REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?

Paulina Sroka
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?
Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?

REKLAMA

REKLAMA

Całą kwotę z pierwszej faktury wystawionej przez firmę leasingową tytułem spłaty pierwszej raty leasingowej spółka może zaliczyć jednorazowo w koszty uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 maja 2011 r., ILPB1/415-805/08/11-S/AG.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki jawnej, która zawarła umowę leasingu. Na jej podstawie wpłacono kaucję gwarancyjną, zaliczoną następnie na poczet pierwszej raty. W harmonogramie spłaty leasingu i w treści otrzymanej faktury wpłata ta widniała jako pierwsza rata leasingowa pod liczbą porządkową 0. Jednocześnie wpłata przedmiotowej kwoty stanowiła warunek zawarcia umowy leasingu.

W związku z powyższym spółka wystąpiła o interpretację indywidualną, zadając organowi podatkowemu pytanie, czy kwota wynikająca z faktury dokumentującej uiszczenie takiej pierwszej raty leasingowej może być zaliczona w poczet kosztów podatkowych jednorazowo, w dacie poniesienia?

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Organ podatkowy nie podzielił tego stanowiska, wydając niekorzystną dla podatnika interpretację indywidualną. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił interpretację. Skarga kasacyjna organu została oddalona.

REKLAMA

Rozpatrując sprawę ponownie, organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wyjaśnił, że taka pierwsza rata leasingowa stanowi koszt pośredni. Organ wskazał, że w odniesieniu do umowy leasingu, należy rozróżnić zawarcie umowy, rozpoczęcie jej realizacji oraz korzystanie z przedmiotu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można tego kosztu bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez podatnika, gdyż opłata ta jest na ogół uiszczana jednorazowo. Na tym tle przedmiotowa opłata ma charakter samoistny, nie przypisany do poszczególnych rat leasingowych. Jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu i następuje przed jego faktycznym zrealizowaniem. Nie dotyczy więc całego okresu, na jaki umowa została zawarta.

Podsumowując, organ stwierdził, że całą kwotę z pierwszej faktury wystawionej przez firmę leasingową tytułem spłaty pierwszej raty leasingowej (pierwotnie określonej w umowie jako kaucja gwarancyjna) spółka może zaliczyć jednorazowo w koszty uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia.

Pierwsza rata leasingowa jednorazowo w koszty

Powszechną praktyką firm leasingowych jest pobieranie tzw. opłaty wstępnej. Często zdarza się również, że leasingodawca pobiera kaucję gwarancyjną, która jest następnie zaliczana na poczet pierwszej opłaty leasingowej (tj. jest traktowana jako tzw. rata zerowa). Tego typu opłaty warunkują zazwyczaj zawarcie umowy leasingu i wydanie przedmiotu leasingu.

Omawiana interpretacja potwierdza, że koszty takiej opłaty wstępnej/zerowej raty leasingowej przy zawieraniu umowy leasingu operacyjnego powinny być traktowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i rozpoznawane dla celów podatkowych jednorazowo w momencie ich poniesienia, a nie rozliczane w czasie.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT dotyczącymi podatników prowadzących księgi rachunkowe (i analogicznymi przepisami ustawy o CIT), koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Jednak jeżeli takie koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i niemożliwe jest ustalenie, jaka ich część dotyczy roku podatkowego, koszty powinny być rozliczane w czasie, proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą.

W interpretacjach organów podatkowych dominował do pewnego momentu pogląd, że opłata wstępna jest związana z okresem, na który zawarta jest umowa leasingu i w związku z tym powinna być rozliczana w czasie.

Natomiast zgodnie z praktyką sądów administracyjnych, ponoszenie takiej opłaty ma charakter jednorazowy i samoistny. Opłata nie jest związana z poszczególnymi ratami leasingowymi ani z okresem, na jaki została zawarta umowa leasingu – jest natomiast związana z umową leasingu jako taką.

Polecamy:serwis Koszty

Polecamy: Jak założyć firmę

W związku z tym, taki koszt pośredni należy rozpoznawać jako koszt podatkowy jednorazowo w momencie jego poniesienia. Organy podatkowe, w tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w omawianej interpretacji, coraz częściej przychylają się do takiej właśnie interpretacji.

Niemniej, choć jasne wydaje się być, że taki koszt pośredni powinien być rozpoznawany jednorazowo, w praktyce mogą pojawiać się wątpliwości co do momentu ujęcia kosztów, które z podatkowego punktu widzenia są bieżącymi kosztami pośrednimi, a dla potrzeb rachunkowości są kapitalizowane i następnie rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne (np. w przypadku, gdy leasing jest traktowany jako operacyjny dla celów podatkowych i finansowy dla celów rachunkowych). Interpretacje zwykle nie odnoszą się do tej kwestii.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA