REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy koszty podwyższenia kapitału zakładowego mogą pomniejszyć przychód

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Woźniakiewicz
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
nie wszystkie koszty podwyższenia kapitału zakładowego są kosztem uzyskania przychodu
nie wszystkie koszty podwyższenia kapitału zakładowego są kosztem uzyskania przychodu
Własne

REKLAMA

REKLAMA

W najbliższym czasie spodziewamy się uchwały 7 sędziów NSA w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. O jej konsekwencje dla podatników zapytaliśmy Piotra Woźniakiewicza, menedżera w dziale prawno - podatkowym PricewaterhouseCoopers.

Jak ocenia Pan wniesienie zapytania dotyczącego kwalifikacji wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do rozszerzonego składu NSA? Czy Pana zdaniem może to oznaczać, że NSA chciałby przełamać dotychczasową, niekorzystną dla podatników linię orzeczniczą?

REKLAMA

REKLAMA

Fakt, iż NSA zdecydował się na wniesienie pytania prawnego do rozstrzygnięcia składowi siedmiu sędziów należy poczytywać za sygnał, iż w ocenie składu orzekającego istnieją przesłanki za zaliczeniem tego rodzaju wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

W ostatnim okresie zarówno wojewódzkie sądy jak i NSA orzekały zasadniczo jednolicie, wykluczając możliwość potrącania przedmiotowych wydatków. Wskazując na rozbieżności w orzecznictwie, które są przesłanką do skierowania pytania prawnego, skład orzekający odwołał się głównie do wcześniejszego orzecznictwa sądów administracyjnych.

Stąd skierowanie pytania prawnego należy odczytywać jako sygnał, iż NSA powziął wątpliwość, czy wykluczenie możliwości zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów podatkowych jest uzasadnione w świetle obowiązujących przepisów.

REKLAMA

Uwaga!

W dniu 24 stycznia 2011 r. została podjęta oczekiwana uchwała 7 sędziów NSA (sygn. akt II FPS 6/10). NSA uznał, że wydatki związane z emisja nowych akcji, bez których nie jest możliwe podwyższenie przez spółkę akcyjną kapitału zakładowego, nie są kosztami uzyskania przychodów, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 4 oraz art. 7 ust. 1 i 2 w związku z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.

Do tego rodzaju koniecznych wydatków NSA zaliczył opłaty notarialne, sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych, a w przypadku podwyższenia kapitału w drodze emisji akcji będących przedmiotem oferty publicznej objętych prospektem emisyjnym dodatkowo ponoszone w związku z tym opłaty giełdowe, koszty druku dokumentów akcyjnych, koszty sporządzenia, drukowania oraz dystrybucji prospektu emisyjnego lub jego skróconej wersji oraz koszty oferowania papierów wartościowych.

Zdaniem NSA pozostałe wydatki stanowiąc koszty ogólne funkcjonowania spółki kapitałowej stanowią zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty uzyskania przychodów.

Więcej na ten temat ...

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie byłyby konsekwencje wydania uchwały, pozwalającej na zaliczenie wydatków związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego do kosztów podatkowych?

Przede wszystkim należy podkreślić, iż pogląd reprezentowany konsekwentnie przez organy podatkowe oraz w ostatnim czasie sądy administracyjne w mojej ocenie nie znajduje uzasadnienia w przepisach prawa. Jako koronny argument należy podkreślić, iż fakt pozyskania kapitału zakładowego (nie stanowiącego przychodu) w drodze publicznej emisji nie może być poczytywany jako eliminujący możliwość zaliczenia wydatków związanych z jego pozyskaniem do kosztów podatkowych. 

