Czy w czasie zawieszenia działalności przedsiębiorca może zaliczać wydatki do kosztów?
REKLAMA
REKLAMA
Kosztami uzyskania przychodów są należycie udokumentowane koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, nie wymienione w przepisach ustaw podatkowych jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów.
REKLAMA
Zgodnie z przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od miesiąca do 24 miesięcy.
W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania tej działalności jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników.
Polecamy: Kiedy można ująć w kosztach zakup kalendarzy?
W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Może natomiast wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. I tak przedsiębiorca w okresie zawieszenia:
- ma prawo przyjmować należności oraz obowiązek regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności;
- ma prawo zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed zawieszeniem wykonywania działalności; wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
- ma prawo osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej; a także
- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą.
W okresie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej na przedsiębiorcy ciąży obowiązek prowadzenia w sposób prawidłowy stosownej ewidencji księgowej i ujmowania w niej tych zdarzeń gospodarczych, które podatnik, zgodnie z zapisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, może realizować w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej.
Jeżeli zobowiązanie do ponoszenia wydatków wynika z umów zawartych przed zawieszeniem działalności gospodarczej, to takie wydatki mogą być uwzględnione przy ustaleniu dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a więc zaliczone do kosztów działalności, jako koszty uzyskania przychodów.
Uznać bowiem należy, że wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą i mają związek z zachowaniem źródła przychodów.
Polecamy: Podatki 2011
REKLAMA
Dla przykładu wskazać należy, że przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych opłaty za najem biura, telefony, podatki od nieruchomości. Stanowią one koszty uzyskania przychodów, zobowiązanie do ich poniesienia powstało przed zawieszeniem działalności gospodarczej.
Tak samo interpretują to zagadnienie organy podatkowe, czego przykładami mogą być interpretacje indywidualne:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 września 2010 r. nr IPPB1/415-594/10-3/JB,
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 28 maja 2009 r. nr ITPB1/415-198/09/DP.
Podstawa prawna:
- art. 22 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- art. 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych,
- art. 14a ust. 1–4 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat