REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony a VAT. Przekazanie bonów różnego (MPV) oraz jednego (SPV) przeznaczenia

Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Przekazanie bonów różnego oraz jednego przeznaczenia - rozliczenie VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niekiedy przedsiębiorcy decydują się na przekazanie swoim pracownikom lub kontrahentom bonów towarowych, voucherów podarunkowych czy kart do wykorzystania w różnych punktach usługowych. Takie przekazanie może rodzić potrzebę opodatkowania na gruncie podatku od towarów i usług.

Czym jest bon - definicja ustawowa. Bony MPV i SPV

Wraz z nadejściem 1 stycznia 2019 roku, ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) definicję bonu różnego przeznaczenia (MPV – ang. Multi-purpose voucher) oraz bonu jednego przeznaczenia (SPV – ang. Single-purpose voucher).

Zgodnie z definicją ustawową przewidzianą w art. 2 ust. 41 ustawy o VAT poprzez bon należy rozumieć instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Należy natomiast podkreślić, iż w doktrynie ugruntowało się podejście, iż bon, który pełni funkcję wynagrodzenia, nie jest instrumentem płatniczym. Zatem funkcja bonu wykracza poza odpłatność za usługę lub towar.

O bonie zatem można mówić w przypadku, gdy w przedmiotowym instrumencie (np. w regulaminie korzystania z voucherów) określony jest:
- że nabywca za usługi, które mają zostać wykonane lub towary, które mają zostać dostarczone zapłaci w części lub w całości bonem;
- tożsamość dostawców lub usługodawców, którzy będą zobowiązani do akceptacji takiej formy płatności za dostarczone towary lub świadczone usługi.

Podkreślenia wymaga fakt, iż powyższe przesłanki nie muszą być spełnione jednocześnie. Wobec powyższego wystarczy zaistnienie tylko jednej z nich, aby przedmiotowy instrument zakwalifikować jako bon zgodnie z ustawą o VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Transfer bonu

Istotnym pojęciem jest sam ,,transfer” bonu, przez który zgodnie z art. 2 ust. 45 ustawy o VAT rozumie się emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji. Zatem transferem bonu będzie nie tylko pierwsze wprowadzenie go do obrotu (emisja) ale także późniejsze przekazanie.

Jak odróżnić bon SPV od bonu MPV?

Bon jednego przeznaczenia

Zgodnie z ustawą o VAT o bonie jednego przeznaczenia można mówić w przypadku bonu, którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu;

A więc można stwierdzić, iż z bonem jednego przeznaczenia mamy do czynienia w sytuacji, gdy zostały spełnione łącznie dwie przesłanki:

REKLAMA

  • miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy jest znane w chwili emisji tego bonu;
  • kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia usług są znane w chwili emisji tego bonu.

Zatem, zgodnie z powyższymi przesłankami, bon jednego przeznaczenia nie musi być wymienialny na konkretne towary lub usługi. Musi natomiast być znane nam miejsce, gdzie dokonywana jest dostawa towarów lub gdzie będą świadczone usługi oraz jaka będzie kwota podatku należnego z tytułu wymienialnych transakcji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dobrym przykładem bonu jednego przeznaczenia jest np. voucher do konkretnego spa, który będzie uprawniał do skorzystania z usługi masażu (w momencie jego wydania znane jest miejsce spa oraz jaka usługa będzie świadczona w związku z czym, znana jest wysokość podatku należnego).

Bon różnego przeznaczenia

Natomiast w odniesieniu do bonu różnego przeznaczenia, ustawodawca określa jedynie, iż bonem różnego przeznaczenia jest bon inny niż bon jednego przeznaczenia.

Zatem z bonem różnego przeznaczenia będziemy mieli do czynienia w przypadku, gdy:

  • nie jest znane miejsce świadczenia usług bądź dostawy towarów;
  • nie jest znana wartość podatku należnego, podatku od wartości dodanej bądź podatku o podobnym charakterze.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w przypadku bonu różnego przeznaczenia, powyższe przesłanki nie muszą być spełnione łącznie.

Przykładem takiego bonu będzie karta podarunkowa do sieci sklepów spożywczych – w chwili transferu bonu nie wiemy, w którym punkcie zostanie ona zrealizowana oraz na jakie towary zostanie wymieniona, a zatem nie znamy kwoty podatku należnego.

Jak opodatkować przekazanie bonu?

Opodatkowanie VAT przekazania bonu jest uzależnione od rodzaju przekazywanego bonu.

Zgonie z art. 8a ust.1 ustawy o VAT transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

W myśl powyższego bony jednego przeznaczenia będą podlegały opodatkowaniu już na etapie emisji lub przekazania po emisji.  Ma to swoje uzasadnienie w fakcie, iż w momencie przekazania bonu jednego przeznaczenia, dokładnie znana jest wysokość podatku należnego

Natomiast w przypadku bonów różnego przeznaczenia emisja lub przekazanie bonu nie wywołuje żadnych konsekwencji podatkowych na gruncie VAT. Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT opodatkowane występuje dopiero w momencie wydania towaru lub wykonania usługi za które wynagrodzeniem (częściowym bądź całkowitym) jest bon. Taki mechanizm rozliczania podatku jest konsekwencją faktu, iż w momencie przekazania bonu nie jest znana dokładnie wysokość podatku należnego.

Pośrednictwo w sprzedaży bonów MPV a VAT

Ustawodawca poruszył jeszcze jedną istotną kwestię w art. 8b ust 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku, gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Zgodnie z powyższym brzmieniem przepisu, usługa pośrednictwa w sprzedaży (np. dystrybucja lub promocja) na rzecz emitenta bonu, będzie stanowić przedmiot opodatkowania VAT.

Podkreślenia natomiast wymaga fakt, iż dla uznania, że świadczymy usługi pośrednictwa w sprzedaży bonu nie będzie wystarczające, że bony są sprzedawane przez inną osobę niż emitent. Aby takie usługi mogły być uznane za pośrednictwo w sprzedaży, konieczne jest zawarcie stosownej umowy pomiędzy emitentem a pośrednikiem/dystrybutorem bonu MPV.

Zatem, nawet w przypadku zastosowania marży przy transferze bonu MPV, nie można uznać, iż będzie to czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, ponieważ sam transfer bonu MPV (nawet w przypadku jego odpłatności) nie jest przedmiotem opodatkowania zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy o VAT.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 poz. 931 ze zm.) – art. 2 ust. 41, ust. 45, art. 8a ust. 1, art. 8b ust. 2.

Klaudia Źrebiec, Starszy konsultant w zespole podatków pośrednich, Taxeo Komorniczak i Wspólnicy Sp.k.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA