REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odliczać VAT naliczony przy sprzedaży mieszanej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Sokołowska - Strug
Karolina Gierszewska
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy mają często wątpliwości jak rozliczać VAT w sytuacji, gdy wykonują zarówno czynności opodatkowane VAT, jak i zwolnione z tego podatku.

REKLAMA

Spółka dokonała zakupu maszyny rolniczej. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje zarówno czynności zwolnione z VAT (dzierżawa nieruchomości rolnych na cele rolnicze), jak i czynności opodatkowane tym podatkiem. Nabyta maszyna rolnicza będzie jednakże wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT (z założenia będzie wykorzystywana do prac polowych na niedzierżawionych nieruchomościach Spółki [do działalności rolniczej]). Może się również zdarzyć, iż stanie się przedmiotem najmu.

W związku z powyższym Spółka powzięła wątpliwość, czy dokonując zakupu ww. maszyny rolniczej:

- uprawniony jest do pełnego odliczenia podatku naliczonego (mimo, że dokonuje z zasady zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i zwolnionej od podatku) oraz
- czy ma obowiązek dokonywania korekty, o której mowa w art. 91 ust. 2 ww. ustawy (korekty w pięcioletnim okresie liczonym od dnia oddania środka trwałego do używania).

REKLAMA

Spółka jest uprawniona do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia ww. maszyny rolniczej. W sytuacji, gdy ww. maszyna będzie przez Spółkę wykorzystywana jedynie do czynności opodatkowanych nie zaistnieje konieczność dokonywania ewentualnej korekty odliczonego podatku naliczonego.


Prawo do odliczenia podatku naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawą o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (…).

W myśl art. 86 ust. 2 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

REKLAMA

Stosownie do brzmienia art. 90 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2).

Zacytowane przepisy wskazują, iż w sytuacji, gdy podatnik nabywa towary, które są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas przysługuje mu pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaki wynika z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki.

Przywołane pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje nawet wówczas, gdy z zasady podmiot dokonuje czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z podatku VAT.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółka zamierza wykorzystywać zakupioną maszynę jedynie do prac polowych, na własnych nieruchomościach rolnych (na których rosną sprzedawane następnie przez Spółkę płody rolne). Maszyna może również być przedmiotem najmu. Co do zasady, wskazane czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie Spółka wskazuje, iż maszyna nie będzie służyła czynnościom zwolnionym od przedmiotowego podatku.

W takiej sytuacji, zdaniem ECDDP, Spółce przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie ww. maszyny.

Stosownie bowiem do brzmienia art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (ust. 10). Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w ww. terminie, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (ust. 11).

Konieczność częściowego odliczenia podatku naliczonego zaistniałyby dopiero w sytuacji, gdyby Spółka wykorzystywała nabytą maszynę zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności zwolnionych od tegoż podatku.

Podatnik byłby wówczas zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego - wynikającego z faktury dokumentującej zakup maszyny - związanego z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż, najem) jak i z czynnościami korzystającymi ze zwolnienia od podatku.

Gdyby nie było możliwe wyodrębnienie całości lub części ww. kwot, wówczas Spółka mogłaby pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty VAT naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tzw. wskaźnikiem struktury).

Korekta „pięcioletnia”

Jednocześnie w sytuacji, gdy ww. maszyna będzie przez Podatnika wykorzystywana jedynie do czynności opodatkowanych nie zaistnieje konieczność dokonywania ewentualnej korekty odliczonego podatku naliczonego.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji określonej w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończenia roku podatkowego.

Z powyższego przepisu wynika, iż korekty uprzednio odliczonego podatku naliczonego dokonują ci podatnicy, którzy odliczyli podatek tzw. wskaźnikiem struktury. Ww. korekty dokonuje się (art. 90 ust. 2 ustawy o VAT):
- jednorazowo (dotyczy towarów i usług, które nie stanowią środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych bądź stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, ale których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł),
- w ciągu 5 kolejnych lat (dotyczy towarów i usług, które stanowią środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, których wartość początkowa przekracza 15 000 zł) bądź,
- w ciągu 10 kolejnych lat (dotyczy nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów).

Powyższy przepis nie znajduje jednakże zastosowania w analizowanym stanie faktycznym, albowiem jak wskazała Spółka nabycie maszyny rolniczej ma związek wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Tym samym – jak wskazano powyżej – Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu przedmiotowego nabycia.

Podatnik nie będzie też zobowiązany do dokonywania korekty kwoty odliczonego VAT po zakończeniu roku podatkowego (pod warunkiem, że nie zmieni się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od nabytego towaru).

Zmiana przeznaczenia

W miejscu tym należy jednakże wskazać, iż zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 (czyli przepisy o korekcie uprzednio odliczonego podatku naliczonego), stosuje się odpowiednio w sytuacji, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę VAT naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Zatem ewentualna konieczność dokonania korekty odliczonego uprzednio (czyli obecnie) podatku naliczonego wystąpi w sytuacji, gdy Spółka po pewnym czasie używania maszyny wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT zmieni przeznaczenie tegoż towaru i będzie wykorzystywać maszynę również do czynności zwolnionych od podatku (częściowo lub całkowicie). Wówczas korekty winno się dokonać na warunkach określonych w art. 91 ust. 7a-7c ustawy o VAT.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA