REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty podarunkowe – jak rozliczyć?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
bony karty podarunkowe podatek
bony karty podarunkowe podatek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Karty podarunkowe to coraz bardziej popularny sposób rozliczania proponowany przez firmy. Jak wygląda to u emitenta? Jak rozliczyć wystawione bony?

Czym jest bon? Rodzaje bonów

Zaczynając rozważania na temat Voucherów, należy najpierw odpowiedzieć na pytania: czym są karty podarunkowe oraz jakie wyróżniamy rodzaje tych form płatności?

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady, przez bon identyfikujemy instrument, który nakłada na nas obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenia usług.

Na rynku możemy wyróżnić dwa rodzaje bonów:

Bon jednego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pan Arkadiusz prowadzi salon fryzjerki. Postanowił wyemitować bony na usługę fryzjerską wartą 200 zł. Oznacza to, że Pan Arkadiusz posiada bon jednego przeznaczenia, ponieważ wiadomo w dniu emisji karty podarunkowej, jaka jest wartość podatku należnego oraz wartość podatku dochodowego od wykonanej usługi.

Bon różnego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, który jest inny niż opisany powyżej. Jeśli posiadamy bon wyemitowany na usługi lub towary opodatkowane różnymi stawkami podatku VAT oznacza to, że mamy styczność z bonem różnego przeznaczenia.

Przykład:

Pani Zofia posiada sklep z okularami. W swoim asortymencie posiada ogromny wybór okularów przeciwsłonecznych, niebędących wyrobami medycznymi, usługę stworzenia okularów korekcyjnych z oprawek powierzonych oraz własnej produkcji okulary korekcyjne. Pani Zosia postanowiła wyemitować kartę podarunkową, którą będzie można wykorzystać na wszystkie możliwe usługi i towary występujące w jej sklepie. Pani Zosia będzie posiadała bon różnego przeznaczenia, ponieważ w dniu emisji nie zna wartości podatku należnego podatku od wartości dodanej, ponieważ nie może przewidzieć na co zostanie wykorzystana karta podarunkowa.

Podatek VAT przy Voucherach

REKLAMA

Co do zasady, podatkiem VAT objęte jest odpłatne świadczenie usług lub odpłatna dostawa towarów. Dostawa towarów występuje w sytuacji, gdy następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczeniem usług natomiast jest to każde świadczenie niemieszczące się w kanonie dostawy towarów, które potencjalnie może przynieść korzyść konsumentowi.

W przypadku bonów jednego przeznaczenia, moment dostawy jest określany w momencie przekazania bonu do realizacji, tj. data otrzymania przez konsumenta możliwości wykorzystania bonu. W takiej sytuacji powinniśmy naliczyć podatek VAT już w momencie wydania bonu do dyspozycji konsumenta.

Inaczej natomiast jest w przypadku bonów różnego przeznaczenia. Ustawa jasno wskazuje, że dostawa towarów lub świadczenie usług następuje w momencie faktycznej realizacji sprzedaży. W sytuacji braku wykorzystania bonu różnego przeznaczenia, nie występuje dostawa towarów lub świadczenie usług, co oznacza, że nie powstaje obowiązek naliczenia podatku VAT.

Należy pamiętać, że kwota podatku VAT powinna być liczona od wartości sprzedanych towarów lub usług, a nie od wartości bonu.

Bony, karty podarunkowe a podatek dochodowy

Przychód podatkowy winien być rozpoznany w momencie wykonania usługi lub dostawy towarów. Należy pamiętać, że karta podarunkowa z definicji jest instrumentem finansowym który nakłada na nas obowiązek przyjęcia wynagrodzenia w takiej formie, zatem wpływ na rachunek bankowy należy traktować, jako zarachowane należności na poczet dostaw towarów lub usług, których wykonanie nastąpi w następnych okresach rozliczeniowych.

Wyjątkiem stanowi sytuacja, w której data wystawienia bonu towarowego jest równoznaczna z wystawieniem faktury na dany towar lub usługę. Należy wtedy zgodnie z ustawą rozpoznać przychód w dniu wystawienia faktury albo stosować faktury zaliczkowe i zasady związane z nimi.

Reasumując, nie zalicza się jako przychód pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje vouchera, przedsiębiorca ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Oznacza to, że jeśli klient nie wykorzysta vouchera lub wykorzysta w części, to kwotę niezrealizowanego vouchera należy rozliczyć na ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Karty podarunkowe w ujęciu księgowym

Ustawa o rachunkowości z art. 41 ust. 1 jasno określa, że kierując się zasadą współmierności należyte jest rozliczyć wydane bony jako rozliczenie międzyokresowe przychodów.

Na co zwrócić uwagę w kwestii bonów?

Bony towarowe są dobrą metodą promocji naszej firmy. Emitowanie kart podarunkowych pozwala nam na rozszerzenie grona klientów poprzez zwiększenie form płatności za nasze usługi i towary. Jest to coraz częściej spotykany sposób zapłaty, stosowany przez coraz więcej firm, co pokazuję, że mechanizm voucherów jest aprobowany przez rynek. Warte uwagi są jednak bony różnego przeznaczenia, które często są lepszym wyborem pod względem płynności finansowej, ponieważ sprawiają, że nasz przepływ środków pieniężnych w działalności gospodarczej jest korzystniejszy.

Przed wprowadzeniem bonów do własnej działalności, dobrym zwyczajem jest ustanowienie regulaminu, który określałby korzystanie z voucherów, ogólne warunki wydania kart podarunkowych, czy też sposoby realizacji.

Bartosz Kufel, Kancelaria Mentzen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA