REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektu deweloperskiego wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, które dopiero w przyszłości zostają skompensowane przychodami osiąganymi ze sprzedaży bądź eksploatacji inwestycji.

Wydatkami takimi mogą być w szczególności:

REKLAMA

Autopromocja

- koszty nabycia praw do terenu pod realizację inwestycji,

- koszty prac budowlanych,

- wydatki na usługi od podmiotów zewnętrznych (techniczne, prawne, marketingowe, usługi pośredników itp.),

- koszty odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przedsiębiorców realizujących inwestycje przeznaczone do eksploatacji przez nich samych (np. budynki biurowe, magazynowe – z powierzchnią przeznaczoną na wynajem), wydatki poniesione w początkowej fazie realizacji inwestycji zazwyczaj powiększą jej wartość początkową.

Jednak sytuacja przedsiębiorców realizujących projekty przeznaczone na sprzedaż jest inna – nie wytwarzają oni środka trwałego podlegającego amortyzacji, ale raczej środki obrotowe, przeznaczone do sprzedaży od razu po zakończeniu inwestycji.

Koszty bezpośrednie i pośrednie

Wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) różnicuje koszty uzyskania przychodów na dwie kategorie – koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Zaliczenie danego wydatku do jednego z tych dwóch rodzajów kosztów warunkuje moment ich potrącenia dla celów podatkowych.

Dla podmiotów takich jak deweloperzy moment zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów ma niebagatelne znaczenie. W tego typu działalności bowiem przychód pojawia się  często dopiero w końcowej fazie inwestycji. Zatem zbyt wcześnie rozpoznane koszty podatkowe mogą pozostać nieodzyskane ze względu na przepisy podatkowe dotyczące rozliczania strat.

Pomimo braku ustawowej definicji przyjmuje się, że kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są te koszty, które bezpośrednio można powiązać z osiąganymi przychodami.

W przypadku natomiast kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (kosztów „pośrednich”) związek z przychodami, choć oczywiście występuje, jest mniej uchwytny. Nie ma ponadto możliwości powiązania danego wydatku z konkretnym osiągniętym przychodem.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Z reguły wydatki ponoszone przez deweloperów w początkowej fazie inwestycji (przy projektach przeznaczonych na sprzedaż) będą stanowić koszty bezpośrednie, rozliczane – co do zasady – w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody.

Wynika to z faktu, że koszty takie, jak przykładowo wymienione na wstępie, zazwyczaj będzie można w łatwy sposób przyporządkować do przychodów osiągniętych ze sprzedaży inwestycji. Najlepiej jest to widoczne w przypadku spółek celowych, powoływanych przez deweloperów do realizacji i sprzedaży konkretnej inwestycji.

Oczywiście należy pamiętać, że powyższe uwagi nie wynikają z normatywnego ujęcia wydatków ponoszonych przez deweloperów (taki katalog kosztów nie istnieje), ale raczej z praktyki funkcjonowania przedsiębiorców realizujących inwestycje nieruchomościowe.

Powyższa zasada jest często konfrontowana z różnymi stanami faktycznymi. Mogą zdarzyć się także sytuacje, kiedy kwalifikacja danego kosztu nie będzie tak prosta.

Może tak być w przypadku np. wydatków na spłatę odsetek od kredytu, który jedynie w części jest przeznaczony (lub faktycznie wydatkowany) na realizację inwestycji, w części natomiast przeznaczony na ogólny zarząd dewelopera.

W takiej sytuacji jedynie część wydatków na spłatę odsetek będzie można powiązać z konkretnymi przychodami, pozostała część stanowić będzie natomiast koszty „pośrednie”.

Niejednolite interpretacje

Przedstawione wyżej uwagi znajdują potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych (przykładowo: wyroki WSA w Warszawie z 10 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2626/10, 1 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2528/10, wyrok WSA w Szczecinie z 12 listopada 2008 r., sygn. I SA/Sz 333/08).

Jednak praktyka organów podatkowych w tym zakresie pozostaje niejednolita.

Wskazać można m.in. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 listopada 2009 r. (nr ITPB3/423-466e/09/MK), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 maja 2011 r. (nr ILPB3/423-91/11-4/KS – w odniesieniu do wydatków na reklamę), w których niektóre z wydatków opisanych powyżej zakwalifikowane zostały jako koszty „pośrednie”.

Natomiast stanowisko zgodne z opisanym przeze mnie prezentuje m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2011 r. (nr IPPB5/423-467/11-2/RS), oraz w interpretacjach z 5 maja 2011 r. (nr IPPB5/423-349/11-3/RS i IPPB5/423-349/11-2/RS).

Rozbieżność oceny organów podatkowych skutkuje, niestety, zwiększonym ryzykiem podatkowym dla deweloperów i koniecznością liczenia się z potencjalnym sporem z nimi w tym zakre

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA