REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy podmioty realizujące działalność statutową mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych

Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Własne

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli źródłem przychodów osoby prawnej jest działalność statutowa, wydatki związane z tą działalnością mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko w sposób bezpośredni.

Osoba prawna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może nabyć lub wytworzyć środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pociąga to za sobą niemożność ich amortyzacji, a wszelkie wydatki na nabycie takich składników majątku, które stanowiłyby środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, gdyby ta osoba prawna prowadziła działalność gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób bezpośredni.

Są to główne tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lipca 2010 roku (II FSK 1760/09).

Czy spółdzielnia ma prawo zaliczać wydatki poczynione na nakłady bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej (dalej: Kasa Krajowa) zrzeszającej wszystkie SKOK-i na terenie kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zadań statutowych tej będącej spółdzielnią instytucji należy między innymi zapewnianie stabilności finansowej swoim członkom oraz sprawowanie nad nimi nadzoru dla zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonych w nich oszczędności i zgodności ich działalności z przepisami prawa. Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 1995 roku o spółdzielczych kasach oszczędnościowo–kredytowych, działalność Krajowej Kasy ma charakter niezarobkowy. 

Dla prawidłowego funkcjonowania podmiot ten ponosi szereg wydatków na nabywanie lokali biurowych, ich utrzymanie, uzyskiwanie praw majątkowych, licencji czy know-how. W związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się w odniesieniu do sposobu zaliczenia tych nakładów do kosztów uzyskania przychodów, Kasa Krajowa wystąpiła z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Zadała w nim pytanie, czy spółdzielnia uprawniona jest do zaliczenia wymienionych wyżej wydatków bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Kasa wyraziła jednocześnie własne stanowisko, wedle którego nie może nabywanych nieruchomości, ruchomości i praw majątkowych zakwalifikować do środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ wiąże się to nierozerwalnie ze statusem działalności gospodarczej, której spółdzielnia nie prowadzi. Wydatki te, jak stwierdzono we wniosku, powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych bezpośrednio w momencie ich poniesienia.

Polecamy: VAT 2011

Dyrektor Izby Skarbowej: koszt owszem, ale w momencie sprzedaży

Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretację, w której nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Organ przyznał rację spółdzielni, iż nie prowadzi ona działalności gospodarczej i tym samym nie może zakwalifikować swoich wydatków do środków trwałych. 

Kasa nie może jednak, zdaniem Dyrektora IS, zaliczyć tych wydatków do kosztów podatkowych bezpośrednio w momencie ich poniesienia. Prawidłowym działaniem jest, zdaniem Dyrektora, zaliczenie do kosztów wydatków na nabycie rzeczonych dóbr dopiero w momencie ich zbycia.

Na taką treść interpretacji podatnik wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Sąd ten również nie podzielił jego stanowiska. W pisemnym uzasadnieniu wyroku (sygn. I SA/Gd 783/08) stwierdzono, że wydatki na nabycie przez Kasę Krajową środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia oraz że środki te nie mogą podlegać amortyzacji na mocy art. 16a i 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). 

Polecamy: Podatki 2011

Wiąże się to z faktem, że Kasa Krajowa nie prowadzi działalności gospodarczej. W dalszym postępowaniu okazało się jednak, że teza zaprezentowana przez WSA jest częściowo błędna.

NSA: Wydatki podatnika są kosztem bezpośrednim

Od powyższego wyroku podatnik wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uchylił wyrok WSA i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

NSA w pisemnym uzasadnieniu wyroku powtórzył tezę, iż składniki majątku, o które chodzi we wniosku o wydanie interpretacji, nie mogą być uznane za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, ponieważ nie są one przez Kasę Krajową wykorzystywane na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. 

Zdaniem NSA, nie odnosi się do nich także zasada zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia. Zastosowanie w takim wypadku musi mieć zatem ogólna zasada określona w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W jej myśl, wydatki na nabycie wymienionych dóbr mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio, w dacie ich dokonania, o ile oczywiście są poniesione w celu uzyskania przychodów.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA