REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mróz
Łukasz Mróz
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT
Czy można ubiegać się o odsetki z tytułu nieterminowego zwrotu VAT

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie statusu podatnika VAT stanowi kategorię obiektywną, bowiem przysługuje on każdemu podmiotowi, który dokonał czynności opodatkowanej. Z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu zarówno podatnicy VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu podatku stają się - wobec budżetu państwa - wierzycielami z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Oprocentowanie nieterminowego zwrotu podatku należy się na podstawie przepisów prawa publicznego.

Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 19 stycznia 2011 r. (III SA/Wa 1353/10).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki z siedzibą w Szwajcarii, która zwróciła się do naczelnika właściwego urzędu skarbowego o zwrot VAT za poszczególne miesiące 2006 r. Częściowy zwrot został dokonany w 2008 r.

REKLAMA

W związku z powyższym spółka zwróciła się z wnioskiem do organów podatkowych o zwrot pozostałej kwoty, a także o wypłatę oprocentowania z tytułu nieterminowego dokonania zwrotu. Uzasadniając swój wniosek, spółka wskazała, że organ dokonał zwrotu VAT po terminie wynikającym z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (dalej: rozporządzenie). Zaznaczyła, że zwrot obejmować winien zarówno należność główną, jak i odsetki.

W odpowiedzi organ podatkowy wydał decyzję, w której odmówił dokonania zwrotu. Argumentował, że rozporządzenie określa przypadki, warunki i tryb zwrotu podatku dla podmiotów uprawnionych, nie będących podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT i nie zawiera przepisów, które wprowadzałyby oprocentowanie od niewypłaconego w terminie zwrotu VAT. Organ wskazał również, że w sprawie nie ma zastosowania art. 87 ustawy o VAT bowiem podmiot zagraniczny ubiegający się o zwrot VAT nie jest i nie może być podatnikiem lecz jest jedynie „podmiotem uprawnionym" do zwrotu podatku od towarów i usług.

Polecamy: serwis VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Status podatnika – kategorią obiektywną

W wyniku nieuwzględnienia odwołania spółki, sprawa trafiła do WSA. Sąd uchylił zaskarżoną decyzję, orzekając jednocześnie o braku możliwości jej wykonania.

Wyjaśnił, że posiadanie statusu podatnika VAT stanowi kategorię obiektywną, bowiem przysługuje on każdemu podmiotowi, który dokonał czynności opodatkowanej.

REKLAMA

Sąd wywiódł dalej, że zarówno podmioty uznane za podatników VAT na podstawie przepisów ustawy o VAT, jak i podmioty uprawnione do otrzymania zwrotu na podstawie rozporządzenia posiadają tą samą cechę wspólną - dokonują opodatkowanych zakupów towarów i usług na terytorium kraju.

Z chwilą przekroczenia przez organ podatkowy terminu zwrotu obie te grupy stają się - wobec budżetu państwa - wierzycielami z tytułu VAT, należnego im z tytułu zrealizowania prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Spółka ma prawo do odsetek

Sąd przyznał, że w stanie prawnym obowiązującym w dacie wydania decyzji, rzeczywiście – jak argumentowały organy podatkowe – nie istniał przepis, na podstawie którego organy miały obowiązek wypłaty odsetek z tytułu nieterminowego zwrotu VAT.

Jednak, zdaniem sądu, oprocentowanie należy się na mocy przepisów prawa publicznego. Do wniosku takiego prowadzi, zdaniem sądu, odpowiednia wykładnia art. 87 ust. 7 ustawy o VAT oraz art. 49 TWE i art. 32 Konstytucji RP, a dodatkowo wspiera go § 8 ust. 1 rozporządzenia w związku z art. 78 Ordynacji podatkowej.

Jak polski podatnik może uzyskać zwrot VAT naliczonego w innym państwie UE

Sąd wskazał sposób procedowania

Opisywany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie jest kolejnym z serii pozytywnych wyroków wydanych na rzecz podmiotów zagranicznych ubiegających się o oprocentowanie od opóźnionych zwrotów podatku od towarów i usług.

Wyrok ten zasługuje na miano szczególnego, ponieważ w tym konkretnym przypadku sąd wskazał, że przy obliczaniu wysokości kwoty odsetek należy kierować się wskazaniem zawartym w przepisie art. 78a o.p. Oznacza to, że jeżeli organ podatkowy, bez względu na przyczynę, nie zwróci kwoty wystarczającej na pokrycie kwoty zwrotu podatku i oprocentowania, kwotę zwrotu powinno zaliczyć się proporcjonalnie na poczet nadpłaty (tj. zwrotu podatku od towarów i usług) i oprocentowania w takim stosunku, w jakim w dniu zwrotu pozostaje kwota nadpłaty do kwoty oprocentowania. W efekcie kwota z opóźnieniem zwrócona przez organ podatkowy podmiotowi zagranicznemu nie pokryje w całości kwoty zwrotu oznaczonej w decyzji, a tym samym spowoduje konieczność dalszego naliczania odsetek w odniesieniu do niezwróconej części zwrotu podatku.

W dotychczasowych wyrokach Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie zasadą było, że Sąd przyznawał podmiotom zagranicznym prawo do ubiegania się o oprocentowanie od opóźnionych zwrotów podatku od towarów i usług, nie udzielając przy tym dalszych wskazówek co do okresu i sposobu kalkulacji kwot, które pozostawały do zwrotu.

Natomiast omawiany wyrok wprost potwierdził prawo podmiotów zagranicznych do stosowania przepisu art. 78a o.p. Przepis ten znajdzie zastosowanie we wszystkich sytuacjach, w których organ podatkowy zwraca jedynie część należności, nie pokrywającą całej kwoty należnego zwrotu wraz z oprocentowaniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Zmiany w podatku Belki już przygotowane! Czekają na zielone światło od rządu

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA