REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Imprezy firmowe – co z podatkiem VAT?

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Imprezy firmowe z VAT czy bez VAT
Imprezy firmowe z VAT czy bez VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy integracyjne, bale karnawałowe, książki o samorozwoju… to tylko niektóre z form nagradzania pracowników. Takie wydatki nie pozostają bez konsekwencji dla finansów firmy. NSA dokonał niedawno kluczowej interpretacji przepisów dotyczących podatku VAT.

Orzeczenie NSA - wydatki na rozrywki dla pracowników a VAT

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 kwietnia 2023 r. o sygn. akt I FSK 239/20 stwierdził, że wydatki na rozrywki dla pracowników nie dają prawa do odliczenia VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Opis sprawy

Sprawa dotyczyła firmy, która zajmuje się produkcją wyrobów tartacznych. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyjaśniła, że organizuje dla swoich pracowników rozmaite wyjazdy. Ponadto podkreśliła, że wszelakie atrakcje dla uczestników wyjazdu, takie jak kino, basen czy usługi gastronomiczne, będą darmowe, a wydatki na nie odpowiednio udokumentowane. W wyjazdach mogą uczestniczyć pracownicy jak również ich rodziny, a także osoby niepracujące w spółce i niebędące osobami z rodziny pracowników.

Spółka we wniosku o wydanie interpretacji podkreśliła, że za wyjątkiem samej organizacji wyjazdów, nie dokłada innych starań związanych z nimi, mających na celu przykładowo integrację pracowników, czy zwiększenie ich motywacji do pracy. Wyjazdy nie mają również charakteru szkoleniowego, czy promującego spółkę.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, spółka zapytała fiskusa, czy usługi świadczone przez nią na rzecz pracowników i innych osób należy uznać za nieodpłatne świadczenie usług o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy spółka ma prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dotyczących organizacji wyjazdów.

Przez wiele lat podatnicy, którzy, podobnie jak wspomniana firma, nabywali różnorakie usługi dla swoich pracowników, nie mieli pewności, czy mogą od nich odliczyć podatek VAT. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA podzielił stanowisko fiskusa

Dyrektor KIS odmówił spółce prawa do odliczenia VAT z tytułu organizacji wyjazdów twierdząc, że świadczone przez nią na rzecz pracowników i innych osób usługi nie mają związku z działalnością gospodarczą wnioskodawcy.

Odmienne stanowisko wyraził WSA w Poznaniu w wyroku z 6 listopada 2019 r. (sygn. I SA/Po 504/19) podkreślając, że ustawodawca, nakładając podatek na czynności nieodpłatne, tym samym umożliwia odliczenie podatku naliczonego.

REKLAMA

Skoro zatem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wynika wprost, że w niektórych sytuacjach prawodawca poprzez fikcję prawną zrównał nieodpłatne świadczenie usług z odpłatnym świadczeniem, to należy uznać, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługą organizacji wyjazdów w tej części, która jest ona przeznaczona dla pracowników oraz osób niebędących pracownikami.

Z takim podejściem nie zgodził się jednak NSA uznając, że podatnik, który nabywa usługi na cele prywatne, w tym dla swoich pracowników, w ogóle nie występuje w charakterze podatnika VAT. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy uważali, że mogą odliczać VAT od wydatków na rozrywkę dla pracowników, powinni w całości ponosić koszty tych wydatków.

Skutki orzeczenia

Jest to orzeczenie niezwykle istotne nie tylko dla pracodawców i działów HR, ale także dla firm organizujących usługi rozrywkowe dla przedsiębiorców. Z punktu widzenia ich klientów, takie usługi mogą bowiem stać się mniej atrakcyjne. 

Wyrok NSA jest ważnym krokiem w kształtowaniu i uporządkowaniu praktyki podatkowej w omawianym zakresie. Warto więc obserwować, jakie będą dalsze reakcje w tej sprawie i czy w przyszłości pojawią się kolejne orzeczenia i interpretacje w tej kwestii. 

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA