REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT?

Łukasz Mróz
Łukasz Mróz
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT
Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie statusu podatnika VAT stanowi kategorię obiektywną, bowiem przysługuje on każdemu podmiotowi, który dokonał czynności opodatkowanej. Z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu zarówno podatnicy VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu podatku stają się - wobec budżetu państwa - wierzycielami z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Oprocentowanie nieterminowego zwrotu podatku należy się na podstawie przepisów prawa publicznego.

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 stycznia 2011 r. (III SA/Wa 1353/10).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki z siedzibą w Szwajcarii, która zwróciła się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zwrot VAT za poszczególne miesiące 2006 r. Częściowy zwrot został dokonany w 2008 r.

W związku z powyższym spółka zwróciła się z wnioskiem do organów podatkowych o zwrot pozostałej kwoty, a także o wypłatę oprocentowania z tytułu nieterminowego dokonania zwrotu. Uzasadniając swój wniosek, spółka wskazała, że organ dokonał zwrotu VAT po terminie wynikającym z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (dalej: rozporządzenie). Zaznaczyła, że zwrot obejmować winien zarówno należność główną, jak i odsetki.

W odpowiedzi organ podatkowy wydał decyzję, w której odmówił dokonania zwrotu. Argumentował, że rozporządzenie określa przypadki, warunki i tryb zwrotu podatku dla podmiotów uprawnionych, nie będących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT i nie zawiera przepisów, które wprowadzałyby oprocentowanie od niewypłaconego w terminie zwrotu VAT. Organ wskazał również, że w sprawie nie ma zastosowania art. 87 ustawy o VAT bowiem podmiot zagraniczny ubiegający się o zwrot VAT nie jest i nie może być podatnikiem lecz jest jedynie „podmiotem uprawnionym" do zwrotu podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Polecamy: serwis VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status podatnika – kategorią obiektywną

W wyniku nieuwzględnienia odwołania spółki, sprawa trafiła do WSA. Sąd uchylił zaskarżoną decyzję, orzekając jednocześnie o braku możliwości jej wykonania.

Wyjaśnił, że posiadanie statusu podatnika VAT stanowi kategorię obiektywną, bowiem przysługuje on każdemu podmiotowi, który dokonał czynności opodatkowanej.

Sąd wywiódł dalej, że zarówno podmioty uznane za podatników VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu na podstawie rozporządzenia posiadają tą samą cechę wspólną - dokonują opodatkowanych zakupów towarów i usług na terytorium kraju.

Z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu obie te grupy stają się - wobec budżetu państwa - wierzycielami z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka ma prawo do odsetek

Sąd przyznał, że w stanie prawnym obowiązującym w dacie wydania decyzji, rzeczywiście – jak argumentowały organy podatkowe – nie istniał przepis, na podstawie którego organy miały obowiązek wypłaty odsetek z tytułu nieterminowego zwrotu VAT.

Jednak, zdaniem sądu, oprocentowanie należy się na mocy przepisów prawa publicznego. Do wniosku takiego prowadzi, zdaniem sądu, odpowiednia wykładnia art. 87 ust. 7 ustawy o VAT oraz art. 49 TWE i art. 32 Konstytucji RP, a dodatkowo wspiera go § 8 ust. 1 rozporządzenia w związku z art. 78 Ordynacji podatkowej.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Sąd wskazał sposób procedowania

Opisywany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie jest kolejnym z serii pozytywnych wyroków wydanych na rzecz podmiotów zagranicznych ubiegających się o oprocentowanie od opóźnionych zwrotów podatku od towarów i usług.

Wyrok ten zasługuje na miano szczególnego, ponieważ w tym konkretnym przypadku sąd wskazał, że przy obliczaniu wysokości kwoty odsetek należy kierować się wskazaniem zawartym w przepisie art. 78a o.p. Oznacza to, że jeżeli organ podatkowy, bez względu na przyczynę, nie zwróci kwoty wystarczającej na pokrycie kwoty zwrotu podatku i oprocentowania, kwotę zwrotu powinno zaliczyć się proporcjonalnie na poczet nadpłaty (tj. zwrotu podatku od towarów i usług) i oprocentowania w takim stosunku, w jakim w dniu zwrotu pozostaje kwota nadpłaty do kwoty oprocentowania. W efekcie kwota z opóźnieniem zwrócona przez organ podatkowy podmiotowi zagranicznemu nie pokryje w całości kwoty zwrotu oznaczonej w decyzji, a tym samym spowoduje konieczność dalszego naliczania odsetek w odniesieniu do niezwróconej części zwrotu podatku.

W dotychczasowych wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zasadą było, że Sąd przyznawał podmiotom zagranicznym prawo do ubiegania się o oprocentowanie od opóźnionych zwrotów podatku od towarów i usług, nie udzielając przy tym dalszych wskazówek co do okresu i sposobu kalkulacji kwot, które pozostawały do zwrotu.

Natomiast omawiany wyrok wprost potwierdził prawo podmiotów zagranicznych do stosowania przepisu art. 78a o.p. Przepis ten znajdzie zastosowanie we wszystkich sytuacjach, w których organ podatkowy zwraca jedynie część należności, nie pokrywającą całej kwoty należnego zwrotu wraz z oprocentowaniem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA