REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Mąkosa
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?
Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

REKLAMA

REKLAMA

Użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji). Prawa nabyte przez spółkę w ramach umowy licencyjnej będą więc stanowiły wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

Powyższe wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 lutego 2011 r. (I FSK 1727/09)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka zawarła z podmiotem duńskim umowy licencyjne na wykorzystanie znaku towarowego. W każdej z takich umów oznaczony był czas jej obowiązywania. Na skutek nabycia licencji spółka nabywała prawo do dalszego przekazania jej osobom trzecim oraz do pobierania z tego tytułu pożytków w postaci opłat licencyjnych.

U podstaw sporu spółki z organami podatkowymi leżała kwestia kwalifikacji nabywanych na podstawie umowy licencyjnej praw. Zdaniem spółki licencje powinny być traktowane jako towar i amortyzowane w kosztach zakupu. Zdaniem organu podatkowego, spółka nabywała wartości niematerialne i prawne, podlegające amortyzacji w myśl art. 16 b ustawy o CIT.

WSA, do którego sprawa trafiła po wyczerpaniu toku instancyjnego, przychylił się do argumentacji organów podatkowych. Wyjaśnił, że nie ulega wątpliwości, ze spółka, na skutek nabycia licencji nabywa prawo do dalszego przekazania tej licencji osobom trzecim i do pobierania z tego tytułu pożytków w postaci opłat licencyjnych. Używa więc znaku towarowego, który tym samym musi być uznany za "zdatny do gospodarczego wykorzystania".

REKLAMA

Czego nie możemy amortyzować

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używanie to wyraża się w udzieleniu dalszych licencji (sublicencji) Jeżeli znak ten spełnia pozostałe warunki określone w art. 16b ustawy o CIT podlegać będzie amortyzacji na zasadach określonych w tym przepisie.
Sprawa trafiła do NSA, który oddalił skargę spółki. Stwierdził prawidłowość ustaleń poczynionych przez sąd I instancji. Zdaniem NSA prawidłowa jest konkluzja, że nabyte przez spółkę prawa, są prawami z licencji, a nie z umowy powierniczej.

Sąd dodał, że użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego " nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji).

Raczej ugruntowana linia orzecznicza

Zgodnie z art. 16b ust. 1 in fine ustawy o CIT, podatnik jest obowiązany dokonywać amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych (praw na dobrach niematerialnych) w przypadku zaistnienia określonych warunków ustawowych.

Wśród wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, ustawodawca wymienia licencje, których istotą jest umożliwienie innemu podmiotowi korzystania z określonego dobra. Przy tym, w umowach licencyjnych często licencjobiorcy przysługuje prawo do udzielania dalszych licencji (tj. sublicencji).

W myśl w/w ustawy, obowiązek amortyzacji tego rodzaju składników majątku istnieje w przypadku, gdy
- zostały nabyte przez podatnika,
- nadają się do gospodarczego wykorzystania,
- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo zostały oddane do używania innemu podmiotowi na podstawie umowy licencji (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub leasingu,
- a przewidywany czas ich używania to okres dłuższy niż rok.

Z brzmienia tego przepisu wynika więc, że ustawodawca nakłada obowiązek amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych także wtedy, gdy zostały oddane do używania innym podmiotom np. na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji).

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Takie rozumienie art. 16b ust. 1 in fine ustawy o CIT. potwierdza prezentowany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wskazano w nim, że licencje – w tym przypadku obejmujące prawo do korzystania ze znaku towarowego – podlegają amortyzacji również wówczas, gdy jedyną formą korzystania z licencji jest udzielanie sublicencji innym podmiotom.

W opinii sądu nie jest więc konieczne faktyczne używanie znaku towarowego w działalności gospodarczej (np. w produkcji bądź dystrybucji) – wystarczające jest pobieranie pożytków z nabytej licencji poprzez udostępnianie jej innym podmiotom.

W tym kontekście warto dodać, że zgodnie z innymi wyrokami sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 1001/07), nabycie sublicencji wywołuje takie same skutki prawne jak nabycie licencji i podlega amortyzacji na analogicznych zasadach.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA