REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?
Kiedy trzeba zrobić remanent likwidacyjny po śmierci wspólnika?

REKLAMA

REKLAMA

Czy zawsze w przypadku śmierci wspólnika dwuosobowej spółki cywilnej należy sporządzić remanent likwidacyjny?

Odpowiedź na to pytanie zależy od tego, czy w umowie spółki zapisano, że spadkobiercy wspólnika wchodzą do spółki na jego miejsce.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja I. Umowa spółki przewiduje wejście spadkobierców wspólnika do spółki

W tym przypadku nie trzeba sporządzać remanentu likwidacyjnego.

Mimo śmierci wspólnika dwuosobowej spółki cywilnej spółka istnieje nadal, bo w umowie spółki zostało wcześniej zastrzeżone, że spadkobiercy wspólnika wejdą do spółki na jego miejsce.

REKLAMA

Wtedy spadkobiercy wskazują spółce jedną osobę, która będzie wykonywała ich prawa (art. 872 Kodeksu cywilnego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czy parafia ma prawo do odliczenia VAT przy realizacji inwestycji kościelnych?

Więc jeśli warunek ten zostanie spełniony spółka nie ulega rozwiązaniu. Trwa nadal i posługuje się dotychczasowym numerem identyfikacji podatkowej (NIP) spółki, ewidencjonuje obrót na tych samych zasadach i nie ma obowiązku sporządzenia spisu z natury towarów, o którym mowa w art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn. zm.).

Jeżeli w miejsce zmarłego wspólnika do spółki wchodzi jego spadkobierca, powoduje to zmianę nazwy spółki, a tym samym zmianę danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym.

W takim przypadku spółka jest zobowiązana zgłosić tę zmianę do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przez aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT–R (art. 96 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług).

Polecamy: Kiedy odliczyć VAT z faktury zaliczkowej?

Ponadto zmianie ulegnie również zgłoszenie identyfikacyjne NIP–2 oraz załącznik NIP–D, na którym znajdują się dane wspólników spółki.

Aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego należy dokonać również w urzędzie skarbowym w terminie 7 dni od dnia zaistnienia zmiany - art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681, z późn. zm.).

Sytuacja II. Umowa spółki nie przewiduje wejścia spadkobierców wspólnika do spółki

Jeżeli w umowie dwuosobowej spółki cywilnej nie zostało zastrzeżone, że spadkobierca wejdzie na miejsce wspólnika w przypadku jego śmierci - spółka ulega rozwiązaniu i tym samym traci podmiotowość prawnopodatkową dla podatku od towarów i usług.

Wtedy zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, żyjący wspólnik w imieniu spółki jest zobowiązany sporządzić spis z natury towarów pozostałych w spółce na dzień jej rozwiązania (remanent likwidacyjny), od których przysługiwało spółce prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Remanent nie jest trudny - czyli jak przygotować spis z natury?

Informację o dokonanym spisie z natury i ustalonej na jego podstawie wartości i kwocie podatku należnego, winien dołączyć do deklaracji podatkowej spółki składanej do urzędu za okres rozliczeniowy, w którym uległa ona rozwiązaniu.

Ponadto do urzędu skarbowego należy również złożyć: - formularz VAT–Z w celu wykreślenia spółki z rejestru jako podatnika VAT (art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług), - aktualizację zgłoszenia identyfikacyjnego NIP–2 oraz załącznik NIP-D - w celu wykreślenia spółki z ewidencji podatkowej - (art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA