REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odliczać VAT naliczony przy sprzedaży mieszanej

Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają często wątpliwości jak rozliczać VAT w sytuacji, gdy wykonują zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i zwolnione z tego podatku.

Spółka dokonała zakupu maszyny rolniczej. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT (dzierżawa nieruchomości rolnych na cele rolnicze), jak i czynności opodatkowane tym podatkiem. Nabyta maszyna rolnicza będzie jednakże wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (z założenia będzie wykorzystywana do prac polowych na niedzierżawionych nieruchomościach Spółki [do działalności rolniczej]). Może się również zdarzyć, iż stanie się przedmiotem najmu.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czy dokonując zakupu ww. maszyny rolniczej:

- uprawniony jest do pełnego odliczenia podatku naliczonego (mimo, że dokonuje z zasady zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku) oraz
- czy ma obowiązek dokonywania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ww. ustawy (korekty w pięcioletnim okresie liczonym od dnia oddania środka trwałego do używania).

REKLAMA

REKLAMA

Spółka jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia ww. maszyny rolniczej. W sytuacji, gdy ww. maszyna będzie przez Spółkę wykorzystywana jedynie do czynności opodatkowanych nie zaistnieje konieczność dokonywania ewentualnej korekty odliczonego podatku naliczonego.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…).

REKLAMA

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

Stosownie do brzmienia art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2).

Zacytowane przepisy wskazują, iż w sytuacji, gdy podatnik nabywa towary, które są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje mu pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaki wynika z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki.

Przywołane pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje nawet wówczas, gdy z zasady podmiot dokonuje czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka zamierza wykorzystywać zakupioną maszynę jedynie do prac polowych, na własnych nieruchomościach rolnych (na których rosną sprzedawane następnie przez Spółkę płody rolne). Maszyna może również być przedmiotem najmu. Co do zasady, wskazane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie Spółka wskazuje, iż maszyna nie będzie służyła czynnościom zwolnionym od przedmiotowego podatku.

W takiej sytuacji, zdaniem ECDDP, Spółce przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie ww. maszyny.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (ust. 10). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11).

Konieczność częściowego odliczenia podatku naliczonego zaistniałyby dopiero w sytuacji, gdyby Spółka wykorzystywała nabytą maszynę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych od tegoż podatku.

Podatnik byłby wówczas zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego - wynikającego z faktury dokumentującej zakup maszyny - związanego z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż, najem) jak i z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku.

Gdyby nie było możliwe wyodrębnienie całości lub części ww. kwot, wówczas Spółka mogłaby pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty VAT naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tzw. wskaźnikiem struktury).

Korekta „pięcioletnia”

Jednocześnie w sytuacji, gdy ww. maszyna będzie przez Podatnika wykorzystywana jedynie do czynności opodatkowanych nie zaistnieje konieczność dokonywania ewentualnej korekty odliczonego podatku naliczonego.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji określonej w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończenia roku podatkowego.

Z powyższego przepisu wynika, iż korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego dokonują ci podatnicy, którzy odliczyli podatek tzw. wskaźnikiem struktury. Ww. korekty dokonuje się (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT):
- jednorazowo (dotyczy towarów i usług, które nie stanowią środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych bądź stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, ale których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł),
- w ciągu 5 kolejnych lat (dotyczy towarów i usług, które stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł) bądź,
- w ciągu 10 kolejnych lat (dotyczy nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów).

Powyższy przepis nie znajduje jednakże zastosowania w analizowanym stanie faktycznym, albowiem jak wskazała Spółka nabycie maszyny rolniczej ma związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Tym samym – jak wskazano powyżej – Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego nabycia.

Podatnik nie będzie też zobowiązany do dokonywania korekty kwoty odliczonego VAT po zakończeniu roku podatkowego (pod warunkiem, że nie zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od nabytego towaru).

Zmiana przeznaczenia

W miejscu tym należy jednakże wskazać, iż zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 (czyli przepisy o korekcie uprzednio odliczonego podatku naliczonego), stosuje się odpowiednio w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę VAT naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zatem ewentualna konieczność dokonania korekty odliczonego uprzednio (czyli obecnie) podatku naliczonego wystąpi w sytuacji, gdy Spółka po pewnym czasie używania maszyny wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT zmieni przeznaczenie tegoż towaru i będzie wykorzystywać maszynę również do czynności zwolnionych od podatku (częściowo lub całkowicie). Wówczas korekty winno się dokonać na warunkach określonych w art. 91 ust. 7a-7c ustawy o VAT.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA