REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Charytatywne sms-y zwolnione z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Po latach postulatów organizacji pożytku publicznego wreszcie Minister Finansów zwolnił z VAT sms-y i połączenia telefoniczne wykonywane w celu charytatywnym.

W dniu 4 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 96, poz. 623).

REKLAMA

Autopromocja

Minister Finansów tym rozporządzeniem wprowadził do porządku prawnego nowe zwolnienie przedmiotowe - § 12 pkt 18 tego aktu wykonawczego.

Od 4 sierpnia 2010 r. zwolnieniu z VAT podlegają usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) - tzw. połączenia charytatywne (sms lub głosowe), świadczone w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego (dalej OPP), z wyjątkiem usług przedpłaconych - z zastrzeżeniem ust. 8.

Przy czym, zwolnienie w zakresie poboru podatku będzie mogło mieć zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych określonych w § 12 ust. 7 aktu wykonawczego.

REKLAMA

W szczególności, podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne musi zawrzeć umowę z OPP (w formie pisemnej) dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej ze zbiórki publicznej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez świadczącego usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W umowie musi zostać wskazany numer lub numery wykorzystywane do zbiórki publicznej oraz okres ich udostępnienia, cena jednostkowa usługi ze wskazaniem kwoty zatrzymywanej przez świadczącego usługę telekomunikacyjną. Operator powinien posiadać kopię pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej przez OPP.

Pozwolenie otrzymuje się zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Kwota otrzymana za wykonane usługi z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez operatora powinna zostać w ciągu 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę - przekazana na rachunek bankowy OPP.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Kwota udokumentowana zostanie fakturą VAT, gdzie zostanie wyszczególniona liczba połączeń na podane w umowie numery, wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane OPP jak i kwot zatrzymanych przez operatora.

Jednocześnie należy pamiętać, że darczyńca nie może otrzymywać innego świadczenia w zakresie realizacji połączeń charytatywnych , w tym m.in. prawa do udziału w losowaniu nagród.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

REKLAMA

Także OPP nie może dokonywać żadnych świadczeń na rzecz operatora z tytułu zawarcia ww. umowy, z wyjątkiem informowania o uczestniczeniu operatora telekomunikacyjnego w zbiórce publicznej, a także o wysokości kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi. OPP może także podczas rozpowszechniania informacji o zbiórce publicznej prezentować logo operatora uczestniczącego w zbiórce. Operator zobowiązany jest także przed rozpoczęciem świadczenia usługi, podać do informacji publicznej wiadomość o kwocie zatrzymywanej podczas zbiórki.

Zwolnienie z opodatkowania VAT dotyczy jedynie tej kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez operatora. Tak stanowi § 12 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego. Zatem pozostała część kwoty zatrzymywana przez operatora podlega opodatkowaniu wg podstawowej 22% stawki VAT.

W tym miejscu należy jedynie wskazać, iż przedmiotowe przepisy rozporządzenia nie są zgodne z prawem wspólnotowy, bowiem Dyrektywa 2006/112/WE nie umożliwia wprowadzenia tego typu zwolnienia od VAT.

Niemniej, część państw członkowskich posiada podobne regulacje zwalniające działalność charytatywna z VAT, m.in. Czechy i Wielka Brytania. W konsekwencji operatorzy telekomunikacyjni będą mogli wybrać pomiędzy zastosowaniem przepisów wspólnotowych i opodatkować świadczenie wg podstawowej stawki podatku VAT a przepisem krajowym i zastosować zwolnienie. Wybór wydaje się oczywisty, zwłaszcza w zakresie celu jakiemu zwolnienie ma służyć.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF 2026: Prof. W. Modzelewski: Dlaczego trzeba wywrócić do góry nogami obecny system fakturowania? Sprzeczności w kolejnej wersji nowelizacji ustawy o VAT

Obecny system fakturowania w bólach rodził się przed trzydziestu laty – dlaczego teraz trzeba go wywrócić do góry nogami, wprowadzając obowiązkowy model KSeF? Pyta prof. dr hab. Witold Modzelewski. I jednocześnie zauważa, że po uważnej lekturze kolejnej wersji przepisów dot. obowiązkowego KSeF, można dojść do wniosku, że oczywiste sprzeczności w nich zawarte uniemożliwiają ich legalne zastosowanie.

Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

REKLAMA

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

REKLAMA

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA