REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Szymczyk
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE
Jak rozliczać usługi serwisowania wyrobów strefowych wykonywane poza SSE
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Usługi związane z serwisowaniem sprzedawanego wyrobu wykonywane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej są ściśle związane z zakresem działalności strefowej polegającej na produkcji i sprzedaży wyrobów. A zatem koszty związane z wykonywaniem tych usług mogą być zaliczone na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT) do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności zwolnionej z opodatkowania.

Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu 26 stycznia 2011 r. (I SA/Wr 1364/10).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki, prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE), związaną z produkcją elementów metalowych dla branży motoryzacyjnej. Swoje wyroby spółka sprzedawała kontrahentom z innych krajów UE. 

Zdarzało się, że zachodziła potrzeba dostosowania wyrobów do wymagań stawianych podobnym produktom w tych krajach. Spółka w ramach obsługi reklamacji świadczyła w związku z tym usługi serwisowania za pośrednictwem firm zewnętrznych na terenie innych państw UE.

Koszty serwisowania – kosztami działalności strefowej?

REKLAMA

Na tle tak zarysowanego stanu faktycznego spółka zadała organom podatkowym pytanie: Czy koszty poniesione z tytułu usługi serwisowej w ramach obsługi reklamacji (na terenie innego niż Polska kraju UE przez podmiot trzeci) wyprodukowanych i sprzedanych przez spółkę części, mieszczą się w zakresie działalności strefowej i w związku z tym, czy wpływają na ustalenie dochodu korzystającego ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem spółki przedmiotowe usługi serwisowe powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu z działalności strefowej. Sam fakt, że wykonywanie tych usług ma miejsce poza SSE nie ma wpływu na ich kwalifikację. Spółka argumentowała, że nie jest to odrębna działalność i pozostaje w ścisłym związku z zakresem działalności objętej zezwoleniem - nie kreuje żadnego odrębnego przychodu.

Szeroka interpretacja działalności strefowej

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się z argumentacją spółki. Podniósł, że usługi serwisowe nie mogą być uznane za koszty działalności strefowej i nie mają wpływu na kalkulację zwolnienia. Przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych należy uwzględnić, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE.

Spółka nie zgodziła się z argumentacją organu i sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu, który uchylił interpretację.

REKLAMA

Sąd podkreślił, że czynności wykonywane w ramach gwarancji w stosunku do wyrobów strefowych mają charakter akcesoryjny i stanowią element szerszej rozumianej działalności produkcyjnej określonej w zezwoleniu, warunkującej poprawne jej wykonanie.

Dodatkowo argumentował, że spółka ponosi odpowiedzialność z tytułu gwarancji za produkowane towary wyroby strefowe, z której nie może się zwolnić. Wykonywanie przedmiotowych usług nie jest zatem działalnością wyodrębnioną. Sąd wywiódł także, że w momencie wykonywania usługi serwisowej nie powstaje po stronie spółki żaden dodatkowy przychód, a koszty serwisowania związane są jedynie z przychodem ze sprzedaży wyrobów.

Czy odsetki uzyskane w ramach umowy cash pooling w SSE są wolne od CIT?

Każdą sytuację należy ocenić indywidualnie

Wyrok WSA we Wrocławiu ma charakter porządkujący i stanowi przykład przemyślanego podejścia do analizowanego tematu, w przeciwieństwie do stanowiska prezentowanego na pierwszym etapie przez Dyrektora Izby Skarbowej.

Ocenił on kwalifikację podatkową kosztów związanych ze świadczeniem usług serwisowych (reklamacji) w sposób analogiczny jak w przypadku przedsiębiorców, których model biznesowy przewiduje odrębne wynagrodzenie za wykonywanie tego typu prac u klientów (a więc poza terenem SSE).

W takich przypadkach władze skarbowe często stwierdzają, iż przychód osiągany na usługach serwisowych realizowanych poza terenem SSE i związane z nimi koszty należy alokować do działalności pozastrefowej (opodatkowanej) oraz nie zgadzają się z argumentacją wskazującą na charakter pomocniczy takiej działalności. Wydaje się, że Dyrektor Izby Skarbowej w P. nie dokonał rzetelnej analizy stanu faktycznego i w efekcie zezwolił podatnikowi na pomniejszenie podstawy do opodatkowania w ramach działalności pozastrefowej.

Polecamy: serwis Koszty

Warto zaznaczyć, iż omawiane stanowisko sądu administracyjnego stanowi rozstrzygnięcie korzystne w sytuacji, gdy przedsiębiorcy nie fakturują klientów odrębnie za dodatkowe usługi serwisowania a cena sprzedaży wyrobów strefowych uwzględnia również koszty ewentualnej reklamacji.

Warto się, zastanowić, czy prezentowane stanowisko WSA w sprawie kwalifikacji kosztów usług wykonywanych w ramach gwarancji można zastosować analogicznie w odniesieniu do przychodów z tytułu takich usług, jeśli zapisy umowy pomiędzy producentem i odbiorcą jego wyrobów przewidują odpłatne wykonanie takich usług a cena sprzedaży nie uwzględnia kosztów potencjalnych dodatkowych prac u klienta.

Podsumowując omawiany wyrok, należy podkreślić, iż przedsiębiorcy strefowi kalkulując wynik na działalności zwolnionej z opodatkowania powinni każdorazowo rzetelnie oceniać związek przychodów z działalnością określoną w zezwoleniu i prowadzoną w ramach jednostki działającej w SSE, a także weryfikować charakter kosztów, niezależnie od miejsca ich poniesienia.

W każdym przypadku, gdy dany wydatek służy osiągnięciu/zachowaniu/zabezpieczeniu źródła przychodów korzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, będący kosztem bezpośrednim lub związanym z działaniami o charakterze akcesoryjnym w stosunku do podstawowej działalności określonej w zezwoleniu, powinien stanowić koszt działalności strefowej (zwolnionej z opodatkowania).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

REKLAMA

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA