REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony a VAT. Przekazanie bonów różnego (MPV) oraz jednego (SPV) przeznaczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy przedsiębiorcy decydują się na przekazanie swoim pracownikom lub kontrahentom bonów towarowych, voucherów podarunkowych czy kart do wykorzystania w różnych punktach usługowych. Takie przekazanie może rodzić potrzebę opodatkowania na gruncie podatku od towarów i usług.

Czym jest bon - definicja ustawowa. Bony MPV i SPV

Wraz z nadejściem 1 stycznia 2019 roku, ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) definicję bonu różnego przeznaczenia (MPV – ang. Multi-purpose voucher) oraz bonu jednego przeznaczenia (SPV – ang. Single-purpose voucher).

Zgodnie z definicją ustawową przewidzianą w art. 2 ust. 41 ustawy o VAT poprzez bon należy rozumieć instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Należy natomiast podkreślić, iż w doktrynie ugruntowało się podejście, iż bon, który pełni funkcję wynagrodzenia, nie jest instrumentem płatniczym. Zatem funkcja bonu wykracza poza odpłatność za usługę lub towar.

O bonie zatem można mówić w przypadku, gdy w przedmiotowym instrumencie (np. w regulaminie korzystania z voucherów) określony jest:
- że nabywca za usługi, które mają zostać wykonane lub towary, które mają zostać dostarczone zapłaci w części lub w całości bonem;
- tożsamość dostawców lub usługodawców, którzy będą zobowiązani do akceptacji takiej formy płatności za dostarczone towary lub świadczone usługi.

Podkreślenia wymaga fakt, iż powyższe przesłanki nie muszą być spełnione jednocześnie. Wobec powyższego wystarczy zaistnienie tylko jednej z nich, aby przedmiotowy instrument zakwalifikować jako bon zgodnie z ustawą o VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Transfer bonu

Istotnym pojęciem jest sam ,,transfer” bonu, przez który zgodnie z art. 2 ust. 45 ustawy o VAT rozumie się emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji. Zatem transferem bonu będzie nie tylko pierwsze wprowadzenie go do obrotu (emisja) ale także późniejsze przekazanie.

Jak odróżnić bon SPV od bonu MPV?

Bon jednego przeznaczenia

Zgodnie z ustawą o VAT o bonie jednego przeznaczenia można mówić w przypadku bonu, którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu;

A więc można stwierdzić, iż z bonem jednego przeznaczenia mamy do czynienia w sytuacji, gdy zostały spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy jest znane w chwili emisji tego bonu;
  • kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia usług są znane w chwili emisji tego bonu.

REKLAMA

Zatem, zgodnie z powyższymi przesłankami, bon jednego przeznaczenia nie musi być wymienialny na konkretne towary lub usługi. Musi natomiast być znane nam miejsce, gdzie dokonywana jest dostawa towarów lub gdzie będą świadczone usługi oraz jaka będzie kwota podatku należnego z tytułu wymienialnych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrym przykładem bonu jednego przeznaczenia jest np. voucher do konkretnego spa, który będzie uprawniał do skorzystania z usługi masażu (w momencie jego wydania znane jest miejsce spa oraz jaka usługa będzie świadczona w związku z czym, znana jest wysokość podatku należnego).

Bon różnego przeznaczenia

Natomiast w odniesieniu do bonu różnego przeznaczenia, ustawodawca określa jedynie, iż bonem różnego przeznaczenia jest bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Zatem z bonem różnego przeznaczenia będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy:

  • nie jest znane miejsce świadczenia usług bądź dostawy towarów;
  • nie jest znana wartość podatku należnego, podatku od wartości dodanej bądź podatku o podobnym charakterze.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku bonu różnego przeznaczenia, powyższe przesłanki nie muszą być spełnione łącznie.

Przykładem takiego bonu będzie karta podarunkowa do sieci sklepów spożywczych – w chwili transferu bonu nie wiemy, w którym punkcie zostanie ona zrealizowana oraz na jakie towary zostanie wymieniona, a zatem nie znamy kwoty podatku należnego.

Jak opodatkować przekazanie bonu?

Opodatkowanie VAT przekazania bonu jest uzależnione od rodzaju przekazywanego bonu.

Zgonie z art. 8a ust.1 ustawy o VAT transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

REKLAMA

W myśl powyższego bony jednego przeznaczenia będą podlegały opodatkowaniu już na etapie emisji lub przekazania po emisji.  Ma to swoje uzasadnienie w fakcie, iż w momencie przekazania bonu jednego przeznaczenia, dokładnie znana jest wysokość podatku należnego

Natomiast w przypadku bonów różnego przeznaczenia emisja lub przekazanie bonu nie wywołuje żadnych konsekwencji podatkowych na gruncie VAT. Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT opodatkowane występuje dopiero w momencie wydania towaru lub wykonania usługi za które wynagrodzeniem (częściowym bądź całkowitym) jest bon. Taki mechanizm rozliczania podatku jest konsekwencją faktu, iż w momencie przekazania bonu nie jest znana dokładnie wysokość podatku należnego.

Pośrednictwo w sprzedaży bonów MPV a VAT

Ustawodawca poruszył jeszcze jedną istotną kwestię w art. 8b ust 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Zgodnie z powyższym brzmieniem przepisu, usługa pośrednictwa w sprzedaży (np. dystrybucja lub promocja) na rzecz emitenta bonu, będzie stanowić przedmiot opodatkowania VAT.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, iż dla uznania, że świadczymy usługi pośrednictwa w sprzedaży bonu nie będzie wystarczające, że bony są sprzedawane przez inną osobę niż emitent. Aby takie usługi mogły być uznane za pośrednictwo w sprzedaży, konieczne jest zawarcie stosownej umowy pomiędzy emitentem a pośrednikiem/dystrybutorem bonu MPV.

Zatem, nawet w przypadku zastosowania marży przy transferze bonu MPV, nie można uznać, iż będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ sam transfer bonu MPV (nawet w przypadku jego odpłatności) nie jest przedmiotem opodatkowania zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 2 ust. 41, ust. 45, art. 8a ust. 1, art. 8b ust. 2.

Klaudia Źrebiec, Starszy konsultant w zespole podatków pośrednich, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp.k.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

Rewolucja w interpretacjach podatkowych? Rząd planuje centralizację i zmiany w Ordynacji podatkowej – co to oznacza dla podatników i samorządów?

Rząd szykuje zmiany w Ordynacji podatkowej, które mają ułatwić dostęp do interpretacji podatkowych i uporządkować ich publikację. Zamiast rozproszenia na setkach stron samorządowych, wszystkie dokumenty trafią do jednej centralnej bazy – systemu EUREKA, co ma zwiększyć przejrzystość i przewidywalność prawa podatkowego.

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał w środę zmianę ustawy o VAT, wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) - poinformowała kancelaria prezydenta. Co to oznacza dla firm?

REKLAMA

Nierozwiązany problem ziemi po PGR-ach: czy minister Krajewski uratuje miejsca pracy i gospodarstwa indywidualne?

Nierozwiązane od lat kwestie zagospodarowania dzierżawionej ziemi państwowej powracają dziś z ogromną siłą. Na decyzje ministerstwa rolnictwa czekają zarówno pracownicy spółek gospodarujących na gruntach po dawnych PGR-ach, jak i rolnicy indywidualni, którzy chcą powiększać swoje gospodarstwa. W tle stoją dramatyczne obawy o przyszłość setek osób zatrudnionych w spółkach oraz widmo likwidacji stad bydła.

Dobra wiadomość dla rolników! Prezydent podpisał ustawę o przechowywaniu nawozów naturalnych – zmiany wejdą w życie błyskawicznie

Prezydent RP podpisał ustawę przygotowaną przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, która wprowadza istotne zmiany dla rolników w zakresie przechowywania nawozów naturalnych. Nowe przepisy wydłużają terminy dostosowania gospodarstw, upraszczają procedury budowlane i zapewniają dodatkowe wsparcie administracyjne.

Pracujący studenci, a ubezpieczenie w ZUS. Umowy o pracę, o dzieło i zlecenia - składki i świadczenia

Nie tylko latem wielu studentów podejmuje pracę, na podstawie kilku rodzajów umów. Różnią się one obowiązkiem odprowadzania składek a co za tym idzie, również prawem do świadczeń. Wyjaśniamy jakie umowy są podpisywane i jak są oskładkowane.

Rekord: Ponad 1,24 mln cudzoziemców pracuje legalnie w Polsce i płaci składki do ZUS

Na koniec I półrocza 2025 r. liczba cudzoziemców legalnie pracujących i objętych ubezpieczeniami społecznymi w ZUS przekroczyła 1,24 mln osób. W województwie kujawsko-pomorskim było ich ponad 48,3 tys.W porównaniu z końcem 2024 roku wzrost odnotowano zarówno w skali kraju, jak i w regionie - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

REKLAMA

Działalność nierejestrowana w 2025 roku - własny biznes bez składek ZUS i formalności [limit]. Kiedy rejestracja firmy jest już konieczna i jak to zrobić?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej w Polsce może wydawać się skomplikowane – zwłaszcza dla osób, które dopiero testują swój pomysł na biznes. Dlatego działalność nierejestrowana (zwana też nieewidencjonowaną) to atrakcyjna forma dla początkujących przedsiębiorców. Jednak wraz z rozwojem działalności pojawia się pytanie: czy to już czas, by przejść na zarejestrowaną firmę? Przedstawiamy, kiedy warto podjąć ten krok, jakie są jego konsekwencje oraz jak się do tego przygotować.

Ukryte zyski w estońskim CIT – co to jest i dlaczego warto uważać?

Estoński CIT, czyli ryczałt od dochodów spółek, to atrakcyjna forma opodatkowania, która pozwala na odroczenie podatku dochodowego do momentu faktycznej dystrybucji zysków. Jednak korzystając z tej formy opodatkowania, przedsiębiorcy muszą być szczególnie czujni na pojęcie ukrytych zysków, które mogą skutkować nieoczekiwanym opodatkowaniem.

REKLAMA