REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

Monika Mąkosa
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?
Jakie są podatkowe skutki udzielania sublicencji?

REKLAMA

REKLAMA

Użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji). Prawa nabyte przez spółkę w ramach umowy licencyjnej będą więc stanowiły wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji.

Powyższe wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 2 lutego 2011 r. (I FSK 1727/09)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Spółka zawarła z podmiotem duńskim umowy licencyjne na wykorzystanie znaku towarowego. W każdej z takich umów oznaczony był czas jej obowiązywania. Na skutek nabycia licencji spółka nabywała prawo do dalszego przekazania jej osobom trzecim oraz do pobierania z tego tytułu pożytków w postaci opłat licencyjnych.

U podstaw sporu spółki z organami podatkowymi leżała kwestia kwalifikacji nabywanych na podstawie umowy licencyjnej praw. Zdaniem spółki licencje powinny być traktowane jako towar i amortyzowane w kosztach zakupu. Zdaniem organu podatkowego, spółka nabywała wartości niematerialne i prawne, podlegające amortyzacji w myśl art. 16 b ustawy o CIT.

WSA, do którego sprawa trafiła po wyczerpaniu toku instancyjnego, przychylił się do argumentacji organów podatkowych. Wyjaśnił, że nie ulega wątpliwości, ze spółka, na skutek nabycia licencji nabywa prawo do dalszego przekazania tej licencji osobom trzecim i do pobierania z tego tytułu pożytków w postaci opłat licencyjnych. Używa więc znaku towarowego, który tym samym musi być uznany za "zdatny do gospodarczego wykorzystania".

REKLAMA

Czego nie możemy amortyzować

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używanie to wyraża się w udzieleniu dalszych licencji (sublicencji) Jeżeli znak ten spełnia pozostałe warunki określone w art. 16b ustawy o CIT podlegać będzie amortyzacji na zasadach określonych w tym przepisie.
Sprawa trafiła do NSA, który oddalił skargę spółki. Stwierdził prawidłowość ustaleń poczynionych przez sąd I instancji. Zdaniem NSA prawidłowa jest konkluzja, że nabyte przez spółkę prawa, są prawami z licencji, a nie z umowy powierniczej.

Sąd dodał, że użyte w art. 16b ust. 1 ustawy o CIT określenie „przyjęcie do używania” znaku towarowego " nie oznacza tylko posługiwania się znakiem towarowym w procesie własnej produkcji lub dystrybucji własnych towarów, ale także trwałe wykorzystanie tego znaku do osiągania przychodów z innych tytułów, m.in. z udzielania dalszych licencji (sublicencji).

Raczej ugruntowana linia orzecznicza

Zgodnie z art. 16b ust. 1 in fine ustawy o CIT, podatnik jest obowiązany dokonywać amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych (praw na dobrach niematerialnych) w przypadku zaistnienia określonych warunków ustawowych.

Wśród wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, ustawodawca wymienia licencje, których istotą jest umożliwienie innemu podmiotowi korzystania z określonego dobra. Przy tym, w umowach licencyjnych często licencjobiorcy przysługuje prawo do udzielania dalszych licencji (tj. sublicencji).

W myśl w/w ustawy, obowiązek amortyzacji tego rodzaju składników majątku istnieje w przypadku, gdy
- zostały nabyte przez podatnika,
- nadają się do gospodarczego wykorzystania,
- są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo zostały oddane do używania innemu podmiotowi na podstawie umowy licencji (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub leasingu,
- a przewidywany czas ich używania to okres dłuższy niż rok.

Z brzmienia tego przepisu wynika więc, że ustawodawca nakłada obowiązek amortyzacji wartości niematerialnych i prawnych także wtedy, gdy zostały oddane do używania innym podmiotom np. na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji).

Podwyższanie stawek amortyzacyjnych

Takie rozumienie art. 16b ust. 1 in fine ustawy o CIT. potwierdza prezentowany wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wskazano w nim, że licencje – w tym przypadku obejmujące prawo do korzystania ze znaku towarowego – podlegają amortyzacji również wówczas, gdy jedyną formą korzystania z licencji jest udzielanie sublicencji innym podmiotom.

W opinii sądu nie jest więc konieczne faktyczne używanie znaku towarowego w działalności gospodarczej (np. w produkcji bądź dystrybucji) – wystarczające jest pobieranie pożytków z nabytej licencji poprzez udostępnianie jej innym podmiotom.

W tym kontekście warto dodać, że zgodnie z innymi wyrokami sądów administracyjnych (np. wyrok WSA w Gdańsku z 8 stycznia 2008 r., sygn. akt I SA/Gd 1001/07), nabycie sublicencji wywołuje takie same skutki prawne jak nabycie licencji i podlega amortyzacji na analogicznych zasadach.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA