REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy koszty podwyższenia kapitału zakładowego mogą pomniejszyć przychód

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Woźniakiewicz
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
nie wszystkie koszty podwyższenia kapitału zakładowego są kosztem uzyskania przychodu
nie wszystkie koszty podwyższenia kapitału zakładowego są kosztem uzyskania przychodu
Własne

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie spodziewamy się uchwały 7 sędziów NSA w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. O jej konsekwencje dla podatników zapytaliśmy Piotra Woźniakiewicza, menedżera w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Jak ocenia Pan wniesienie zapytania dotyczącego kwalifikacji wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do rozszerzonego składu NSA? Czy Pana zdaniem może to oznaczać, że NSA chciałby przełamać dotychczasową, niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą?

REKLAMA

Autopromocja

Fakt, iż NSA zdecydował się na wniesienie pytania prawnego do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów należy poczytywać za sygnał, iż w ocenie składu orzekającego istnieją przesłanki za zaliczeniem tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W ostatnim okresie zarówno wojewódzkie sądy jak i NSA orzekały zasadniczo jednolicie, wykluczając możliwość potrącania przedmiotowych wydatków. Wskazując na rozbieżności w orzecznictwie, które są przesłanką do skierowania pytania prawnego, skład orzekający odwołał się głównie do wcześniejszego orzecznictwa sądów administracyjnych.

Stąd skierowanie pytania prawnego należy odczytywać jako sygnał, iż NSA powziął wątpliwość, czy wykluczenie możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów podatkowych jest uzasadnione w świetle obowiązujących przepisów.

Uwaga!

W dniu 24 stycznia 2011 r. została podjęta oczekiwana uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10). NSA uznał, że wydatki związane z emisja nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 oraz art. 7 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Do tego rodzaju koniecznych wydatków NSA zaliczył opłaty notarialne, sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych, a w przypadku podwyższenia kapitału w drodze emisji akcji będących przedmiotem oferty publicznej objętych prospektem emisyjnym dodatkowo ponoszone w związku z tym opłaty giełdowe, koszty druku dokumentów akcyjnych, koszty sporządzenia, drukowania oraz dystrybucji prospektu emisyjnego lub jego skróconej wersji oraz koszty oferowania papierów wartościowych.

Zdaniem NSA pozostałe wydatki stanowiąc koszty ogólne funkcjonowania spółki kapitałowej stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów.

Więcej na ten temat ...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie byłyby konsekwencje wydania uchwały, pozwalającej na zaliczenie wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do kosztów podatkowych?

Przede wszystkim należy podkreślić, iż pogląd reprezentowany konsekwentnie przez organy podatkowe oraz w ostatnim czasie sądy administracyjne w mojej ocenie nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa. Jako koronny argument należy podkreślić, iż fakt pozyskania kapitału zakładowego (nie stanowiącego przychodu) w drodze publicznej emisji nie może być poczytywany jako eliminujący możliwość zaliczenia wydatków związanych z jego pozyskaniem do kosztów podatkowych. 

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Owszem, w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego dochodzi do otrzymania przez podatnika środków pieniężnych, które zostały wyłączone z przychodów podatkowych. Jednakże podwyższenie kapitału zakładowego należy traktować jako środek do celu, jakim jest zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwa oraz możliwości jego rozwoju poprzez zapewnienie finansowania jego działalności, a nie cel sam w sobie. Stąd trafnie doktryna prawa podatkowego argumentuje, iż wszelkie wydatki związane z pozyskaniem tego kapitału należy traktować jako koszty pośrednio związane z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów w postaci przedsiębiorstwa podatnika.

Paradoksalnie, w przypadku pozyskania kapitału poprzez otrzymanie kredytu (który – w zakresie kwoty kredytu - zgodnie z przepisami także nie stanowi przychodu podatkowego) koszty związane z obsługą długu (prowizje, odsetki) w sposób bezsporny są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Stąd zupełnie nieuzasadnione wydaje się być podatkowe „dyskryminowanie” finansowania kapitałem własnym.

Wydaje się, iż cel ustawodawcy był zupełnie inny, o czym świadczą przede wszystkim przepisy o cienkiej kapitalizacji „zachęcające” podatników do finansowania swej działalności poprzez kapitały własne. 

Pogląd restrykcyjny reprezentowany przez orzecznictwo przede wszystkim dotyka spółki pozyskujące kapitał poprzez publiczną emisję, gdyż w tych przypadkach koszty z tym związane są kolosalne. Interpretacja ta powoduje bowiem, iż faktyczny koszt pozyskania tego kapitału dla spółki zwiększał się o 19% z uwagi na niemożliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wielu z tych podatników przegrało już ostatecznie bój z fiskusem, o czym świadczą prawomocnie zakończone postępowania sądowo administracyjne w tej kwestii.

Polecamy: Podatki 2011

Jednakże dla tych podatników, dla których wydane zostały prawomocne orzeczenia sądowe, ale w trybie zaskarżenia interpretacji podatkowych, oraz wszystkich pozostałych, pozytywna uchwała 7 sędziów otworzyłaby drogę do odzyskania nadpłaconego podatku w trybie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Nie można jednakże na tym etapie przesądzić, czy w przypadku takiej uchwały organy podatkowe dostosują się do jej treści i zmienią swoje stanowisko w przedmiotowej kwestii, co uchroni podatników przed koniecznością długotrwałego postępowania sądowoadministracyjnego.

Jedno jest pewne – pozytywna uchwała sądu jest bardzo oczekiwana przez polskie środowisko biznesowe. 

W przypadku wydania pozytywnej dla podatników uchwały, jakie konsekwencje nastąpią w zakresie podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami na podwyższeniem kapitału?

Z dniem 1 grudnia 2008 r. z przepisów ustawy o VAT usunięto regulacje przewidującą, iż odliczenie podatku VAT naliczonego jest uzależnione od zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie, aktualnie orzecznictwo i organy podatkowe akceptują prawo do odliczenia wydatków związanych z emisją w przypadku, w którym środki pozyskane w drodze emisji będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej.

Przykładowo, w orzeczeniu NSA z dnia 27 kwietnia 2010 r. sygn. akt I FSK 641/09 wskazał, iż: „(...) jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę są czynności opodatkowane podatkiem VAT, to wydatki ponoszone przez spółkę w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego należy uznać za czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej. Z tego względu podatek naliczony związany z tymi wydatkami podlegać będzie odliczeniu od podatku należnego w takim zakresie, w jakim podatek ten będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.”

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2010 r. (ILPP1/443-180/07/10-S/BD).

W konsekwencji wydaje się, iż zmiana linii orzeczniczej w podatku dochodowym od osób prawnych nie powinna mieć wpływu na prawo do odliczenia VAT na gruncie obowiązujących przepisów. Jednakże powzięcie takiej uchwały umożliwi podatnikom podjęcie próby odzyskania VAT naliczonego związanego z kosztami podwyższenia kapitału zakładowego, który nie został odliczony przed 1 grudnia 2008 r. 

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA