REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odliczać VAT naliczony przy sprzedaży mieszanej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają często wątpliwości jak rozliczać VAT w sytuacji, gdy wykonują zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i zwolnione z tego podatku.

Spółka dokonała zakupu maszyny rolniczej. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT (dzierżawa nieruchomości rolnych na cele rolnicze), jak i czynności opodatkowane tym podatkiem. Nabyta maszyna rolnicza będzie jednakże wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (z założenia będzie wykorzystywana do prac polowych na niedzierżawionych nieruchomościach Spółki [do działalności rolniczej]). Może się również zdarzyć, iż stanie się przedmiotem najmu.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czy dokonując zakupu ww. maszyny rolniczej:

- uprawniony jest do pełnego odliczenia podatku naliczonego (mimo, że dokonuje z zasady zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku) oraz
- czy ma obowiązek dokonywania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ww. ustawy (korekty w pięcioletnim okresie liczonym od dnia oddania środka trwałego do używania).

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia ww. maszyny rolniczej. W sytuacji, gdy ww. maszyna będzie przez Spółkę wykorzystywana jedynie do czynności opodatkowanych nie zaistnieje konieczność dokonywania ewentualnej korekty odliczonego podatku naliczonego.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…).

REKLAMA

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Stosownie do brzmienia art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2).

Zacytowane przepisy wskazują, iż w sytuacji, gdy podatnik nabywa towary, które są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje mu pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaki wynika z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki.

Przywołane pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje nawet wówczas, gdy z zasady podmiot dokonuje czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka zamierza wykorzystywać zakupioną maszynę jedynie do prac polowych, na własnych nieruchomościach rolnych (na których rosną sprzedawane następnie przez Spółkę płody rolne). Maszyna może również być przedmiotem najmu. Co do zasady, wskazane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie Spółka wskazuje, iż maszyna nie będzie służyła czynnościom zwolnionym od przedmiotowego podatku.

W takiej sytuacji, zdaniem ECDDP, Spółce przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie ww. maszyny.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (ust. 10). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11).

Konieczność częściowego odliczenia podatku naliczonego zaistniałyby dopiero w sytuacji, gdyby Spółka wykorzystywała nabytą maszynę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych od tegoż podatku.

Podatnik byłby wówczas zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego - wynikającego z faktury dokumentującej zakup maszyny - związanego z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż, najem) jak i z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku.

Gdyby nie było możliwe wyodrębnienie całości lub części ww. kwot, wówczas Spółka mogłaby pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty VAT naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tzw. wskaźnikiem struktury).

Korekta „pięcioletnia”

Jednocześnie w sytuacji, gdy ww. maszyna będzie przez Podatnika wykorzystywana jedynie do czynności opodatkowanych nie zaistnieje konieczność dokonywania ewentualnej korekty odliczonego podatku naliczonego.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji określonej w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończenia roku podatkowego.

Z powyższego przepisu wynika, iż korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego dokonują ci podatnicy, którzy odliczyli podatek tzw. wskaźnikiem struktury. Ww. korekty dokonuje się (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT):
- jednorazowo (dotyczy towarów i usług, które nie stanowią środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych bądź stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, ale których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł),
- w ciągu 5 kolejnych lat (dotyczy towarów i usług, które stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł) bądź,
- w ciągu 10 kolejnych lat (dotyczy nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów).

Powyższy przepis nie znajduje jednakże zastosowania w analizowanym stanie faktycznym, albowiem jak wskazała Spółka nabycie maszyny rolniczej ma związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Tym samym – jak wskazano powyżej – Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego nabycia.

Podatnik nie będzie też zobowiązany do dokonywania korekty kwoty odliczonego VAT po zakończeniu roku podatkowego (pod warunkiem, że nie zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od nabytego towaru).

Zmiana przeznaczenia

W miejscu tym należy jednakże wskazać, iż zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 (czyli przepisy o korekcie uprzednio odliczonego podatku naliczonego), stosuje się odpowiednio w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę VAT naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zatem ewentualna konieczność dokonania korekty odliczonego uprzednio (czyli obecnie) podatku naliczonego wystąpi w sytuacji, gdy Spółka po pewnym czasie używania maszyny wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT zmieni przeznaczenie tegoż towaru i będzie wykorzystywać maszynę również do czynności zwolnionych od podatku (częściowo lub całkowicie). Wówczas korekty winno się dokonać na warunkach określonych w art. 91 ust. 7a-7c ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA