REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Charytatywne sms-y zwolnione z VAT

Krzysztof Komorniczak
Doradca podatkowy, prawnik
Paweł Barnik
Ekspert podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce

REKLAMA

REKLAMA

Po latach postulatów organizacji pożytku publicznego wreszcie Minister Finansów zwolnił z VAT sms-y i połączenia telefoniczne wykonywane w celu charytatywnym.

W dniu 4 sierpnia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 czerwca 2010 r. (Dz.U. Nr 96, poz. 623).

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów tym rozporządzeniem wprowadził do porządku prawnego nowe zwolnienie przedmiotowe - § 12 pkt 18 tego aktu wykonawczego.

Od 4 sierpnia 2010 r. zwolnieniu z VAT podlegają usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.) - tzw. połączenia charytatywne (sms lub głosowe), świadczone w celu zebrania środków pieniężnych w trakcie zbiórki publicznej organizowanej przez organizację pożytku publicznego (dalej OPP), z wyjątkiem usług przedpłaconych - z zastrzeżeniem ust. 8.

Przy czym, zwolnienie w zakresie poboru podatku będzie mogło mieć zastosowanie pod warunkiem spełnienia wymogów formalnych określonych w § 12 ust. 7 aktu wykonawczego.

REKLAMA

W szczególności, podmiot świadczący usługi telekomunikacyjne musi zawrzeć umowę z OPP (w formie pisemnej) dotyczącą przekazania tej organizacji kwoty należnej ze zbiórki publicznej, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez świadczącego usługę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W umowie musi zostać wskazany numer lub numery wykorzystywane do zbiórki publicznej oraz okres ich udostępnienia, cena jednostkowa usługi ze wskazaniem kwoty zatrzymywanej przez świadczącego usługę telekomunikacyjną. Operator powinien posiadać kopię pozwolenia na przeprowadzenie zbiórki publicznej przez OPP.

Pozwolenie otrzymuje się zgodnie z przepisami o zbiórkach publicznych. Kwota otrzymana za wykonane usługi z wyjątkiem kwoty zatrzymywanej przez operatora powinna zostać w ciągu 45 dni od końca miesiąca, w którym dostawca usługi otrzymał tę kwotę - przekazana na rachunek bankowy OPP.

Polecamy: serwis Podatki osobiste

Kwota udokumentowana zostanie fakturą VAT, gdzie zostanie wyszczególniona liczba połączeń na podane w umowie numery, wartość tych usług z uwzględnieniem kwot, które mają być przekazane OPP jak i kwot zatrzymanych przez operatora.

Jednocześnie należy pamiętać, że darczyńca nie może otrzymywać innego świadczenia w zakresie realizacji połączeń charytatywnych , w tym m.in. prawa do udziału w losowaniu nagród.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Także OPP nie może dokonywać żadnych świadczeń na rzecz operatora z tytułu zawarcia ww. umowy, z wyjątkiem informowania o uczestniczeniu operatora telekomunikacyjnego w zbiórce publicznej, a także o wysokości kwoty zatrzymywanej przez dostawcę usługi. OPP może także podczas rozpowszechniania informacji o zbiórce publicznej prezentować logo operatora uczestniczącego w zbiórce. Operator zobowiązany jest także przed rozpoczęciem świadczenia usługi, podać do informacji publicznej wiadomość o kwocie zatrzymywanej podczas zbiórki.

Zwolnienie z opodatkowania VAT dotyczy jedynie tej kwoty należnej z tytułu wykonywanych usług o podwyższonej opłacie, w części przekraczającej kwotę zatrzymywaną przez operatora. Tak stanowi § 12 pkt 8 rozporządzenia wykonawczego. Zatem pozostała część kwoty zatrzymywana przez operatora podlega opodatkowaniu wg podstawowej 22% stawki VAT.

W tym miejscu należy jedynie wskazać, iż przedmiotowe przepisy rozporządzenia nie są zgodne z prawem wspólnotowy, bowiem Dyrektywa 2006/112/WE nie umożliwia wprowadzenia tego typu zwolnienia od VAT.

Niemniej, część państw członkowskich posiada podobne regulacje zwalniające działalność charytatywna z VAT, m.in. Czechy i Wielka Brytania. W konsekwencji operatorzy telekomunikacyjni będą mogli wybrać pomiędzy zastosowaniem przepisów wspólnotowych i opodatkować świadczenie wg podstawowej stawki podatku VAT a przepisem krajowym i zastosować zwolnienie. Wybór wydaje się oczywisty, zwłaszcza w zakresie celu jakiemu zwolnienie ma służyć.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA