REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Imprezy firmowe – co z podatkiem VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Imprezy firmowe z VAT czy bez VAT
Imprezy firmowe z VAT czy bez VAT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy integracyjne, bale karnawałowe, książki o samorozwoju… to tylko niektóre z form nagradzania pracowników. Takie wydatki nie pozostają bez konsekwencji dla finansów firmy. NSA dokonał niedawno kluczowej interpretacji przepisów dotyczących podatku VAT.

Orzeczenie NSA - wydatki na rozrywki dla pracowników a VAT

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 6 kwietnia 2023 r. o sygn. akt I FSK 239/20 stwierdził, że wydatki na rozrywki dla pracowników nie dają prawa do odliczenia VAT.

REKLAMA

Opis sprawy

Sprawa dotyczyła firmy, która zajmuje się produkcją wyrobów tartacznych. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyjaśniła, że organizuje dla swoich pracowników rozmaite wyjazdy. Ponadto podkreśliła, że wszelakie atrakcje dla uczestników wyjazdu, takie jak kino, basen czy usługi gastronomiczne, będą darmowe, a wydatki na nie odpowiednio udokumentowane. W wyjazdach mogą uczestniczyć pracownicy jak również ich rodziny, a także osoby niepracujące w spółce i niebędące osobami z rodziny pracowników.

Spółka we wniosku o wydanie interpretacji podkreśliła, że za wyjątkiem samej organizacji wyjazdów, nie dokłada innych starań związanych z nimi, mających na celu przykładowo integrację pracowników, czy zwiększenie ich motywacji do pracy. Wyjazdy nie mają również charakteru szkoleniowego, czy promującego spółkę.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, spółka zapytała fiskusa, czy usługi świadczone przez nią na rzecz pracowników i innych osób należy uznać za nieodpłatne świadczenie usług o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz czy spółka ma prawo do odliczenia VAT wykazanego na fakturach dotyczących organizacji wyjazdów.

Przez wiele lat podatnicy, którzy, podobnie jak wspomniana firma, nabywali różnorakie usługi dla swoich pracowników, nie mieli pewności, czy mogą od nich odliczyć podatek VAT. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NSA podzielił stanowisko fiskusa

Dyrektor KIS odmówił spółce prawa do odliczenia VAT z tytułu organizacji wyjazdów twierdząc, że świadczone przez nią na rzecz pracowników i innych osób usługi nie mają związku z działalnością gospodarczą wnioskodawcy.

Odmienne stanowisko wyraził WSA w Poznaniu w wyroku z 6 listopada 2019 r. (sygn. I SA/Po 504/19) podkreślając, że ustawodawca, nakładając podatek na czynności nieodpłatne, tym samym umożliwia odliczenie podatku naliczonego.

Skoro zatem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT wynika wprost, że w niektórych sytuacjach prawodawca poprzez fikcję prawną zrównał nieodpłatne świadczenie usług z odpłatnym świadczeniem, to należy uznać, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługą organizacji wyjazdów w tej części, która jest ona przeznaczona dla pracowników oraz osób niebędących pracownikami.

Z takim podejściem nie zgodził się jednak NSA uznając, że podatnik, który nabywa usługi na cele prywatne, w tym dla swoich pracowników, w ogóle nie występuje w charakterze podatnika VAT. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy uważali, że mogą odliczać VAT od wydatków na rozrywkę dla pracowników, powinni w całości ponosić koszty tych wydatków.

Skutki orzeczenia

Jest to orzeczenie niezwykle istotne nie tylko dla pracodawców i działów HR, ale także dla firm organizujących usługi rozrywkowe dla przedsiębiorców. Z punktu widzenia ich klientów, takie usługi mogą bowiem stać się mniej atrakcyjne. 

Wyrok NSA jest ważnym krokiem w kształtowaniu i uporządkowaniu praktyki podatkowej w omawianym zakresie. Warto więc obserwować, jakie będą dalsze reakcje w tej sprawie i czy w przyszłości pojawią się kolejne orzeczenia i interpretacje w tej kwestii. 

Autor: Sandra Telman, Senior Consultant ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA