REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony a VAT. Przekazanie bonów różnego (MPV) oraz jednego (SPV) przeznaczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy przedsiębiorcy decydują się na przekazanie swoim pracownikom lub kontrahentom bonów towarowych, voucherów podarunkowych czy kart do wykorzystania w różnych punktach usługowych. Takie przekazanie może rodzić potrzebę opodatkowania na gruncie podatku od towarów i usług.

Czym jest bon - definicja ustawowa. Bony MPV i SPV

Wraz z nadejściem 1 stycznia 2019 roku, ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) definicję bonu różnego przeznaczenia (MPV – ang. Multi-purpose voucher) oraz bonu jednego przeznaczenia (SPV – ang. Single-purpose voucher).

Zgodnie z definicją ustawową przewidzianą w art. 2 ust. 41 ustawy o VAT poprzez bon należy rozumieć instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Należy natomiast podkreślić, iż w doktrynie ugruntowało się podejście, iż bon, który pełni funkcję wynagrodzenia, nie jest instrumentem płatniczym. Zatem funkcja bonu wykracza poza odpłatność za usługę lub towar.

O bonie zatem można mówić w przypadku, gdy w przedmiotowym instrumencie (np. w regulaminie korzystania z voucherów) określony jest:
- że nabywca za usługi, które mają zostać wykonane lub towary, które mają zostać dostarczone zapłaci w części lub w całości bonem;
- tożsamość dostawców lub usługodawców, którzy będą zobowiązani do akceptacji takiej formy płatności za dostarczone towary lub świadczone usługi.

Podkreślenia wymaga fakt, iż powyższe przesłanki nie muszą być spełnione jednocześnie. Wobec powyższego wystarczy zaistnienie tylko jednej z nich, aby przedmiotowy instrument zakwalifikować jako bon zgodnie z ustawą o VAT.

REKLAMA

Transfer bonu

Istotnym pojęciem jest sam ,,transfer” bonu, przez który zgodnie z art. 2 ust. 45 ustawy o VAT rozumie się emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji. Zatem transferem bonu będzie nie tylko pierwsze wprowadzenie go do obrotu (emisja) ale także późniejsze przekazanie.

Jak odróżnić bon SPV od bonu MPV?

Bon jednego przeznaczenia

Zgodnie z ustawą o VAT o bonie jednego przeznaczenia można mówić w przypadku bonu, którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu;

A więc można stwierdzić, iż z bonem jednego przeznaczenia mamy do czynienia w sytuacji, gdy zostały spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy jest znane w chwili emisji tego bonu;
  • kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Zatem, zgodnie z powyższymi przesłankami, bon jednego przeznaczenia nie musi być wymienialny na konkretne towary lub usługi. Musi natomiast być znane nam miejsce, gdzie dokonywana jest dostawa towarów lub gdzie będą świadczone usługi oraz jaka będzie kwota podatku należnego z tytułu wymienialnych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrym przykładem bonu jednego przeznaczenia jest np. voucher do konkretnego spa, który będzie uprawniał do skorzystania z usługi masażu (w momencie jego wydania znane jest miejsce spa oraz jaka usługa będzie świadczona w związku z czym, znana jest wysokość podatku należnego).

Bon różnego przeznaczenia

Natomiast w odniesieniu do bonu różnego przeznaczenia, ustawodawca określa jedynie, iż bonem różnego przeznaczenia jest bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Zatem z bonem różnego przeznaczenia będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy:

  • nie jest znane miejsce świadczenia usług bądź dostawy towarów;
  • nie jest znana wartość podatku należnego, podatku od wartości dodanej bądź podatku o podobnym charakterze.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku bonu różnego przeznaczenia, powyższe przesłanki nie muszą być spełnione łącznie.

Przykładem takiego bonu będzie karta podarunkowa do sieci sklepów spożywczych – w chwili transferu bonu nie wiemy, w którym punkcie zostanie ona zrealizowana oraz na jakie towary zostanie wymieniona, a zatem nie znamy kwoty podatku należnego.

Jak opodatkować przekazanie bonu?

Opodatkowanie VAT przekazania bonu jest uzależnione od rodzaju przekazywanego bonu.

Zgonie z art. 8a ust.1 ustawy o VAT transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

W myśl powyższego bony jednego przeznaczenia będą podlegały opodatkowaniu już na etapie emisji lub przekazania po emisji.  Ma to swoje uzasadnienie w fakcie, iż w momencie przekazania bonu jednego przeznaczenia, dokładnie znana jest wysokość podatku należnego

Natomiast w przypadku bonów różnego przeznaczenia emisja lub przekazanie bonu nie wywołuje żadnych konsekwencji podatkowych na gruncie VAT. Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT opodatkowane występuje dopiero w momencie wydania towaru lub wykonania usługi za które wynagrodzeniem (częściowym bądź całkowitym) jest bon. Taki mechanizm rozliczania podatku jest konsekwencją faktu, iż w momencie przekazania bonu nie jest znana dokładnie wysokość podatku należnego.

Pośrednictwo w sprzedaży bonów MPV a VAT

Ustawodawca poruszył jeszcze jedną istotną kwestię w art. 8b ust 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Zgodnie z powyższym brzmieniem przepisu, usługa pośrednictwa w sprzedaży (np. dystrybucja lub promocja) na rzecz emitenta bonu, będzie stanowić przedmiot opodatkowania VAT.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, iż dla uznania, że świadczymy usługi pośrednictwa w sprzedaży bonu nie będzie wystarczające, że bony są sprzedawane przez inną osobę niż emitent. Aby takie usługi mogły być uznane za pośrednictwo w sprzedaży, konieczne jest zawarcie stosownej umowy pomiędzy emitentem a pośrednikiem/dystrybutorem bonu MPV.

Zatem, nawet w przypadku zastosowania marży przy transferze bonu MPV, nie można uznać, iż będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ sam transfer bonu MPV (nawet w przypadku jego odpłatności) nie jest przedmiotem opodatkowania zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 2 ust. 41, ust. 45, art. 8a ust. 1, art. 8b ust. 2.

Klaudia Źrebiec, Starszy konsultant w zespole podatków pośrednich, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA