Charytatywne sms-y zwolnione z VAT
REKLAMA
REKLAMA
W dniu 4 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 96, poz. 623).
REKLAMA
Minister Finansów tym rozporządzeniem wprowadził do porządku prawnego nowe zwolnienie przedmiotowe - § 12 pkt 18 tego aktu wykonawczego.
Od 4 sierpnia 2010 r. zwolnieniu z VAT podlegają usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) - tzw. połączenia charytatywne (sms lub głosowe), świadczone w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego (dalej OPP), z wyjątkiem usług przedpłaconych - z zastrzeżeniem ust. 8.
Przy czym, zwolnienie w zakresie poboru podatku będzie mogło mieć zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych określonych w § 12 ust. 7 aktu wykonawczego.
W szczególności, podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne musi zawrzeć umowę z OPP (w formie pisemnej) dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej ze zbiórki publicznej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez świadczącego usługę.
W umowie musi zostać wskazany numer lub numery wykorzystywane do zbiórki publicznej oraz okres ich udostępnienia, cena jednostkowa usługi ze wskazaniem kwoty zatrzymywanej przez świadczącego usługę telekomunikacyjną. Operator powinien posiadać kopię pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej przez OPP.
Pozwolenie otrzymuje się zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Kwota otrzymana za wykonane usługi z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez operatora powinna zostać w ciągu 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę - przekazana na rachunek bankowy OPP.
Polecamy: serwis Podatki osobiste
Kwota udokumentowana zostanie fakturą VAT, gdzie zostanie wyszczególniona liczba połączeń na podane w umowie numery, wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane OPP jak i kwot zatrzymanych przez operatora.
Jednocześnie należy pamiętać, że darczyńca nie może otrzymywać innego świadczenia w zakresie realizacji połączeń charytatywnych , w tym m.in. prawa do udziału w losowaniu nagród.
Polecamy: serwis Urząd skarbowy
REKLAMA
Także OPP nie może dokonywać żadnych świadczeń na rzecz operatora z tytułu zawarcia ww. umowy, z wyjątkiem informowania o uczestniczeniu operatora telekomunikacyjnego w zbiórce publicznej, a także o wysokości kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi. OPP może także podczas rozpowszechniania informacji o zbiórce publicznej prezentować logo operatora uczestniczącego w zbiórce. Operator zobowiązany jest także przed rozpoczęciem świadczenia usługi, podać do informacji publicznej wiadomość o kwocie zatrzymywanej podczas zbiórki.
Zwolnienie z opodatkowania VAT dotyczy jedynie tej kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez operatora. Tak stanowi § 12 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego. Zatem pozostała część kwoty zatrzymywana przez operatora podlega opodatkowaniu wg podstawowej 22% stawki VAT.
W tym miejscu należy jedynie wskazać, iż przedmiotowe przepisy rozporządzenia nie są zgodne z prawem wspólnotowy, bowiem Dyrektywa 2006/112/WE nie umożliwia wprowadzenia tego typu zwolnienia od VAT.
Niemniej, część państw członkowskich posiada podobne regulacje zwalniające działalność charytatywna z VAT, m.in. Czechy i Wielka Brytania. W konsekwencji operatorzy telekomunikacyjni będą mogli wybrać pomiędzy zastosowaniem przepisów wspólnotowych i opodatkować świadczenie wg podstawowej stawki podatku VAT a przepisem krajowym i zastosować zwolnienie. Wybór wydaje się oczywisty, zwłaszcza w zakresie celu jakiemu zwolnienie ma służyć.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat