REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla potrzeb tego podatku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szczygieł Łukasz
Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla potrzeb tego podatku?
Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej przez podmiot niezarejestrowany dla potrzeb tego podatku?

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z powszechnie przyjętym zapatrywaniem, podatnikiem podatku od towarów i usług można się stać bez dopełniania jakichkolwiek formalności, w tym bez dokonywania rejestracji w charakterze podatnika VAT.

W takiej sytuacji można stwierdzić, iż o ile określony podmiot będzie wykonywał czynności opodatkowane określone w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej jako „ustawa o VAT”) w warunkach opisanych w tej ustawie podatkowej, to stanie się on podatnikiem VAT w sensie obiektywnym (por. wyrok WSA w Warszawie z 18 maja 2007 roku, sygn. akt III SA/Wa 324/07).

REKLAMA

REKLAMA

Taki podmiot będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT. Związane jest to z tym, że polska ustawa nie określa podmiotów uprawnionych do wystawienia faktury.

Polecamy:Czy można odliczyć podatek naliczony przed dokonaniem rejestracji dla celów VAT?

Z kolei zestawienie ze sobą art. 106 ust. 1 i 2 oraz art. 88 ust. 3a ustawy o VAT pozwala na wysnucie wniosku, iż do wystawienia faktury VAT zobowiązana jest osoba będąca podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, także wtedy, gdy nie jest ona zarejestrowana na potrzeby podatku (tak: T. Michalik, VAT 2010, Komentarz, Warszawa 2010, s. 788 oraz wyroki: WSA w Łodzi z 24 października 2006 r., sygn. akt I SA/Łd 520/06, WSA we Wrocławiu z 20 marca 2007 roku sygn. akt I SA/Wr 1625/06, WSA w Olsztynie w wyroku z 30 grudnia 2008 roku sygn. akt I SA/Ol 473/08).

REKLAMA

Z zasadą neutralności podatku od towarów i usług związane jest prawo podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. Wszelkie ograniczenia tego prawa naruszają konstrukcję podatku VAT i dla swojej legalności muszą być zgodne z prawem wspólnotowym (obecnie art. 176 – 177 Dyrektywy 2006/112/WE).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednym z ograniczeń przewidzianych w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług jest wyłączenie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot do tego „nieuprawniony” (art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Celem tego przepisu jest zapobieżenie korzystania z prawa do odliczenia w przypadku transakcji fikcyjnych tj. takich które nie miały miejsca w rzeczywistości, choć zostały udokumentowane fakturą VAT (tj. w sytuacji, gdy podmiot będący kontrahentem nie istnieje, jak i w sytuacji gdy czynność nie została dokonana).

Należy jednak zaznaczyć, że organy podatkowe kwestionowały możliwość dokonania odliczenia podatku wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT, choć najczęściej czynność opodatkowana miała w rzeczywistości miejsce oraz była wystawiana prawidłowa faktura VAT. Fiskus stał bowiem na stanowisku, iż w takim wypadku podmiot niezarejestrowany był podmiotem „nieuprawnionym” do wystawienia faktury, w związku z czym prawo do odliczenia nie przysługiwało.

Polecam:Czy uregulowanie należności przed wykonaniem usługi pozwala na odliczenie VAT?

Ustawowe ograniczenie zawarte w art. 88 ust. 3a ustawy o VAT zostało zakwestionowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 22 grudnia 2010 roku w sprawie Dankowski (sygn. akt C-438/09).

Pan Bogusław Dankowski nabył w latach 2004-2006 określone usługi, podlegające opodatkowaniu VAT, od podmiotu niezarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług. Podmiot ten nie rozliczał ponadto podatku VAT, choć wystawiał faktury VAT dokumentujące czynności opodatkowane, wykazując w nich podatek należny.

Organy podatkowe zakwestionowały możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od należnego u Pana Dankowskiego. Podatnik nie zgodził się ze stanowiskiem Fiskusa, sprawa doszła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który zwrócił się z pytaniem prejudycjalnym do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Z kolei Trybunał orzekł, iż podatnik może odliczyć podatek należny wykazany na fakturze VAT wystawionej przez podmiot niezarejestrowany. Warunkiem jest, aby faktury zawierały wszystkie elementy wymagane Dyrektywą, a w szczególności zawierały informacje niezbędne do ustalenia tożsamości osoby, która wystawiła te faktury oraz rodzaj wykonanych usług. Trybunał podkreślił, iż Dyrektywa nie zezwala państwom członkowskim na odroczenie lub pozbawienie prawa odliczenia VAT przez podatnika, którego kontrahent nie dopełnił wymogu rejestracji.

W wyroku w sprawie Dankowski Trybunał oceniał co prawda zgodność polskich przepisów z przepisami art. 17 – 20 VI Dyrektywy VAT Rady UE (77/388/EEC), jednak również obecnie obowiązujące rozwiązania nie zmieniły zasady neutralności podatku VAT dla przedsiębiorcy i nie zezwalają na ograniczenie prawa do odliczenia, poza wyjątkowymi przypadkami jak np. nadużycia podatkowe oraz sytuacje, gdy nie powstaje w ogóle podatek naliczony podlegający odliczeniu np. w przypadku podmiotu faktycznie nieistniejącego czy czynności fikcyjnej (por. J. Martini [w]: Dyrektywa VAT 2006/112/WE, Komentarz 2008, Wrocław 2008, s. 741).

Tym samym orzeczenie Trybunału może być również obecnie powoływane przez podatników.

W celu dostosowania brzmienia art. 88 ust. 3a ustawy o VAT do wymagań stawianych przez prawo unijne, planowana jest zmiana brzmienia wskazanego przepisu poprzez ograniczenie możliwości odliczenia podatku naliczonego od należnego tylko do sytuacji, gdy faktura VAT będzie wystawiona przez „podmiot nieistniejący” (art. 1 pkt 14 projektu z dnia 20 kwietnia 2011 roku, dostępny tymczasowo pod adresem internetowym: http://www.mf.gov.pl/_files_/bip/bip_projekty_aktow_prawnych/pp/projekt_z_20.04.2011.pdf .

Zgodnie z przepisem art. 4 projektu, zmienione brzmienie ma obowiązywać od dnia 1 lipca 2011 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA