REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mróz
Łukasz Mróz
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT
Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie statusu podatnika VAT stanowi kategorię obiektywną, bowiem przysługuje on każdemu podmiotowi, który dokonał czynności opodatkowanej. Z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu zarówno podatnicy VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu podatku stają się - wobec budżetu państwa - wierzycielami z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Oprocentowanie nieterminowego zwrotu podatku należy się na podstawie przepisów prawa publicznego.

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 stycznia 2011 r. (III SA/Wa 1353/10).

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki z siedzibą w Szwajcarii, która zwróciła się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zwrot VAT za poszczególne miesiące 2006 r. Częściowy zwrot został dokonany w 2008 r.

W związku z powyższym spółka zwróciła się z wnioskiem do organów podatkowych o zwrot pozostałej kwoty, a także o wypłatę oprocentowania z tytułu nieterminowego dokonania zwrotu. Uzasadniając swój wniosek, spółka wskazała, że organ dokonał zwrotu VAT po terminie wynikającym z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (dalej: rozporządzenie). Zaznaczyła, że zwrot obejmować winien zarówno należność główną, jak i odsetki.

W odpowiedzi organ podatkowy wydał decyzję, w której odmówił dokonania zwrotu. Argumentował, że rozporządzenie określa przypadki, warunki i tryb zwrotu podatku dla podmiotów uprawnionych, nie będących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT i nie zawiera przepisów, które wprowadzałyby oprocentowanie od niewypłaconego w terminie zwrotu VAT. Organ wskazał również, że w sprawie nie ma zastosowania art. 87 ustawy o VAT bowiem podmiot zagraniczny ubiegający się o zwrot VAT nie jest i nie może być podatnikiem lecz jest jedynie „podmiotem uprawnionym" do zwrotu podatku od towarów i usług.

REKLAMA

Polecamy: serwis VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status podatnika – kategorią obiektywną

W wyniku nieuwzględnienia odwołania spółki, sprawa trafiła do WSA. Sąd uchylił zaskarżoną decyzję, orzekając jednocześnie o braku możliwości jej wykonania.

Wyjaśnił, że posiadanie statusu podatnika VAT stanowi kategorię obiektywną, bowiem przysługuje on każdemu podmiotowi, który dokonał czynności opodatkowanej.

Sąd wywiódł dalej, że zarówno podmioty uznane za podatników VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu na podstawie rozporządzenia posiadają tą samą cechę wspólną - dokonują opodatkowanych zakupów towarów i usług na terytorium kraju.

Z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu obie te grupy stają się - wobec budżetu państwa - wierzycielami z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka ma prawo do odsetek

Sąd przyznał, że w stanie prawnym obowiązującym w dacie wydania decyzji, rzeczywiście – jak argumentowały organy podatkowe – nie istniał przepis, na podstawie którego organy miały obowiązek wypłaty odsetek z tytułu nieterminowego zwrotu VAT.

Jednak, zdaniem sądu, oprocentowanie należy się na mocy przepisów prawa publicznego. Do wniosku takiego prowadzi, zdaniem sądu, odpowiednia wykładnia art. 87 ust. 7 ustawy o VAT oraz art. 49 TWE i art. 32 Konstytucji RP, a dodatkowo wspiera go § 8 ust. 1 rozporządzenia w związku z art. 78 Ordynacji podatkowej.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Sąd wskazał sposób procedowania

Opisywany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie jest kolejnym z serii pozytywnych wyroków wydanych na rzecz podmiotów zagranicznych ubiegających się o oprocentowanie od opóźnionych zwrotów podatku od towarów i usług.

Wyrok ten zasługuje na miano szczególnego, ponieważ w tym konkretnym przypadku sąd wskazał, że przy obliczaniu wysokości kwoty odsetek należy kierować się wskazaniem zawartym w przepisie art. 78a o.p. Oznacza to, że jeżeli organ podatkowy, bez względu na przyczynę, nie zwróci kwoty wystarczającej na pokrycie kwoty zwrotu podatku i oprocentowania, kwotę zwrotu powinno zaliczyć się proporcjonalnie na poczet nadpłaty (tj. zwrotu podatku od towarów i usług) i oprocentowania w takim stosunku, w jakim w dniu zwrotu pozostaje kwota nadpłaty do kwoty oprocentowania. W efekcie kwota z opóźnieniem zwrócona przez organ podatkowy podmiotowi zagranicznemu nie pokryje w całości kwoty zwrotu oznaczonej w decyzji, a tym samym spowoduje konieczność dalszego naliczania odsetek w odniesieniu do niezwróconej części zwrotu podatku.

W dotychczasowych wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zasadą było, że Sąd przyznawał podmiotom zagranicznym prawo do ubiegania się o oprocentowanie od opóźnionych zwrotów podatku od towarów i usług, nie udzielając przy tym dalszych wskazówek co do okresu i sposobu kalkulacji kwot, które pozostawały do zwrotu.

Natomiast omawiany wyrok wprost potwierdził prawo podmiotów zagranicznych do stosowania przepisu art. 78a o.p. Przepis ten znajdzie zastosowanie we wszystkich sytuacjach, w których organ podatkowy zwraca jedynie część należności, nie pokrywającą całej kwoty należnego zwrotu wraz z oprocentowaniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA