REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla potrzeb tego podatku?

Szczygieł Łukasz
Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla potrzeb tego podatku?
Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla potrzeb tego podatku?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z powszechnie przyjętym zapatrywaniem, podatnikiem podatku od towarów i usług można się stać bez dopełniania jakichkolwiek formalności, w tym bez dokonywania rejestracji w charakterze podatnika VAT.

W takiej sytuacji można stwierdzić, iż o ile określony podmiot będzie wykonywał czynności opodatkowane określone w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako „ustawa o VAT”) w warunkach opisanych w tej ustawie podatkowej, to stanie się on podatnikiem VAT w sensie obiektywnym (por. wyrok WSA w Warszawie z 18 maja 2007 roku, sygn. akt III SA/Wa 324/07).

REKLAMA

REKLAMA

Taki podmiot będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT. Związane jest to z tym, że polska ustawa nie określa podmiotów uprawnionych do wystawienia faktury.

Polecamy:Czy można odliczyć podatek naliczony przed dokonaniem rejestracji dla celów VAT?

Z kolei zestawienie ze sobą art. 106 ust. 1 i 2 oraz art. 88 ust. 3a ustawy o VAT pozwala na wysnucie wniosku, iż do wystawienia faktury VAT zobowiązana jest osoba będąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, także wtedy, gdy nie jest ona zarejestrowana na potrzeby podatku (tak: T. Michalik, VAT 2010, Komentarz, Warszawa 2010, s. 788 oraz wyroki: WSA w Łodzi z 24 października 2006 r., sygn. akt I SA/Łd 520/06, WSA we Wrocławiu z 20 marca 2007 roku sygn. akt I SA/Wr 1625/06, WSA w Olsztynie w wyroku z 30 grudnia 2008 roku sygn. akt I SA/Ol 473/08).

REKLAMA

Z zasadą neutralności podatku od towarów i usług związane jest prawo podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Wszelkie ograniczenia tego prawa naruszają konstrukcję podatku VAT i dla swojej legalności muszą być zgodne z prawem wspólnotowym (obecnie art. 176 – 177 Dyrektywy 2006/112/WE).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z ograniczeń przewidzianych w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług jest wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot do tego „nieuprawniony” (art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Celem tego przepisu jest zapobieżenie korzystania z prawa do odliczenia w przypadku transakcji fikcyjnych tj. takich które nie miały miejsca w rzeczywistości, choć zostały udokumentowane fakturą VAT (tj. w sytuacji, gdy podmiot będący kontrahentem nie istnieje, jak i w sytuacji gdy czynność nie została dokonana).

Należy jednak zaznaczyć, że organy podatkowe kwestionowały możliwość dokonania odliczenia podatku wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT, choć najczęściej czynność opodatkowana miała w rzeczywistości miejsce oraz była wystawiana prawidłowa faktura VAT. Fiskus stał bowiem na stanowisku, iż w takim wypadku podmiot niezarejestrowany był podmiotem „nieuprawnionym” do wystawienia faktury, w związku z czym prawo do odliczenia nie przysługiwało.

Polecam:Czy uregulowanie należności przed wykonaniem usługi pozwala na odliczenie VAT?

Ustawowe ograniczenie zawarte w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT zostało zakwestionowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 22 grudnia 2010 roku w sprawie Dankowski (sygn. akt C-438/09).

Pan Bogusław Dankowski nabył w latach 2004-2006 określone usługi, podlegające opodatkowaniu VAT, od podmiotu niezarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług. Podmiot ten nie rozliczał ponadto podatku VAT, choć wystawiał faktury VAT dokumentujące czynności opodatkowane, wykazując w nich podatek należny.

Organy podatkowe zakwestionowały możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od należnego u Pana Dankowskiego. Podatnik nie zgodził się ze stanowiskiem Fiskusa, sprawa doszła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Z kolei Trybunał orzekł, iż podatnik może odliczyć podatek należny wykazany na fakturze VAT wystawionej przez podmiot niezarejestrowany. Warunkiem jest, aby faktury zawierały wszystkie elementy wymagane Dyrektywą, a w szczególności zawierały informacje niezbędne do ustalenia tożsamości osoby, która wystawiła te faktury oraz rodzaj wykonanych usług. Trybunał podkreślił, iż Dyrektywa nie zezwala państwom członkowskim na odroczenie lub pozbawienie prawa odliczenia VAT przez podatnika, którego kontrahent nie dopełnił wymogu rejestracji.

W wyroku w sprawie Dankowski Trybunał oceniał co prawda zgodność polskich przepisów z przepisami art. 17 – 20 VI Dyrektywy VAT Rady UE (77/388/EEC), jednak również obecnie obowiązujące rozwiązania nie zmieniły zasady neutralności podatku VAT dla przedsiębiorcy i nie zezwalają na ograniczenie prawa do odliczenia, poza wyjątkowymi przypadkami jak np. nadużycia podatkowe oraz sytuacje, gdy nie powstaje w ogóle podatek naliczony podlegający odliczeniu np. w przypadku podmiotu faktycznie nieistniejącego czy czynności fikcyjnej (por. J. Martini [w]: Dyrektywa VAT 2006/112/WE, Komentarz 2008, Wrocław 2008, s. 741).

Tym samym orzeczenie Trybunału może być również obecnie powoływane przez podatników.

W celu dostosowania brzmienia art. 88 ust. 3a ustawy o VAT do wymagań stawianych przez prawo unijne, planowana jest zmiana brzmienia wskazanego przepisu poprzez ograniczenie możliwości odliczenia podatku naliczonego od należnego tylko do sytuacji, gdy faktura VAT będzie wystawiona przez „podmiot nieistniejący” (art. 1 pkt 14 projektu z dnia 20 kwietnia 2011 roku, dostępny tymczasowo pod adresem internetowym: http://www.mf.gov.pl/_files_/bip/bip_projekty_aktow_prawnych/pp/projekt_z_20.04.2011.pdf .

Zgodnie z przepisem art. 4 projektu, zmienione brzmienie ma obowiązywać od dnia 1 lipca 2011 roku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA