REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy podmioty realizujące działalność statutową mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych

Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Własne

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli źródłem przychodów osoby prawnej jest działalność statutowa, wydatki związane z tą działalnością mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko w sposób bezpośredni.

Osoba prawna, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może nabyć lub wytworzyć środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Pociąga to za sobą niemożność ich amortyzacji, a wszelkie wydatki na nabycie takich składników majątku, które stanowiłyby środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, gdyby ta osoba prawna prowadziła działalność gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w sposób bezpośredni.

Są to główne tezy wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 lipca 2010 roku (II FSK 1760/09).

Czy spółdzielnia ma prawo zaliczać wydatki poczynione na nakłady bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów?

Sprawa dotyczyła Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej (dalej: Kasa Krajowa) zrzeszającej wszystkie SKOK-i na terenie kraju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do zadań statutowych tej będącej spółdzielnią instytucji należy między innymi zapewnianie stabilności finansowej swoim członkom oraz sprawowanie nad nimi nadzoru dla zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonych w nich oszczędności i zgodności ich działalności z przepisami prawa. Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy z 14 grudnia 1995 roku o spółdzielczych kasach oszczędnościowo–kredytowych, działalność Krajowej Kasy ma charakter niezarobkowy. 

Dla prawidłowego funkcjonowania podmiot ten ponosi szereg wydatków na nabywanie lokali biurowych, ich utrzymanie, uzyskiwanie praw majątkowych, licencji czy know-how. W związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się w odniesieniu do sposobu zaliczenia tych nakładów do kosztów uzyskania przychodów, Kasa Krajowa wystąpiła z wnioskiem o interpretację indywidualną.

Zadała w nim pytanie, czy spółdzielnia uprawniona jest do zaliczenia wymienionych wyżej wydatków bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Kasa wyraziła jednocześnie własne stanowisko, wedle którego nie może nabywanych nieruchomości, ruchomości i praw majątkowych zakwalifikować do środków trwałych bądź wartości niematerialnych i prawnych, ponieważ wiąże się to nierozerwalnie ze statusem działalności gospodarczej, której spółdzielnia nie prowadzi. Wydatki te, jak stwierdzono we wniosku, powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych bezpośrednio w momencie ich poniesienia.

Polecamy: VAT 2011

Dyrektor Izby Skarbowej: koszt owszem, ale w momencie sprzedaży

REKLAMA

Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretację, w której nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Organ przyznał rację spółdzielni, iż nie prowadzi ona działalności gospodarczej i tym samym nie może zakwalifikować swoich wydatków do środków trwałych. 

Kasa nie może jednak, zdaniem Dyrektora IS, zaliczyć tych wydatków do kosztów podatkowych bezpośrednio w momencie ich poniesienia. Prawidłowym działaniem jest, zdaniem Dyrektora, zaliczenie do kosztów wydatków na nabycie rzeczonych dóbr dopiero w momencie ich zbycia.

Na taką treść interpretacji podatnik wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Sąd ten również nie podzielił jego stanowiska. W pisemnym uzasadnieniu wyroku (sygn. I SA/Gd 783/08) stwierdzono, że wydatki na nabycie przez Kasę Krajową środków trwałych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia oraz że środki te nie mogą podlegać amortyzacji na mocy art. 16a i 16b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT). 

Polecamy: Podatki 2011

Wiąże się to z faktem, że Kasa Krajowa nie prowadzi działalności gospodarczej. W dalszym postępowaniu okazało się jednak, że teza zaprezentowana przez WSA jest częściowo błędna.

NSA: Wydatki podatnika są kosztem bezpośrednim

Od powyższego wyroku podatnik wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uchylił wyrok WSA i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.

NSA w pisemnym uzasadnieniu wyroku powtórzył tezę, iż składniki majątku, o które chodzi we wniosku o wydanie interpretacji, nie mogą być uznane za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, ponieważ nie są one przez Kasę Krajową wykorzystywane na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. 

Zdaniem NSA, nie odnosi się do nich także zasada zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w przypadku odpłatnego zbycia. Zastosowanie w takim wypadku musi mieć zatem ogólna zasada określona w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W jej myśl, wydatki na nabycie wymienionych dóbr mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio, w dacie ich dokonania, o ile oczywiście są poniesione w celu uzyskania przychodów.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA