REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?
Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik dołożył należytej staranności w celu uniknięcia ubytków i niedoborów, a mimo tego niedobory powstały, trzeba uznać, że utrata towaru nastąpiła z przyczyn niezależnych od podatnika. W takiej sytuacji prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego zostaje zachowane i nie ma podstaw do dokonywania korekty odliczonego podatku.

Zjawiskiem jakie często towarzyszy prowadzonej działalności jest występowanie niedoborów towarów i innych rzeczowych składników majątku.

REKLAMA

Autopromocja

Przyczyny ich wystąpienia mogą być bardzo różne. W sytuacji, gdy ubytki tego rodzaju są zawinione i da się określić osobę bądź krąg osób za to odpowiedzialnych – podatnik może zdecydować się na wyciągnięcie konsekwencji materialnych.

Czy w takim przypadku płatność za zawiniony niedobór podlega opodatkowaniu VAT?

W hurtowni spożywczej, po przeprowadzonym remanencie, ujawniono niedobory towarów. Wobec ustalenia, iż było to wynikiem zaniedbań, osoby odpowiedzialne materialnie zostały obciążone finansowo i w pełni pokryły wynikające z niedoboru straty. W zaistniałej sytuacji podatnik rozważa czy obciążając niedoborem należy doliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług?

W świetle obowiązującego stanu prawnego odszkodowanie wypłacone przez pracowników za zawinione niedobory, którymi zostali obciążeni nie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę, w myśl art. 7 ust. 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT za usługi nieodpłatne?

Z powyższych regulacji wynika, iż w opisanej w przykładzie sytuacji, podatnik nie dokonuje dostawy towarów, nie świadczy również usług na rzecz swoich pracowników. W konsekwencji czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym nie ma obowiązku naliczania i odprowadzania należnego podatku VAT z tytułu wystąpienia zawinionych niedoborów towarów.

Czy trzeba korygować VAT naliczony?

Odrębną natomiast kwestią jest to czy podatnik w przypadku wystąpienia niedoborów zawinionych powinien dokonać korekty podatku naliczonego w związku z zakupem towarów bądź usług w zakresie w jakim później wystąpił niedobór.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego jest występowanie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywania przez podatnika działalności opodatkowanej.

Tak więc, gdy podatnik nabywa towar, który ma służyć działalności opodatkowanej przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. W sytuacji niedoboru nabyte towary nie zostaną wykorzystane do działalności opodatkowanej, co jest niezbędnym warunkiem dokonania odliczenia. Czy w związku z tym powinien dokonać korekty podatku naliczonego?

Odpowiedzi na to pytanie może posłużyć orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W jednym z wyroków ETS stwierdził, że w sytuacji, gdy zakup danego towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzonej działalności, prawo podatnika do odliczenia zostaje zachowane.

Polecamy: Czy brak rejestracji dla potrzeb VAT pozbawia prawa do odliczenia

Odnosząc powyższe do przedstawionego na wstępie przykładu należy stwierdzić, że w przypadkach, gdy podatnik dołożył należytej staranności w celu uniknięcia sytuacji, w której niedobory mogłyby powstać, np.
- utworzył odrębne pomieszczenie magazynowe do przechowywania towarów,
- stworzył odpowiednie procedury zabezpieczające i ochronne, mające zapobiegać powstaniu niedoborów,
- wyznaczył osoby odpowiedzialne materialnie za powierzone mienie,
a pomimo tego niedobory powstały, należałoby uznać, że utrata towaru choć zawiniona przez pracowników, nastąpiła z przyczyn niezależnych od podatnika, pozostających poza jego kontrolą.

W konsekwencji, w takim przypadku prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego zostaje zachowane, a tym samym nie ma podstaw do dokonywania korekty odliczonego podatku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA