REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Charytatywne sms-y zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Po latach postulatów organizacji pożytku publicznego wreszcie Minister Finansów zwolnił z VAT sms-y i połączenia telefoniczne wykonywane w celu charytatywnym.

W dniu 4 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 96, poz. 623).

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów tym rozporządzeniem wprowadził do porządku prawnego nowe zwolnienie przedmiotowe - § 12 pkt 18 tego aktu wykonawczego.

Od 4 sierpnia 2010 r. zwolnieniu z VAT podlegają usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) - tzw. połączenia charytatywne (sms lub głosowe), świadczone w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego (dalej OPP), z wyjątkiem usług przedpłaconych - z zastrzeżeniem ust. 8.

Przy czym, zwolnienie w zakresie poboru podatku będzie mogło mieć zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych określonych w § 12 ust. 7 aktu wykonawczego.

REKLAMA

W szczególności, podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne musi zawrzeć umowę z OPP (w formie pisemnej) dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej ze zbiórki publicznej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez świadczącego usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W umowie musi zostać wskazany numer lub numery wykorzystywane do zbiórki publicznej oraz okres ich udostępnienia, cena jednostkowa usługi ze wskazaniem kwoty zatrzymywanej przez świadczącego usługę telekomunikacyjną. Operator powinien posiadać kopię pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej przez OPP.

Pozwolenie otrzymuje się zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Kwota otrzymana za wykonane usługi z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez operatora powinna zostać w ciągu 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę - przekazana na rachunek bankowy OPP.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Kwota udokumentowana zostanie fakturą VAT, gdzie zostanie wyszczególniona liczba połączeń na podane w umowie numery, wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane OPP jak i kwot zatrzymanych przez operatora.

Jednocześnie należy pamiętać, że darczyńca nie może otrzymywać innego świadczenia w zakresie realizacji połączeń charytatywnych , w tym m.in. prawa do udziału w losowaniu nagród.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Także OPP nie może dokonywać żadnych świadczeń na rzecz operatora z tytułu zawarcia ww. umowy, z wyjątkiem informowania o uczestniczeniu operatora telekomunikacyjnego w zbiórce publicznej, a także o wysokości kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi. OPP może także podczas rozpowszechniania informacji o zbiórce publicznej prezentować logo operatora uczestniczącego w zbiórce. Operator zobowiązany jest także przed rozpoczęciem świadczenia usługi, podać do informacji publicznej wiadomość o kwocie zatrzymywanej podczas zbiórki.

Zwolnienie z opodatkowania VAT dotyczy jedynie tej kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez operatora. Tak stanowi § 12 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego. Zatem pozostała część kwoty zatrzymywana przez operatora podlega opodatkowaniu wg podstawowej 22% stawki VAT.

W tym miejscu należy jedynie wskazać, iż przedmiotowe przepisy rozporządzenia nie są zgodne z prawem wspólnotowy, bowiem Dyrektywa 2006/112/WE nie umożliwia wprowadzenia tego typu zwolnienia od VAT.

Niemniej, część państw członkowskich posiada podobne regulacje zwalniające działalność charytatywna z VAT, m.in. Czechy i Wielka Brytania. W konsekwencji operatorzy telekomunikacyjni będą mogli wybrać pomiędzy zastosowaniem przepisów wspólnotowych i opodatkować świadczenie wg podstawowej stawki podatku VAT a przepisem krajowym i zastosować zwolnienie. Wybór wydaje się oczywisty, zwłaszcza w zakresie celu jakiemu zwolnienie ma służyć.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA