REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?
Czy ubytki i niedobory towarów powodują utratę prawa do odliczenia VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli podatnik dołożył należytej staranności w celu uniknięcia ubytków i niedoborów, a mimo tego niedobory powstały, trzeba uznać, że utrata towaru nastąpiła z przyczyn niezależnych od podatnika. W takiej sytuacji prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego zostaje zachowane i nie ma podstaw do dokonywania korekty odliczonego podatku.

Zjawiskiem jakie często towarzyszy prowadzonej działalności jest występowanie niedoborów towarów i innych rzeczowych składników majątku.

REKLAMA

Autopromocja

Przyczyny ich wystąpienia mogą być bardzo różne. W sytuacji, gdy ubytki tego rodzaju są zawinione i da się określić osobę bądź krąg osób za to odpowiedzialnych – podatnik może zdecydować się na wyciągnięcie konsekwencji materialnych.

Czy w takim przypadku płatność za zawiniony niedobór podlega opodatkowaniu VAT?

W hurtowni spożywczej, po przeprowadzonym remanencie, ujawniono niedobory towarów. Wobec ustalenia, iż było to wynikiem zaniedbań, osoby odpowiedzialne materialnie zostały obciążone finansowo i w pełni pokryły wynikające z niedoboru straty. W zaistniałej sytuacji podatnik rozważa czy obciążając niedoborem należy doliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług?

W świetle obowiązującego stanu prawnego odszkodowanie wypłacone przez pracowników za zawinione niedobory, którymi zostali obciążeni nie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę, w myśl art. 7 ust. 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Polecamy: Jak rozliczyć VAT za usługi nieodpłatne?

Z powyższych regulacji wynika, iż w opisanej w przykładzie sytuacji, podatnik nie dokonuje dostawy towarów, nie świadczy również usług na rzecz swoich pracowników. W konsekwencji czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym nie ma obowiązku naliczania i odprowadzania należnego podatku VAT z tytułu wystąpienia zawinionych niedoborów towarów.

Czy trzeba korygować VAT naliczony?

Odrębną natomiast kwestią jest to czy podatnik w przypadku wystąpienia niedoborów zawinionych powinien dokonać korekty podatku naliczonego w związku z zakupem towarów bądź usług w zakresie w jakim później wystąpił niedobór.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika do odliczenia podatku naliczonego jest występowanie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywania przez podatnika działalności opodatkowanej.

Tak więc, gdy podatnik nabywa towar, który ma służyć działalności opodatkowanej przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. W sytuacji niedoboru nabyte towary nie zostaną wykorzystane do działalności opodatkowanej, co jest niezbędnym warunkiem dokonania odliczenia. Czy w związku z tym powinien dokonać korekty podatku naliczonego?

Odpowiedzi na to pytanie może posłużyć orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. W jednym z wyroków ETS stwierdził, że w sytuacji, gdy zakup danego towarów i usług zostało poczynione z zamiarem wykorzystania ich do działalności, ale z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, nie wykorzystał on nabytych towarów i usług w prowadzonej działalności, prawo podatnika do odliczenia zostaje zachowane.

Polecamy: Czy brak rejestracji dla potrzeb VAT pozbawia prawa do odliczenia

Odnosząc powyższe do przedstawionego na wstępie przykładu należy stwierdzić, że w przypadkach, gdy podatnik dołożył należytej staranności w celu uniknięcia sytuacji, w której niedobory mogłyby powstać, np.
- utworzył odrębne pomieszczenie magazynowe do przechowywania towarów,
- stworzył odpowiednie procedury zabezpieczające i ochronne, mające zapobiegać powstaniu niedoborów,
- wyznaczył osoby odpowiedzialne materialnie za powierzone mienie,
a pomimo tego niedobory powstały, należałoby uznać, że utrata towaru choć zawiniona przez pracowników, nastąpiła z przyczyn niezależnych od podatnika, pozostających poza jego kontrolą.

W konsekwencji, w takim przypadku prawo podatnika do odliczenia VAT naliczonego zostaje zachowane, a tym samym nie ma podstaw do dokonywania korekty odliczonego podatku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia pkpir od 2026 roku. Lista zmian od 1 stycznia

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

REKLAMA

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

Będą zmiany w L4, pracy na chorobowym i pensjach na zwolnieniach lekarskich. Przedsiębiorcy: Jesteśmy zwolennikami deregulacji i elastyczności, ale też jasnych zasad

Zasiłek chorobowy powinien być wypłacany pracownikowi już od pierwszego dnia absencji – Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie popiera projekt przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, apelując jednocześnie o to, by ustawa w tej sprawie była przyjęta możliwie szybko. Przedsiębiorcy jednocześnie oczekują dalszego dialogu z Ministerstwem na temat np. „Zmian w L4”, które w opinii niektórych przedsiębiorców mogą budzić kontrowersje. – Jesteśmy zwolennikami tego, by pracownicy i pracodawcy mogli regulować swoje relacje w możliwie elastyczny sposób. Z jednej strony więc jesteśmy zwolennikami tego, by zwolnienie lekarskie nie blokowało w stu procentach możliwości wykonywania innych zobowiązań jeżeli to jest możliwe, ale z drugiej widzimy przestrzeń, gdzie zwolnienie lekarskie może być wykorzystywane do nadrabiania obowiązków w jednej pracy, przy jednoczesnym spowolnianiu działania w drugiej firmie – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Youtuberzy mogą się cieszyć. Jest pozytywny wyrok NSA w sprawie kosztów podatkowych

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdza, że wydatki youtuberów związane z produkcją filmów, takie jak bilety lotnicze, noclegi czy sprzęt filmowy, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Wyrok jest istotny dla twórców internetowych, którzy ponoszą wysokie koszty związane z tworzeniem treści na YouTube.

Nowa era regulacji krypto – CASP zastępuje VASP. Co to oznacza dla firm?

W UE wchodzi w życie nowa era regulacji krypto – licencja CASP stanie się obowiązkowa dla wszystkich firm działających w tym sektorze. Dotychczasowi posiadacze licencji VASP mają czas na dostosowanie się do końca czerwca 2025 r., a z odpowiednim wnioskiem – do września. Jakie zmiany czekają rynek i co to oznacza dla przedsiębiorców?

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów księgowych, czy zatrudnienie dodatkowej osoby w dziale księgowości - co się bardziej opłaca?

W stale zmieniającym się otoczeniu biznesowym przedsiębiorcy coraz częściej stają przed dylematem: czy zatrudnić dodatkową osobę do działu księgowego, czy może zdecydować się na outsourcing wybranych procesów księgowych? Analiza kosztów i korzyści pokazuje, że delegowanie pojedynczych zadań księgowych na zewnątrz może być znacznie bardziej efektywnym rozwiązaniem niż rozbudowa wewnętrznego zespołu.

Kto ma prawo odliczyć ulgę na dziecko? Po rozwodzie rodziców dziecko mieszka z matką a ojciec płaci alimenty i widuje się z dzieckiem

Na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik ma prawo do odliczenia kwoty ulgi prorodzinnej w zależności od tego z kim jego dziecko mieszka i kto faktycznie sprawuje nad nim opiekę. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 stycznia 2025 r. wyjaśnił, kto może odliczyć ulgę na dziecko, gdy rodzice są rozwiedzeni, dziecko mieszka z matką na stałe, a ojciec płaci alimenty i co jakiś czas widuje się z dzieckiem.

REKLAMA