REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) – kiedy może być kosztem podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
kredyt, opłata aranżacyjna, koszty podatkowe
kredyt, opłata aranżacyjna, koszty podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) stanowi pośredni koszt podatkowy i może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku ujęcia jej w księgach rachunkowych.

Przy kwalifikacji takiego wydatku należy brać pod uwagę przede wszystkim okoliczność, że jest to opłata jednorazowa, niezwiązania w ogóle z okresem kredytowania, bezzwrotna, zapłacona za to, że kredyt zostanie uruchomiony, związana z samym faktem zawarcia umowy. Moment ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych nie ma znaczenia przy kwalifikacji podatkowej tych wydatków.

REKLAMA

REKLAMA

Tak stwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w ustnym uzasadnieniu wyroku z 28 listopada 2012 r. (sygn. III SA/Wa 934/12).

Zatem zdaniem WSA opłata ta ma charakter podobny jak opłata wstępna przy umowie leasingu.

REKLAMA

Czy prowizja od rozłożenia na raty spłaty kredytu jest kosztem uzyskania przychodu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spółka bierze kredyt

Spółka podpisała z konsorcjum banków umowę kredytową. Środki pozyskane z kredytu przeznaczone będą na spłatę istniejącego zadłużenia spółki oraz na finansowanie bieżącej działalności. Nie będzie z nich natomiast finansowana działalność inwestycyjna spółki.

Zgodnie z postanowieniami umowy spółka niezwłocznie po jej podpisaniu uiściła na rzecz kredytodawców jednorazową opłatę aranżacyjną, czyli prowizję za uruchomienie kredytu.

Prowizja ta ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, nieprzypisanej do poszczególnych okresów kredytowania, zaś jej poniesienie było warunkiem koniecznym do realizacji umowy kredytowej (i jej wysokość nie ulega zmianie nawet w przypadku przedłużenia okresu trwania umowy kredytowej o rok lub dwa lata).

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała czy prawidłowe jest jej stanowisko, zgodnie z którym uruchomienie kredytu może być zaliczona jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w roku ujęcia jej w księgach spółki (zaksięgowania)?

Co wybrać: niską prowizję, obniżoną marżę czy redukcję innych kosztów?

Dyrektor Izby Skarbowej uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Po wyczerpaniu toku instancyjnego, spółka złożyła skargę do WSA, który uchylił interpretację.

Prowizja jest kosztem pośrednim

W ustnym uzasadnieniu sąd powołał się na stanowisko NSA ugruntowanym w sprawach dotyczących sposobów zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowizji wpłacanych przy umowach leasingowych.

Czy leasingiem można sfinansować rozpoczęcie działalności?

Sąd wskazał, że ma ona identyczny charakter jak ta prowizja, którą zapłaciła spółka. WSA  wskazał, że przedmiotowa opłata ma charakter jednorazowy, niezwiązany z okresem kredytowania, jest bezzwrotna, zaś podstawą do jej uiszczenia jest fakt uruchomienia kredytu.

WSA wskazał także, że moment ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych nie ma znaczenia przy jej kwalifikacji podatkowej.

Odnosząc się do okoliczności przedmiotowej sprawy, sąd  dodał, że przy tego typu opłatach należy brać pod uwagę przede wszystkim ich charakter, a także to, że nie występują elementy faktyczne wskazujące na to, że tę opłatę można powiązać z całym okresem kredytowania.

Uwaga na kredyt mieszkaniowy z prowizją 0%

Natomiast sposób księgowania opłaty w księgach rachunkowych spółki nie miał na gruncie podatkowym znaczenia.

Opracował: Zespół Zarządzania Wiedzą działu prawno-podatkowego PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA