REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Latkowski
Doradca podatkowy
Mariański Group
Profesjonalizm & Pasja
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?
Kiedy deweloper rozlicza koszty inwestycji przeznaczonej do sprzedaży?

REKLAMA

REKLAMA

Realizacja projektu deweloperskiego wiąże się z koniecznością ponoszenia znacznych wydatków, które dopiero w przyszłości zostają skompensowane przychodami osiąganymi ze sprzedaży bądź eksploatacji inwestycji.

Wydatkami takimi mogą być w szczególności:

REKLAMA

- koszty nabycia praw do terenu pod realizację inwestycji,

- koszty prac budowlanych,

- wydatki na usługi od podmiotów zewnętrznych (techniczne, prawne, marketingowe, usługi pośredników itp.),

- koszty odsetek od kredytów zaciągniętych na realizację inwestycji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku przedsiębiorców realizujących inwestycje przeznaczone do eksploatacji przez nich samych (np. budynki biurowe, magazynowe – z powierzchnią przeznaczoną na wynajem), wydatki poniesione w początkowej fazie realizacji inwestycji zazwyczaj powiększą jej wartość początkową.

Jednak sytuacja przedsiębiorców realizujących projekty przeznaczone na sprzedaż jest inna – nie wytwarzają oni środka trwałego podlegającego amortyzacji, ale raczej środki obrotowe, przeznaczone do sprzedaży od razu po zakończeniu inwestycji.

Koszty bezpośrednie i pośrednie

Wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), jak i ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) różnicuje koszty uzyskania przychodów na dwie kategorie – koszty bezpośrednio związane z przychodami oraz koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Zaliczenie danego wydatku do jednego z tych dwóch rodzajów kosztów warunkuje moment ich potrącenia dla celów podatkowych.

Dla podmiotów takich jak deweloperzy moment zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów ma niebagatelne znaczenie. W tego typu działalności bowiem przychód pojawia się  często dopiero w końcowej fazie inwestycji. Zatem zbyt wcześnie rozpoznane koszty podatkowe mogą pozostać nieodzyskane ze względu na przepisy podatkowe dotyczące rozliczania strat.

Pomimo braku ustawowej definicji przyjmuje się, że kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami są te koszty, które bezpośrednio można powiązać z osiąganymi przychodami.

W przypadku natomiast kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (kosztów „pośrednich”) związek z przychodami, choć oczywiście występuje, jest mniej uchwytny. Nie ma ponadto możliwości powiązania danego wydatku z konkretnym osiągniętym przychodem.

Polecamy: serwis Koszty

Polecamy: serwis Podatki osobiste

REKLAMA

Z reguły wydatki ponoszone przez deweloperów w początkowej fazie inwestycji (przy projektach przeznaczonych na sprzedaż) będą stanowić koszty bezpośrednie, rozliczane – co do zasady – w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte odpowiadające im przychody.

Wynika to z faktu, że koszty takie, jak przykładowo wymienione na wstępie, zazwyczaj będzie można w łatwy sposób przyporządkować do przychodów osiągniętych ze sprzedaży inwestycji. Najlepiej jest to widoczne w przypadku spółek celowych, powoływanych przez deweloperów do realizacji i sprzedaży konkretnej inwestycji.

Oczywiście należy pamiętać, że powyższe uwagi nie wynikają z normatywnego ujęcia wydatków ponoszonych przez deweloperów (taki katalog kosztów nie istnieje), ale raczej z praktyki funkcjonowania przedsiębiorców realizujących inwestycje nieruchomościowe.

Powyższa zasada jest często konfrontowana z różnymi stanami faktycznymi. Mogą zdarzyć się także sytuacje, kiedy kwalifikacja danego kosztu nie będzie tak prosta.

Może tak być w przypadku np. wydatków na spłatę odsetek od kredytu, który jedynie w części jest przeznaczony (lub faktycznie wydatkowany) na realizację inwestycji, w części natomiast przeznaczony na ogólny zarząd dewelopera.

W takiej sytuacji jedynie część wydatków na spłatę odsetek będzie można powiązać z konkretnymi przychodami, pozostała część stanowić będzie natomiast koszty „pośrednie”.

Niejednolite interpretacje

Przedstawione wyżej uwagi znajdują potwierdzenie w orzeczeniach sądów administracyjnych (przykładowo: wyroki WSA w Warszawie z 10 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2626/10, 1 grudnia 2010 r., sygn. III SA/Wa 2528/10, wyrok WSA w Szczecinie z 12 listopada 2008 r., sygn. I SA/Sz 333/08).

Jednak praktyka organów podatkowych w tym zakresie pozostaje niejednolita.

REKLAMA

Wskazać można m.in. na interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 30 listopada 2009 r. (nr ITPB3/423-466e/09/MK), interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 maja 2011 r. (nr ILPB3/423-91/11-4/KS – w odniesieniu do wydatków na reklamę), w których niektóre z wydatków opisanych powyżej zakwalifikowane zostały jako koszty „pośrednie”.

Natomiast stanowisko zgodne z opisanym przeze mnie prezentuje m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 czerwca 2011 r. (nr IPPB5/423-467/11-2/RS), oraz w interpretacjach z 5 maja 2011 r. (nr IPPB5/423-349/11-3/RS i IPPB5/423-349/11-2/RS).

Rozbieżność oceny organów podatkowych skutkuje, niestety, zwiększonym ryzykiem podatkowym dla deweloperów i koniecznością liczenia się z potencjalnym sporem z nimi w tym zakre

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA