REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu firmowego w 2014 r. a korekta VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sebastian Bobrowski
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli przedsiębiorca planuje sprzedaż firmowego samochodu, musi mieć świadomość, że od 1 kwietnia 2014 r. zasady sprzedaży pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej po raz kolejny uległy zmianie. Wprowadzono między innymi tzw. system korekt VAT w przypadku sprzedaży pojazdu, w stosunku do którego przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Korekty mogą być zarówno oszczędnością dla przedsiębiorcy, jak i nakazywać dopłatę podatku.


Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


W ciągu ostatnich kilku miesięcy przepisy dotyczące doliczania VAT do sprzedaży pojazdów firmowych uległy rewolucyjnym zmianom. Przedsiębiorcom łatwo pogubić się w tych nowościach, dlatego warto krótko podsumować co się zmieniło i jakie są aktualne zasady sprzedaży pojazdów służbowych.

Zmiany w przepisach można podzielić na trzy okresy:

REKLAMA

1. Do końca 2013 roku przedsiębiorcy sprzedający samochody używane w firmie mieli prawo do zwolnienia z VAT przy transakcji sprzedaży gdy: przy nabyciu samochodów nie przysługiwało im prawo do odliczenia VAT lub gdy przy nabyciu pojazdów przysługiwało im ograniczone prawo do odliczenia ze względu na rodzaj nabywanego samochodu. Oba powyższe zwolnienia miały zastosowanie pod warunkiem, że sprzedawany pojazd spełniał definicję towaru używanego (która od początku 2014 już nie obowiązuje).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2. Pomiędzy 1 stycznia, a 1 kwietnia 2014 roku sprzedaż samochodów z ograniczonym prawem do odliczenia VAT (60%, nie więcej niż 6.000zł lub 50%, nie więcej niż 5.000zł), bez względu na długość użytkowania pojazdu korzystały ze zwolnienia z VAT. Przedsiębiorcy nie mogli natomiast sprzedać bez doliczania VAT auta, od którego przy zakupie nie mieli prawa do odliczenia podatku.

3. Od 1 kwietnia 2014 r. nie ma już możliwości sprzedaży samochodu firmowego bez opodatkowania VAT, gdy sprzedawca jest VAT-owcem. Możliwe natomiast jest skorygowanie VAT-u nieodliczonego przy zakupie.

Odliczenie VAT od samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - wyjaśnienia MF


Sprzedaż samochodu firmowego po 1 kwietnia 2014 r. może wymagać korekty VAT


Generalnie sprzedaż osobowego samochodu firmowego, przy zakupie którego przysługiwało ograniczone prawo do odliczenia VAT (w wysokości 50%, nie więcej niż 5000 zł lub w wysokości 60%, nie więcej nić 6000 zł) jest po 1 kwietnia opodatkowana stawką 23% VAT.

Warto jednak pamiętać, że w momencie sprzedaży samochodu firmowego zmienia się jego status w firmie. Z użytku „mieszanego” staje się on w pełni firmowy, co sprawia, że nie ma już ograniczenia w odliczeniu VAT. Stąd bierze się prawo do korzystnej korekty VAT.

Jeżeli właściciel firmy zdecyduje się na sprzedaż auta o wartości początkowej powyżej 15 tys. zł w okresie 5 lat (60 miesięcy) od jego nabycia, ma prawo do korekty VAT nieodliczonego przy zakupie, w wysokości proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Np. sprzedając samochód po 10 miesiącach, korekta obejmuje 5/6 nieodliczonego VAT-u. Jest to tzw. korekta „in plus”, czyli taka, która zmniejsza obciążenie podatkowe przedsiębiorcy.

Autem firmowym do pracy i do domu - odliczenie VAT

Wprowadzony od 1 kwietnia system korekt przewiduje także przypadki, w których konieczne jest dokonywanie korekt „in minus” (zwiększających obciążenie podatkowe). Dzieje się tak np., gdy przedsiębiorca kupuje auto wyłącznie do celów działalności gospodarczej, a następnie przed upływem 5 lat, zmienia sposób wykorzystywania pojazdu na „mieszany” (cele służbowe + prywatne). W tej sytuacji właściciel firmy musi dokonać korekty zmniejszającej podatek naliczony (od zakupów), gdyż do końca wspomnianych 60 miesięcy pojazd służy celom „mieszanym”, czyli dającym prawo do odliczenia tylko 50% VAT (a nie jak wcześniej prawo do 100% odliczenia podatku).

Korekty „in plus” oraz „in minus” dokonuje się wyłącznie w tzw. okresie korekty. Dla samochodów o wartości powyżej 15 tys. zł okres ten wynosi wspomniane 60 miesięcy. Natomiast dla tańszych pojazdów, okres korekty wynosi 12 miesięcy. Po jego upływie nie ma  prawa (lub obowiązku) do zmian w rozliczeniach VAT. Korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż lub zmiana przeznaczenia auta.


Zobacz wzór: Informacja VAT-26


Przykład:

Przedsiębiorca kupił samochód osobowy w sierpniu 2013 r. za 90 000 zł brutto (w tym 23% VAT, czyli 20 700 zł) i odliczył z tego tytułu 6000 zł VAT. Następnie zdecydował się na sprzedaż tego auta w kwietniu 2014 r. za 75 000 zł. W związku ze sprzedażą musi wykazać do zapłaty VAT w wysokości 17 250 zł (23% VAT). Jednocześnie ma prawo do skorygowania VAT-u nieodliczonego przy zakupie, w odpowiedniej proporcji:

- 20 700 zł - 6000 zł = 14 700 zł.

- 14 700 zł x 52 (miesiące liczone od nabycia wraz z miesiącem sprzedaży)/60 = 12 740 zł.

A zatem w związku ze sprzedażą przedsiębiorca musi zapłacić 4510 zł VAT (17 250 zł - 12 740 zł).


Zmiany dotyczące samochodów od 1 kwietnia 2014 r. - odpowiedzi na najważniejsze pytania księgowych


UWAGA!

W obecnym stanie prawnym niekorzystna podatkowo jest sprzedaż samochodu, który w firmie jest dłużej niż 5 lat. Wówczas konieczne jest odprowadzenie podatku VAT w pełnej wysokości, a dokonanie korekty nie jest możliwe. Ponadto, 5-letni okres liczony od kupna auta, w którym można dokonać korekty ulega skróceniu do 1 roku w przypadku, gdy wartość początkowa samochodu nie przekracza 15 000 zł.


Sprzedaż samochodów kupionych bez prawa do odliczenia VAT


Nowe przepisy dotyczące sprzedaży pojazdów, przewidują korzystniejsze zasady opodatkowania dla tych przedsiębiorców, którzy przy zakupie auta odliczyli część VAT-u, niż dla tych którzy kupili samochód bez opcji odliczenia VAT.

Obecnie bowiem sprzedaż samochodu, od którego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku zobowiązuje do zapłaty VAT w pełnej wysokości, zaś prawo do jakiejkolwiek korekty dającej oszczędność na podatku nie istnieje. Zwolniona z VAT jest tylko sprzedaż samochodów wykorzystywanych wyłącznie w działalności zwolnionej.

Jedynym sposobem uniknięcia zapłaty VAT jest wycofanie auta z firmy i wprowadzenie go do majątku prywatnego, a następnie sprzedaż w ramach rozporządzenia własnym majątkiem.

Zapraszamy do dyskusji na forum

Sebastian Bobrowski

Dyrektor Finansowy inFakt

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA