REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony a VAT. Przekazanie bonów różnego (MPV) oraz jednego (SPV) przeznaczenia

Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy przedsiębiorcy decydują się na przekazanie swoim pracownikom lub kontrahentom bonów towarowych, voucherów podarunkowych czy kart do wykorzystania w różnych punktach usługowych. Takie przekazanie może rodzić potrzebę opodatkowania na gruncie podatku od towarów i usług.

Czym jest bon - definicja ustawowa. Bony MPV i SPV

Wraz z nadejściem 1 stycznia 2019 roku, ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) definicję bonu różnego przeznaczenia (MPV – ang. Multi-purpose voucher) oraz bonu jednego przeznaczenia (SPV – ang. Single-purpose voucher).

Zgodnie z definicją ustawową przewidzianą w art. 2 ust. 41 ustawy o VAT poprzez bon należy rozumieć instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Należy natomiast podkreślić, iż w doktrynie ugruntowało się podejście, iż bon, który pełni funkcję wynagrodzenia, nie jest instrumentem płatniczym. Zatem funkcja bonu wykracza poza odpłatność za usługę lub towar.

O bonie zatem można mówić w przypadku, gdy w przedmiotowym instrumencie (np. w regulaminie korzystania z voucherów) określony jest:
- że nabywca za usługi, które mają zostać wykonane lub towary, które mają zostać dostarczone zapłaci w części lub w całości bonem;
- tożsamość dostawców lub usługodawców, którzy będą zobowiązani do akceptacji takiej formy płatności za dostarczone towary lub świadczone usługi.

Podkreślenia wymaga fakt, iż powyższe przesłanki nie muszą być spełnione jednocześnie. Wobec powyższego wystarczy zaistnienie tylko jednej z nich, aby przedmiotowy instrument zakwalifikować jako bon zgodnie z ustawą o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Transfer bonu

Istotnym pojęciem jest sam ,,transfer” bonu, przez który zgodnie z art. 2 ust. 45 ustawy o VAT rozumie się emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji. Zatem transferem bonu będzie nie tylko pierwsze wprowadzenie go do obrotu (emisja) ale także późniejsze przekazanie.

Jak odróżnić bon SPV od bonu MPV?

Bon jednego przeznaczenia

Zgodnie z ustawą o VAT o bonie jednego przeznaczenia można mówić w przypadku bonu, którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu;

A więc można stwierdzić, iż z bonem jednego przeznaczenia mamy do czynienia w sytuacji, gdy zostały spełnione łącznie dwie przesłanki:

REKLAMA

  • miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy jest znane w chwili emisji tego bonu;
  • kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Zatem, zgodnie z powyższymi przesłankami, bon jednego przeznaczenia nie musi być wymienialny na konkretne towary lub usługi. Musi natomiast być znane nam miejsce, gdzie dokonywana jest dostawa towarów lub gdzie będą świadczone usługi oraz jaka będzie kwota podatku należnego z tytułu wymienialnych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrym przykładem bonu jednego przeznaczenia jest np. voucher do konkretnego spa, który będzie uprawniał do skorzystania z usługi masażu (w momencie jego wydania znane jest miejsce spa oraz jaka usługa będzie świadczona w związku z czym, znana jest wysokość podatku należnego).

Bon różnego przeznaczenia

Natomiast w odniesieniu do bonu różnego przeznaczenia, ustawodawca określa jedynie, iż bonem różnego przeznaczenia jest bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Zatem z bonem różnego przeznaczenia będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy:

  • nie jest znane miejsce świadczenia usług bądź dostawy towarów;
  • nie jest znana wartość podatku należnego, podatku od wartości dodanej bądź podatku o podobnym charakterze.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku bonu różnego przeznaczenia, powyższe przesłanki nie muszą być spełnione łącznie.

Przykładem takiego bonu będzie karta podarunkowa do sieci sklepów spożywczych – w chwili transferu bonu nie wiemy, w którym punkcie zostanie ona zrealizowana oraz na jakie towary zostanie wymieniona, a zatem nie znamy kwoty podatku należnego.

Jak opodatkować przekazanie bonu?

Opodatkowanie VAT przekazania bonu jest uzależnione od rodzaju przekazywanego bonu.

Zgonie z art. 8a ust.1 ustawy o VAT transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

W myśl powyższego bony jednego przeznaczenia będą podlegały opodatkowaniu już na etapie emisji lub przekazania po emisji.  Ma to swoje uzasadnienie w fakcie, iż w momencie przekazania bonu jednego przeznaczenia, dokładnie znana jest wysokość podatku należnego

Natomiast w przypadku bonów różnego przeznaczenia emisja lub przekazanie bonu nie wywołuje żadnych konsekwencji podatkowych na gruncie VAT. Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT opodatkowane występuje dopiero w momencie wydania towaru lub wykonania usługi za które wynagrodzeniem (częściowym bądź całkowitym) jest bon. Taki mechanizm rozliczania podatku jest konsekwencją faktu, iż w momencie przekazania bonu nie jest znana dokładnie wysokość podatku należnego.

Pośrednictwo w sprzedaży bonów MPV a VAT

Ustawodawca poruszył jeszcze jedną istotną kwestię w art. 8b ust 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Zgodnie z powyższym brzmieniem przepisu, usługa pośrednictwa w sprzedaży (np. dystrybucja lub promocja) na rzecz emitenta bonu, będzie stanowić przedmiot opodatkowania VAT.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, iż dla uznania, że świadczymy usługi pośrednictwa w sprzedaży bonu nie będzie wystarczające, że bony są sprzedawane przez inną osobę niż emitent. Aby takie usługi mogły być uznane za pośrednictwo w sprzedaży, konieczne jest zawarcie stosownej umowy pomiędzy emitentem a pośrednikiem/dystrybutorem bonu MPV.

Zatem, nawet w przypadku zastosowania marży przy transferze bonu MPV, nie można uznać, iż będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ sam transfer bonu MPV (nawet w przypadku jego odpłatności) nie jest przedmiotem opodatkowania zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 2 ust. 41, ust. 45, art. 8a ust. 1, art. 8b ust. 2.

Klaudia Źrebiec, Starszy konsultant w zespole podatków pośrednich, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA