REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektu deweloperskiego wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, które dopiero w przyszłości zostają skompensowane przychodami osiąganymi ze sprzedaży bądź eksploatacji inwestycji.

Wydatkami takimi mogą być w szczególności:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

- koszty nabycia praw do terenu pod realizację inwestycji,

- koszty prac budowlanych,

- wydatki na usługi od podmiotów zewnętrznych (techniczne, prawne, marketingowe, usługi pośredników itp.),

REKLAMA

- koszty odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przedsiębiorców realizujących inwestycje przeznaczone do eksploatacji przez nich samych (np. budynki biurowe, magazynowe – z powierzchnią przeznaczoną na wynajem), wydatki poniesione w początkowej fazie realizacji inwestycji zazwyczaj powiększą jej wartość początkową.

Jednak sytuacja przedsiębiorców realizujących projekty przeznaczone na sprzedaż jest inna – nie wytwarzają oni środka trwałego podlegającego amortyzacji, ale raczej środki obrotowe, przeznaczone do sprzedaży od razu po zakończeniu inwestycji.

Koszty bezpośrednie i pośrednie

Wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) różnicuje koszty uzyskania przychodów na dwie kategorie – koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Zaliczenie danego wydatku do jednego z tych dwóch rodzajów kosztów warunkuje moment ich potrącenia dla celów podatkowych.

Dla podmiotów takich jak deweloperzy moment zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów ma niebagatelne znaczenie. W tego typu działalności bowiem przychód pojawia się  często dopiero w końcowej fazie inwestycji. Zatem zbyt wcześnie rozpoznane koszty podatkowe mogą pozostać nieodzyskane ze względu na przepisy podatkowe dotyczące rozliczania strat.

Pomimo braku ustawowej definicji przyjmuje się, że kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są te koszty, które bezpośrednio można powiązać z osiąganymi przychodami.

W przypadku natomiast kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (kosztów „pośrednich”) związek z przychodami, choć oczywiście występuje, jest mniej uchwytny. Nie ma ponadto możliwości powiązania danego wydatku z konkretnym osiągniętym przychodem.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Z reguły wydatki ponoszone przez deweloperów w początkowej fazie inwestycji (przy projektach przeznaczonych na sprzedaż) będą stanowić koszty bezpośrednie, rozliczane – co do zasady – w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody.

Wynika to z faktu, że koszty takie, jak przykładowo wymienione na wstępie, zazwyczaj będzie można w łatwy sposób przyporządkować do przychodów osiągniętych ze sprzedaży inwestycji. Najlepiej jest to widoczne w przypadku spółek celowych, powoływanych przez deweloperów do realizacji i sprzedaży konkretnej inwestycji.

Oczywiście należy pamiętać, że powyższe uwagi nie wynikają z normatywnego ujęcia wydatków ponoszonych przez deweloperów (taki katalog kosztów nie istnieje), ale raczej z praktyki funkcjonowania przedsiębiorców realizujących inwestycje nieruchomościowe.

Powyższa zasada jest często konfrontowana z różnymi stanami faktycznymi. Mogą zdarzyć się także sytuacje, kiedy kwalifikacja danego kosztu nie będzie tak prosta.

Może tak być w przypadku np. wydatków na spłatę odsetek od kredytu, który jedynie w części jest przeznaczony (lub faktycznie wydatkowany) na realizację inwestycji, w części natomiast przeznaczony na ogólny zarząd dewelopera.

W takiej sytuacji jedynie część wydatków na spłatę odsetek będzie można powiązać z konkretnymi przychodami, pozostała część stanowić będzie natomiast koszty „pośrednie”.

Niejednolite interpretacje

Przedstawione wyżej uwagi znajdują potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych (przykładowo: wyroki WSA w Warszawie z 10 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2626/10, 1 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2528/10, wyrok WSA w Szczecinie z 12 listopada 2008 r., sygn. I SA/Sz 333/08).

Jednak praktyka organów podatkowych w tym zakresie pozostaje niejednolita.

Wskazać można m.in. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 listopada 2009 r. (nr ITPB3/423-466e/09/MK), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 maja 2011 r. (nr ILPB3/423-91/11-4/KS – w odniesieniu do wydatków na reklamę), w których niektóre z wydatków opisanych powyżej zakwalifikowane zostały jako koszty „pośrednie”.

Natomiast stanowisko zgodne z opisanym przeze mnie prezentuje m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2011 r. (nr IPPB5/423-467/11-2/RS), oraz w interpretacjach z 5 maja 2011 r. (nr IPPB5/423-349/11-3/RS i IPPB5/423-349/11-2/RS).

Rozbieżność oceny organów podatkowych skutkuje, niestety, zwiększonym ryzykiem podatkowym dla deweloperów i koniecznością liczenia się z potencjalnym sporem z nimi w tym zakre

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA