REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty podarunkowe – jak rozliczyć?

Kancelaria Mentzen
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
bony karty podarunkowe podatek
bony karty podarunkowe podatek
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Karty podarunkowe to coraz bardziej popularny sposób rozliczania proponowany przez firmy. Jak wygląda to u emitenta? Jak rozliczyć wystawione bony?

Czym jest bon? Rodzaje bonów

Zaczynając rozważania na temat Voucherów, należy najpierw odpowiedzieć na pytania: czym są karty podarunkowe oraz jakie wyróżniamy rodzaje tych form płatności?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co do zasady, przez bon identyfikujemy instrument, który nakłada na nas obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenia usług.

Na rynku możemy wyróżnić dwa rodzaje bonów:

Bon jednego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu.

REKLAMA

Przykład:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pan Arkadiusz prowadzi salon fryzjerki. Postanowił wyemitować bony na usługę fryzjerską wartą 200 zł. Oznacza to, że Pan Arkadiusz posiada bon jednego przeznaczenia, ponieważ wiadomo w dniu emisji karty podarunkowej, jaka jest wartość podatku należnego oraz wartość podatku dochodowego od wykonanej usługi.

Bon różnego przeznaczenia – rozumie się przez to bon, który jest inny niż opisany powyżej. Jeśli posiadamy bon wyemitowany na usługi lub towary opodatkowane różnymi stawkami podatku VAT oznacza to, że mamy styczność z bonem różnego przeznaczenia.

Przykład:

Pani Zofia posiada sklep z okularami. W swoim asortymencie posiada ogromny wybór okularów przeciwsłonecznych, niebędących wyrobami medycznymi, usługę stworzenia okularów korekcyjnych z oprawek powierzonych oraz własnej produkcji okulary korekcyjne. Pani Zosia postanowiła wyemitować kartę podarunkową, którą będzie można wykorzystać na wszystkie możliwe usługi i towary występujące w jej sklepie. Pani Zosia będzie posiadała bon różnego przeznaczenia, ponieważ w dniu emisji nie zna wartości podatku należnego podatku od wartości dodanej, ponieważ nie może przewidzieć na co zostanie wykorzystana karta podarunkowa.

Podatek VAT przy Voucherach

Co do zasady, podatkiem VAT objęte jest odpłatne świadczenie usług lub odpłatna dostawa towarów. Dostawa towarów występuje w sytuacji, gdy następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczeniem usług natomiast jest to każde świadczenie niemieszczące się w kanonie dostawy towarów, które potencjalnie może przynieść korzyść konsumentowi.

W przypadku bonów jednego przeznaczenia, moment dostawy jest określany w momencie przekazania bonu do realizacji, tj. data otrzymania przez konsumenta możliwości wykorzystania bonu. W takiej sytuacji powinniśmy naliczyć podatek VAT już w momencie wydania bonu do dyspozycji konsumenta.

Inaczej natomiast jest w przypadku bonów różnego przeznaczenia. Ustawa jasno wskazuje, że dostawa towarów lub świadczenie usług następuje w momencie faktycznej realizacji sprzedaży. W sytuacji braku wykorzystania bonu różnego przeznaczenia, nie występuje dostawa towarów lub świadczenie usług, co oznacza, że nie powstaje obowiązek naliczenia podatku VAT.

Należy pamiętać, że kwota podatku VAT powinna być liczona od wartości sprzedanych towarów lub usług, a nie od wartości bonu.

Bony, karty podarunkowe a podatek dochodowy

Przychód podatkowy winien być rozpoznany w momencie wykonania usługi lub dostawy towarów. Należy pamiętać, że karta podarunkowa z definicji jest instrumentem finansowym który nakłada na nas obowiązek przyjęcia wynagrodzenia w takiej formie, zatem wpływ na rachunek bankowy należy traktować, jako zarachowane należności na poczet dostaw towarów lub usług, których wykonanie nastąpi w następnych okresach rozliczeniowych.

Wyjątkiem stanowi sytuacja, w której data wystawienia bonu towarowego jest równoznaczna z wystawieniem faktury na dany towar lub usługę. Należy wtedy zgodnie z ustawą rozpoznać przychód w dniu wystawienia faktury albo stosować faktury zaliczkowe i zasady związane z nimi.

Reasumując, nie zalicza się jako przychód pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Natomiast w sytuacji, gdy w oznaczonym terminie klient nie zrealizuje vouchera, przedsiębiorca ma obowiązek rozpoznania przychodu w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Oznacza to, że jeśli klient nie wykorzysta vouchera lub wykorzysta w części, to kwotę niezrealizowanego vouchera należy rozliczyć na ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Karty podarunkowe w ujęciu księgowym

Ustawa o rachunkowości z art. 41 ust. 1 jasno określa, że kierując się zasadą współmierności należyte jest rozliczyć wydane bony jako rozliczenie międzyokresowe przychodów.

Na co zwrócić uwagę w kwestii bonów?

Bony towarowe są dobrą metodą promocji naszej firmy. Emitowanie kart podarunkowych pozwala nam na rozszerzenie grona klientów poprzez zwiększenie form płatności za nasze usługi i towary. Jest to coraz częściej spotykany sposób zapłaty, stosowany przez coraz więcej firm, co pokazuję, że mechanizm voucherów jest aprobowany przez rynek. Warte uwagi są jednak bony różnego przeznaczenia, które często są lepszym wyborem pod względem płynności finansowej, ponieważ sprawiają, że nasz przepływ środków pieniężnych w działalności gospodarczej jest korzystniejszy.

Przed wprowadzeniem bonów do własnej działalności, dobrym zwyczajem jest ustanowienie regulaminu, który określałby korzystanie z voucherów, ogólne warunki wydania kart podarunkowych, czy też sposoby realizacji.

Bartosz Kufel, Kancelaria Mentzen

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA