REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu firmowego w 2014 r. a korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż firmowego samochodu, musi mieć świadomość, że od 1 kwietnia 2014 r. zasady sprzedaży pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej po raz kolejny uległy zmianie. Wprowadzono między innymi tzw. system korekt VAT w przypadku sprzedaży pojazdu, w stosunku do którego przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Korekty mogą być zarówno oszczędnością dla przedsiębiorcy, jak i nakazywać dopłatę podatku.


Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA


W ciągu ostatnich kilku miesięcy przepisy dotyczące doliczania VAT do sprzedaży pojazdów firmowych uległy rewolucyjnym zmianom. Przedsiębiorcom łatwo pogubić się w tych nowościach, dlatego warto krótko podsumować co się zmieniło i jakie są aktualne zasady sprzedaży pojazdów służbowych.

Zmiany w przepisach można podzielić na trzy okresy:

REKLAMA

1. Do końca 2013 roku przedsiębiorcy sprzedający samochody używane w firmie mieli prawo do zwolnienia z VAT przy transakcji sprzedaży gdy: przy nabyciu samochodów nie przysługiwało im prawo do odliczenia VAT lub gdy przy nabyciu pojazdów przysługiwało im ograniczone prawo do odliczenia ze względu na rodzaj nabywanego samochodu. Oba powyższe zwolnienia miały zastosowanie pod warunkiem, że sprzedawany pojazd spełniał definicję towaru używanego (która od początku 2014 już nie obowiązuje).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Pomiędzy 1 stycznia, a 1 kwietnia 2014 roku sprzedaż samochodów z ograniczonym prawem do odliczenia VAT (60%, nie więcej niż 6.000zł lub 50%, nie więcej niż 5.000zł), bez względu na długość użytkowania pojazdu korzystały ze zwolnienia z VAT. Przedsiębiorcy nie mogli natomiast sprzedać bez doliczania VAT auta, od którego przy zakupie nie mieli prawa do odliczenia podatku.

3. Od 1 kwietnia 2014 r. nie ma już możliwości sprzedaży samochodu firmowego bez opodatkowania VAT, gdy sprzedawca jest VAT-owcem. Możliwe natomiast jest skorygowanie VAT-u nieodliczonego przy zakupie.

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF


Sprzedaż samochodu firmowego po 1 kwietnia 2014 r. może wymagać korekty VAT


Generalnie sprzedaż osobowego samochodu firmowego, przy zakupie którego przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia VAT (w wysokości 50%, nie więcej niż 5000 zł lub w wysokości 60%, nie więcej nić 6000 zł) jest po 1 kwietnia opodatkowana stawką 23% VAT.

REKLAMA

Warto jednak pamiętać, że w momencie sprzedaży samochodu firmowego zmienia się jego status w firmie. Z użytku „mieszanego” staje się on w pełni firmowy, co sprawia, że nie ma już ograniczenia w odliczeniu VAT. Stąd bierze się prawo do korzystnej korekty VAT.

Jeżeli właściciel firmy zdecyduje się na sprzedaż auta o wartości początkowej powyżej 15 tys. zł w okresie 5 lat (60 miesięcy) od jego nabycia, ma prawo do korekty VAT nieodliczonego przy zakupie, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Np. sprzedając samochód po 10 miesiącach, korekta obejmuje 5/6 nieodliczonego VAT-u. Jest to tzw. korekta „in plus”, czyli taka, która zmniejsza obciążenie podatkowe przedsiębiorcy.

Autem firmowym do pracy i do domu - odliczenie VAT

Wprowadzony od 1 kwietnia system korekt przewiduje także przypadki, w których konieczne jest dokonywanie korekt „in minus” (zwiększających obciążenie podatkowe). Dzieje się tak np., gdy przedsiębiorca kupuje auto wyłącznie do celów działalności gospodarczej, a następnie przed upływem 5 lat, zmienia sposób wykorzystywania pojazdu na „mieszany” (cele służbowe + prywatne). W tej sytuacji właściciel firmy musi dokonać korekty zmniejszającej podatek naliczony (od zakupów), gdyż do końca wspomnianych 60 miesięcy pojazd służy celom „mieszanym”, czyli dającym prawo do odliczenia tylko 50% VAT (a nie jak wcześniej prawo do 100% odliczenia podatku).

Korekty „in plus” oraz „in minus” dokonuje się wyłącznie w tzw. okresie korekty. Dla samochodów o wartości powyżej 15 tys. zł okres ten wynosi wspomniane 60 miesięcy. Natomiast dla tańszych pojazdów, okres korekty wynosi 12 miesięcy. Po jego upływie nie ma  prawa (lub obowiązku) do zmian w rozliczeniach VAT. Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż lub zmiana przeznaczenia auta.


Zobacz wzór: Informacja VAT-26


Przykład:

Przedsiębiorca kupił samochód osobowy w sierpniu 2013 r. za 90 000 zł brutto (w tym 23% VAT, czyli 20 700 zł) i odliczył z tego tytułu 6000 zł VAT. Następnie zdecydował się na sprzedaż tego auta w kwietniu 2014 r. za 75 000 zł. W związku ze sprzedażą musi wykazać do zapłaty VAT w wysokości 17 250 zł (23% VAT). Jednocześnie ma prawo do skorygowania VAT-u nieodliczonego przy zakupie, w odpowiedniej proporcji:

- 20 700 zł - 6000 zł = 14 700 zł.

- 14 700 zł x 52 (miesiące liczone od nabycia wraz z miesiącem sprzedaży)/60 = 12 740 zł.

A zatem w związku ze sprzedażą przedsiębiorca musi zapłacić 4510 zł VAT (17 250 zł - 12 740 zł).


Zmiany dotyczące samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - odpowiedzi na najważniejsze pytania księgowych


UWAGA!

W obecnym stanie prawnym niekorzystna podatkowo jest sprzedaż samochodu, który w firmie jest dłużej niż 5 lat. Wówczas konieczne jest odprowadzenie podatku VAT w pełnej wysokości, a dokonanie korekty nie jest możliwe. Ponadto, 5-letni okres liczony od kupna auta, w którym można dokonać korekty ulega skróceniu do 1 roku w przypadku, gdy wartość początkowa samochodu nie przekracza 15 000 zł.


Sprzedaż samochodów kupionych bez prawa do odliczenia VAT


Nowe przepisy dotyczące sprzedaży pojazdów, przewidują korzystniejsze zasady opodatkowania dla tych przedsiębiorców, którzy przy zakupie auta odliczyli część VAT-u, niż dla tych którzy kupili samochód bez opcji odliczenia VAT.

Obecnie bowiem sprzedaż samochodu, od którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zobowiązuje do zapłaty VAT w pełnej wysokości, zaś prawo do jakiejkolwiek korekty dającej oszczędność na podatku nie istnieje. Zwolniona z VAT jest tylko sprzedaż samochodów wykorzystywanych wyłącznie w działalności zwolnionej.

Jedynym sposobem uniknięcia zapłaty VAT jest wycofanie auta z firmy i wprowadzenie go do majątku prywatnego, a następnie sprzedaż w ramach rozporządzenia własnym majątkiem.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA