REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie są skutki w VAT zmiany klasyfikacji samochodu z ciężarowego na osobowy?

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy
Zmiana klasyfikacji samochodów
Zmiana klasyfikacji samochodów

REKLAMA

REKLAMA

Przy zakupie samochodu z „kratką” podatnik nie może już skorzystać z pełnego odliczenia podatku VAT. Wprowadzone od początku 2011 r. ograniczenie pozwala odliczyć 60% kwoty określonej w fakturze, jednak nie więcej niż 6.000 zł.

Istnieje jednak pewna grupa pojazdów samochodowych, do których nie mają zastosowania te ograniczenia. Przy ich zakupie podatnik może odliczyć cały VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Dotyczy to:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku do niniejszej ustawy;
6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Polecamy: Jak wybrać formę opodatkowania firmy

Również VAT naliczony przy zakupie paliwa do napędu tych pojazdów można odliczyć w całości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w wyżej wymienionych pkt. 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu, któregoś z w/w samochodów może być odebrane. Dzieje się tak w przypadku, gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w w/w pkt. 1-4.

W przypadku dokonania takich zmian podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym dokonał jego odliczenia.

Obowiązujące do końca 2010 r. przepisy ustawy o VAT zobowiązywały podatnika do korekty podatku naliczonego w przypadku dokonania zmian w pojeździe w terminie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny. Nowe, obowiązujące od początku roku przepisy stanowią więc w tym względzie nowym.

Przepis regulujący obowiązek podatnika do skorygowania podatku naliczonego może budzić wątpliwości czy korekcie podlega cały VAT naliczony?

Podatnik w styczniu 2011 r. dokonał zakupu na potrzeby prowadzonej działalności samochodu typu van, z jednym rzędem siedzeń (pkt 1 powyższego wyliczenia). W kwietniu 2011 r. zamierza przekwalifikować samochód na osobowy, związane to jest z dostawieniem dodatkowego rzędu siedzeń. Po zmianie, samochód w dalszym ciągu wykorzystywany będzie do potrzeb prowadzonej działalności. Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym dokona korekty podatku naliczonego. Czy w opisanej sytuacji może skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego przysługującego podatnikom dokonującym zakupu samochodu osobowego w wysokości 60% podatku naliczonego nie więcej niż 6.000 zł?

Polecamy: Jak rozliczać koszty w czasie

REKLAMA

Na gruncie przepisów obowiązujących do końca 2010 r., przy zbieżnych regulacjach z obecnymi, zobowiązujących do korekty podatku naliczonego przy przekwalifikowaniu samochodu ciężarowego na osobowy, Minister Finansów w interpretacji z dnia 16 września 2009 r. sygnatura IBPP2/443-503/09/UH zajął stanowisko, iż podatnik jest zobowiązany zwrócić 100% wartości odliczonego podatku naliczonego, w rozliczeniu za okres, w którym dokonał tych zmian.

Czy taka interpretacja przepisów będzie obecnie wiążąca - trudno przesądzić. Niewątpliwie proceder zmiany kwalifikacji samochodów z ciężarowych na osobowe będzie tematem częstszym, niż pod rządami przepisów obowiązujących do końca 2010 r. Jak już wyżej zostało wskazane, obecnie brak jest zawężenia czasowego (wcześniej 12 miesięcy) do wystąpienia skutków podatkowych.

Opisana wyżej zmiana w pojeździe dokonana w 3 miesiące czy w 3 lata po zakupie skutkować będzie obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego.

Do kiedy taki obowiązek będzie ciążył na podatniku?

Wydaje się uprawnione stwierdzenie, że obowiązek taki nie może być nieograniczony czasowo. Wobec faktu, iż regulacja prawna nakładająca obowiązek skorygowania podatku kwestii tej nie określa, właściwym będzie zakreślenie czasu do kiedy obowiązek ten jest wiążący posiłkując się innymi przepisami.

W szczególności należy tu wskazać na treść art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej. Przepis ten stanowi, iż zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Treść powyższego przepisu może prowadzić do wniosku, że skorygowanie rozliczenia powinno być dokonywane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta roczna VAT 2025 (za 2024 rok): proporcja, preproporcja, termin, zasady. Jak ustalić proporcję na 2025 rok?

W deklaracji JPK_V7 za styczeń 2025 r. podatnicy, którzy stosowali proporcję lub preproporcję albo zmienili przeznaczenie środków trwałych, będą wykazywać kwotę korekty rocznej za 2024 r. Można zrezygnować z jej dokonania, ale nie wszyscy podatnicy mają taką możliwość.

Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

REKLAMA

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

REKLAMA