REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?
Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?

REKLAMA

REKLAMA

Czy zawsze w przypadku śmierci wspólnika dwuosobowej spółki cywilnej należy sporządzić remanent likwidacyjny?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czy w umowie spółki zapisano, że spadkobiercy wspólnika wchodzą do spółki na jego miejsce.

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja I. Umowa spółki przewiduje wejście spadkobierców wspólnika do spółki

W tym przypadku nie trzeba sporządzać remanentu likwidacyjnego.

Mimo śmierci wspólnika dwuosobowej spółki cywilnej spółka istnieje nadal, bo w umowie spółki zostało wcześniej zastrzeżone, że spadkobiercy wspólnika wejdą do spółki na jego miejsce.

Wtedy spadkobiercy wskazują spółce jedną osobę, która będzie wykonywała ich prawa (art. 872 Kodeksu cywilnego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy parafia ma prawo do odliczenia VAT przy realizacji inwestycji kościelnych?

Więc jeśli warunek ten zostanie spełniony spółka nie ulega rozwiązaniu. Trwa nadal i posługuje się dotychczasowym numerem identyfikacji podatkowej (NIP) spółki, ewidencjonuje obrót na tych samych zasadach i nie ma obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn. zm.).

Jeżeli w miejsce zmarłego wspólnika do spółki wchodzi jego spadkobierca, powoduje to zmianę nazwy spółki, a tym samym zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.

W takim przypadku spółka jest zobowiązana zgłosić tę zmianę do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT–R (art. 96 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy: Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Ponadto zmianie ulegnie również zgłoszenie identyfikacyjne NIP–2 oraz załącznik NIP–D, na którym znajdują się dane wspólników spółki.

Aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego należy dokonać również w urzędzie skarbowym w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany - art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.).

Sytuacja II. Umowa spółki nie przewiduje wejścia spadkobierców wspólnika do spółki

Jeżeli w umowie dwuosobowej spółki cywilnej nie zostało zastrzeżone, że spadkobierca wejdzie na miejsce wspólnika w przypadku jego śmierci - spółka ulega rozwiązaniu i tym samym traci podmiotowość prawnopodatkową dla podatku od towarów i usług.

Wtedy zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, żyjący wspólnik w imieniu spółki jest zobowiązany sporządzić spis z natury towarów pozostałych w spółce na dzień jej rozwiązania (remanent likwidacyjny), od których przysługiwało spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury?

Informację o dokonanym spisie z natury i ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego, winien dołączyć do deklaracji podatkowej spółki składanej do urzędu za okres rozliczeniowy, w którym uległa ona rozwiązaniu.

Ponadto do urzędu skarbowego należy również złożyć: - formularz VAT–Z w celu wykreślenia spółki z rejestru jako podatnika VAT (art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług), - aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego NIP–2 oraz załącznik NIP-D - w celu wykreślenia spółki z ewidencji podatkowej - (art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA