REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Charytatywne sms-y zwolnione z VAT

Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Po latach postulatów organizacji pożytku publicznego wreszcie Minister Finansów zwolnił z VAT sms-y i połączenia telefoniczne wykonywane w celu charytatywnym.

W dniu 4 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 96, poz. 623).

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów tym rozporządzeniem wprowadził do porządku prawnego nowe zwolnienie przedmiotowe - § 12 pkt 18 tego aktu wykonawczego.

Od 4 sierpnia 2010 r. zwolnieniu z VAT podlegają usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) - tzw. połączenia charytatywne (sms lub głosowe), świadczone w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego (dalej OPP), z wyjątkiem usług przedpłaconych - z zastrzeżeniem ust. 8.

Przy czym, zwolnienie w zakresie poboru podatku będzie mogło mieć zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych określonych w § 12 ust. 7 aktu wykonawczego.

W szczególności, podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne musi zawrzeć umowę z OPP (w formie pisemnej) dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej ze zbiórki publicznej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez świadczącego usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W umowie musi zostać wskazany numer lub numery wykorzystywane do zbiórki publicznej oraz okres ich udostępnienia, cena jednostkowa usługi ze wskazaniem kwoty zatrzymywanej przez świadczącego usługę telekomunikacyjną. Operator powinien posiadać kopię pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej przez OPP.

Pozwolenie otrzymuje się zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Kwota otrzymana za wykonane usługi z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez operatora powinna zostać w ciągu 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę - przekazana na rachunek bankowy OPP.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Kwota udokumentowana zostanie fakturą VAT, gdzie zostanie wyszczególniona liczba połączeń na podane w umowie numery, wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane OPP jak i kwot zatrzymanych przez operatora.

Jednocześnie należy pamiętać, że darczyńca nie może otrzymywać innego świadczenia w zakresie realizacji połączeń charytatywnych , w tym m.in. prawa do udziału w losowaniu nagród.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

REKLAMA

Także OPP nie może dokonywać żadnych świadczeń na rzecz operatora z tytułu zawarcia ww. umowy, z wyjątkiem informowania o uczestniczeniu operatora telekomunikacyjnego w zbiórce publicznej, a także o wysokości kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi. OPP może także podczas rozpowszechniania informacji o zbiórce publicznej prezentować logo operatora uczestniczącego w zbiórce. Operator zobowiązany jest także przed rozpoczęciem świadczenia usługi, podać do informacji publicznej wiadomość o kwocie zatrzymywanej podczas zbiórki.

Zwolnienie z opodatkowania VAT dotyczy jedynie tej kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez operatora. Tak stanowi § 12 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego. Zatem pozostała część kwoty zatrzymywana przez operatora podlega opodatkowaniu wg podstawowej 22% stawki VAT.

W tym miejscu należy jedynie wskazać, iż przedmiotowe przepisy rozporządzenia nie są zgodne z prawem wspólnotowy, bowiem Dyrektywa 2006/112/WE nie umożliwia wprowadzenia tego typu zwolnienia od VAT.

Niemniej, część państw członkowskich posiada podobne regulacje zwalniające działalność charytatywna z VAT, m.in. Czechy i Wielka Brytania. W konsekwencji operatorzy telekomunikacyjni będą mogli wybrać pomiędzy zastosowaniem przepisów wspólnotowych i opodatkować świadczenie wg podstawowej stawki podatku VAT a przepisem krajowym i zastosować zwolnienie. Wybór wydaje się oczywisty, zwłaszcza w zakresie celu jakiemu zwolnienie ma służyć.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA