REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy podmioty realizujące działalność statutową mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Własne

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli źródłem przychodów osoby prawnej jest działalność statutowa, wydatki związane z tą działalnością mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko w sposób bezpośredni.

Osoba prawna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może nabyć lub wytworzyć środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Pociąga to za sobą niemożność ich amortyzacji, a wszelkie wydatki na nabycie takich składników majątku, które stanowiłyby środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, gdyby ta osoba prawna prowadziła działalność gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób bezpośredni.

Są to główne tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lipca 2010 roku (II FSK 1760/09).

Czy spółdzielnia ma prawo zaliczać wydatki poczynione na nakłady bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów?

REKLAMA

Sprawa dotyczyła Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej (dalej: Kasa Krajowa) zrzeszającej wszystkie SKOK-i na terenie kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zadań statutowych tej będącej spółdzielnią instytucji należy między innymi zapewnianie stabilności finansowej swoim członkom oraz sprawowanie nad nimi nadzoru dla zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonych w nich oszczędności i zgodności ich działalności z przepisami prawa. Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 1995 roku o spółdzielczych kasach oszczędnościowo–kredytowych, działalność Krajowej Kasy ma charakter niezarobkowy. 

Dla prawidłowego funkcjonowania podmiot ten ponosi szereg wydatków na nabywanie lokali biurowych, ich utrzymanie, uzyskiwanie praw majątkowych, licencji czy know-how. W związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się w odniesieniu do sposobu zaliczenia tych nakładów do kosztów uzyskania przychodów, Kasa Krajowa wystąpiła z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Zadała w nim pytanie, czy spółdzielnia uprawniona jest do zaliczenia wymienionych wyżej wydatków bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Kasa wyraziła jednocześnie własne stanowisko, wedle którego nie może nabywanych nieruchomości, ruchomości i praw majątkowych zakwalifikować do środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ wiąże się to nierozerwalnie ze statusem działalności gospodarczej, której spółdzielnia nie prowadzi. Wydatki te, jak stwierdzono we wniosku, powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych bezpośrednio w momencie ich poniesienia.

Polecamy: VAT 2011

Dyrektor Izby Skarbowej: koszt owszem, ale w momencie sprzedaży

Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretację, w której nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Organ przyznał rację spółdzielni, iż nie prowadzi ona działalności gospodarczej i tym samym nie może zakwalifikować swoich wydatków do środków trwałych. 

Kasa nie może jednak, zdaniem Dyrektora IS, zaliczyć tych wydatków do kosztów podatkowych bezpośrednio w momencie ich poniesienia. Prawidłowym działaniem jest, zdaniem Dyrektora, zaliczenie do kosztów wydatków na nabycie rzeczonych dóbr dopiero w momencie ich zbycia.

Na taką treść interpretacji podatnik wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Sąd ten również nie podzielił jego stanowiska. W pisemnym uzasadnieniu wyroku (sygn. I SA/Gd 783/08) stwierdzono, że wydatki na nabycie przez Kasę Krajową środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia oraz że środki te nie mogą podlegać amortyzacji na mocy art. 16a i 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). 

Polecamy: Podatki 2011

Wiąże się to z faktem, że Kasa Krajowa nie prowadzi działalności gospodarczej. W dalszym postępowaniu okazało się jednak, że teza zaprezentowana przez WSA jest częściowo błędna.

NSA: Wydatki podatnika są kosztem bezpośrednim

Od powyższego wyroku podatnik wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uchylił wyrok WSA i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

NSA w pisemnym uzasadnieniu wyroku powtórzył tezę, iż składniki majątku, o które chodzi we wniosku o wydanie interpretacji, nie mogą być uznane za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, ponieważ nie są one przez Kasę Krajową wykorzystywane na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. 

Zdaniem NSA, nie odnosi się do nich także zasada zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia. Zastosowanie w takim wypadku musi mieć zatem ogólna zasada określona w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W jej myśl, wydatki na nabycie wymienionych dóbr mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio, w dacie ich dokonania, o ile oczywiście są poniesione w celu uzyskania przychodów.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA