REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu firmowego w 2014 r. a korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż firmowego samochodu, musi mieć świadomość, że od 1 kwietnia 2014 r. zasady sprzedaży pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej po raz kolejny uległy zmianie. Wprowadzono między innymi tzw. system korekt VAT w przypadku sprzedaży pojazdu, w stosunku do którego przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Korekty mogą być zarówno oszczędnością dla przedsiębiorcy, jak i nakazywać dopłatę podatku.


Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA


W ciągu ostatnich kilku miesięcy przepisy dotyczące doliczania VAT do sprzedaży pojazdów firmowych uległy rewolucyjnym zmianom. Przedsiębiorcom łatwo pogubić się w tych nowościach, dlatego warto krótko podsumować co się zmieniło i jakie są aktualne zasady sprzedaży pojazdów służbowych.

Zmiany w przepisach można podzielić na trzy okresy:

REKLAMA

1. Do końca 2013 roku przedsiębiorcy sprzedający samochody używane w firmie mieli prawo do zwolnienia z VAT przy transakcji sprzedaży gdy: przy nabyciu samochodów nie przysługiwało im prawo do odliczenia VAT lub gdy przy nabyciu pojazdów przysługiwało im ograniczone prawo do odliczenia ze względu na rodzaj nabywanego samochodu. Oba powyższe zwolnienia miały zastosowanie pod warunkiem, że sprzedawany pojazd spełniał definicję towaru używanego (która od początku 2014 już nie obowiązuje).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Pomiędzy 1 stycznia, a 1 kwietnia 2014 roku sprzedaż samochodów z ograniczonym prawem do odliczenia VAT (60%, nie więcej niż 6.000zł lub 50%, nie więcej niż 5.000zł), bez względu na długość użytkowania pojazdu korzystały ze zwolnienia z VAT. Przedsiębiorcy nie mogli natomiast sprzedać bez doliczania VAT auta, od którego przy zakupie nie mieli prawa do odliczenia podatku.

3. Od 1 kwietnia 2014 r. nie ma już możliwości sprzedaży samochodu firmowego bez opodatkowania VAT, gdy sprzedawca jest VAT-owcem. Możliwe natomiast jest skorygowanie VAT-u nieodliczonego przy zakupie.

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF


Sprzedaż samochodu firmowego po 1 kwietnia 2014 r. może wymagać korekty VAT


Generalnie sprzedaż osobowego samochodu firmowego, przy zakupie którego przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia VAT (w wysokości 50%, nie więcej niż 5000 zł lub w wysokości 60%, nie więcej nić 6000 zł) jest po 1 kwietnia opodatkowana stawką 23% VAT.

REKLAMA

Warto jednak pamiętać, że w momencie sprzedaży samochodu firmowego zmienia się jego status w firmie. Z użytku „mieszanego” staje się on w pełni firmowy, co sprawia, że nie ma już ograniczenia w odliczeniu VAT. Stąd bierze się prawo do korzystnej korekty VAT.

Jeżeli właściciel firmy zdecyduje się na sprzedaż auta o wartości początkowej powyżej 15 tys. zł w okresie 5 lat (60 miesięcy) od jego nabycia, ma prawo do korekty VAT nieodliczonego przy zakupie, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Np. sprzedając samochód po 10 miesiącach, korekta obejmuje 5/6 nieodliczonego VAT-u. Jest to tzw. korekta „in plus”, czyli taka, która zmniejsza obciążenie podatkowe przedsiębiorcy.

Autem firmowym do pracy i do domu - odliczenie VAT

Wprowadzony od 1 kwietnia system korekt przewiduje także przypadki, w których konieczne jest dokonywanie korekt „in minus” (zwiększających obciążenie podatkowe). Dzieje się tak np., gdy przedsiębiorca kupuje auto wyłącznie do celów działalności gospodarczej, a następnie przed upływem 5 lat, zmienia sposób wykorzystywania pojazdu na „mieszany” (cele służbowe + prywatne). W tej sytuacji właściciel firmy musi dokonać korekty zmniejszającej podatek naliczony (od zakupów), gdyż do końca wspomnianych 60 miesięcy pojazd służy celom „mieszanym”, czyli dającym prawo do odliczenia tylko 50% VAT (a nie jak wcześniej prawo do 100% odliczenia podatku).

Korekty „in plus” oraz „in minus” dokonuje się wyłącznie w tzw. okresie korekty. Dla samochodów o wartości powyżej 15 tys. zł okres ten wynosi wspomniane 60 miesięcy. Natomiast dla tańszych pojazdów, okres korekty wynosi 12 miesięcy. Po jego upływie nie ma  prawa (lub obowiązku) do zmian w rozliczeniach VAT. Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż lub zmiana przeznaczenia auta.


Zobacz wzór: Informacja VAT-26


Przykład:

Przedsiębiorca kupił samochód osobowy w sierpniu 2013 r. za 90 000 zł brutto (w tym 23% VAT, czyli 20 700 zł) i odliczył z tego tytułu 6000 zł VAT. Następnie zdecydował się na sprzedaż tego auta w kwietniu 2014 r. za 75 000 zł. W związku ze sprzedażą musi wykazać do zapłaty VAT w wysokości 17 250 zł (23% VAT). Jednocześnie ma prawo do skorygowania VAT-u nieodliczonego przy zakupie, w odpowiedniej proporcji:

- 20 700 zł - 6000 zł = 14 700 zł.

- 14 700 zł x 52 (miesiące liczone od nabycia wraz z miesiącem sprzedaży)/60 = 12 740 zł.

A zatem w związku ze sprzedażą przedsiębiorca musi zapłacić 4510 zł VAT (17 250 zł - 12 740 zł).


Zmiany dotyczące samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - odpowiedzi na najważniejsze pytania księgowych


UWAGA!

W obecnym stanie prawnym niekorzystna podatkowo jest sprzedaż samochodu, który w firmie jest dłużej niż 5 lat. Wówczas konieczne jest odprowadzenie podatku VAT w pełnej wysokości, a dokonanie korekty nie jest możliwe. Ponadto, 5-letni okres liczony od kupna auta, w którym można dokonać korekty ulega skróceniu do 1 roku w przypadku, gdy wartość początkowa samochodu nie przekracza 15 000 zł.


Sprzedaż samochodów kupionych bez prawa do odliczenia VAT


Nowe przepisy dotyczące sprzedaży pojazdów, przewidują korzystniejsze zasady opodatkowania dla tych przedsiębiorców, którzy przy zakupie auta odliczyli część VAT-u, niż dla tych którzy kupili samochód bez opcji odliczenia VAT.

Obecnie bowiem sprzedaż samochodu, od którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zobowiązuje do zapłaty VAT w pełnej wysokości, zaś prawo do jakiejkolwiek korekty dającej oszczędność na podatku nie istnieje. Zwolniona z VAT jest tylko sprzedaż samochodów wykorzystywanych wyłącznie w działalności zwolnionej.

Jedynym sposobem uniknięcia zapłaty VAT jest wycofanie auta z firmy i wprowadzenie go do majątku prywatnego, a następnie sprzedaż w ramach rozporządzenia własnym majątkiem.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA