REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dopłat otrzymywanych do usług komunikacji miejskiej

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dopłat otrzymywanych do usług komunikacji miejskiej / Fot. Fotolia
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dopłat otrzymywanych do usług komunikacji miejskiej / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jesteśmy spółką gminną. Świadczymy usługi komunikacji miejskiej w mieście i gminach ościennych. Otrzymujemy od miasta oraz pozostałych gmin zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozo­wych. Zwolnienia i ulgi są uchwalane odrębnie przez każdą gminę. Z każdą z gmin mamy podpisaną umowę o zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozowych, która określa, że wysokość zwrotu jest ustalana miesięcznie na podstawie faktycznie zrealizowanych przewozów osób uprawnionych. Jednostkowy zwrot stosowania zwolnienia lub ulgi przewozowej stanowi różnicę między ceną biletu pełnopłatnego a biletu, do którego ma zastosowanie zwolnienie lub ulga. Traktujemy nasze rozliczenia z gminami jako usługi ciągłe świadczone na ich rzecz, rozliczane w miesięcznych okresach rozlicze­niowych na podstawie wystawianych faktur obejmujących łączną wartość zwrotu za dany miesiąc. Czy postępujemy prawidłowo?

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Nie. Opisany w Państwa pytaniu zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozowych przyznawa­ny w związku z wykonywaniem usług przewozu osób komunikacją miejską, jest w sposób bezpośredni związany ze świadczonymi na rzecz pasażerów usługami przewozu osób. Jednostkowy zwrot stanowi bowiem różnicę między ceną biletu pełnopłatnego, a biletu, do którego ma zastosowanie zwolnienie lub ulga, natomiast wartość zwrotu za dany okres rozliczeniowy stanowi iloczyn zrealizowanych przewozów osób uprawnionych oraz wielkości przysługujących im zwolnień lub ulg. Jest on więc świadczeniem pie­niężnym, otrzymywanym na podstawie zawartych umów, mającym na celu wyrównanie uszczerbku ma­jątkowego, jaki powstaje z powodu dokonywania przewozów określonej kategorii pasażerów z zastoso­waniem cen uwzględniających ulgi i zwolnienia, w wysokości wynikającej z uchwał właściwych organów, bądź rezygnacji z pobierania od tych osób wynagrodzenia za przewóz. Dlatego też nie można uznać tego zwrotu za zapłatę za świadczenie usług na rzecz gmin. Jest on natomiast niewątpliwie dopłatą przyznaną przez jednostki samorządu terytorialnego w związku ze stosowaniem ulg przewozowych ustanowionych przez te jednostki, których konsekwencją jest brak realizacji pełnej odpłatności za świadczone na rzecz pasażerów usługi przewozu osób - w odniesieniu do preferowanych przez jednostki samorządu teryto­rialnego grup pasażerów. Przedmiotowy zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozowych nie sta­nowi pokrycia ogólnych kosztów działalności spółki. W konsekwencji należy uznać, że stanowi on dotację lub inną dopłatę o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym, obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze - w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to także organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 18 kwiet­nia 2014 r. (sygn. IBPP3/443-57/14/LŻ) czytamy:

(...) uznanie otrzymanych przez Wnioskodawcę na podstawie zawartych umów, zwrotów kosztów stosowanych zwolnień i ulg przewozowych za dotacje (lub inną dopłatę o podobnym cha­rakterze) do ceny świadczonej na rzecz pasażerów usługi przewozu osób powoduje, że obo­wiązek podatkowy z tego tytułu powstaje, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT, tj. z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 19a ust. 5 pkt 2, art. 29a ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA