujących w formie oprogramowania. Rozporządzenie określa wymagania techniczne dla takich kas oraz sposób ich używania. Zawarte są w nim również przepisy dotyczące prowadzenia ewidencji przy użyciu kas, zakończenia ich używania oraz wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk.

W rozporządzeniu MF wprowadzono szereg nowych pojęć, które mają na celu zapewnienie precyzyjności w stosowaniu przepisów. Poniżej przedstawiamy wybrane zagadnienia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Baza danych kasy

Baza danych kasy to jedno z kluczowych pojęć wprowadzonych w rozporządzeniu. Odnosi się ona do specyficznej bazy zawartej w kasie rejestrującej, w której zapisywane i przechowywane są dane określone w załączniku do rozporządzenia. Baza ta jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania kasy i umożliwia gromadzenie informacji o transakcjach, które są następnie wykorzystywane do celów podatkowych i kontrolnych.

Certyfikat kasy

Kolejnym ważnym terminem jest certyfikat kasy. Jest to unikatowy certyfikat klucza publicznego, który jest przydzielony konkretnej kasie rejestrującej w formie oprogramowania. Certyfikat ten jest wystawiany przez producenta kasy i służy do zapewnienia bezpieczeństwa oraz autentyczności transakcji dokonywanych za pomocą kasy. Dzięki niemu możliwe jest śledzenie i weryfikacja wszystkich operacji przeprowadzanych na danej kasie.

Ewidencja transakcji

Ewidencja transakcji to zapis wszystkich operacji sprzedaży dokonywanych za pomocą kasy rejestrującej. Ewidencja ta jest przechowywana w bazie danych kasy i stanowi podstawę do rozliczeń podatkowych oraz innych czynności kontrolnych. W rozporządzeniu określono szczegółowe wymagania dotyczące sposobu prowadzenia ewidencji, jej przechowywania oraz udostępniania odpowiednim jednostkom kontrolnym.

Oprogramowanie kasy

Oprogramowanie kasy to specjalistyczne oprogramowanie zainstalowane na kasie rejestrującej, które umożliwia rejestrację transakcji sprzedaży, przechowywanie danych oraz komunikację z innymi systemami. Oprogramowanie to musi spełniać określone w rozporządzeniu wymagania techniczne i funkcjonalne, aby zapewnić prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie kasy.

W związku z długością i złożonością tematu, przedstawiony artykuł stanowi jedynie wprowadzenie do rozporządzenia. Aby uzyskać pełne zrozumienie wszystkich aspektów i szczegółów, zaleca się zapoznanie się z pełnym tekstem rozporządzenia oraz załącznikami i dodatkowymi materiałami.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA