REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?

Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?
Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?

REKLAMA

REKLAMA

Czy zawsze w przypadku śmierci wspólnika dwuosobowej spółki cywilnej należy sporządzić remanent likwidacyjny?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czy w umowie spółki zapisano, że spadkobiercy wspólnika wchodzą do spółki na jego miejsce.

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja I. Umowa spółki przewiduje wejście spadkobierców wspólnika do spółki

W tym przypadku nie trzeba sporządzać remanentu likwidacyjnego.

Mimo śmierci wspólnika dwuosobowej spółki cywilnej spółka istnieje nadal, bo w umowie spółki zostało wcześniej zastrzeżone, że spadkobiercy wspólnika wejdą do spółki na jego miejsce.

Wtedy spadkobiercy wskazują spółce jedną osobę, która będzie wykonywała ich prawa (art. 872 Kodeksu cywilnego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy parafia ma prawo do odliczenia VAT przy realizacji inwestycji kościelnych?

Więc jeśli warunek ten zostanie spełniony spółka nie ulega rozwiązaniu. Trwa nadal i posługuje się dotychczasowym numerem identyfikacji podatkowej (NIP) spółki, ewidencjonuje obrót na tych samych zasadach i nie ma obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn. zm.).

Jeżeli w miejsce zmarłego wspólnika do spółki wchodzi jego spadkobierca, powoduje to zmianę nazwy spółki, a tym samym zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.

W takim przypadku spółka jest zobowiązana zgłosić tę zmianę do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT–R (art. 96 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy: Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Ponadto zmianie ulegnie również zgłoszenie identyfikacyjne NIP–2 oraz załącznik NIP–D, na którym znajdują się dane wspólników spółki.

Aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego należy dokonać również w urzędzie skarbowym w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany - art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.).

Sytuacja II. Umowa spółki nie przewiduje wejścia spadkobierców wspólnika do spółki

Jeżeli w umowie dwuosobowej spółki cywilnej nie zostało zastrzeżone, że spadkobierca wejdzie na miejsce wspólnika w przypadku jego śmierci - spółka ulega rozwiązaniu i tym samym traci podmiotowość prawnopodatkową dla podatku od towarów i usług.

Wtedy zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, żyjący wspólnik w imieniu spółki jest zobowiązany sporządzić spis z natury towarów pozostałych w spółce na dzień jej rozwiązania (remanent likwidacyjny), od których przysługiwało spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury?

Informację o dokonanym spisie z natury i ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego, winien dołączyć do deklaracji podatkowej spółki składanej do urzędu za okres rozliczeniowy, w którym uległa ona rozwiązaniu.

Ponadto do urzędu skarbowego należy również złożyć: - formularz VAT–Z w celu wykreślenia spółki z rejestru jako podatnika VAT (art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług), - aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego NIP–2 oraz załącznik NIP-D - w celu wykreślenia spółki z ewidencji podatkowej - (art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA