REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Mąkosa
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?
Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

REKLAMA

REKLAMA

Użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji). Prawa nabyte przez spółkę w ramach umowy licencyjnej będą więc stanowiły wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

Powyższe wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 lutego 2011 r. (I FSK 1727/09)

REKLAMA

Autopromocja

Spółka zawarła z podmiotem duńskim umowy licencyjne na wykorzystanie znaku towarowego. W każdej z takich umów oznaczony był czas jej obowiązywania. Na skutek nabycia licencji spółka nabywała prawo do dalszego przekazania jej osobom trzecim oraz do pobierania z tego tytułu pożytków w postaci opłat licencyjnych.

REKLAMA

U podstaw sporu spółki z organami podatkowymi leżała kwestia kwalifikacji nabywanych na podstawie umowy licencyjnej praw. Zdaniem spółki licencje powinny być traktowane jako towar i amortyzowane w kosztach zakupu. Zdaniem organu podatkowego, spółka nabywała wartości niematerialne i prawne, podlegające amortyzacji w myśl art. 16 b ustawy o CIT.

WSA, do którego sprawa trafiła po wyczerpaniu toku instancyjnego, przychylił się do argumentacji organów podatkowych. Wyjaśnił, że nie ulega wątpliwości, ze spółka, na skutek nabycia licencji nabywa prawo do dalszego przekazania tej licencji osobom trzecim i do pobierania z tego tytułu pożytków w postaci opłat licencyjnych. Używa więc znaku towarowego, który tym samym musi być uznany za "zdatny do gospodarczego wykorzystania".

Czego nie możemy amortyzować

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Używanie to wyraża się w udzieleniu dalszych licencji (sublicencji) Jeżeli znak ten spełnia pozostałe warunki określone w art. 16b ustawy o CIT podlegać będzie amortyzacji na zasadach określonych w tym przepisie.
Sprawa trafiła do NSA, który oddalił skargę spółki. Stwierdził prawidłowość ustaleń poczynionych przez sąd I instancji. Zdaniem NSA prawidłowa jest konkluzja, że nabyte przez spółkę prawa, są prawami z licencji, a nie z umowy powierniczej.

Sąd dodał, że użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego " nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji).

Raczej ugruntowana linia orzecznicza

Zgodnie z art. 16b ust. 1 in fine ustawy o CIT, podatnik jest obowiązany dokonywać amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych (praw na dobrach niematerialnych) w przypadku zaistnienia określonych warunków ustawowych.

Wśród wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, ustawodawca wymienia licencje, których istotą jest umożliwienie innemu podmiotowi korzystania z określonego dobra. Przy tym, w umowach licencyjnych często licencjobiorcy przysługuje prawo do udzielania dalszych licencji (tj. sublicencji).

W myśl w/w ustawy, obowiązek amortyzacji tego rodzaju składników majątku istnieje w przypadku, gdy
- zostały nabyte przez podatnika,
- nadają się do gospodarczego wykorzystania,
- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo zostały oddane do używania innemu podmiotowi na podstawie umowy licencji (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub leasingu,
- a przewidywany czas ich używania to okres dłuższy niż rok.

Z brzmienia tego przepisu wynika więc, że ustawodawca nakłada obowiązek amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych także wtedy, gdy zostały oddane do używania innym podmiotom np. na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji).

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Takie rozumienie art. 16b ust. 1 in fine ustawy o CIT. potwierdza prezentowany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wskazano w nim, że licencje – w tym przypadku obejmujące prawo do korzystania ze znaku towarowego – podlegają amortyzacji również wówczas, gdy jedyną formą korzystania z licencji jest udzielanie sublicencji innym podmiotom.

W opinii sądu nie jest więc konieczne faktyczne używanie znaku towarowego w działalności gospodarczej (np. w produkcji bądź dystrybucji) – wystarczające jest pobieranie pożytków z nabytej licencji poprzez udostępnianie jej innym podmiotom.

W tym kontekście warto dodać, że zgodnie z innymi wyrokami sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 1001/07), nabycie sublicencji wywołuje takie same skutki prawne jak nabycie licencji i podlega amortyzacji na analogicznych zasadach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA