REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawieszenie lub zamknięcie działalności gospodarczej - jak rozliczyć się z VAT?

Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli jednoosobowy przedsiębiorca – z powodów osobistych lub ekonomicznych – nie chce lub nie może w danym momencie prowadzić działalności gospodarczej, ma do wyboru likwidację firmy lub czasowe zawieszenie działalności. Obie sytuacje rodzą określone obowiązki w podatku VAT, o dopełnieniu których nie wolno zapomnieć.

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja


Czym jest zawieszenie działalności gospodarczej?


Z możliwości zawieszenia działalności gospodarczej korzystają zwykle przedsiębiorcy, którzy w danym okresie nie mają możliwości jej wykonywania, ale nie chcą jej jednak definitywnie wyrejestrować z ewidencji. Takie rozwiązanie sprawdza się np. w przypadku działalności sezonowej lub przerwy związanej z koniecznością opieki nad członkiem rodziny. Zawieszenie jest jednak możliwe tylko wtedy, gdy firma nie ma pracowników zatrudnionych na umowę o pracę.

Przepisy wskazują minimalny oraz maksymalny okres, na który przedsiębiorca może zawiesić działalność - od 1 miesiąca do 24 miesięcy (od września 2013 r. osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem mogą zawiesić firmę na 3 lata lub nawet na 6 lat, gdy dziecko posiada orzeczenie o niepełnosprawności).

W czasie zawieszenia przedsiębiorca nie musi płacić ubezpieczenia społecznego (jest ono wówczas dobrowolne), nie ma także obowiązku opłacania ubezpieczenia chorobowego, wypadkowego i zdrowotnego. Natomiast w zakresie prawa podatkowego zawieszenie skutkuje zwolnieniem przedsiębiorcy z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy oraz składania deklaracji VAT. Od tej ostatniej zasady istnieje jednak sporo wyjątków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Samochód firmowy do celów prywatnych - rozliczenie VAT


Skutki w VAT zawieszenia działalności gospodarczej


Przedsiębiorca, który zawiesza działalność gospodarczą, nie musi o tym fakcie informować urzędu skarbowego. Nie składa też VAT-Z, czyli formularza informującego o zaprzestaniu sprzedaży opodatkowanej VAT-em.

Ogólnie, w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej nie ma także obowiązku składania deklaracji VAT. Jeżeli na przykład przedsiębiorca zawiesza firmę na okres od 1 kwietnia 2014 r. do 30 września 2014 r., to ostatnią deklarację przed zawieszeniem działalności składa za marzec (do 25 kwietnia), a pierwszą po wznowieniu działalności za październik (do 25 listopada). W przypadku, gdyby przedsiębiorca rozliczał się kwartalnie w tej sytuacji składałby deklarację za I kwartał (ostatnią przed zawieszeniem), a następnie za III kwartał (pierwszą po odwieszeniu).

Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Zapisz się na nasz newsletter

Trzeba jednak pamiętać, że mimo zawieszenia i tak może pojawić się konieczność złożenia deklaracji VAT. Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji w trakcie zawieszenia działalności nie dotyczy m.in.:

1. podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (zakupu towarów do celów działalności na terenie innego kraju unijnego),

2. podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikiem (np. zakup usług reklamowych Google AdWords),

3. okresów rozliczeniowych, za które przedsiębiorca uzyskał przychód opodatkowany VAT-em,

4. okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie trwało tylko przez ich część (np. przez połowę miesiąca).

Sprzedaż samochodu firmowego w 2014 r. a korekta VAT

Przykład:

Przedsiębiorca zawiesił firmę 15 stycznia 2014 r. na 6 miesięcy. W lutym otrzymał natomiast czynsz najmu lokalu biurowego (który podnajmuje innej firmie). W związku z tym przedsiębiorca musi:

- złożyć deklarację za styczeń 2014 r., gdyż zawieszenie nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego (czyli całego stycznia),

- złożyć deklarację za luty (lub I kwartał) oraz składać deklaracje za każdy okres rozliczeniowy, w którym otrzyma zapłatę za czynsz.


Czy w trakcie zawieszenia przedsiębiorca może odliczać VAT?


W trakcie zawieszenia nie można wykonywać działalności gospodarczej, jednak przedsiębiorca ma prawo do podejmowania wszelkich działań niezbędnych do zachowania źródła przychodu. Np. może przyjmować  zaległe należności oraz regulować swoje zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia.

W związku z tym właściciel firmy w trakcie przerwy w działalności nie może zawierać nowych umów, ale ma możliwość odliczania VAT-u z faktur zakupowych dotyczących zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia, m.in. podpisanych umów na telefon, czy internet, opłat za media, rat kredytu, czy leasingu.

W celu rozliczenia podatku z faktur otrzymanych w trakcie zawieszenia działalności można złożyć bieżącą deklarację miesięczną lub kwartalną wraz z wnioskiem o zwrot podatku lub złożyć korektę deklaracji po wznowieniu działalności. Można również złożyć deklarację w trakcie zawieszenia wykazując VAT jako kwotę do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy (po wznowieniu działalności firmy). Jeżeli w trakcie zawieszenia pojawią się wyżej wymienione transakcje przedsiębiorca musi ująć je w ewidencji dla celów VAT.

Metody optymalizacji podatku w firmie


Co z VAT-em, gdy zapadnie decyzja o likwidacji firmy

REKLAMA


Jeżeli przedsiębiorca nie planuje dalszego prowadzenia działalności, prędzej czy później pojawia się konieczność zamknięcia firmy, a tym samym rozliczenia VAT. Wówczas bez kontaktu z fiskusem już się nie obejdzie. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi dokonać następujących czynności w zakresie podatku VAT:

- Sporządzić spis z natury niektórych rzeczy posiadanych przez firmę na dzień zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT-em (czyli zakończenia sprzedaży). „Spis z natury” to po prostu ewidencja.

W tej ewidencji, oprócz towarów handlowych należy ująć pozostałe na dzień likwidacji środki trwałe i wyposażenie firmy (m.in. samochód, sprzęt komputerowy itp.). W spisie muszą znaleźć się jedynie te rzeczy, które dawały prawo do odliczenia VAT przy nabyciu.

- Ustalić wartość składników majątku ujętych w spisie i wyliczyć VAT do zapłaty. Składniki majątku należy wycenić biorąc pod uwagę cenę ich nabycia, ewentualnie koszt wytworzenia. Od wyliczonej ceny VAT należy wyliczyć tak samo, jak w przypadku sprzedaży towaru ujętego w spisie (czyli najczęściej przy zastosowaniu stawki 23%).

- Złożyć w urzędzie skarbowym ostatnią deklarację VAT uwzględniającą podatek za bieżący okres rozliczeniowy (miesiąc, kwartał) oraz podatek wynikający ze spisu z natury wraz z informacją o sporządzonym spisie. Oczywiście, VAT wynikający z deklaracji trzeba zapłacić.

- Złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-Z stanowiący dla organu podatkowego podstawę do wykreślenia podmiotu z rejestru jako podatnika VAT.

Jeżeli w ciągu 1 roku od dnia zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej były przedsiębiorca dokonał sprzedaży składnika majątku ujętego w spisie, transakcja jest zwolniona z VAT. Także sprzedaż po tej dacie dokonana w ramach majątku prywatnego nie jest opodatkowana VAT-em, ale może wiązać się z koniecznością zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Jak rozliczyć pożyczkę od rodziny na prowadzenie firmy?

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Składka zdrowotna to zwykły podatek. Przedsiębiorcy czekają na ryczałtową składkę (realizację obietnicy wyborczej). Doczekają się?

Negatywne skutki „Polskiego Ładu” odczuwa wielu przedsiębiorców zwłaszcza z sektora MŚP. Tzw. „Polski Ład” przedsiębiorcom kojarzy się głównie z tego, że składka na ubezpieczenie zdrowotne jest miesięczna i niepodzielna, i wynosi 9% podstawy wymiaru składki – uważa dr n. pr. Marek Woch – b. Zastępca Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. 

Spółki odetchną z ulgą. Minister finansów szykuje ważne zmiany w podatku

Sprawa dotyczy podatku u źródła. Ministerstwo Finansów chce, aby obcokrajowiec, który zasiada w zarządzie polskiej spółki, nie musiał już musiał mieć polskiego numeru PESEL lub NIP do podpisania oświadczenia, które pozwoli spółce nie potrącać i nie płacić polskiemu fiskusowi podatku u źródła od należności wypłacanych za granicę. Pisze o tym "Dziennik Gazeta Prawna".

Wakacje od ZUS już w 2024 roku - kto i kiedy może skorzystać? Jak to zrobić?

Wielu przedsiębiorców na to czekało. Wakacje od ZUS już niedługo staną się faktem. 9 maja 2024 roku uchwalono nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza do polskiego prawa tzw. wakacje składkowe. Nowe przepisy wchodzą w życie 1 listopada 2024 roku. Podpowiadamy, od kiedy można skorzystać z tego rozwiązania i jakie warunki należy spełnić.

Urlop wypoczynkowy 2024 (od A do Z). Wymiar, zasady, wynagrodzenie, zmiana pracodawcy, prawa i obowiązki pracownika oraz zakładu pracy

Jaki jest wymiar urlopu wypoczynkowego i od czego zależy? Jak powinien być udzielany urlop wypoczynkowy? Co to jest urlop proporcjonalny? Jakie są prawa i obowiązki pracodawcy a jakie pracownika? Wyjaśnia specjalistka ds. kadr i płac.

REKLAMA

Samofakturowanie - kto powinien wystawić duplikat faktury?

W imieniu niektórych sprzedawców wystawiam faktury na zasadzie samofakturowania. Jak powinienem postąpić, jeżeli jeden ze sprzedawców zgłosił mi, że zgubił fakturę, którą dla niego wystawiłem. Czy mogę mu wystawić duplikat?

Dążenie do płacenia jak najniższych podatków nie jest zakazane, jest naturalnym prawem każdego podatnika. Takie jest stanowisko NSA

Dążenie do płacenia jak najniższych podatków nie jest prawnie zakazane, a jest niejako naturalnym prawem każdego podatnika. Organy, a później sądy, mogą jedyni oceniać zgodność z prawem tych dążeń. Przypomniał sąd administracyjny, uchylając zaskarżoną przez przedsiębiorcę decyzję naczelnika urzędu celno-skarbowego.

Składka zdrowotna odpowiada za likwidację niejednego mikroprzedsiębiorstwa. To największy grzech Polskiego Ładu. Będą zmiany w przepisach

Polski Ład kojarzy się przedsiębiorcom głównie ze składką zdrowotną. Właściciele firm płacą zdecydowanie więcej niż przed reformą. "Składka zdrowotna odpowiada za likwidację niejednego mikroprzedsiębiorstwa. To największy grzech Polskiego Ładu" – uważa Damian Trepanowski, członek zarządu Business Tax Group. Rząd obiecuje zmianę problematycznych przepisów.

Cena LPG o 20% w górę na jesieni 2024 r. Po 20 grudnia pełne embargo na gaz z Rosji

Ilość LPG na polskim rynku w 2024 r. bardzo wzrosła, więc efektu wstrzymania dostaw tego paliwa z Rosji jeszcze nie widać - ocenił dla PAP dyrektor Generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego Bartosz Kwiatkowski. Jego zdaniem wzrost cen LPG, o co najmniej 20 proc. będzie odczuwalny jesienią.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: Czym jest całość techniczno-użytkowa budowli?

Centrum projektu zmian w podatku od nieruchomości, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2025 r., jest rozszerzenie definicji budowli o instalacje i urządzenia, które stanowią wraz z tym obiektem całość techniczno-użytkową. Czym ona jest, czyli – gdzie budowla ma mieć początek, a gdzie koniec? Dlaczego, to taki problem dla podatników?

Będą zmiany w podatku od nieruchomości. Ale przedsiębiorcy wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec tych propozycji

Nowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomości są bardzo niekorzystne dla firm. Propozycje zmian definicji budynku i budowli na potrzeby podatku od nieruchomości spowodują drastyczny wzrost opodatkowania majątku firm. Przedsiębiorcy wyrażają zdecydowany sprzeciw wobec tych propozycji.

REKLAMA