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

Owszem, w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego dochodzi do otrzymania przez podatnika środków pieniężnych, które zostały wyłączone z przychodów podatkowych. Jednakże podwyższenie kapitału zakładowego należy traktować jako środek do celu, jakim jest zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorstwa oraz możliwości jego rozwoju poprzez zapewnienie finansowania jego działalności, a nie cel sam w sobie. Stąd trafnie doktryna prawa podatkowego argumentuje, iż wszelkie wydatki związane z pozyskaniem tego kapitału należy traktować jako koszty pośrednio związane z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodów w postaci przedsiębiorstwa podatnika.

Paradoksalnie, w przypadku pozyskania kapitału poprzez otrzymanie kredytu (który – w zakresie kwoty kredytu - zgodnie z przepisami także nie stanowi przychodu podatkowego) koszty związane z obsługą długu (prowizje, odsetki) w sposób bezsporny są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Stąd zupełnie nieuzasadnione wydaje się być podatkowe „dyskryminowanie” finansowania kapitałem własnym.

Wydaje się, iż cel ustawodawcy był zupełnie inny, o czym świadczą przede wszystkim przepisy o cienkiej kapitalizacji „zachęcające” podatników do finansowania swej działalności poprzez kapitały własne. 

Pogląd restrykcyjny reprezentowany przez orzecznictwo przede wszystkim dotyka spółki pozyskujące kapitał poprzez publiczną emisję, gdyż w tych przypadkach koszty z tym związane są kolosalne. Interpretacja ta powoduje bowiem, iż faktyczny koszt pozyskania tego kapitału dla spółki zwiększał się o 19% z uwagi na niemożliwość zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Wielu z tych podatników przegrało już ostatecznie bój z fiskusem, o czym świadczą prawomocnie zakończone postępowania sądowo administracyjne w tej kwestii.

Polecamy: Podatki 2011

Jednakże dla tych podatników, dla których wydane zostały prawomocne orzeczenia sądowe, ale w trybie zaskarżenia interpretacji podatkowych, oraz wszystkich pozostałych, pozytywna uchwała 7 sędziów otworzyłaby drogę do odzyskania nadpłaconego podatku w trybie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Nie można jednakże na tym etapie przesądzić, czy w przypadku takiej uchwały organy podatkowe dostosują się do jej treści i zmienią swoje stanowisko w przedmiotowej kwestii, co uchroni podatników przed koniecznością długotrwałego postępowania sądowoadministracyjnego.

Jedno jest pewne – pozytywna uchwała sądu jest bardzo oczekiwana przez polskie środowisko biznesowe. 

W przypadku wydania pozytywnej dla podatników uchwały, jakie konsekwencje nastąpią w zakresie podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami na podwyższeniem kapitału?

Z dniem 1 grudnia 2008 r. z przepisów ustawy o VAT usunięto regulacje przewidującą, iż odliczenie podatku VAT naliczonego jest uzależnione od zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie, aktualnie orzecznictwo i organy podatkowe akceptują prawo do odliczenia wydatków związanych z emisją w przypadku, w którym środki pozyskane w drodze emisji będą wykorzystywane w działalności opodatkowanej.

Przykładowo, w orzeczeniu NSA z dnia 27 kwietnia 2010 r. sygn. akt I FSK 641/09 wskazał, iż: „(...) jeżeli przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez spółkę są czynności opodatkowane podatkiem VAT, to wydatki ponoszone przez spółkę w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego należy uznać za czynności, które służą prowadzeniu działalności opodatkowanej. Z tego względu podatek naliczony związany z tymi wydatkami podlegać będzie odliczeniu od podatku należnego w takim zakresie, w jakim podatek ten będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną.”

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2010 r. (ILPP1/443-180/07/10-S/BD).

W konsekwencji wydaje się, iż zmiana linii orzeczniczej w podatku dochodowym od osób prawnych nie powinna mieć wpływu na prawo do odliczenia VAT na gruncie obowiązujących przepisów. Jednakże powzięcie takiej uchwały umożliwi podatnikom podjęcie próby odzyskania VAT naliczonego związanego z kosztami podwyższenia kapitału zakładowego, który nie został odliczony przed 1 grudnia 2008 r. 

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA