REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy odsetki uzyskane w ramach umowy cash pooling w SSE są wolne od CIT?

Paulina Sroka
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy odsetki uzyskane w ramach umowy cash pooling w SSE są wolne od CIT?
Czy odsetki uzyskane w ramach umowy cash pooling w SSE są wolne od CIT?

REKLAMA

REKLAMA

Odsetki otrzymane w ramach umowy cash poolingu od środków pieniężnych uzyskanych z działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, tj. ze sprzedaży wyrobów wymienionych w zezwoleniu strefowym, podlegają zaliczeniu do przychodów strefowych i korzystają ze zwolnienia z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT.).

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 16 lutego 2011 r., IBPBI/2/423-1630/10/PC.
Sprawa dotyczyła spółki, będącej członkiem grupy kapitałowej. Spółka prowadziła działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE), a dochody z tej działalności, w części objętej zezwoleniem strefowym, podlegały zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

REKLAMA

Autopromocja

Spółki z grupy zdecydowały o przystąpieniu do umowy cash poolingu, oferowanej przez bank. Polska spółka pełniła rolę uczestnika, zaś agentem (pool leaderem) była spółka włoska. W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy przychód z tytułu udziału w tej strukturze, pochodzący głównie z odsetek wypłacanych przez pozostałych jej uczestników, będzie podlegał zwolnieniu z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE?

Zdaniem spółki, jeśli przedmiotowe przychody dotyczą podmiotu prowadzącego działalność na terenie strefy, zwolnienie powinno znaleźć zastosowanie. Uzasadniając swoje stanowisko, spółka podała, że jej udział w strukturze cash poolingowej ma charakter pomocniczy w stosunku do działalności prowadzonej na terenie SSE.

Kiedy zapłacimy CIT od przychodów

Ponadto, celem umowy jest lepsze zarządzanie środkami pieniężnymi będącymi w dyspozycji spółki, pozyskanie tańszego niż bankowe finansowania inwestycji oraz bieżącej działalności. Z jednej strony spółka zyskuje zatem finansowanie działalności strefowej, z drugiej zaś korzysta z lepszego sposobu wykorzystania posiadanych środków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe, zdaniem spółki, stanowi spełnienie przesłanek pozwalających na zaliczenie przychodów uzyskanych z cash poolingu do przychodów z działalności strefowej, podlegających zwolnieniu z CIT.

Organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe, w uzasadnieniu przychylając się do podniesionych przez nią argumentów.

W praktyce – problem z wydzieleniem odsetek dotyczących działalności strefowej

Interpretacja potwierdza, że odsetki otrzymane z tytułu uczestnictwa w systemie kompleksowego zarządzania płynnością finansową (cash pooling) mogą korzystać ze zwolnienia z CIT – jednak tylko, jeśli powstają w związku z działalnością strefową.

REKLAMA

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT., zwolnienie strefowe przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i w ramach uzyskanego zezwolenia. Uczestnictwo w systemie cash poolingu nie stanowi działalności prowadzonej wprost na podstawie zezwolenia.

Dochody z takiej działalności mają jednak charakter pochodny w stosunku do dochodów z działalności podstawowej. Zdaniem Dyrektora, powinny być zatem kwalifikowane do tej działalności, której dotyczą.

Omawiana interpretacja jest kolejną, która podaje taką ogólną zasadę kwalifikowania przychodów i kosztów odsetek powstających w związku z uczestnictwem w cash poolingu. Dobrze, że organ wychodzi tu poza wąskie podejście i pozwala na kwalifikowanie do działalności strefowej również dochodów, które są z nią związane w sposób pośredni.

Przychód i dochód to nie to samo

Podobne podejście ugruntowało się już również np. w stosunku do odsetek powstających na rachunku bieżącym – a cash pooling może być przecież traktowany jako bardziej efektywna forma zarządzania środkami na rachunku bieżącym.

Zastosowanie takiej interpretacji w praktyce może jednak rodzić szereg problemów natury technicznej. W praktyce rzadko zdarza się, aby podatnik prowadził wyłącznie działalność strefową – zazwyczaj choć w niewielkim stopniu prowadzi również działalność pozastrefową, wykraczającą poza zakres uzyskanego zezwolenia strefowego.

W takim przypadku środki przekazywane do systemu cash poolingu mogą dotyczyć obu rodzajów działalności (szczególnie, że w większości przypadków dla obu typów działalności prowadzony jest wspólny rachunek bankowy). Ponieważ ze zwolnienia z CIT mogą korzystać tylko odsetki powstające w związku z działalnością strefową, pojawia się problem, jak wydzielić tę część przychodów z tytułu odsetek, która dotyczy wyłącznie działalności strefowej. Na ten temat organ się nie wypowiada.

Przychody muszą być alokowane bezpośrednio do danego rodzaju działalności – przepisy nie dopuszczają tu możliwości stosowania kluczy alokacji.

W związku z tym, jednym z możliwych sposobów podziału wydaje się być prowadzenie odrębnych rachunków bankowych dla działalności strefowej i pozastrefowej, i kalkulowanie odsetek dla poszczególnych rachunków oddzielnie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

Dochody ze sprzedaży ŚT i WNiP nie będą podstawą do obliczenia składki zdrowotnej. To wszystkie zmiany w tej składce od 2025 roku?

Dochody ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki zdrowotnej dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, dla osób rozliczających się w formie podatku liniowego oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie zmiany przewiduje przygotowywany w Ministerstwie Zdrowia projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

Nowa (trzecia) wersja przepisów o podatku od nieruchomości. Wątpliwości dotyczące choćby transformatorów dalej pozostają

Podatek od nieruchomości przechodzi kolejne modyfikacje. Właśnie opublikowano trzecią wersję projektu ustawy, która ma na celu jego usprawnienie. Chociaż wprowadzone zmiany nie są rewolucyjne, to i tym razem podatnicy i doradcy podatkowi muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.

REKLAMA

Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

REKLAMA