REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT wykazany na fakturze trzeba zapłacić

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
VAT wykazany na fakturze trzeba zapłacić
VAT wykazany na fakturze trzeba zapłacić

REKLAMA

REKLAMA

W obecnym systemie podatku od towarów i usług szczególną rolę odgrywa faktura. Dzieje się tak z różnych powodów. Faktura przede wszystkim dokumentuje przebieg określonej transakcji. Gdy dokumentuje sprzedaż – określa podatek należny, gdy odzwierciedla zakup – stanowi podstawę określenia podatku naliczonego.

Na szczególną rolę faktury wpływ ma również przepis art. 108 ustawy o VAT.

Autopromocja

Przepis ten bowiem określa swoistą samodzielną przesłankę obowiązku zapłacenia podatku z uwagi na fakt wystawienia faktury.

Jest faktura - płać podatek!

Przepis ten nakłada obowiązek zapłacenia podatku VAT w sytuacji, gdy z określoną transakcją przepisy nie wiązały obowiązku zapłaty podatku oraz sytuacje, gdy transakcji nie było, a fakturę wystawiono.

Tego rodzaju regulacja wydaje się przy tym w pełni uzasadniona. Podatnik, który otrzyma taką fakturę może skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z takiej faktury. W sytuacji, gdy podatek z wystawionej faktury nie był opłacony powstaje strata z fiskalnego punktu widzenia interesów państwa.

Zgodnie z brzmieniem tego przepisu (art. 108 ust. 1 ustawy o VAT):

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.”

Polecamy: serwis VAT

Polecamy: serwis Koszty

Jak wynika z treści powyższego przepisu obowiązek zapłaty podatku występuje w oderwaniu od transakcji, z racji samego wystawienia faktury.

Przepis ten nie ma zastosowania, gdy podatnik dokonuje odpłatnej dostawy towarów lub świadczenia usług, podlegających obowiązkowi podatkowemu oraz czynność tą dokumentuje fakturą. Wówczas powstanie obowiązku podatkowego wywołane jest zdarzeniem, które podlega opodatkowaniu.

Przedmiotowy przepis odnosi się więc do „pozostałych” przypadków. Odnotować przy tym należy, iż regulacja o tożsamej treści zawarta jest w przepisach wspólnotowych – rodzima regulacja stanowi wdrożenie przepisów unijnych, dotyczących podatku od wartości dodanej na grunt polskiego prawa. Ma to ten skutek, że decydujący głos w tej sprawie należy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który orzeka w sprawie dotyczącej omawianej instytucji.

Tylko podatnik ma obowiązek płacić VAT

Treść przywołanego przepisu wskazywać może, że bez znaczenia jest to kto wystawił fakturę. Idąc tym tokiem rozumowania – obowiązek zapłaty podatku istnieje niezależnie od tego czy faktura została wystawiona przez podatnika, czy osobę, która podatnikiem nie jest. Kwestię tą odmiennie ocenił ETS.

Trybunał bowiem stwierdził, że nie można uznać za podatek VAT, podatku który został omyłkowo wykazany na fakturze przez podmiot, który nie działał jako podatnik. Kryterium przyjętym przez ETS jest więc status osoby wystawiającej fakturę.

Dodać przy tym należy, że obowiązek zapłacenia podatku z wystawionej faktury obciąża wszystkie kategorie podatników, tj. zarejestrowanych i niezarejestrowanych, czynnych i zwolnionych. Stanowisko ETS w tym zakresie, choć wyrażone w sprawie indywidualnej, z pewnością wyznaczać będzie kierunek interpretacji art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Podmiot, który wystawił fakturę pomimo, iż nie ciążył na nim taki obowiązek może próbować bronić się przed zapłatą podatku tłumacząc się błędem. Przyczyna wystawienia faktury nie ma jednak znaczenia, tym samym takie tłumaczenie nie zwalnia z obowiązku zapłacenia podatku.

W jakich przypadkach ma zastosowanie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT?

Przepis ten będzie miał zastosowanie, gdy czynność objęta fakturą nie jest objęta obowiązkiem podatkowym albo była zwolniona od podatku. Dyspozycję przedmiotowego przepisu wypełniać będzie również sytuacja, gdy czynność wykazana w fakturze nie była w ogóle zrealizowana.

Ustawodawca nakładając w przedstawionych wyżej okolicznościach na wystawcę faktury obowiązek zapłaty podatku VAT nie wskazał na sposób jego rozliczenia. Problem może bowiem dotyczyć kwestii czy należy ten podatek rozliczyć w deklaracji.

Dominujące stanowisko z jakim można się spotkać wskazuje na to, że podatek z takiej faktury nie podlega rozliczeniu w deklaracji. Powinien on przy tym być odrębnie wpłacony do urzędu skarbowego.

W ustawie o podatku od towarów i usług wskazano przy tym, że zapłata tego podatku powinna nastąpić w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym została wystawiona taka faktura.

Czy można odliczyć VAT od takiej faktury?

Niestety nie. Na poparcie takiego stanowiska można przytoczyć jedno z orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (w sprawie C-342/87 - Genius Holding BV v. Staatssecretaris van Financiën), który stwierdził, że sama faktura nie tworzy prawa do odliczenia, zaś prawo do odliczenia nie znajduje zastosowania w przypadku podatku, który jest należny wyłącznie z tego powodu, że został wykazany na fakturze.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczyć może wyłącznie tych czynności, które faktycznie zostały dokonane (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 14 września 2010 r. - sygn. akt I SA/Gd 289/10).

Na uwagę zasługuje również zapis art. 108 ust. 2 ustawy o VAT. Przepis ten brzmi: „Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.”

Powyższa regulacja, odmiennie niż zapis ust. 1 przywołanego przepisu, zawęża krąg adresatów – dotyczy bowiem podatników – tylko bowiem ci mają prawo do wystawienia faktury. Regulacja ta ma zastosowanie w sytuacjach, gdy podatnik na wystawionej fakturze wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.

Czynność więc jest z gruntu opodatkowana, jedynie podatnik w wystawionej fakturze wykazał wyższą kwotę podatku niżby to wynikało z przepisów. Przykładem może być zastosowanie stawki podstawowej (obecnie 23 %), w sytuacji, gdy do danej czynności ma zastosowanie stawka preferencyjna.

Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury przywołać należy przyjętą linię orzeczniczą – fakt zastosowania niewłaściwej stawki na fakturze nie pozbawia jej waloru dokumentu, uprawniającego do dokonania odliczenia wykazanej w niej kwoty podatku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA