REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy parafia ma prawo do odliczenia VAT przy realizacji inwestycji kościelnych?

Katarzyna Broniszewska
Czy parafia ma prawo do odliczenia VAT przy realizacji inwestycji kościelnych?
Czy parafia ma prawo do odliczenia VAT przy realizacji inwestycji kościelnych?

REKLAMA

REKLAMA

Parafia jest podstawową jednostką organizacyjną Kościoła Katolickiego. Posiada osobowość prawną co oznacza, że może uzyskiwać przychody, zaciągać zobowiązania, prowadzić działalność (duszpasterstwo).

Charakter prowadzonej przez parafię działalności- duszpasterstwa (działalność statutowa) powoduje, że jest zwolniona w tym zakresie od podatku dochodowego od osób prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli równolegle prowadzi działalność gospodarczą (wykraczającą poza cele statutowe) to również nie podlega opodatkowaniu, jeśli dochody z tej działalności przeznacza na cele ściśle wskazane z ustawie m.in. cele sakralne, kultu, oświatowo- wychowawcze, charytatywno- opiekuńcze.

Dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej przeznaczane na inwestycje kościelne (np. budowa, rozbudowa, remonty, adaptacja budynku) związane z celami sakralnymi, duszpasterstwem, także nie podlegają opodatkowaniu.

Polecamy: Dokumentowanie zakupu od rolnika, który nie chce faktury VAT RR

REKLAMA

Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 17 ust.1 pkt 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) wolne od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:

a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,

b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe, kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Środki pieniężne na inwestycje kościele mogą być pozyskiwane również w ramach działania programu „Odnowa i Rozwój Wsi”. Parafia na podstawie podpisanej umowy z samorządem województwa uzyskuje dofinansowanie w określonej kwocie na wskazane cele. Po ich realizacji, na podstawie faktur dokumentujących wydatki, składa wniosek o refundacje kosztów inwestycji.

W związku z tym powstaje pytanie czy parafia ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, która wynika z faktury dotyczącej realizacji takiego projektu.

Problem ten został omówiony w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 24.05.2011 roku wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi [nr IPTPP1/433-202/11-2/RG].

W interpretacji wskazano, że podatnikami podatku VAT, zgodnie z art.15 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) są:
1) osoby prawne,
2) jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej,
3) osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Polecamy: Jakich aut dotyczy zakaz odliczenia VAT od paliwa?

Podatnicy Ci mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z pewnymi wyjątkami)- art. 86 ustawy o VAT.

Podatek należny to podatek, który podatnik ma obowiązek przekazać Skarbowi Państwa, należy się on Urzędowi Skarbowemu; kwota podatku VAT określona na fakturze wystawionej przez podatnika od wartości sprzedanych towarów i usług w danym okresie, obliczany jest od podstawy opodatkowania.

Podatek naliczony wynika z faktur, które podatnik otrzymuje od dostawców w momencie nabycia towarów lub usług. Faktura VAT jest podstawowym źródłem podatku (przy imporcie podatkiem naliczonym jest suma kwot podatku, która wynika z dokumentu celnego); suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Podatek wskazany na fakturach własnych, wystawionych przez własną firmę jest podatkiem należnym, podatek określony na fakturach otrzymanych od kontrahentów, dostawców to podatek naliczony.

W sytuacji, gdy podatek należny jest wyższy od naliczonego- różnica odprowadzana jest do budżetu państwa. Jeżeli podatek należny jest niższy od naliczonego to różnica ta zwracana jest przez budżet państwa podatnikowi.

Wracając do regulacji z art. 86 należy podkreślić jeszcze jeden istotny warunek- pomiędzy czynnościami, które stanowiły podstawę do naliczenia podatku (np. zakup towaru, usługi) a czynnościami opodatkowanymi (lub niepodlegającymi opodatkowaniu, ale z prawem do rozliczenia VAT) musi istnieć związek.

Innymi słowy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a między nimi istnieje udokumentowany związek.

Problem może sprawić interpretacja pojęcia związku. Znaczenie tego sformułowania wyjaśnił w wyroku z 28 kwietnia 2008 r. (I SA/Wr 1551/07) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie:
„Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego tylko w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. W drodze wyjątku, w określonych okolicznościach, prawo do odliczenia podatku istnieje nawet wtedy, gdy nie można ustalić bezpośredniego związku pomiędzy zakupem a opodatkowaną transakcją, czyli w niektórych sytuacjach prawo do odliczenia może przysługiwać podatnikowi nawet w przypadku braku konkretnej transakcji opodatkowanej, jeżeli zakup związany jest z działalnością podatnika, która, co do zasady, podlega opodatkowaniu (lub daje prawo do odliczenia podatku mimo zwolnienia), a brak związku z konkretną transakcją opodatkowaną wynika z czynników obiektywnych, zwykle niezależnych od podatnika.”

Taki związek musi mieć miejsce jeśli podatnik chce uzyskać prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wyremontowane obiekty nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT. Usługi niezbędne do realizacji projektu nie były wykorzystywane przez Parafię do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ponadto odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. Parafia nie jest takim podatnikiem. Ponadto nie prowadzi działalności gospodarczej a realizowana inwestycja nie będzie przynosiła dochodów.

Oba warunki:
1) bycie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz
2) nabywanie towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych
nie są spełnione przez parafię.
Zatem parafia nie ma prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikającego z faktur związanych z realizacją inwestycji.

Parafii nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów remontu. W związku z tym podatek VAT winien być kosztem kwalifikowalnym dla Parafii.
Koszty kwalifikowane to koszty, które podlegają refundacji z funduszów unijnych.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA