REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paulina Sroka
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?
Kiedy ująć w kosztach pierwszą ratę leasingową?

REKLAMA

REKLAMA

Całą kwotę z pierwszej faktury wystawionej przez firmę leasingową tytułem spłaty pierwszej raty leasingowej spółka może zaliczyć jednorazowo w koszty uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 18 maja 2011 r., ILPB1/415-805/08/11-S/AG.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki jawnej, która zawarła umowę leasingu. Na jej podstawie wpłacono kaucję gwarancyjną, zaliczoną następnie na poczet pierwszej raty. W harmonogramie spłaty leasingu i w treści otrzymanej faktury wpłata ta widniała jako pierwsza rata leasingowa pod liczbą porządkową 0. Jednocześnie wpłata przedmiotowej kwoty stanowiła warunek zawarcia umowy leasingu.

W związku z powyższym spółka wystąpiła o interpretację indywidualną, zadając organowi podatkowemu pytanie, czy kwota wynikająca z faktury dokumentującej uiszczenie takiej pierwszej raty leasingowej może być zaliczona w poczet kosztów podatkowych jednorazowo, w dacie poniesienia?

Zdaniem spółki, takie prawo jej przysługuje. Organ podatkowy nie podzielił tego stanowiska, wydając niekorzystną dla podatnika interpretację indywidualną. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił interpretację. Skarga kasacyjna organu została oddalona.

REKLAMA

Rozpatrując sprawę ponownie, organ uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Wyjaśnił, że taka pierwsza rata leasingowa stanowi koszt pośredni. Organ wskazał, że w odniesieniu do umowy leasingu, należy rozróżnić zawarcie umowy, rozpoczęcie jej realizacji oraz korzystanie z przedmiotu umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie można tego kosztu bezpośrednio powiązać z konkretnymi przychodami osiąganymi przez podatnika, gdyż opłata ta jest na ogół uiszczana jednorazowo. Na tym tle przedmiotowa opłata ma charakter samoistny, nie przypisany do poszczególnych rat leasingowych. Jej poniesienie jest warunkiem koniecznym do realizacji umowy leasingu i następuje przed jego faktycznym zrealizowaniem. Nie dotyczy więc całego okresu, na jaki umowa została zawarta.

Podsumowując, organ stwierdził, że całą kwotę z pierwszej faktury wystawionej przez firmę leasingową tytułem spłaty pierwszej raty leasingowej (pierwotnie określonej w umowie jako kaucja gwarancyjna) spółka może zaliczyć jednorazowo w koszty uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia.

Pierwsza rata leasingowa jednorazowo w koszty

Powszechną praktyką firm leasingowych jest pobieranie tzw. opłaty wstępnej. Często zdarza się również, że leasingodawca pobiera kaucję gwarancyjną, która jest następnie zaliczana na poczet pierwszej opłaty leasingowej (tj. jest traktowana jako tzw. rata zerowa). Tego typu opłaty warunkują zazwyczaj zawarcie umowy leasingu i wydanie przedmiotu leasingu.

Omawiana interpretacja potwierdza, że koszty takiej opłaty wstępnej/zerowej raty leasingowej przy zawieraniu umowy leasingu operacyjnego powinny być traktowane jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami i rozpoznawane dla celów podatkowych jednorazowo w momencie ich poniesienia, a nie rozliczane w czasie.

Zgodnie z przepisami ustawy o PIT dotyczącymi podatników prowadzących księgi rachunkowe (i analogicznymi przepisami ustawy o CIT), koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Jednak jeżeli takie koszty dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy i niemożliwe jest ustalenie, jaka ich część dotyczy roku podatkowego, koszty powinny być rozliczane w czasie, proporcjonalnie do okresu, którego dotyczą.

W interpretacjach organów podatkowych dominował do pewnego momentu pogląd, że opłata wstępna jest związana z okresem, na który zawarta jest umowa leasingu i w związku z tym powinna być rozliczana w czasie.

Natomiast zgodnie z praktyką sądów administracyjnych, ponoszenie takiej opłaty ma charakter jednorazowy i samoistny. Opłata nie jest związana z poszczególnymi ratami leasingowymi ani z okresem, na jaki została zawarta umowa leasingu – jest natomiast związana z umową leasingu jako taką.

Polecamy:serwis Koszty

Polecamy: Jak założyć firmę

W związku z tym, taki koszt pośredni należy rozpoznawać jako koszt podatkowy jednorazowo w momencie jego poniesienia. Organy podatkowe, w tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w omawianej interpretacji, coraz częściej przychylają się do takiej właśnie interpretacji.

Niemniej, choć jasne wydaje się być, że taki koszt pośredni powinien być rozpoznawany jednorazowo, w praktyce mogą pojawiać się wątpliwości co do momentu ujęcia kosztów, które z podatkowego punktu widzenia są bieżącymi kosztami pośrednimi, a dla potrzeb rachunkowości są kapitalizowane i następnie rozpoznawane poprzez odpisy amortyzacyjne (np. w przypadku, gdy leasing jest traktowany jako operacyjny dla celów podatkowych i finansowy dla celów rachunkowych). Interpretacje zwykle nie odnoszą się do tej kwestii.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA