REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód w firmie, a podatek VAT

e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Samochód w firmie, a podatek VAT
Samochód w firmie, a podatek VAT

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy starają się optymalnie zarządzać swoim budżetem. Planując odpowiednie zakupy i inwestycje starają się jednak zmniejszać swoje obciążenia - w przypadku użytkowania w działalności pojazdów mechanicznych jednym ze sposobów jest odliczanie VAT. Większość przedsiębiorców wie, że jest taka możliwość, jednak jak to faktycznie działa? Kiedy można odliczyć VAT i w jakiej wysokości? I jakie czekają nas zmiany w najbliższym czasie?

Pojazd samochodowy – na gruncie przepisów o VAT

Zgodnie z art. 2 pkt 34 ustawy o podatku od towarów i usług Ustawa określa, że przez pojazd samochodowy (definicja ustawowa) rozumieć należy pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym, jednak tylko te o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Poniższe rozważania będą mieć więc zastosowanie do większości samochodów osobowych, nie zakwalifikowanych jako ciężarowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rodzaje odliczeń VAT

Na gruncie obowiązujących przepisów, obowiązują dwie podstawowe możliwości odliczenia VAT. Pierwsza z nich przewiduje pełne odliczenie – 100 %, druga - odliczenie w wysokości 50%. Czym się one różnią i jakie są podstawowe zasady określania wysokości odliczenia VAT?

Zasada 50 % dla pojazdów samochodowych

Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą oraz z zasadami ogólnymi, odliczenie podatku polega na prawie podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podarku naliczonego, jednak wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług). Z założenia, kwotę naliczonego podatku stanowi przede wszystkim suma kwot podatku, wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia takiego towaru – w tym przypadku pojazdu.

Polecamy: Podatki 2018 Samochód osobowy w firmie

REKLAMA

Jednak poza zasadami ogólnymi, ustawa przewidziała sytuację zakupu pojazdów, zgodnie z art. 86a wyżej wymienionej ustawy - w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika. Warto więc zauważyć, że zasadą dotyczącą zakupu pojazdów jest możliwość, czy prawo podatnika, do odliczenia 50 % kwoty podatku. Należy pamiętać, że inne zasady mogą dotyczyć sytuacji osób, które nie dokonują zakupu samochodu jako takiego, a korzystać będą z różnych usług powiązanych takich jak leasing, najem itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

100 % VAT  jako wyłączenie od prawa do odliczenia 50 %

Wyjątkiem od powyższej zasady dot. pojazdów samochodowych są odpowiednie wyłączenia. Na podstawie ustępu 3 tego samego artykułu, ust.1 nie ma zastosowania w przypadku, gdy:

  1. pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika,
  2. pojazd samochodowy konstrukcyjnie jest przeznaczony jest do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie,
  3. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych, związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

W uproszczeniu można by więc przyjąć, że samochód wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, samochód większy typu „bus” dla ponad 10 osób oraz towary i usługi przystosowujące samochód do użytku w działalności, wyłączone są spod zasady ogólnej ograniczenia do 50 % odliczenia podatku. Wtedy stosować należy zasady ogólne, mówiące jak wyżej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT


Wykorzystanie pojazdu wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika

Polski ustawodawca nie lubi jednak niedookreśloności i stara się dążyć do jasnego określenia warunków, dla możliwości skorzystania z praw i obowiązków. W szczególności dotyczy to przepisów dotyczących podatków, w tym VAT. Nic więc dziwnego, że ustawa o podatku od towarów i usług nie umożliwia samodzielnej i dowolnej interpretacji wykorzystania pojazdu w działalności gospodarczej.

Zgodnie z jej zasadami, pojazd można zakwalifikować jako wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, tylko po spełnieniu określonych warunków. Bazując na obecnie obowiązujących przepisach, są to:

  1. wykluczenie użycia pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, w szczególności poprzez określenie przez podatnika zasad sposobu wykorzystania pojazdu (jego używania), dodatkowo potwierdzonego prowadzoną przez podatnika ewidencją przebiegu pojazdu lub
  2. konstrukcja pojazdu wykluczająca jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, która powoduje, że użycie pojazdu do celów niezwiązanych z działalnością jest nieistotne.

W tym miejscu można więc podsumować, że ustawodawca przewiduje prawo podatnika do zastosowania wyłączenia ograniczenia odliczeń do 50%, w dwóch przypadkach. Po pierwsze, jeżeli samochód konstrukcyjnie wskazuje na możliwość wykorzystania wyłącznie do działalności gospodarczej. Po drugie, jeżeli z zasad wewnętrznych podatnika wynika, że samochód można wykorzystywać wyłącznie w działalności i na podparcie tego prowadzi on specjalną ewidencję przebiegu samochodu.

Warto jednak pamiętać o możliwych dodatkowych zobowiązaniach podatnika, takich jak np. konieczność zgłoszenia pojazdu na odpowiednim druku (np. VAT-26). Zgodnie z ust 12 i 13 art. 86 a ustawy o VAT, podatnik wykorzystujący pojazd samochodowy dla którego obowiązany jest prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, ma obowiązek złożyć do Naczelnika Urzędu Skarbowego informację o tym pojeździe w terminie maksymalnym 7 dni od dnia poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym pojazdem. W przypadku braku zgłoszenia w terminie należy uznać, że pojazd samochodowy podatnika wykorzystywany jest wyłącznie do działalności gospodarczej dopiero po dniu złożenia odpowiedniej informacji.

Rekomendacje i plany na przyszłość (zmiany 2019)

Warto ponownie zauważyć, że powyższe dotyczą sytuacji zakupu pojazdu przez przedsiębiorcę. Coraz więcej podmiotów korzysta jednak przecież z innych form zdobycia pojazdu dla swojej firmy – leasingi, najmy, dzierżawy, itp. Na gruncie obecnych przepisów, kwestia ta była mniej dookreślona, a ograniczenia ustawowe nie zawsze obejmowały leasingobiorców, czy najemców. Dlatego wiele podmiotów decydowało się na te formy uzyskania i finansowania pojazdu. Zmiany mają wejść w życie już od stycznia 2019 roku. Możliwe, że leasing przestanie być tak opłacalny dla przedsiębiorców.  Zaplanowano jednak odpowiednie przepisy przejściowe, które pozwolą większości podmiotów dokończyć umowy na obecnie obowiązując warunkach. W każdym jednak przypadku warto śledzić następujące zmiany oraz aktualnie obowiązujące przepisy.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA