REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) – kiedy może być kosztem podatkowym

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
kredyt, opłata aranżacyjna, koszty podatkowe
kredyt, opłata aranżacyjna, koszty podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) stanowi pośredni koszt podatkowy i może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku ujęcia jej w księgach rachunkowych.

Przy kwalifikacji takiego wydatku należy brać pod uwagę przede wszystkim okoliczność, że jest to opłata jednorazowa, niezwiązania w ogóle z okresem kredytowania, bezzwrotna, zapłacona za to, że kredyt zostanie uruchomiony, związana z samym faktem zawarcia umowy. Moment ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych nie ma znaczenia przy kwalifikacji podatkowej tych wydatków.

Autopromocja

Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 28 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 934/12).

Zatem zdaniem WSA opłata ta ma charakter podobny jak opłata wstępna przy umowie leasingu.

Czy prowizja od rozłożenia na raty spłaty kredytu jest kosztem uzyskania przychodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka bierze kredyt

Spółka podpisała z konsorcjum banków umowę kredytową. Środki pozyskane z kredytu przeznaczone będą na spłatę istniejącego zadłużenia spółki oraz na finansowanie bieżącej działalności. Nie będzie z nich natomiast finansowana działalność inwestycyjna spółki.

Zgodnie z postanowieniami umowy spółka niezwłocznie po jej podpisaniu uiściła na rzecz kredytodawców jednorazową opłatę aranżacyjną, czyli prowizję za uruchomienie kredytu.

Prowizja ta ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych okresów kredytowania, zaś jej poniesienie było warunkiem koniecznym do realizacji umowy kredytowej (i jej wysokość nie ulega zmianie nawet w przypadku przedłużenia okresu trwania umowy kredytowej o rok lub dwa lata).

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała czy prawidłowe jest jej stanowisko, zgodnie z którym uruchomienie kredytu może być zaliczona jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w roku ujęcia jej w księgach spółki (zaksięgowania)?

Co wybrać: niską prowizję, obniżoną marżę czy redukcję innych kosztów?

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił interpretację.

Prowizja jest kosztem pośrednim

W ustnym uzasadnieniu sąd powołał się na stanowisko NSA ugruntowanym w sprawach dotyczących sposobów zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowizji wpłacanych przy umowach leasingowych.

Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności?

Sąd wskazał, że ma ona identyczny charakter jak ta prowizja, którą zapłaciła spółka. WSA  wskazał, że przedmiotowa opłata ma charakter jednorazowy, niezwiązany z okresem kredytowania, jest bezzwrotna, zaś podstawą do jej uiszczenia jest fakt uruchomienia kredytu.

WSA wskazał także, że moment ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych nie ma znaczenia przy jej kwalifikacji podatkowej.

Odnosząc się do okoliczności przedmiotowej sprawy, sąd  dodał, że przy tego typu opłatach należy brać pod uwagę przede wszystkim ich charakter, a także to, że nie występują elementy faktyczne wskazujące na to, że tę opłatę można powiązać z całym okresem kredytowania.

Uwaga na kredyt mieszkaniowy z prowizją 0%

Natomiast sposób księgowania opłaty w księgach rachunkowych spółki nie miał na gruncie podatkowym znaczenia.

Opracował: Zespół Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA