REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej

Beata Przybyła
Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.
Moment odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej
Moment odliczenia ulgi na zakup kasy fiskalnej
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik, który w obowiązującym terminie rozpoczął ewidencjonowanie przy zastosowaniu kas fiskalnych ma prawo do skorzystania z ulgi na zakup kasy. Może on odliczyć od podatku należnego kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, nie więcej niż 700 zł.

REKLAMA

Autopromocja

W myśl rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących odliczenie to może być dokonane w deklaracji podatkowej za okres, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie przy użyciu danej kasy lub w następnych okresach rozliczeniowych. Może się więc okazać, że pomimo zainstalowania kasy w obowiązującym terminie i spełnienia warunków określonych we wskazanym rozporządzeniu podatnik nie skorzysta z ulgi na jej zakup aż do czasu, w którym faktycznie rozpocznie ewidencjonowanie przy zastosowaniu tej kasy fiskalnej.

Przegląd kasy fiskalnej w okresie zawieszenia

Zgodnie z przepisami prawa podatkowego ulga ta przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Oznacza to, że kolejne kasy nabyte po dacie powstania obowiązku ewidencjonowania nie dają prawa do skorzystania z ulgi. Jeśli więc podatnik zgłosi na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania kilka kas rejestrujących, wówczas przysługuje mu ulga na zakup wszystkich tych kas. Odliczenia tego można dokonać pod warunkiem:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- złożenia do naczelnika urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia o liczbie i miejscach instalacji kas rejestrujących,

- rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach,

- posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę fiskalną.

500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Spełnienie drugiego z tych warunków może nastręczać trudności. Może się bowiem okazać, że podatnik zainstalował kasy w obowiązującym terminie, jednak z uwagi na brak klientów faktyczne ewidencjonowanie rozpoczął dopiero po jakimś czasie. Rozpoczęcie ewidencjonowania nie później niż w obowiązujących terminach oznacza, że jeżeli podatnik na przykład miał obowiązek instalacji dwóch kas na dzień 1 października 2015 r. to w tym konkretnym dniu musiałby dokonać sprzedaży z użyciem obu tych kas, aby skorzystać z ulgi na ich zakup. A co w przypadku, gdy w tym dniu nie dokonał żadnej sprzedaży z uwagi na brak klientów?

Wyjaśnienie znajdziemy w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2015 r., IPTPP3/4512-371/15-4/OS. Wątpliwości wnioskodawcy dotyczyły prawa do skorzystania z ulgi w miesiącu sierpniu 2015 r. z tytułu zakupu drugiej z kas, na której rozpoczął ewidencjonowanie dopiero w dniu 9 września 2015 r. Podatnik złożył naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie, iż z dniem 29 lipca 2015 r. rozpoczyna ewidencjonowanie przy zastosowaniu dwóch kas fiskalnych w dwóch różnych miejscach. Obie kasy zakupił w dniu 29 lipca 2015 r. Na jednej z kas pierwsza sprzedaż została zewidencjonowana w dniu 1 sierpnia 2015 r. zaś na drugiej dopiero w dniu 9 września 2015 r. Organ podatkowy uznał, że wnioskodawca po spełnieniu wszystkich warunków ma prawo do ulgi na zakup obu zgłoszonych kas, jednakże z ulgi tej może skorzystać dopiero za te okresy, w których nastąpiła rzeczywista sprzedaż z użyciem tych kas, a więc w miesiącach sierpniu i wrześniu.

Autor: Beata Przybyła

Fakturowanie sprzedaży ewidencjonowanej na kasie rejestrującej

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA