REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy koszty podwyższenia kapitału zakładowego mogą pomniejszyć przychód

Piotr Woźniakiewicz
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
nie wszystkie koszty podwyższenia kapitału zakładowego są kosztem uzyskania przychodu
nie wszystkie koszty podwyższenia kapitału zakładowego są kosztem uzyskania przychodu
Własne

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie spodziewamy się uchwały 7 sędziów NSA w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. O jej konsekwencje dla podatników zapytaliśmy Piotra Woźniakiewicza, menedżera w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Jak ocenia Pan wniesienie zapytania dotyczącego kwalifikacji wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do rozszerzonego składu NSA? Czy Pana zdaniem może to oznaczać, że NSA chciałby przełamać dotychczasową, niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą?

REKLAMA

REKLAMA

Fakt, iż NSA zdecydował się na wniesienie pytania prawnego do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów należy poczytywać za sygnał, iż w ocenie składu orzekającego istnieją przesłanki za zaliczeniem tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W ostatnim okresie zarówno wojewódzkie sądy jak i NSA orzekały zasadniczo jednolicie, wykluczając możliwość potrącania przedmiotowych wydatków. Wskazując na rozbieżności w orzecznictwie, które są przesłanką do skierowania pytania prawnego, skład orzekający odwołał się głównie do wcześniejszego orzecznictwa sądów administracyjnych.

Stąd skierowanie pytania prawnego należy odczytywać jako sygnał, iż NSA powziął wątpliwość, czy wykluczenie możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów podatkowych jest uzasadnione w świetle obowiązujących przepisów.

REKLAMA

Uwaga!

W dniu 24 stycznia 2011 r. została podjęta oczekiwana uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10). NSA uznał, że wydatki związane z emisja nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 oraz art. 7 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Do tego rodzaju koniecznych wydatków NSA zaliczył opłaty notarialne, sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych, a w przypadku podwyższenia kapitału w drodze emisji akcji będących przedmiotem oferty publicznej objętych prospektem emisyjnym dodatkowo ponoszone w związku z tym opłaty giełdowe, koszty druku dokumentów akcyjnych, koszty sporządzenia, drukowania oraz dystrybucji prospektu emisyjnego lub jego skróconej wersji oraz koszty oferowania papierów wartościowych.

Zdaniem NSA pozostałe wydatki stanowiąc koszty ogólne funkcjonowania spółki kapitałowej stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów.

Więcej na ten temat ...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie byłyby konsekwencje wydania uchwały, pozwalającej na zaliczenie wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do kosztów podatkowych?

Przede wszystkim należy podkreślić, iż pogląd reprezentowany konsekwentnie przez organy podatkowe oraz w ostatnim czasie sądy administracyjne w mojej ocenie nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa. Jako koronny argument należy podkreślić, iż fakt pozyskania kapitału zakładowego (nie stanowiącego przychodu) w drodze publicznej emisji nie może być poczytywany jako eliminujący możliwość zaliczenia wydatków związanych z jego pozyskaniem do kosztów podatkowych. 

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Owszem, w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego dochodzi do otrzymania przez podatnika środków pieniężnych, które zostały wyłączone z przychodów podatkowych. Jednakże podwyższenie kapitału zakładowego należy traktować jako środek do celu, jakim jest zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwa oraz możliwości jego rozwoju poprzez zapewnienie finansowania jego działalności, a nie cel sam w sobie. Stąd trafnie doktryna prawa podatkowego argumentuje, iż wszelkie wydatki związane z pozyskaniem tego kapitału należy traktować jako koszty pośrednio związane z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów w postaci przedsiębiorstwa podatnika.

Paradoksalnie, w przypadku pozyskania kapitału poprzez otrzymanie kredytu (który – w zakresie kwoty kredytu - zgodnie z przepisami także nie stanowi przychodu podatkowego) koszty związane z obsługą długu (prowizje, odsetki) w sposób bezsporny są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Stąd zupełnie nieuzasadnione wydaje się być podatkowe „dyskryminowanie” finansowania kapitałem własnym.

Wydaje się, iż cel ustawodawcy był zupełnie inny, o czym świadczą przede wszystkim przepisy o cienkiej kapitalizacji „zachęcające” podatników do finansowania swej działalności poprzez kapitały własne. 

Pogląd restrykcyjny reprezentowany przez orzecznictwo przede wszystkim dotyka spółki pozyskujące kapitał poprzez publiczną emisję, gdyż w tych przypadkach koszty z tym związane są kolosalne. Interpretacja ta powoduje bowiem, iż faktyczny koszt pozyskania tego kapitału dla spółki zwiększał się o 19% z uwagi na niemożliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wielu z tych podatników przegrało już ostatecznie bój z fiskusem, o czym świadczą prawomocnie zakończone postępowania sądowo administracyjne w tej kwestii.

Polecamy: Podatki 2011

Jednakże dla tych podatników, dla których wydane zostały prawomocne orzeczenia sądowe, ale w trybie zaskarżenia interpretacji podatkowych, oraz wszystkich pozostałych, pozytywna uchwała 7 sędziów otworzyłaby drogę do odzyskania nadpłaconego podatku w trybie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Nie można jednakże na tym etapie przesądzić, czy w przypadku takiej uchwały organy podatkowe dostosują się do jej treści i zmienią swoje stanowisko w przedmiotowej kwestii, co uchroni podatników przed koniecznością długotrwałego postępowania sądowoadministracyjnego.

Jedno jest pewne – pozytywna uchwała sądu jest bardzo oczekiwana przez polskie środowisko biznesowe. 

W przypadku wydania pozytywnej dla podatników uchwały, jakie konsekwencje nastąpią w zakresie podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami na podwyższeniem kapitału?

Z dniem 1 grudnia 2008 r. z przepisów ustawy o VAT usunięto regulacje przewidującą, iż odliczenie podatku VAT naliczonego jest uzależnione od zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie, aktualnie orzecznictwo i organy podatkowe akceptują prawo do odliczenia wydatków związanych z emisją w przypadku, w którym środki pozyskane w drodze emisji będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej.

Przykładowo, w orzeczeniu NSA z dnia 27 kwietnia 2010 r. sygn. akt I FSK 641/09 wskazał, iż: „(...) jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę są czynności opodatkowane podatkiem VAT, to wydatki ponoszone przez spółkę w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego należy uznać za czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej. Z tego względu podatek naliczony związany z tymi wydatkami podlegać będzie odliczeniu od podatku należnego w takim zakresie, w jakim podatek ten będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.”

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2010 r. (ILPP1/443-180/07/10-S/BD).

W konsekwencji wydaje się, iż zmiana linii orzeczniczej w podatku dochodowym od osób prawnych nie powinna mieć wpływu na prawo do odliczenia VAT na gruncie obowiązujących przepisów. Jednakże powzięcie takiej uchwały umożliwi podatnikom podjęcie próby odzyskania VAT naliczonego związanego z kosztami podwyższenia kapitału zakładowego, który nie został odliczony przed 1 grudnia 2008 r. 

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA